• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Bilar - den stora tråden om leasing

På allmän begäran drar jag igång den! Här kan vi diskutera privatleasing eller företagsleasing, jämföra pris och prata erfarenheter.

För min egen del är jag i slutfasen att sälja min privata bil och gå över till privatleasing. Har under några veckor besökt olika bilfirmor och fått ett par olika privatleasingförslag, som kanske kan vara intressant för övriga här. Otroligt svårt att få ner priset, men BMW slängde in navi som extra och Skoda drog av lite på sina paketerbjudanden. Alla lösningar inkluderar 1500 mil/år;

BMW 118i (M-paket, metallic, navi): 3572SEK/månad ink försäkring och service.
Volvo V40 Cross Country D2 (Kinetic + businesspaket): 3395 ink försäkring och service
Volvo V40 T2 (Kinetic + businesspaket): 2995 ink försäkring och service
Peugeot 308 SW (minsta motorn och standardutrustad): 2149 ink försäkring och service
Skoda Octavia Ambition TSI 110 (standardutrustning): 1995 ink försäkring och service och vinterdäck.
Skoda Octavia Style TSI 150 hk (fullutrustad): 3000SEK ink försäkring, service och vinterdäck.
Skoda Octavia Scout TDI 150hk (fullutrustad): 4000SEK ink försäkring, service och vinterdäck.
 

WiktorK

Omega
Finns det någon anledning till att du inte tittat närmare på VW? Tänker på t.ex. Golf Variant, som alterantiv till Skodorna?
Hur gör de olika handlarna / ÅF med restvärdet? Står de för RV-risken eller ska du stå för den och betala eventuellt underskott? Hur debiterar man eventuellt onormalt slitage efter kontraktstiden? Kommer test och värdering av bilen samt skador göras internt av ÅF eller av extern part?

Det kan också vara värt att ta reda på vad man tar för övermil?
 
Finns det någon anledning till att du inte tittat närmare på VW? Tänker på t.ex. Golf Variant, som alterantiv till Skodorna?
Hur gör de olika handlarna / ÅF med restvärdet? Står de för RV-risken eller ska du stå för den och betala eventuellt underskott? Hur debiterar man eventuellt onormalt slitage efter kontraktstiden? Kommer test och värdering av bilen samt skador göras internt av ÅF eller av extern part?

Det kan också vara värt att ta reda på vad man tar för övermil?

Kollade på VW också, men den stack i pris så fort man ville ha lite utrustning tyvärr, generellt också väldigt dålig service vilket avgör mycket för mig (eftersom man kommer återkomma med service osv). Samtliga ÅF har "garanterat restvärde" och samtliga har också värdering och genomgång med extern part, det är här man är lite nervös såklart. Alla ÅF har samma "normalt slitage" och på pappret ser det bra ut, men jag har ju såklart också hört skräckhistorierna om folk som blir tvungna att betala över 10.000 för smårepor i lacken. Återkommande är dock att ÅF menar att bilen ska vara i såpass bra skick att de ska kunna sälja den direkt efter tvätt osv utan att behöva åtgärda något.
 
Ang. övermil;

Skoda:
Återfös vid undermil 3,75 kr/mil
Betalas vid övermil 7,50 kr/mil

BMW:
Betalas vid övermil 12,50kr/mil

Volvo:
Återfås vid undermil 3,75 kr/mil
Betalas vid övermil 7,50 kr/mil
 

WiktorK

Omega
Bra att ÅF garanterar restvärdet ,det är en trygghet och gör själva "ägandet" enklare enligt min mening.

Gällande skador och slitage så är detta alltid en het potatis. Det som kan vara intressant att höra sig för med ÅF är om de har någon form av lathund / guide till vad man klassar som onormalt slitage? Samt om de har någon schablon-prislista för åtgärdning av diverse skador?
För givetvis får och ska man räkna med ett visst slitage på en bil efter 36 månader så som t.ex. dörruppslag etc. Men det är skillnad på ett par dörruppslag och lackskador eller avsaknad av stötfångare
 
Utdrag ur texten från normalt slitage;

Slitage
En bil som används i daglig trafik utsätts för naturligt slitage och uppvisar tecken på det. Slitage utöver denna normala nivå registreras, värderas och avräknas vid leasingkontraktets utgång.
1. Acceptabelt slitage
Med acceptabelt slitage avses tecken på normalt användande, som inte påverkar synintrycket av bilen i negativ riktning.
2. Icke-acceptabelt slitage
Slitage på grund av skada, olycka eller vårdslös hantering av bilen och som påverkar bilens funktionalitet eller synintryck i negativ riktning.
Skadetyper
1. Gamla skador
Skador som orsakats av olyckor, och som inte reparerats eller endast blivit delvis reparerade. Det inkluderar nödreparationer eller ej professionellt utförda reparationer, då spår av reparationen är tydliga.
2. Korrekt åtgärdade skador
Skador som blivit korrekt och fackmannamässigt reparerade. Reparationen är vanligtvis synlig endast för en fackman eller dold av paneler eller dylikt.
3. Garantiskador
Defekter som varken uppstått genom skada eller felaktigt bruk av bilen. Respektive tillverkare står för erkännandet av defekter som ska repareras med hänvisning till garantin.

