• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT Bmw 1-serien

Thomas77

Omega
Funderar på en ny Bmw 116, är det någon som kör en 1-serie och vill dela med sig av lite erfarenheter?

Behöver i dagsläget inget större och det räcker nog för min del med den motorn.

Tacksam för synpunkter :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det är ju en populär liten bil.
Ska man ha en liten bil är den schysst, dock skulle jag nog inte välja 116, skulle satsa på 118d eller 120d.
116 bensinen är otroligt slö och tråkig enl mig.

Med sportpaketet är den väldigt stötig, beror på vad du vill ha :)
 

Bino

Cartier
Jag har en F20 116d Sportline. Det är ingen raket, men den är liten och lätt så det räcker gott och väl. Hade jag varit dig hade jag satsat på diesel. Den är riktigt trevlig att köra och jag har kört en hel tank på 0,45 utan större problem. Normal blandad körning ligger den på 0,5.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Jag tycker vw golf är bättre bil avseende allt!
Min mor hade bmw 1 serie, jag har avverkat några golfar vw'n känns mer gedigen o välbyggd faktiskt!
 

16610

Patek
2-Faktor
bror har en 116d Sportline och är otroligt nöjd. Drar inget och funkar perfekt fram och tillbaka till jobbet...
 

Bino

Cartier
Jag tycker vw golf är bättre bil avseende allt!
Min mor hade bmw 1 serie, jag har avverkat några golfar vw'n känns mer gedigen o välbyggd faktiskt!
Det är stor skillnad på nya och gamla 1-serien. Jag hade en 125i cab före min 116d och min nya är en mycket bättre bil. Motorn i 125an var dock betydligt roligare. 3-liters sexa är lite roligare än en diesel på 2-liter. Att Golf skulle vara bättre håller jag inte med om. Mamma har en Golf VI och det är betydligt bättre kvalitet och känsla i 1-serien.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Det är stor skillnad på nya och gamla 1-serien. Jag hade en 125i cab före min 116d och min nya är en mycket bättre bil. Motorn i 125an var dock betydligt roligare. 3-liters sexa är lite roligare än en diesel på 2-liter. Att Golf skulle vara bättre håller jag inte med om. Mamma har en Golf VI och det är betydligt bättre kvalitet och känsla i 1-serien.
Då har vi olika erfarenheter, jag körde gti samt golf r.
 

Ryttaren

Rolex
Klart du ska ha 1-serie. Bakhjulsdrift är så mycket roligare. Nya 116 bensinaren är inte riktigt lika trött som gamla, några mer kusar och vrid. Testa en 118i innan också om det är bensin du ska ha.
 

JohanHLM

Rolex
Svärmor har den gamla 120d och den är överlag riktigt bra men bagaget är jäkligt litet. Har dock för mig att det är en av de saker som förbättrats på den nya modellen?
 

addeh

Cartier
Är utrymmet tillräckligt är BMW 1-serie en trevlig liten bil. Även om kvalitetskänslan är något lägre än BMWs större modeller så matchar den ju lätt Volkswagen. Håller med föregående om att dieslarna är att föredra. Har dock bara erfarenhet av 118d och 120d i 1-serien. I 20d kan du väl tom få x-drive nu?!
 
Bmw ska vara raka sexor och bensin! ;) Ska du ha halvkombin eller coupén? För mig känns 1,6an lite väl liten, nu har jag inte kört dessa men BMW under 2,0 brukar imo kännas lite slött.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Hyrde en 116i aut förra helgen. Bortsett från att den var otroligt slö drog den dessutom 1 1/3 tank t/r Hamburg - Berlin. Känns som att dieseln hade kommit undan med drygt en halv. Skulle absolut kunna tänka mig den som stadsbil och kvalitetskänslan är det inget fel på. På autobahn var dock motorn gravt underdimensionerad så nästa gång blir det A6 3.0 tdi igen.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Lite lurigt utseende i nosen, men man kanske vänjer sig ...

Jag skulle själv välja en 118d som det perfekta mellantinget (har den nya 320d själv), men se för fan till att kryssa för sportstolarna. Dom vanliga är under all kritik, både i 1- och 3-serien.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För min del lutade mellan BMW 130 eller Golf GTI (automat bägge två) och slutade med en Golf GTI som jag är väldigt nöjd med.. Den är lite väl törstig, men jag tror inte direkt att 130 hade varit mindre törstig direkt... (Har en ovanligt tung högerfot)

Åk o testa en Golf (fullsmetad givetvis) innan du slår till på en tråkig 116.. :)

Eller köp min GTI så jag kan köpa något ännu törstigare! ;)
 

morrism

Audemars
För min del lutade mellan BMW 130 eller Golf GTI (automat bägge två) och slutade med en Golf GTI som jag är väldigt nöjd med.. Den är lite väl törstig, men jag tror inte direkt att 130 hade varit mindre törstig direkt... (Har en ovanligt tung högerfot)

Åk o testa en Golf (fullsmetad givetvis) innan du slår till på en tråkig 116.. :)

Eller köp min GTI så jag kan köpa något ännu törstigare! ;)

Kolla in Golf GT, 170 hästar från en 1.4 liters motor, billigare än en 118, drar ifrån utan problem och kan köras snålare
 

Thomas77

Omega
Tack för alla synpunkter. Att det är just en 116 jag kikar på är för att de erbjuder en sådan på privatleasing nu för 2995/månad. Jag tycker det verkar smidigt att köra en ny bil för en fast kostnad. Vill inte ta av sparpengar och lägga på en bil utan bara ha något att åka runt i. Har aldrig ägt en bmw och tänkte att det kunde vara kul att ha en. Bättre att köpa rolexklockor för pengarna, håller ju värdet iallafall :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tack för alla synpunkter. Att det är just en 116 jag kikar på är för att de erbjuder en sådan på privatleasing nu för 2995/månad. Jag tycker det verkar smidigt att köra en ny bil för en fast kostnad. Vill inte ta av sparpengar och lägga på en bil utan bara ha något att åka runt i. Har aldrig ägt en bmw och tänkte att det kunde vara kul att ha en. Bättre att köpa rolexklockor för pengarna, håller ju värdet iallafall :)

Du kanske skrev det innan, minns inte... Men har du provkört den? 116d låter lite klent, men funkar det för dig, så kör på!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tack för alla synpunkter. Att det är just en 116 jag kikar på är för att de erbjuder en sådan på privatleasing nu för 2995/månad. Jag tycker det verkar smidigt att köra en ny bil för en fast kostnad. Vill inte ta av sparpengar och lägga på en bil utan bara ha något att åka runt i. Har aldrig ägt en bmw och tänkte att det kunde vara kul att ha en. Bättre att köpa rolexklockor för pengarna, håller ju värdet iallafall :)

Är det inte mer förmånligt att låna och köpa en bil isf ?
Jag menar när leasingen är slut så lämnar du tillbaka bilen utan att ha chansen till utköp ?

Helt rätt ang klockorna :):)
 

Thomas77

Omega
Jo men då måste man ha kontantinsats och jag vill inte ta av mitt sparkapital till ett bilköp. De pengarna får jag bättre avkastning för på annat håll. Köpte en Volvo S60 kontant för flera år sedan, det är när jag summerar det en dålig affär. Tror leasing är ett bättre upplägg för min del. Gillar jag bilen kan man ju alltid köpa den efter dessa 36 månader. Är inte så viktigt längre för min del med mycket motor osv.
 
Topp