• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Öppet köp på kläder, vad gäller?

WiktorK

Omega
Köpte på mig ett par byxor härom dagen på en mindre herrekiperingsaffär..
Kom hem och kände att det nog inte va världens bästa köp trots allt!
Tänkte därför svänga förbi imorgon och lämna tillbaka de. Passar på att kolla och se vad det står på kvittot.

Döm till min förvåning när jag ser något, som iallafall inte jag sett innan.
" Öppet köp enligt överenskommelse".

Givetvis undrar jag, rent generellt! Kan man skriva såhär? Täcks inte kläder av konsumentköplagen?
Vad har man egentligen för "krav" att ställa på affären? Tänker inte bara på dessa apdyra byxor, utan rent generellt som sagt..
Jag har alltid trott att man alltid haft rätt till öppet köp?
__________________
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Köpte på mig ett par byxor härom dagen på en mindre herrekiperingsaffär..
Kom hem och kände att det nog inte va världens bästa köp trots allt!
Tänkte därför svänga förbi imorgon och lämna tillbaka de. Passar på att kolla och se vad det står på kvittot.

Döm till min förvåning när jag ser något, som iallafall inte jag sett innan.
" Öppet köp enligt överenskommelse".

Givetvis undrar jag, rent generellt! Kan man skriva såhär? Täcks inte kläder av konsumentköplagen?
Vad har man egentligen för "krav" att ställa på affären? Tänker inte bara på dessa apdyra byxor, utan rent generellt som sagt..
Jag har alltid trott att man alltid haft rätt till öppet köp?
__________________

Öppet köp är frivilligt för butiker.
 

WiktorK

Omega
Tack! :)

Då har man lärt sig något idag! Det är värt att göra ett försök iallafall.
Man får väl visa upp sig från sin trevligaste sida.
 

carlanton

Audemars
Många bättre butiker har inte öppet köp, men bytesrätt i åtminstone 3 dagar är norm. Bytesrätt innefattar så vitt jag vet alltid möjlighet till tillgodokvitto, som om inget annat avtalas gäller i 10 år. På internet har du alltid öppet köp, vilket gäller i hela EU. Detta regleras (i Sverige) i hem- och distansköplagen.
 
Topp