• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT : Aktiekunniga se hit !

filthywatch

Cartier
Hej ,

Har bestämt mig för att investera 50.000 i olika aktier och skulle behöva hjälp och tips om nån känner för att hjälpa till en gröngöling. Jag har tänkt om man ska dela upp det i fem olika investeringar alltså fem olika aktier. Som sagt jag är helt ny inom aktier så jag kan ju tänka helt fel. All hjälp är välkommen.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hej ,

Har bestämt mig för att investera 50.000 i olika aktier och skulle behöva hjälp och tips om nån känner för att hjälpa till en gröngöling. Jag har tänkt om man ska dela upp det i fem olika investeringar alltså fem olika aktier. Som sagt jag är helt ny inom aktier så jag kan ju tänka helt fel. All hjälp är välkommen.


Ger inga tips. Alla får stå för sina egna förluster.

Men här kan väl vara en utgångspunkt?

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/01/29/tio-kopvarda-aktier.html
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Inte för att vara en party pooper men rent generellt så är nog folk lite återhållsamma med att rekommendera investeringar då det i värsta fall kan innebära att du förlorar alla dina pengar.

Men att sprida risken är alltid bra, mitt tips är att kolla runt och läsa på om olika bolag, när du väl bestämmer dig så rekommenderar jag dig att handla genom Avanza eller Nordnet där det bla finns forum för varje aktie där man kan läsa en del bra info och där det är relativt billigt/enkelt att handla. Kör själv handel i kapitalförsäkringar då det gör det lite enklare med skatten.
 

Pope

Cartier
Köp Whiskey istället! Mac Allan -73 eller liknande, ge faan i att dricka upp den och du har dubblat pengarna på ett par år.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Så här är det; precis som när det kommer till klockor - om du måste be om råd är det inte rätt placering för dina pengar. Sätt stålarna hos en förvaltare du litar på istället.
 

alfons

Cartier
Satsa på säkra kort, god ekonomi och en fin framtidsplan. Med utdelningar så slår det väl ut i det långa loppet. Stirra Dig inte blind på kursens dalar och toppar. Swedbank, H&M och Sandvik kan vara värt att titta på.

Det fanns alltid den där aktien man skulle köpt med missat..
 

jaqob

Omega
Det är en riktigt farlig tid att köpa aktier, då börsen står riktigt högt...
Jag höll på med aktier under en ganska lång period, men nu har jag nästan helt gått över till indexföljande fonder, främst "Aktiespararna topp sverige", på grund av den låga avgiften. Kan få till mycket större svägningar med specifika aktier, men helt klart åt båda håll.
 

ErikGBG

Audemars
Använd som insats i en bostad. Äger du redan en bostad, använd för att renovera din bostad. Har du en nyrenoverad bostad, köp en vintage sportrolle. Alla dessa alternativ lär de dig större glädje och bättre avkastning än aktier.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ger inga tips. Alla får stå för sina egna förluster.

Men här kan väl vara en utgångspunkt?

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/01/29/tio-kopvarda-aktier.html
Håller med jag tänker inte ge några direkta tips då jag inte tänker ta ansvar för någon annans pengar.

Dock kan jag ge det allmänna tipset att lära sig läsa och förstå bolagsrapporter. Även att lära sig grunden i hur man skall tänka när man värderar ett företag.

Sedan skall du fundera på om du vill ha stabil aktie med hög utdelning. Eller om du skall satsa på ett företag med utvecklingspotential. Företag med stor utvecklingspotential (stora planer) kan ge bra avkastning, finns däremot större risk i dessa vilket innebär en förlust eller en mycket dålig utveckling.

Sist men inte minst. Håll inte kvar aktier bara för att de ligger minus. Sälj och investera i något annat (statistiskt det bättre valet).
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Köp en fond istället.
Hög risk tips: Didner och Gerge Småbolag eller Odin Europa Småbolag. Tror på Europa nu.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Inte för att vara en party pooper men rent generellt så är nog folk lite återhållsamma med att rekommendera investeringar då det i värsta fall kan innebära att du förlorar alla dina pengar.

