• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Bárðarbunga

pemlock

Panerai
2-Faktor
Lite grafik som visar var utbrottet är från vedur.is

IMG_4907.png
The requested content cannot be loaded.
Please try again later.
säger forumet när man försöker titta närmare på den.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hur stort är utbrottet so far?
Det jag har att gå på just nu (och denna data kan förändras snabbt) är att initialt var lavaflödet upskattat till mellan 100-300 m3/s (är nog mer nu) och att sprickan är cirka 4000 m lång.

Tyvärr har jag mycket på jobbet inför jul så jag skriver nog ett lite mer utförligt inlägg ikväll.

EDIT:// såg nu att denna info i princip är den samma som SVT rapporterar just nu
 
Senast ändrad:

Spindel

KS vulkanolog på Island
säger forumet när man försöker titta närmare på den.
Jag sitter på mobil och forumet bråkar tyvärr. Gå in på vedur.is, rapporteringen är på första sidan där kan du kolla bilden.


I övrigt kan jag snabbt notera att detta utbrott sker på en riktigt dålig plats. Det är bara 2 km från Svartsengis geotermiska kraftvärmeverk (blå lagunen). Skadas eller förstörs detta drabbas elförsörjningen till Reykjavik där 70 % av Islands befolkning bor.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
OK lite nulägesrapport.


Utbrottet har (för tillfället) avtagit en del och verkar just nu bara komma från 3-4 öppningar.

Det förefaller som att detta utbrott kommer från en liten utskjutare tillhörande vulkanen Svartsengi och inte från den stora magmakammaren som byggts på under de senaste veckorna.

Lavaflödena går mestadels mot vulkanen Fagradalsfjall. Vilket är ett obebott område, så inte så mycket skador annat än några småvägar.

Hur länge just detta utbrott kommer pågå går inte att förutse. Allt beror på om nya vägar för magman öppnar sig i marken. Sta kan vara över om några dagar eller pågå i månader/år(!). För ett fall med ett mer långvarigt utbrott så kommer det sannolikt att det även kommer variera en hel del i intensitet.

Det verkar som det kommer vara ganska besvärligt väder (stormigt) de kommande dagarna i området. Detta innebär att det kan vara svårt att få bra rapportering kring utbrottet.


OBS! Detta är inte ett turistutbrott, även om det lugnat sig lite för tillfället. Utöver att utbrottet ännu är oberäknelig bör man även ta hänsyn till tidigare nämnda väderförhållanden.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kort uppdatering

Utbrottet började ganska kraftigt och avtog relativt snabbt även om det fortsatt att bubbla lite i några kratrar hela tiden.

Igår började marken vid Svartsengi att resa sig igen med cirka 10 mm per dygn, vilket tyder på ett relativt stort magmainflöde i de utrymmen i marken som matat det tidigare utbrottet.

Estimat jag läst är att man kan förvänta sig ett nytt större utbrott mellan 30 dec och 10 jan. Om det kommer i befintliga öppningar eller öppnar nya revor i marken kan jag inte svara på.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vila i frid Grindavik.

Spricka öppnade sig vid 7 tiden i morse cirka 1-2 km norr om Grindavik.

Har inte letat upp någon info men lavan rör sig mot en del av Grindavik och i morse evakuerades 90 personer då lavan bara var några hundra meter från deras hus.

All denna information är cirka 8 timmar gammal och jag har inte haft tid att kolla efter mer info idag.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ok lite mer info.

Första sprickan öppnades och korsar en av lavabarriärerna som konstruerades i december (för att skydda Grindavik) vilket inneburit att barriären tappar sin funktion.

Vid 13, svensk tid, öppnades en ny spricka mellan den första och Grindavik.

Som en isländsk källa jag nyss hittade sa:

”This seems to mean the end to the ancient fishing village of Grindavik”
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För övrigt har de nyligen höjt risknivån för Grimsvötn. Senast den hade utbrott var 2011.

Till skillnad från det som händer på Reykjanes så kommer Grimsvötn bli ett explosivt utbrott med mycket aska, om den smäller. Detta då den ligger under några hundra meter (600 m?) is under Vatnajökull. Vatten och lava instängt under ett lock av is har en tendens att smälla och damma mycket (tänk Eyjafjallajökull 2010).
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ok lite mer info.

Första sprickan öppnades och korsar en av lavabarriärerna som konstruerades i december (för att skydda Grindavik) vilket inneburit att barriären tappar sin funktion.

Vid 13, svensk tid, öppnades en ny spricka mellan den första och Grindavik.

Som en isländsk källa jag nyss hittade sa:

”This seems to mean the end to the ancient fishing village of Grindavik”
Den började tydligen som ett fiskeläger för över 1000 år sedan. Det är ju något av ett mirakel att den överlevt så länge med tanke på att den praktiskt taget är byggd på sprickzonen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För tillfället har utbrottet lugnat ner sig och det småputtrar bara lite från en krater i den sprickan som öppnades ca 1 km från staden.

Den sprickan närmast stan har tagit en paus efter att ha förstört ”bara” tre hus (var av ett var så nybyggt att ägaren ännu inte flyttat in).

Geologerna på island håller på att undersöka magmatunnlarnas utbredning men är relativt säkra på att de sträcker sig in under centrum på staden.

Området runt Svartsengi fortsätter att resa sig, vilket betyder att trycket i marken fortsätter att öka.

Som det ser ut nu så är utbrottet långt från över. Det verkar snarare som att det kommer fluktuera i intensitet under en tid.

Jämför vi detta med mängden material som kom upp vid utbrottet före årsskiftet är detta i nuläget ett pytteutbrott, men placeringen är sämsta möjliga.

Även om en av vallarna som byggts i slutet på förra året korsades av den större sprickan ser de hittills ut att ha hjälp till med att begränsa skadorna.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kort uppdatering nedan från vedur.is

Models based on GPS data, reviewed this morning (1 February) by scientists from the Icelandic Meteorological Office and the University of Iceland, indicate that approximately 6.5 million cubic meters of magma has accumulated beneath the Svartsengi region. According to this assessment, magma will soon reach the same volume as drained during the January 2024 eruption. Therefore, the timescale for the next eruption could be within two weeks or possibly days. This means that the likelihood of a magma intrusion, and a volcanic eruption, have increased.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nytt utbrott har börjat. Har inte hunnit hitta någon info om det ännu. Uppdateringar kommer senare.

EDIT:// Utbrottet började 06:02 lokal tid (07:02 svensk tid)
 
Topp