• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT - Äkta guld?

Lumik

Basic
Hej KS!

Har en OT fundering.. ska köpa ett föremål i 21,6 karat guld 900/1000(90%) imorgon. Finns det något sätt man kan veta att det är äkta med enkla medel?

Mvh, Viktor

Eftersom det är nästan ren guld, gör som de gör i western filmer, bit med tänderna och se om det blivit märken.
Obs att ren guld är mjuk som bly.
Det är det enklaste metoden!:):D

Min vigselring är 24 karat hand/kallhamrad. Den känns hårdare än bly. Jag skulle satsat på att ta den till en guldsmed.

Ett första enkelt tips är att testa med magnet så att det inte är magnetiskt! ;). Samt Känn av tyngden.

Eftersom det är nästan ren guld, gör som de gör i western filmer, bit med tänderna och se om det blivit märken.
Obs att ren guld är mjuk som bly.
Det är det enklaste metoden!:):D

Är det inte det inte precis tvärtom? Att guld är hårt och vad de nu fejkade guld med på cowboytiden var mjukt.

Stämplar?
Vad är det för något du tänkte köpa?
Är det en större summa så skulle jag göra affären hos en guldsmed.

Jag ringde till auktionshuset där jag vunnit föremålet. De säger själva att en expert tittat på det och verifierat dess äkthet. Men sa och andra sidan att jag bör ha med en egen "expert" om jag vill vara helt säker.. Men jag tror jag chansar på att de är seriösa och ärliga. Hade det varit en privatperson hade jag nog varit mer försiktig.

Tack för alla tips : )

Tillbaka
Topp