• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Bilar, vad är rimligt att lägga i månaden?

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Hej K-Sare! jätte OT fråga men...

Jag som sambon är ute efter ny bil..
Åker runt i en Toyota Prius just nu och den kostar väl max 1500kr i månaden för oss.. så det är ju skönt.. men den är ju för jävla tråkig..så vi är inne lite på en ny bil till efter vintern
Vi har en liten dotter på 5månader så vi behöver ju ha en kombi alt suv av något slag. då vi behöver plats för barnvagn och dylikt.
vad är då en rimlig kostnad för bil? och då pratar jag månads kostnad.
4500kr för en v70 från 2011 fick jag förslag på..vet inte riktigt om det är bra eller dåligt?
har som tanke att max 5000kr i månaden är väl lagom? men vad vet jag om bilar liksom?
är inte så jätte inne på bilmarknaden som sagt därför jag vänder mig till er!

uppskattar gärna förslag på bilar, alt vad ni lägger i månaden? ( om ni inte känner att det är för privat )


Tack

Markus
 

cab

Audemars
2-Faktor
Lite hur långt är ett snöre? Frågan är väl vad ni har för ekonomi och hur mycket ni vill/kan lägga på en bil. Där efter kan du ju börja kolla vad som passar er.

Personligen tycker jag 4500kr/månad för en gammal Volvo låter helt sjukt..
 

hedbrg

Panerai
1500 i månaden kommer man inte långt på. För att försöka summera lite.
Kostnad per år

Försäkring 6000:-
Skatt 3000:-
Drivmedel 15000:-
Service 5000:- (3000 för en liten, sen är the sky the limit)
Däck 2000:- (gissar fritt, mer sällanköp men med både SoV-däck så blir de en del)
Bilvård 3600:-

Närmare 3000:- i månaden, och de är så länge bilen sköter sig fint. Sa precis upp min parkering för 500:- i månaden med.

En del pengar, men de känns rimligt. Man kan ju inte åka kollektivt med pöbeln :cigar:
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Lite hur långt är ett snöre? Frågan är väl vad ni har för ekonomi och hur mycket ni vill/kan lägga på en bil. Där efter kan du ju börja kolla vad som passar er.

Personligen tycker jag 4500kr/månad för en gammal Volvo låter helt sjukt..
Absolut kanske är helt sjukt? jag har ingen aning därför jag vill fråga er!!

vi känner väl att runt 4500/5000kr i månaden är lagom för bil? utan parkeringskostnader och dylikt. soppan är inte inräknad i den kostnaden heller. utan just då bil och försäkring.
 

Tapiren

Cartier
Denna sida ger ett hum om vad det kan kosta; http://www.bilkalkyl.be/

4500kr i månden för en lätt begagnad "vanlig" bil är nog ganska träffsäkert. Man kommer lite billigare undan om man väljer en bil som är riktigt snål, eller är tillräckligt billig för att inte tappa i värde.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Tror på denna, VW alltrack. Funderar faktiskt på att köpa en själv.
ca 300k och då är det automat, 4wd, drag osv, samt ny bil. Förvisso kommer det en ny passat strax, men därför är priset lågt på utgående modell. Tror ägande på 3 års period blir rätt rimligt ekonomiskt.
Unknown.jpeg

I segmentet roligare familjebil hade jag annars rekommenderat min RS6, tyvärr är min såld och har bara kvar den två veckor :oops:
IMG_3681.JPG
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Tror på denna, VW alltrack. Funderar faktiskt på att köpa en själv.
ca 300k och då är det automat, 4wd, drag osv, samt ny bil. Förvisso kommer det en ny passat strax, men därför är priset lågt på utgående modell. Tror ägande på 3 års period blir rätt rimligt ekonomiskt.
Unknown.jpeg

I segmentet roligare familjebil hade jag annars rekommenderat min RS6, tyvärr är min såld och har bara kvar den två veckor :oops:
IMG_3681.JPG
Aaa vi är inne lite på den alt kanske touregen.. rs6 är den rymlig?
 
D

Deleted member 1265

Guest
Aaa vi är inne lite på den alt kanske touregen.. rs6 är den rymlig?

Är ni inne på rs6? Ja den är fantastiskt rymlig. En av få bilar som kanske ändå går i segmentet supersportbil men definitivt enkel att leva med året runt ( tom avtagbart drag på min), min tjej älskar den o då annars inte alls speciellt förtjust i bilar.
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Är ni inne på rs6? Ja den är fantastiskt rymlig. En av få bilar som kanske ändå går i segmentet supersportbil men definitivt enkel att leva med året runt ( tom avtagbart drag på min), min tjej älskar den o då annars inte alls speciellt förtjust i bilar.
haha nej passat alltracken.. min sambo gillar inte audi tyvärr... för Q7an är ju ruskigt fet!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Min chevapickis tickar uppåt och fruns Audi tickar nedåt.

Synd att Audin tappar fortare!