Kaross acceptabelt;
”Mjuka” bucklor som inte kräver omlackering. Upp till 10 mm i karossens övre del och upp till 30 mm i karossens nedre del (max 2 bucklor per karossdel)
Utförda reparationer som inte är synliga på normalt betraktningsavstånd.

Kaross inte acceptabelt;
”Mjuka” bucklor större än 10 mm i karossens övre del eller större än 0 mm i karossens nedre del
Bucklor med skarpa kanter
Bucklor som kräver omlackering
Felaktigt utförda reparationer
Synliga tidigare skador
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Angående skador kostade det 14.000kr för en kollega att lämna tillbaka sin Golf. Det handlade om lätt skrapade fälgar, en mindre repa på bakstötfångaren och ett dörruppslag med lite färgskrap. Den bilen såg "ny" ut i normala ögon men det räckte uppenbarligen inte.

Mellan raderna så kom det fram att de antagligen hade släppt på detta om de hade plockat ut en bil till men nu ville de istället bara avsluta leasingen och då är de mer kräsna. Känns lite halvseriöst helt ärligt.

Särskilt garanterat är restvärdet med andra ord inte.
 
Angående skador kostade det 14.000kr för en kollega att lämna tillbaka sin Golf. Det handlade om lätt skrapade fälgar, en mindre repa på bakstötfångaren och ett dörruppslag med lite färgskrap. Den bilen såg "ny" ut i normala ögon men det räckte uppenbarligen inte.

Precis sådana historier som man blir mörkrädd för! En helrekond innan inlämning borde göra susen.
 

WiktorK

Omega
Det kan ju vara värt att ställa frågan om det går att lägga på t.ex. 200 kr i månadskostnaden. Som läggs i en eventuell pott för de skador som kan komma att debiteras?
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
En sak som jag tycker man ska tänka på innan man sätter igång en leasing är att man verkligen är säker på att man vill/kan behålla bilen hela leasingperioden. Ty det är inte särskilt lätt att överlåta ett leasingavtal till någon annan. För varför skulle någon vilja det? Man betalar lika mycket som när bilen är ny (trots att värdeminskningen är väsentligt lägre år 3 än 1) och står dessutom risken för alla skador som första ägaren åsamkat bilen.
 
En sak som jag tycker man ska tänka på innan man sätter igång en leasing är att man verkligen är säker på att man vill/kan behålla bilen hela leasingperioden. Ty det är inte särskilt lätt att överlåta ett leasingavtal till någon annan. För varför skulle någon vilja det? Man betalar lika mycket som när bilen är ny (trots att värdeminskningen är väsentligt lägre år 3 än 1) och står dessutom risken för alla skador som första ägaren åsamkat bilen.

Det är en viktig aspekt också. Därför jag lutar mer åt att välja en variant som är fullutrustad (och lite dyrare), snarare än att tröttna efter ett år.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Tjejen hade en v40 som privatleasing när vi träffades och det gick att avbryta den, de var inte speciellt petiga när vi lämnade tillbaka den heller. Jag som är petig visade de märken som fanns och säljaren sa bara att "det är sådant som blir". Men det beror nog på ÅF och person som tar emot.
 
Tjejen hade en v40 som privatleasing när vi träffades och det gick att avbryta den, de var inte speciellt petiga när vi lämnade tillbaka den heller. Jag som är petig visade de märken som fanns och säljaren sa bara att "det är sådant som blir". Men det beror nog på ÅF och person som tar emot.

Det är ju oerhörd badwill för ÅF att vara överdrivet petig och kräva massa pengar för struntsaker, man blir ju förmodligen inte sugen på att hoppa på en ny leasingperiod då.
 
Jag jobbar som nybilsförsäljare och har sålt privatleasing samt leasing. Ska försöka svara på era frågor ikväll! Skjut på med frågor

Toppen! Ja, elefanten i rummet är ju "normalt slitage", hur petigt är det? Som jag skrev ovan så upplever jag det extremt svårt att pruta, vilka kostnader kan man kapa?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Det är ju oerhörd badwill för ÅF att vara överdrivet petig och kräva massa pengar för struntsaker, man blir ju förmodligen inte sugen på att hoppa på en ny leasingperiod då.

Ja men verkligen, sedan är det ju ordet som sprids också. Har själv hört om folk som fått betala mycket pengar för i deras tycke vanligt slitage när de lämnat tillbaka "Das Auto". Konsumentverket är även på gång för riktlinjer angående privatleasing, så det är något som kommer snart.
 

