• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT bitcoins, vad tror ni?

D

Deleted member 1265

Guest
Vågar man satsa medel på denna valuta? Någon här som handlat?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Sent på tåget... Hyfsad volatilitet med...

1170689
 

leicaphile

Panerai
Visa gärna tillförlitlig statistik på bostäder som har ökat från 10 till 145, dvs 14,5 ggr under mindre än 12 mån...

Om det inte var helt uppenbart (dvs att det verkar som att jag tror våra bostadspriser verkligen ökat 1300% på kort tid) så var det ett skämt med referens till den ganska vilda debatten om bostadsbubblor som härjade här på forumet för inte alltför länge sedan.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Har gjort en fin vinst hitills iaf men det är ju en extrem högrisk investering kan vara värt 0 om en månad eller 10k dollar/B om några år. Tänker hålla på mina bitcoins under lång tid och se vad som händer. Största problemet nu att det är struligt att växla tillbaka till fiat valuta. Känns som Bitstamp.net är den enda seriösa börsen.

Tips att läsa på mycket innan ni handlar då det inte känns direkt säkert att ha sina Bitcoins på en börs utan hellre på en egen krypterad wallet och blir det något fel eller man inte vet vad man sysslar med så kan det vara så att pengarna är borta.

Men enklast är typ:
In med deg på Bitsamp.net->köp bitcoins->skapa en e-wallet(Electrum) och skicka dina coins dit. Tappa inte bort din seed och ta backuper av wallet.dat och spara dessa på säkra offline ställen.
 

RonJeremy

Cartier
Jag skulle satsat på en investering med kassaflöde istället. Bitcoins värde styrs endast av efterfrågan från vad jag har förstått, sånt kan vara farligt. Sen vilken riskprofil du har är okänt för mig.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Kan någon förklara upplägget med att man minear efter bitcoins?
Vad jag förstått så är det grafikchipet som används vid mining. Jag fattar inget. Helskumt.
Och själva upplägget att minea är väldigt märkligt.
Nu blir jag konspiratorisk - det verkar som att någon behöver helvetes mycket grafikdatakraft och belönar de som delar ut detta med ett fragment av en bitcoin. Det måste vara CIA! ;)
 

David

Bödeln
Vad jag förstått så är det grafikchipet som används vid mining.

Det var evigheter sedan. GPU:n ersattes av FPGA:er som i sin tur blivit ersatta av ASIC:ar (Application Specific Integrated Circuit) som inte kan göra annat än gräva, men gör det väldigt effektivt. Du skulle kunna hålla på med din PC i flera år utan att skrapa ihop till en enda peng.
 

JiiWe

Cartier
Kan tala från egna erfarenheter. Bitcoin är jäkligt krångligt och jag har svårt att tro att det skulle kunna bli en sån där världsvaluta det snacka om eftersom det är alldeles för svårt att sätta sig in i som normalkunnig på data. Jag tror inte det är läge att gå in nu utan bitcoin kommer sakta dö ut p.g.a att det är så förebannat krångligt. Folk blir bestulna på sina bitcoins, regeringar kommer förbjuda det och sen är bubblan död. Bitcoin är en väldigt bra idé från början men det är för lätt att pengarna bara försvinner (antingen genom stöld eller datorhaveri)
 

JiiWe

Cartier
Det som talar för bitcoin är väl att kriminella kan använda sig av det (eftersom det är fullständigt anonymt) och kriminella har ju som bekant ganska gott om pengar...
 

leicaphile

Panerai
Kan tala från egna erfarenheter. Bitcoin är jäkligt krångligt och jag har svårt att tro att det skulle kunna bli en sån där världsvaluta det snacka om eftersom det är alldeles för svårt att sätta sig in i som normalkunnig på data. Jag tror inte det är läge att gå in nu utan bitcoin kommer sakta dö ut p.g.a att det är så förebannat krångligt. Folk blir bestulna på sina bitcoins, regeringar kommer förbjuda det och sen är bubblan död. Bitcoin är en väldigt bra idé från början men det är för lätt att pengarna bara försvinner (antingen genom stöld eller datorhaveri)

På vilket sätt är det en bra idé?
 

JiiWe

Cartier
På vilket sätt är det en bra idé?

Du kan betala pengar till alla utan att någon bank, paypal eller visa-kort tar betalt till exempel (meningen är att det ska vara noll avgifter men i praktiken blir det inte riktigt så). Bitcoinvalutan fungerar likadant i alla länder och du behöver inte växla pengar när du handlar med andra länder
 

JiiWe

Cartier
Bitcoins är en fluga precis som internet :)

Ja, möjligt. Det finns ju en chans att det drar iväg rejält! Men i s f måste något land ställa sig bakom valutan och ordna med nån trovärdig exchange (och om ett land ställer sig bakom valutan och börjar lägga sig i det hela har man tappat grundtanken)
 

JiiWe

Cartier
Har gjort en fin vinst hitills iaf men det är ju en extrem högrisk investering kan vara värt 0 om en månad eller 10k dollar/B om några år. Tänker hålla på mina bitcoins under lång tid och se vad som händer. Största problemet nu att det är struligt att växla tillbaka till fiat valuta. Känns som Bitstamp.net är den enda seriösa börsen.