Men att sprida risken är alltid bra, mitt tips är att kolla runt och läsa på om olika bolag, när du väl bestämmer dig så rekommenderar jag dig att handla genom Avanza eller Nordnet där det bla finns forum för varje aktie där man kan läsa en del bra info och där det är relativt billigt/enkelt att handla. Kör själv handel i kapitalförsäkringar då det gör det lite enklare med skatten.
Kan också tillägga att ett sätt kan vara att investera i en bransch man redan känner till eller jobbar i och redan har en hyffsad insikt i, jobbar själv inom offshoreindustrin och har tack vare kunskapen inom detta område gjort en del bra affärer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hellre några få, kanske tre som du orkar bevaka än 5 som du inte orkar bevaka. Avgiften för att köpa/sälja ska man inte negligera, så ju mer man handlar för åt gången, ju bättre.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Papperstrade:a innan du kör på riktigt om du ska daytrade:a.

Finns massor av bloggar som man kan ta rygg på och få schysst avkastning. Innan du går in i något indexrelaterat i OMXS30 ska man vara medveten om var vi befinner oss, historiskt sett.

image.jpg
 

HeliDive

Cartier
Som någon tidigare föreslog; papperstrada innan du går in med riktiga pengar. Att sedan gå in med lite i taget istf allt på en gång kanske också kan rekommenderas, om inte annat än för nattsömnens skull...;)

Gå gärna med i Aktiespararna, dom har ju sin Aktieinvest som jag kan rekommendera!

Sist men inte minst; kom ihåg att aktier ALLTID går upp och ner...

Lycka till! :)
 

JesperO

Rolex
Använd som insats i en bostad. Äger du redan en bostad, använd för att renovera din bostad. Har du en nyrenoverad bostad, köp en vintage sportrolle. Alla dessa alternativ lär de dig större glädje och bättre avkastning än aktier.

håller helt med, ännu roligare i omvänd ordning :)
köp någon rolig klocka som behåller sitt värde... skulle till och med säga att du kan köpa en relativt modern Rolex med tanke på hur listpriserna höjs lite då och då.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hellre några få, kanske tre som du orkar bevaka än 5 som du inte orkar bevaka. Avgiften för att köpa/sälja ska man inte negligera, så ju mer man handlar för åt gången, ju bättre.


Om han inte har så mycket kunskap, ska han väl inte in och pilla så mycket ändå... Bättre att köra några fler 6-7 stabila inom olika sektorer/geografisk marknad, för att diversifiera portföljen, sedan brukar det löna sig att köpa de bolag som har en stabil direktavkastning (historiskt givit sina aktieägare utdelning i stort sett varje år).
Tänk långsiktigt.
 

JayJay

Rolex
Det MÅSTE finnas andra forum på internet som är bättre lämpade för den här typen av frågeställning... om inte annat så för kvalitén på svaren.
 

leicaphile

Panerai
Det MÅSTE finnas andra forum på internet som är bättre lämpade för den här typen av frågeställning... om inte annat så för kvalitén på svaren.

Mja, de flesta forum som aktivt diskuterar specifika aktier är nog inget som en nybörjare ska ge sig in på. Som allt annat på Internet gäller det att kunna sålla den genuint bra informationen från all skit som "experter" slänger ur sig.

Med bara 50k, om det inte är pengar som man inte bryr sig om, och ingen erfarenhet, är det nog bäst att hålla sig till indexfonder eller stoppa det i banken tills man lärt sig lite mer.
 

Nrobedal

Omega
Du måste börja någonstans, var försiktig och gör inga riskfyllda investeringar.
Läs på så mycket du kan, överallt. Sen börjar du med kanske 5-6k och sprider riskerna, man lär sig hela tiden.

Lycka till :)
 
Topp