Bottega

Cartier
Tjejen hade en v40 som privatleasing när vi träffades och det gick att avbryta den, de var inte speciellt petiga när vi lämnade tillbaka den heller. Jag som är petig visade de märken som fanns och säljaren sa bara att "det är sådant som blir". Men det beror nog på ÅF och person som tar emot.

Hey! Var det länge sen? Jag misstänker att den tiden är förbi... Nu är det stenkoll med protokoll som ska föras! Eller så var det väldigt mycket flyt.
 

Bottega

Cartier
Toppen! Ja, elefanten i rummet är ju "normalt slitage", hur petigt är det? Som jag skrev ovan så upplever jag det extremt svårt att pruta, vilka kostnader kan man kapa?

Det beror på mecken som går igenom bilen. Det här med privatleasing har prövats mycket nu i flera års tid men är riktigt aktuellt sedan ungefär ett år tillbaka. Tidigare fanns det inte riktigt garanterade restvärden/återköp eller större finansiärer bakom. Numera är det Nffleet/ALD som pumpar ut det mesta inom privatleasing och de är de som står för restvärden.

Återlämningsperioden så kommer du lämna bilen till verkstad, de har ett protokoll som de ska följa strikt. "Normalt slitage" ska det vara. Räkna med att bromsar ryker direkt efter 3 år. Bor du på landet och får mycket stenskott på huv samt vindruta? Självrisk på ruta samt nylack på huv. Råkat backa på en sten och stötfångaren är risig undertill? Byte/omlack utav fångare bak. De är sånt ni kommer få höra med stor sannorlikhet.

Jag tror många tänker med privatleasing "äsch, fan det är inte min bil, vi kör hårt" och åker på stor smäll i slutet. ÅF skiter fullständigt i good/badwill när det gäller privatleasingför helhetsaffären blir inte så bra för ÅF. De vill gärna sälja med finansiering. Vilket enligt mig är bästa upplägget. Utan restvärden eller liknande, med bra ränta så kanske du hamnar på 3-4 lappar i månaden, 36-60mån, efter 36mån så äger du bilen till fullo och kan sälja och ändå få ut 100 tuss.

Har du inte pengarna till att finansiera, ja men då är privatleasing en bra idé. Men va redo på att få betala för att bli av med bilen.

Givetvis har du alla garantier som vilken annan bil som helst, så vid omlack eller liknande betalar du bara självrisk.
 

Bottega

Cartier
Sen så tror jag helt ärligt att mycket har att göra med om du lämnar tillbaka bilen på en måndag morgon eller fredag eftermiddag.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Finns det något maxbelopp man kan bli skyldig efter leasingperiodens slut?

Du nämnde självrisk men jag antar det är självrisk per skada. Säg att du har 4 olika skador på olika ställen- blir det självrisk x4 då?
 

Edin

Panerai
Vad jag tror, och även har upplevt genom bekanta, om de som privatleasar är att de många gånger inte de personer som är särskilt skötsamma och noggranna när det kommer till sina bilar. De ser ofta ut som sopstationer inne i bilarna vilket även avspeglar sig på utsidan. Kan säkert ha fel men det är så det vart i de fall bekanta som leasat bil..
 

Edin

Panerai
Finns det något maxbelopp man kan bli skyldig efter leasingperiodens slut?

Du nämnde självrisk men jag antar det är självrisk per skada. Säg att du har 4 olika skador på olika ställen- blir det självrisk x4 då?

Jag är närmast 100 på att så blir fallet. Samma sak om du ringer försäkringsbolaget och vill anmäla dessa fyra skador om de är utspridda på bilen. Är alla fyra på en dörr så går det säkert på en självrisk men inte om de är utspridda till, låt säga, en flygel, en bakdörr, bakluckan och sen huven. Det var i alla fall så med Audi, Bmw och Mercedes då vi på mitt förra jobb returnerade bilar efter sex-nio månaders hyrbils leasing.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hey! Var det länge sen? Jag misstänker att den tiden är förbi... Nu är det stenkoll med protokoll som ska föras! Eller så var det väldigt mycket flyt.

Det var i oktober förra året, dock som du säger spelar tidpunkt in och vi var där på en fredag 30min innan stängning. Dock var bilen fin, förutom något litet märke.
 
Spinner vidare lite i tråden.
Hur gör ni med tidböcker? Kör ni manuellt? Eller digitalt via appar i telefonen? Eller struntar ni i det helt :)
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Finns det bra appar?
Du tänker för att logga mil?
Citerade fel, @Magido

Jag loggar mil i Volvos körjournalapp.
Suverän i slutet utav månaden summerar den privata och jobb mil inför rapporteringen :)
image.png
 
Topp