• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

WiktorK

Omega
Nån mer som har 130g begränsningen på firman? Skitjobbigt

Utan att veta vad du har för preferenser gällande bil, vad som är lagom stort, roligt etc.
Men nya A4:an som presenteras i september kommer ju med 2 liters diesel, 150 hk som har 95 g i utsläpp. Det kanske kan vara något?
Samma sak med BMW´s 320D som ligger under 130 g. Men båda dessa kanske är för små eller klena? ;)

Själva har vi en tacksamt luddig policy. Det är rekommenderat att hamna under 150 gram enl. policyn.
 

hedbrg

Panerai
Jag är helt övertygad om att A4:an och framförallt Allroad:en är en fantastisk bil!
Dock så kommer ju nya A4:an under hösten,vilket innebär att en ny allroad borde vara på G inom snar framtid.

Alltså känns det lite "tråkigt" att välja en gammal modell som ny tjänstebil, i tre år framöver. Jag är givetvis medveten om att man säger att sista årsmodellen av en modell, alltid är det bästa köpet ;)
Sista årsmodellen är inte alltid det bästa köpet, då har man ofta hunnit gjort en del kostnadsbesparingar som kan få konsekvenser på kvalitén.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag är helt övertygad om att A4:an och framförallt Allroad:en är en fantastisk bil!
Dock så kommer ju nya A4:an under hösten,vilket innebär att en ny allroad borde vara på G inom snar framtid.

Alltså känns det lite "tråkigt" att välja en gammal modell som ny tjänstebil, i tre år framöver. Jag är givetvis medveten om att man säger att sista årsmodellen av en modell, alltid är det bästa köpet ;)

Det är precis som du säger, lite på två vis. Beror ju på hur länge det tar innan det blir byte också. Jag misstänker att du blir nöjd med Volvon också!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Någon som provat nya xc90?
Hade passat som handsken om det kom ett tjänstebilserbjudade från volvo.
För dyr för närvarande att plocka ihop ur listorna.
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Någon som provat nya xc90?
Hade passat som handsken om det kom ett tjänstebilserbjudade från volvo.
För dyr för närvarande att plocka ihop ur listorna.
Inte mer än en provkörning på ca 15min! Svårt att sätta fingret på den, den är jättefin, luftig och de har äntligen lyckats med en skön premium känsla! Men jag tycker att Tyskland fortfarande är ledande, vilket den energiske volvosäljaren verkligen inte tyckte..
 

WiktorK

Omega
Även kombi; http://www.mercedes-benz.se/content...leeteditions/E/e_klass_kombifleetedition.html

Men den blir ju dyrare än Q3, det kommer man ju inte ifrån samtidigt som den ju är två nummer större. Jag tycker ändå det är förvånande att det inte skiljer mer med tanke på att det är en såpass mycket större Mercedes det handlar om.
Jag hade gärna åkt Mercedes, antingen C-klass eller E-klass.

Men vår policy tillåter oss inte att välja Mercedes.. Vi är hårt styrda till vissa märken pga. avtal.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon som har bytt från Merca (S-E)/BMW (5xx-3xx) (RWD) till Volvo XC60 FWD, hur upplevs FWD vid acceleration? Vi funderar på att byta tjejens v40 till en XC60 och jag som är van Merca och BMW tycker v40 slänger och kränger vid acceleration, undrar om XC60 gör lika. Även hur den är komfortmässigt mot BMW Merca.
 

Tapiren

Cartier
Någon som har bytt från Merca (S-E)/BMW (5xx-3xx) (RWD) till Volvo XC60 FWD, hur upplevs FWD vid acceleration? Vi funderar på att byta tjejens v40 till en XC60 och jag som är van Merca och BMW tycker v40 slänger och kränger vid acceleration, undrar om XC60 gör lika. Även hur den är komfortmässigt mot BMW Merca.
Jag håller verkligen med, V40 har mycket dumheter för sig när man laddar på, känns som att gasen är helt knasig också, den är inte alls linjär. 10% gas vid pedalen ger typ 90% på drivhjulen, i alla fall på den motor jag har kört. Har dock inte testat XC60 fwd.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag håller verkligen med, V40 har mycket dumheter för sig när man laddar på, känns som att gasen är helt knasig också, den är inte alls linjär. 10% gas vid pedalen ger typ 90% på drivhjulen, i alla fall på den motor jag har kört. Har dock inte testat XC60 fwd.