Där vi bor är bil ett nödvändigt ont, så kostnaden är = vad en adekvat bil kostar, så får man labba med havregrynsgröt för att få budgeten att stämma.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tror på denna, VW alltrack. Funderar faktiskt på att köpa en själv.
ca 300k och då är det automat, 4wd, drag osv, samt ny bil. Förvisso kommer det en ny passat strax, men därför är priset lågt på utgående modell. Tror ägande på 3 års period blir rätt rimligt ekonomiskt.
Unknown.jpeg

I segmentet roligare familjebil hade jag annars rekommenderat min RS6, tyvärr är min såld och har bara kvar den två veckor :oops:
IMG_3681.JPG

Neeeeeeeej! Inte sälja bilen :nailbiting:
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Passat är trevliga, jag är en riktig jänkare som ska ha båtgung och fotöljer i bilen men Passat är en genuint bra bil anser jag.
Brummar Passat som hyrbil.
Fast den är inte snål... Förstår inte hur den kan dra så mycket o_O
10411240_10152618314481236_6517249187171597613_n.jpg



Normalt sätt så drar den ju inte såhär mycket ;) Bara när man är bakis och sen till jobbet. Men den drar faktiskt mycket ändå. Jag kör 90% motorväg (130-140) och jag kör den precis med ytterst liten marginal över litern milen. Vilket faktiskt är väldigt uselt.
Med min körstil så hade jag tänkt mig runt 0.8 men icke.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Passat är trevliga, jag är en riktig jänkare som ska ha båtgung och fotöljer i bilen men Passat är en genuint bra bil anser jag.
Brummar Passat som hyrbil.
Fast den är inte snål... Förstår inte hur den kan dra så mycket o_O
10411240_10152618314481236_6517249187171597613_n.jpg


Normalt sätt så drar den ju inte såhär mycket ;) Bara när man är bakis och sen till jobbet. Men den drar faktiskt mycket ändå. Jag kör 90% motorväg (130-140) och jag kör den precis med ytterst liten marginal över litern milen. Vilket faktiskt är väldigt uselt.
Med min körstil så hade jag tänkt mig runt 0.8 men icke.

På diesel eller bensin?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
4000-4500:- per mån exkl. soppa för en familjekombi låter mycket..

Om ni vill ha en V70, så ta nåt reg nr på specifik modell, och kolla försäkringspremier på nätet. Ring runt och fråga efter servicekostnader. Ta in några andra märken å modell också. Tex BMW , Audi m.m. Och gör en jämförelse.
Sen måste ni självklart provköra också, och välja en som ni gillar bäst och ekonomin tillåter. Läs gärna seriösa tester runt på nätet.
Ja det är en del jobb, men då gör ni rätt och risken för felköp minskar.

Har ni möjlighet att ta lån via er fastighet, då kan räntan bli lägre.

/Magnus
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
haha nej passat alltracken.. min sambo gillar inte audi tyvärr... för Q7an är ju ruskigt fet!

Vet absolut inte hur stor bil ni behöver, men golfkombi är klart underskattad i sin storlek om ni ändå tittar på VW. Finns iof inte som alltrack men med 4motion. Nästan samma bagage som passat och tycker personligen det är skönare med en lite mindre bil och aldrig negativt med ett längre pris...
Precis plockat ut en och är mycket nöjd. Klart det inte är en rs6 men en rätt så rimlig familjebil :)
 
Passat är trevliga, jag är en riktig jänkare som ska ha båtgung och fotöljer i bilen men Passat är en genuint bra bil anser jag.
Brummar Passat som hyrbil.
Fast den är inte snål... Förstår inte hur den kan dra så mycket o_O
10411240_10152618314481236_6517249187171597613_n.jpg


Normalt sätt så drar den ju inte såhär mycket ;) Bara när man är bakis och sen till jobbet. Men den drar faktiskt mycket ändå. Jag kör 90% motorväg (130-140) och jag kör den precis med ytterst liten marginal över litern milen. Vilket faktiskt är väldigt uselt.
Med min körstil så hade jag tänkt mig runt 0.8 men icke.

Vad har du för motor i den? De dieslar jag kört har legat kring 0,55-0,6.

Vad gäller TS fråga beror det ju på ekonomi och intresse. Själv skulle jag ha väldigt svårt att motivera mig att lägga uppåt 5.000/mån på en bil känns väldigt mycket.

Vi har en V50 från -09 förvisso men den ligger långt under det och helt ok att köra. Skatt är väl runt 2k och försäkring ligger på 4k/år ungefär. Betänk att MP ska bestämma nu i 4 år så äga bil kommer INTE bli billigare så att sitta med en stor suv kan nog svida lite mer om ett år eller två tror jag.

Visst hade man gärna kört rs6 men de kostar ju som ett hus så är fullkomligt omöjligt att ha för mig tyvärr...annars perfekta familjebilen!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
1500 i månaden kommer man inte långt på. För att försöka summera lite.
Kostnad per år

Försäkring 6000:-
Skatt 3000:-
Drivmedel 15000:-
Service 5000:- (3000 för en liten, sen är the sky the limit)
Däck 2000:- (gissar fritt, mer sällanköp men med både SoV-däck så blir de en del)
Bilvård 3600:-

Närmare 3000:- i månaden, och de är så länge bilen sköter sig fint. Sa precis upp min parkering för 500:- i månaden med.

En del pengar, men de känns rimligt. Man kan ju inte åka kollektivt med pöbeln :cigar:


Plus värdeminskning.

Edit: Jag borde läsa färdigt innan jag skriver något.
 
Topp