Tips att läsa på mycket innan ni handlar då det inte känns direkt säkert att ha sina Bitcoins på en börs utan hellre på en egen krypterad wallet och blir det något fel eller man inte vet vad man sysslar med så kan det vara så att pengarna är borta.

Men enklast är typ:
In med deg på Bitsamp.net->köp bitcoins->skapa en e-wallet(Electrum) och skicka dina coins dit. Tappa inte bort din seed och ta backuper av wallet.dat och spara dessa på säkra offline ställen.


Har du kvar dina bitcoins?
 

oystercase

Cartier
JiiWst: 403157 skrev:
Ja, möjligt. Det finns ju en chans att det drar iväg rejält! Men i s f måste något land ställa sig bakom valutan och ordna med nån trovärdig exchange (och om ett land ställer sig bakom valutan och börjar lägga sig i det hela har man tappat grundtanken)
Trovärdiga exchanger är på väg. Troligen uppe och snurrar under slutet på 2014.
Att ett land skulle ställa sig bakom är tekniskt omöjligt, däremot bör och kommer bitcoins så klart reguleras i AML (anti Money laundering) perspektiv från statligt håll. Bl.a USA, Tyskland mfl har antagit en positiv hållning.

Ja, bitcoin är ett härke att använda just nu. Hög volatilitet, sjukt många oseriösa Gold digger företag mm.Mm.

Det som behöver evolvera fram är ett tjänstelager ovanpå själva bitcoin med lättillgänglig funktionalitet. Hur lång tid tar det? Jämför bredbands/interbetdiskussionen kring milleniskiftet och 10 år senare sitter vi här och använder netflix, Facebook, youtube mm.
 

oystercase

Cartier
På vilket sätt är det en bra idé?
Det är väl den största finansiella uppfinningen sedan man uppfann centralbanken för 340 år sedan...

En publik "ledger" (ägarförteckning/tillgångsbokföring) som ej ägs av någon och där transaktioner och äganderätt ej går att ändra/manipulera i efterhand men där ägande kan flyttas över Internet.

Vi snackar nobelprisklass på ideen.
Sedan om det blir bitcoin eller något som använder dig av denna grundteknik som kommer få fotfäste kan man ju spekulera i.
 

JiiWe

Cartier
Trovärdiga exchanger är på väg. Troligen uppe och snurrar under slutet på 2014.
Att ett land skulle ställa sig bakom är tekniskt omöjligt, däremot bör och kommer bitcoins så klart reguleras i AML (anti Money laundering) perspektiv från statligt håll. Bl.a USA, Tyskland mfl har antagit en positiv hållning.

Ja, bitcoin är ett härke att använda just nu. Hög volatilitet, sjukt många oseriösa Gold digger företag mm.Mm.

Det som behöver evolvera fram är ett tjänstelager ovanpå själva bitcoin med lättillgänglig funktionalitet. Hur lång tid tar det? Jämför bredbands/interbetdiskussionen kring milleniskiftet och 10 år senare sitter vi här och använder netflix, Facebook, youtube mm.
Så det är på väg alltså? Fantastiskt!
Det är väl den största finansiella uppfinningen sedan man uppfann centralbanken för 340 år sedan...

En publik "ledger" (ägarförteckning/tillgångsbokföring) som ej ägs av någon och där transaktioner och äganderätt ej går att ändra/manipulera i efterhand men där ägande kan flyttas över Internet.

Vi snackar nobelprisklass på ideen.
Sedan om det blir bitcoin eller något som använder dig av denna grundteknik som kommer få fotfäste kan man ju spekulera i.

Ja, kanske...
 

carlanton

Audemars
Dogecoins (och Litecoin?) kan man ju fortfarande mina själv utan ASIC:s. Dock väldigt lågt värde och hög volatilitet, men man kan ju föreställa sig att efterfrågan går upp i takt med att andra cryptovalutor (alltså bitcoins) blir svårare och dyrare att köpa och deep web-droghandeln blir vanligare.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Det var evigheter sedan. GPU:n ersattes av FPGA:er som i sin tur blivit ersatta av ASIC:ar (Application Specific Integrated Circuit) som inte kan göra annat än gräva, men gör det väldigt effektivt. Du skulle kunna hålla på med din PC i flera år utan att skrapa ihop till en enda peng.
Så jäkla krångligt. Och rätt märkligt. Jag har läst lite om saken men känner att mina data- och ekonomiskillz inte räcker till. Håller mig till en liten hög dollars i travel pouchen. :rolleyes:
 

max

Dancing Queen
En fråga till er som kan, finns det något underliggande kapital på bitcoins eller är de i realiteten endast hittepåpengar som kommer från ingenting och endast vilar på en fortsatt efterfrågan?
Känns lite som hockeykort som alla försökte hävda att de hade ett värde :)
 
Topp