• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Dator hjälp tack :)

Amme

Cartier
Är det nån som vet vad den kopparfärgade delen heter?
Kan den vara sönder?
Det sitter mycket damm i kylflänsen men man kanske kan "diska" ;)

Datorn dör efter en kort tids användande och fläkten låter mycket. Har tagit ett eget beslut att byta delen för att se ifall det löser problemet men vet inte om jag behöver byta båda eller ena :)

Tacksam för lite vägvisning

 

Hugii

Audemars
hade problem en gång med en fläkt på en dator.... fläkten orkade inte snurra för mkt skit... så jag brukade öppna fläkten, rensa pinnen som den snurrar på och sen smörja med "lagerfett" (en liten dutt) sätter tillbaka... och funkade i några månader :)

testa med att blåsa (allt vad du ormar) på fläkten... den borde snurra rätt så friskt om den inte "sitter" fast :)

svar: kan det vara "CPU-kylare" :)
 

Onelund

Rolex
Är det nån som vet vad den kopparfärgade delen heter?
Kan den vara sönder?
Det sitter mycket damm i kylflänsen men man kanske kan "diska" ;)

Datorn dör efter en kort tids användande och fläkten låter mycket. Har tagit ett eget beslut att byta delen för att se ifall det löser problemet men vet inte om jag behöver byta båda eller ena :)

Tacksam för lite vägvisning



Troligtvis behöver du en klick pasta mellan "kylflänsen" och processorn för att få till bra kylning igen, du måste ta bort den galna pastan innan du applicerar den nya, ESDarmband ska du givetvis ha dessutom, Om detta låter som swahili ska du be om hjälp av en kunnig i närheten


]detta tillsammans med en lätt dammsugning av flänsen för att få bort dammet OBS ajabaja att dammsuga på komponenterna i datorn
 

Hugii

Audemars
Lifestyle, för helvete...

Vad jag har förstått så skall OT fortsätta skrivas under Diskussion.

Regler för Lifestyle säger: "Denna avdelning är till för Lifestyle och inte allmänt skitsnackande! Lifestyle innebär diskussioner om det som gör livet gott att leva. Detta innebär tex mat, sprit, rökdon, design, kläder, skor ja allt det som sätter en extra färg på tillvaron. Det är alltså ingen avdelning för allmänt trams."
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Koppardelen är en "heat pipe" och innehåller ett köldmedium som förångas på den del som har kontakt med t ex processorn och transportera till den kalla delen i gasform som sitter i utblåset där det kondenseras och sugs tillbaks till den varma delen med en sorts veke.

Det är helt enkelt en självcirkulerande form av vätskekylning (dock inte vatten i utan nåt annat ämne som förångas och kondenserar vid andra temperaturer, skulle t ex kunna vara nån ammoniakblandning).
Teoretiskt kan heatpipen ha läckt ut vätskan vilket får den att sluta fungera som den skall. Ett annat alternativ är att det köldmedium som finns där i har brutitsned vilket innebär att egenskaperna förändrats.

Det mest troliga är att det varit damm på flänsarna som förändrat temperaturförhållandena och förhindrat korrekt kylnin.
 

Amme

Cartier
hade problem en gång med en fläkt på en dator.... fläkten orkade inte snurra för mkt skit... så jag brukade öppna fläkten, rensa pinnen som den snurrar på och sen smörja med "lagerfett" (en liten dutt) sätter tillbaka... och funkade i några månader :)

testa med att blåsa (allt vad du ormar) på fläkten... den borde snurra rätt så friskt om den inte "sitter" fast :)

svar: kan det vara "CPU-kylare" :)

Bra tips, tack!

Tror du man kan diska "CPU-kylaren"?
 

Amme

Cartier
Troligtvis behöver du en klick pasta mellan "kylflänsen" och processorn för att få till bra kylning igen, du måste ta bort den galna pastan innan du applicerar den nya, ESDarmband ska du givetvis ha dessutom, Om detta låter som swahili ska du be om hjälp av en kunnig i närheten


]detta tillsammans med en lätt dammsugning av flänsen för att få bort dammet OBS ajabaja att dammsuga på komponenterna i datorn

Nä det låter inte som swahili men vart får jag tag på pastan? Kjell?
 

Hugii

Audemars
Bra tips, tack!

Tror du man kan diska "CPU-kylaren"?
Det har aldrig jag gjort..... jag pillade/borstade bort dammet. Jag brukade då å då ta dammsugar och suga ut damm direkt från dator (där fläkten själv skickar ut luften).. det blir samma sak fast jag boostar/förstärker utblåsten... dvs drar ut den med dammsugare på :)

Hörs det överhuvudtaget om fläkten jobbar? Den ska ändå snurra bra strax innan dator stänger av. Testa dammsugaren när du har monterat allt tillbaka. Några gånger fick jag igång fläkten... den hade svårt att kicka igång sig sj men när man drar ut luft med dammsugare så knuffar luften igång den...
 

legshot

Breitling
Det har aldrig jag gjort..... jag pillade/borstade bort dammet. Jag brukade då å då ta dammsugar och suga ut damm direkt från dator (där fläkten själv skickar ut luften).. det blir samma sak fast jag boostar/förstärker utblåsten... dvs drar ut den med dammsugare på :)

Hörs det överhuvudtaget om fläkten jobbar? Den ska ändå snurra bra strax innan dator stänger av. Testa dammsugaren när du har monterat allt tillbaka. Några gånger fick jag igång fläkten... den hade svårt att kicka igång sig sj men när man drar ut luft med dammsugare så knuffar luften igång den...

Man ska aldrig dammsuga elektroniska komponenter då det finns en liten risk för att förstöra komponenterna. Allt som kan ge ifrån statisk elektricitet är egentligen att undvika, så även mikrofiberdukar eller liknande. Köp istället tryckluft på burk om du inte har tillgång till en luftkompressor eller liknande. :)
 

Hugii

Audemars
Man ska aldrig dammsuga elektroniska komponenter då det finns en liten risk för att förstöra komponenterna. Allt som kan ge ifrån statisk elektricitet är egentligen att undvika, så även mikrofiberdukar eller liknande. Köp istället tryckluft på burk om du inte har tillgång till en luftkompressor eller liknande. :)


läs om, läs rätt
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
OK tack, men den verkar inte vara elektriskt, fungerar det då att diska den fri från damm eller bättre köpa ny?
Under förutsättning att den inte läckt (och då spelar det ingen roll) går det utmärkt att diska den.

Innan du sätter tillbaks den ska du stryka på ett sparsamt lager kylpasta på de varma komponenter som kylsbav flänsen.
Ett exempel på en bra kylpasta ä arctic silver och säljs på bl a Kjell och Co. Problemet är att den minsta mängd kylpasta dy kan köpa räcker till 100 processorer.
 

hedbrg

Panerai
Under förutsättning att den inte läckt (och då spelar det ingen roll) går det utmärkt att diska den.

Innan du sätter tillbaks den ska du stryka på ett sparsamt lager kylpasta på de varma komponenter som kylsbav flänsen.
Ett exempel på en bra kylpasta ä arctic silver och säljs på bl a Kjell och Co. Problemet är att den minsta mängd kylpasta dy kan köpa räcker till 100 processorer.

Artic silver 5 gram räcker kanske till så många, men en tub på 0,3 gram för 40 spänn går åt snabbare och är gissningsvis att tillräckligt god kvalité för TS
 
Topp