• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Skeeter

Panerai
Själv har jag tröttnat lite på Skotsk Whisky (rökig eller ej) och gått över till riktig finsprit dvs Cognac.
Men om man ska prata whisky eller whiskey som det ofta stavas på Irland (landet där denna dryck finns dokumenterad nästan 100 år innan Skottland) så är faktiskt de dyrare sorterna av Jameson faktiskt riktigt bra (och det går att göre Irish coffe på dem också).

En favorit är Jameson Gold Reserve, ca 700:- flaskan på systemet men det är den värd... Alla som provsmakat har tyckt mycket om den (även de mest inbitna rökfetischisterna)
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Köpte min absoluta favorit igår och några glas till det.
20150625_171723.jpg
 

Molgan

Cartier
Jag har nog egentligen druckit allför många flaskor whiskey i mina dagar, men vem har inte det :)
Men en favorit som återkommer gång på gång är Glenmorangie Nectar D'or, den är verkligen utsökt och rekomenderas till både erfarna avsmakare som heltids-proffs, de där franska vinfaten tillför något alldeles extra tycker jag nog, och någon DJ behöver man som tur var inte byta in, inte än iaf :)

https://glenmorangie.com/en/glenmorangie-nectar-dor

Men inte mycket av denna värld kan ta en riktig Tequila, och det hittar ni ingen annanstans än i Mexico :drowning:
 

sinner

Panerai
Som nybliven 30-åring har jag börjat smutta på lite whiskey och bygger sakta upp en liten samling. Vad säger panelen? Bowmore, Gentleman Jack och Ardbeg (med två droppar vatten i) faller mig i smaken. Har de nåt gemensamt eller är mina smakkörtlar helt outvecklade? Vilka ska jag lägga till på inköpslistan för att få en större spridning på min lilla samling?
Vore tacksam om nån kunnig kunde rangordna dessa rent kvalitetsmässigt . Får man det man betalar för i whiskeyvärlden eller finns det fler viktiga parametrar?
image.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Som nybliven 30-åring har jag börjat smutta på lite whiskey och bygger sakta upp en liten samling. Vad säger panelen? Bowmore, Gentleman Jack och Ardbeg (med två droppar vatten i) faller mig i smaken. Har de nåt gemensamt eller är mina smakkörtlar helt outvecklade? Vilka ska jag lägga till på inköpslistan för att få en större spridning på min lilla samling?
Vore tacksam om nån kunnig kunde rangordna dessa rent kvalitetsmässigt . Får man det man betalar för i whiskeyvärlden eller finns det fler viktiga parametrar?
image.jpg
Överst av dessa sätter jag Ardbeg, jag gillar Islay whisky nämligen. Väldigt goda hamburgare hade de också i restaurangdelen ;)
Både Ardbeg och Bowmore är ju Islay whiskys, så visst har du ordning på smaklökarna !
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Överst av dessa sätter jag Ardbeg, jag gillar Islay whisky nämligen. Väldigt goda hamburgare hade de också i restaurangdelen ;)
Både Ardbeg och Bowmore är ju Islay whiskys, så visst har du ordning på smaklökarna !
Då antar jag att du inte har testat just den där Ardbegen (Perpetuum) för den är fan inte bra. En NASare för nästan 900kr. Ardbeg är så jäkla hypat..

@sinner bra whisky behöver inte kosta, det finns otroligt bra whisky för runt 500kr :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Som nybliven 30-åring har jag börjat smutta på lite whiskey och bygger sakta upp en liten samling. Vad säger panelen? Bowmore, Gentleman Jack och Ardbeg (med två droppar vatten i) faller mig i smaken. Har de nåt gemensamt eller är mina smakkörtlar helt outvecklade? Vilka ska jag lägga till på inköpslistan för att få en större spridning på min lilla samling?
Vore tacksam om nån kunnig kunde rangordna dessa rent kvalitetsmässigt . Får man det man betalar för i whiskeyvärlden eller finns det fler viktiga parametrar?
image.jpg
Ser att du har ett par Glen Garioch, det är bra Whisky, men bör vara minst 15 år för att hålla nivå. Sen är Macallan alltid ett säkert kort, är personligen ett stort fan av Glenlivet. Sen funkar alltid Lagavulin om man gillar rökigt. Av dina flaskor är 18-åriga Glenlivet nr 1. Kämpa på med samlingen!
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
@Porsan Crìoch Aibhne Old Fettercairn 30 Years 1967 40% tog slut förra fredagen. Tog totalt 17år att sälja slut på den, helt otroligt! Tur man har några sparade :hungry:
 

sinner

Panerai
Tack för feedback grabz.
Jag får helt enkelt köpa på mig de vanligaste och prova mig fram.
Vilka varianter (årgångar) utav följande ska man satsa på? Fyll gärna på listan om ni tycker att jag missat nåt.
Glenlivet
Macallan
Lagavulin
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tack för feedback grabz.
Jag får helt enkelt köpa på mig de vanligaste och prova mig fram.
Vilka varianter (årgångar) utav följande ska man satsa på? Fyll gärna på listan om ni tycker att jag missat nåt.
Glenlivet
Macallan
Lagavulin
Beror helt på vad du har för budget. Men kanske börja med dom yngre, 12-årig Macallan 499:-, 12-årig Glenlivet 405:-, sen är standard på Lagavulin 16 år 599:-.
 

Gasparo

Cartier
2-Faktor
Någon som provat Laphroaig Select?
Har kört Ardbeg ett tag, men tänkte köpa mig en Laffe lagom till hösten.
Värt att chansa på en lite mindre rökig variant eller ska jag play it safe och köra 10an? :)
 

Simpatico

Rolex
Någon som provat Laphroaig Select?
Har kört Ardbeg ett tag, men tänkte köpa mig en Laffe lagom till hösten.
Värt att chansa på en lite mindre rökig variant eller ska jag play it safe och köra 10an? :)

Provade Select för ett tag sen, den gjorde inget intryck på mig.
Hade kört den vanliga 10an istället.
Annars kan jag bara rekomendera att testa Lagavulin, i mitt tycke lite mer nyanser och lager i smaken.
Inte lika rökig som Laffe men på god väg dit.
 

Gasparo

Cartier
2-Faktor
Provade Select för ett tag sen, den gjorde inget intryck på mig.
Hade kört den vanliga 10an istället.
Annars kan jag bara rekomendera att testa Lagavulin, i mitt tycke lite mer nyanser och lager i smaken.
Inte lika rökig som Laffe men på god väg dit.

Det verkar vara det samlade intrycket om Select. Får vänta tills den dyker upp på någon provning:)
Gillar Lagavulin, 16-åringen har funnits i hyllan ett flertal gånger, men är sugen på en Laffe. Föredrar 10an före QC så det blir nog en sådan.
 

Jaguaren

Omega
Det finns en rökig blend som är perfekt på hösten, Big Peat. Den finns även i julversion som cask strength
Vill ni ha Glencairn glas till riktigt bra pris (49kr) så finns det i en affär utanför Malmö. Om ni är intresserade så skicka ett pm till mig så berättar jag var det ligger.
Ha det Blått !
 
Senast ändrad:

Gasparo

Cartier
2-Faktor
...Och ett par helt OK rökiga blends i budget-segmentet är The Ileach och Islay mist deluxe. Givetvis inte mycket i jämförelse med Malt-whiskyn från ön, men funkar som brukswhisky eller att bjuda på de som inte känner skillnad på whisky och whisky.
 
Topp