• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ot: Är det någon som försöker blåsa mig?

Andreas777

Cartier
Jag har lagt ut en annons på blocket på en jättestor designerfåtölj... Blir kontaktad av en engelsman som säjer sig vara intresserad. Han säger att han sätter in pengarna på paypal så fort han får våra uppgifter sen kommer en fraktfirma och hämtar fåtöljen. Han vill endast han paypal samt adress och telefon...

På vilka sätt kan jag bli blåst?

Det som gör mig misstänksam är att priset vi begär inte är exceptionellt bra på något sätt. Fåtöljen i sig är inte så unik, är fortfarande i produktion och vårt pris är 2/3 av nypriset. Tror frakten på fåtöljen borde lätt bli den sista 1/3.

Tacksam för svar. Om ämnet redan avhandlats så stäng tråden, men tipsa gärna var jag hittar den.
 

Smack

Omega
Exakt samma sak hände mig med en soffa jag la ut på blocket. Jag svarade och var mycket tydlig med att pengarna ska komma först. Efter det gick köparen under jorden. 100% bluff...
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Varje gång jag lägger ut nåt på blocket, så mailar alltid nån från england (de påstår det). Samma snack med paypal och transport. Garanterat bluff
 

David

Bödeln
Det finns flera olika sätt att blåsa dig, men det vanligaste tillvägagångssättet är ett triangeldrama där din köpare lagt ut en säljesannons för något av liknande värde. Han "säljer" sin pryl (som givetvis inte finns) och lämnar dina uppgifter till sin köpare. Köparen betalar, du tror att du fått dina pengar och släpper fåtöljen. Dramaskaparen försvinner spårlöst med den, samtidigt som du får en arg kvinna på halsen som vill att du ska skicka det antika dockhuset hon har betalat för.
 

Andreas777

Cartier
Tack för snabba svar... men vilken är blåsningen? kommer han att hävda varan aldrig mottagits och på så sätt få pengarna tillbaka och vi är utan fåtölj? Jag förstår fortfarande inte hur det funkar...
 

Andreas777

Cartier
Det finns flera olika sätt att blåsa dig, men det vanligaste tillvägagångssättet är ett triangeldrama där din köpare lagt ut en säljesannons för något av liknande värde. Han "säljer" sin pryl (som givetvis inte finns) och lämnar dina uppgifter till sin köpare. Köparen betalar, du tror att du fått dina pengar och släpper fåtöljen. Dramaskaparen försvinner spårlöst med den, samtidigt som du får en arg kvinna på halsen som vill att du ska skicka det antika dockhuset hon har betalat för.

Hur ställer sig paypal till detta? åker jag på att betala tillbaka pengarna till den arga kvinnan?
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Svägerska åkte ut för liknande.

Hon skulle sälja en bil och fick en köpare från USA som skulle köpa bilen åt sin son. De kom överrens om PayPalbetalning och att bilen skulle hämtas och fraktas. Dock skulle min Svägerska behöva betala frakten "åt köparen" (ca 10 000) men köparen skulle lägga på för frakten vid PayPal överföringen. Hon fick en kopia på insättningen och skulle betala frakten (via Western Union) på måndagen. Som tur var fick jag höra om det och kunde få henne att avbryta affären. Det som hade skett var att ingen skulle hämta bilen för frakten var bara bluff. Så de skulle skita i bilen och bara ta överföringen för frakten.

Enligt PayPal är det tydligen väldigt många sådana här blåsningen just nu (de har till och med snabbval om det när man ringer dem).


Bara att googla "bil blocket PayPal" så får man upp mig info om det. Det hade dock inte min Svägerska tänkt på...

Det är som omvänd "if the deal sounds to good to be true". Vad är det min säljer på blocket som är så åtråvärt att en utlänning vill betala fullpris utan prut för.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Lade ut en ägget för några år sedan och blev kontaktad på exakt samma sätt.... De ville betala mer än vad jag begärde till och med. De ville ha min mail till paypal. Gav dem felaktig mail och ändå fick jag en bekräftelse från "paypal" om att pengarna var på väg, så nu skulle jag bara betala för frakten till western union.......sedan skulle ett engelskt transportföretaget komma och hämta min fåtölj.....


Joråååååsåatt..... Bilen går bra?
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Nu för tiden så vet jag att min annons är ute så fort jag får ett sådant mail. Dem brukar dimpa ner snabbare än mailet ifrån blocket om att annonsen publicerats :D
 
Har varit ute för samma när jag sålt bilar. Det kommer ofta ganska standardierade svar om man skriver lite frågor till dem. Har läst exkat hur scamen fungerar men kommer inte ihåg, tror det har att göra med att du ska betala frakt osv så de blåser dig på de pengarna eller något. Men Googla finns beskrivet på någon bilsajt om jag inte minns fel.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
När det gäller Blocket är 99.8% av alla kontakter från utlandet blåsningar. Sverige är DYRT att handla i, det finns i princip aldrig ekonomi för en utlandsboende att köpa från Sverige. (Förutom vissa grejer såsom veteranbilar och lite annat).

I detta specifika fall misstänker jag att du skulle få en falsk bekräftelse på att pengarna satts in inklusive frakt och sedan ska du skicka tillbaka överskottet till köparen.
 

Boris Balkan

Fark you!
Är det någon mer än jag som fått frågan på era KS-annonser om en spekulant kan betala klockan med paypal? De kanske trålar här också?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Du ser ju själv av alla inlägg; grundregel - pengar på kontot, sen transport. Funkar även här på KS de gånger jag handlat/sålt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En grej som förvånade mig med PayPal var när jag sålde några ganska ovanliga posters på eBay och fick betalt via PayPal. Pengarna dök upp och jag skickade rekommenderat (tur för mig). Köparen fick varorna och var nöjd. Kort därefter så frös PayPal pengarna med hänvisning att köparens bank tog tillbaka betalningen - varför vet jag inte men det kan ha att göra med "unauthorized" användande av kreditkort...

Jag lyckades bevisa att jag hade skickat varorna och att köparen hade hämtat ut dom, samt vår mail-konversation, så jag fick pengarna i slutändan ändå och PayPal gick back på just den affären. Jag är numera försiktig med att ta betalt via Paypal. Är det på något sätt ett hackat konto som betalar så lär du inte få behålla pengarna. PayPal är ingen bank.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Paypal funkar bara om man SJÄLV kollar saldot. Lita inte på några "bekräftelser" från Paypal per mejl.
 
Topp