Ja nu är det ingen raket med T2 motorn och 122 friska kusar, men den svajar och beter sig ostabilt. Ingen bil jag gillar :(
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Fy fan, säljer bilen på blocket. Det kommer så mycket konstiga förslag, folk som ska åka 50mil och ber mig hålla den för att inte mer höra av sig. Tokprutning innan en fråga om själva bilen. Bestämde pris med en kille som skulle köpa den med tillägget "no questions asked" då börjar han pruta mer och klaga på fel på bilen (som står i annonsen). Man blir så trött.

Kolla lufttrycket, har större betydelse än många tror :bored:
Tack för tipset, jag får kolla upp det, det lär inte bli sämre iaf :)
 
  • Like
Reactions: jhm

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Fy fan, säljer bilen på blocket. Det kommer så mycket konstiga förslag, folk som ska åka 50mil och ber mig hålla den för att inte mer höra av sig. Tokprutning innan en fråga om själva bilen. Bestämde pris med en kille som skulle köpa den med tillägget "no questions asked" då börjar han pruta mer och klaga på fel på bilen (som står i annonsen). Man blir så trött.


Tack för tipset, jag får kolla upp det, det lär inte bli sämre iaf :)

Har ju V40CC T4 genom jobbet (leasing), tycker den ligger bra i rondellerna.
Jag haaaatar sälja bil på blocket, det finns så många idioter. Väljer helst leasing (ny bil automatiskt varannat år) annars affärer genom bilhandlare, orkar bara inte med folk :) säljer gärna till lägre pris för att få det bekvämt.

Tyvärr verkar det som jobbet kommer sluta med bil till anställda nu. Så jag måste fundera på något nytt om ett år, privatleasing lockar faktiskt lite.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Audi a4 1.8(!!!)
IMG_20150517_130334.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
image.jpg


Var och provkörde igår(Ford Mustang GT), bokar troligtvis upp mig på en. Men jag måste köra nya Camaron som kommer samt Golf R kombi och Seat Leon Cupra R Kombi samt få garaget på plats innan det blir en beställning
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hur upplevde du insidan på bilen?
Stort lyft mot föregående modell. I det hela väldigt bra med tanke på priset och vad man får. Dock inte riktigt i klass med motsvarande Audi /Merc/Bmw(de kostar iofs det dubbla och har inte dubbelt så bra inredning). Stolarna var i min mening väldigt sköna och gav bra med stöd(standardstolarna) finns även sportstolar att välja till.

Runt 410k med mer eller mindre all utrustning (med manuell låda och ej sportstolar)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Stort lyft mot föregående modell. I det hela väldigt bra med tanke på priset och vad man får. Dock inte riktigt i klass med motsvarande Audi /Merc/Bmw(de kostar iofs det dubbla och har inte dubbelt så bra inredning). Stolarna var i min mening väldigt sköna och gav bra med stöd(standardstolarna) finns även sportstolar att välja till.

Runt 410k med mer eller mindre all utrustning (med manuell låda och ej sportstolar)
Tack, spännande! Nej, man har ju inte heller någon vidare "rätt" att klaga på inredningen med den prislappen och den motorn. :)
 

Johanw

Cartier
Var och provkörde igår(Ford Mustang GT), bokar troligtvis upp mig på en. Men jag måste köra nya Camaron som kommer samt Golf R kombi och Seat Leon Cupra R Kombi samt få garaget på plats innan det blir en beställning

Humor på att Seat Leon Cupra R Kombi slog RS4:s rekord runt Nordslingan. Kan nu kalla sig världens snabbaste kombi.
 

demondave

Rolex
Stort lyft mot föregående modell. I det hela väldigt bra med tanke på priset och vad man får. Dock inte riktigt i klass med motsvarande Audi /Merc/Bmw(de kostar iofs det dubbla och har inte dubbelt så bra inredning). Stolarna var i min mening väldigt sköna och gav bra med stöd(standardstolarna) finns även sportstolar att välja till.

Runt 410k med mer eller mindre all utrustning (med manuell låda och ej sportstolar)

Runt 410k är en BMW M235i inom räckhåll. Sportstolar är dock enda valet där. Ruskigt rolig liten bil! :D

Edit: 412k med manuell och bakhjulsdrift. Lite utrustning på det och -10% så hamnar man på 410k.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Runt 410k är en BMW M235i inom räckhåll. Sportstolar är dock enda valet där. Ruskigt rolig liten bil! :D

Edit: 412k med manuell och bakhjulsdrift. Lite utrustning på det och -10% så hamnar man på 410k.

Tjena

Yes, men för det priset så har väl inte bmwn skinn, ventilerade säten,navi, en ok stereo,19", V8, 420hk ( :D), adaptiv farthållare, 5 år garanti ( dock gratis service) etc
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 5780

Guest
Hej gubbar!
Ny tjänstebil på G. 8,5 BB/140g CO2 är limiten.
Hur hade ni gjort - krav är en lite "roligare" bil än V70/XC70/Passat kombi. Måste vara stor som alternativen nedan pga snorungar.

Det står mellan
1. VW Passat Alltrack
- 190hk, 4-Motion fyrhjulsdrift.
- DSG automat
- Valfri färg inkl metallic.
- Helskinn, brunt eller svart.
- PDC fram och bak
- Drag infällbart, backkamera, trailer assist.
- Dieselvärmare med fjärr
- Adaptiv farthållare
- full LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus
- Dynaudio stereo, riktigt bra jmf med standardstereo.
- Navigation
- Elbaklucka
- Tonade rutor från B-stolpen inkl laminerade akustikrutor
- Active info display (ger bl a navi i centralinstrumentet)
- Panoramataklucka
- Apple car play
- Växelpaddlar samt värme i ratten

2. Audi A6 Avant
- 190hk, framhjulsdrift.
- S-tronic automat.
- S-line exteriör.
- Svart el vit solid lack - budgeten räcker ej till metallic.
- Audi sound system - standard stereo med "ok" ljud. Godkänt men inte bra.
- Drag, infällbart
- PDC fram och bak
- Sportstolar med alcantara/skinn kombination
- Parkeringsvärmare med fjärr

Förmånsvärde ungefär samma för ovan bilar.
List your pros & cons.


.
 

par

Patek
2-Faktor
Hej gubbar!
Ny tjänstebil på G. 8,5 BB/140g CO2 är limiten.
Hur hade ni gjort - krav är en lite "roligare" bil än V70/XC70/Passat kombi. Måste vara stor som alternativen nedan pga snorungar.

Det står mellan
1. VW Passat Alltrack
- 190hk, 4-Motion fyrhjulsdrift.
- DSG automat
- Valfri färg inkl metallic.
- Helskinn, brunt eller svart.
- PDC fram och bak
- Drag infällbart, backkamera, trailer assist.
- Dieselvärmare med fjärr
- Adaptiv farthållare
- full LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus
- Dynaudio stereo, riktigt bra jmf med standardstereo.
- Navigation
- Elbaklucka
- Tonade rutor från B-stolpen inkl laminerade akustikrutor
- Active info display (ger bl a navi i centralinstrumentet)
- Panoramataklucka
- Apple car play
- Växelpaddlar samt värme i ratten

2. Audi A6 Avant
- 190hk, framhjulsdrift.
- S-tronic automat.
- S-line exteriör.
- Svart el vit solid lack - budgeten räcker ej till metallic.
- Audi sound system - standard stereo med "ok" ljud. Godkänt men inte bra.
- Drag, infällbart
- PDC fram och bak
- Sportstolar med alcantara/skinn kombination
- Parkeringsvärmare med fjärr

Förmånsvärde ungefär samma för ovan bilar.
List your pros & cons.


.

Vill du ha en tyst bil med hög komfort så slår A6an alla andra i sin klass. Tycker ändå det samtidigt finns en hel del körglädje i den. Kör på den! Blir riktigt vass med s-line dessutom
 
Topp