• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

Crispie

Rolex
Sparkar liv i den officiella rakningstråden med kort paketöppning. Straight outta Istanbul - 100 Derby DE-blad. Expy och ett glas Auchentoshan gör sällskap.
IMG_5662.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Håller med dig i det, själv föredrar jag Feather :) Men jag har ju fasen ingen skäggväxt heller så vad vet jag :angel:
Min erfarenhet av feather är att jag får jobba hårt med alunstiftet efteråt :D
Tror jag kanske har en för aggressiv hyvel (vintage 40-tal). För mig passar personna väldigt bra, även om jag måste byta blad rätt ofta.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Min erfarenhet av feather är att jag får jobba hårt med alunstiftet efteråt :D
Tror jag kanske har en för aggressiv hyvel (vintage 40-tal). För mig passar personna väldigt bra, även om jag måste byta blad rätt ofta.
Har kört med feather senaste två-tre åren och de funkar kanon tycker jag, kör numera med en Merkur 37c. Hade tidigare en riktig dyrgrip men den var nog lite för aggressiv den också.
 
Har testat tre olika. Wilkinson, Merkur och Derby. Tyckte Derby kändes bäst och gick på 100-pack. Kostade 80:- på ebay så det kändes inte som en särskilt stor investering. :)
Helt rätt att testa sig fram. Framtida tips kan vara Gillette Silver Blue. Körde jag på länge men nu är det feather för min del. Kör mina blad i Gillette tech vintage hyvlar. Funkar fint på min något svaga skäggväxt men bra hyvlar för en spottstyver.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har skaffat Musgo Reals glycerin-tvål för att prova som pre-shave. Har någon ett tips på var jag skaffar en trevlig skål/burk för att förvara den i? Helst med lock.
 

Crispie

Rolex
Ja jävlar vad vassa de är! Köpte på mig ett 30-pack för att lära mig knivraka med shavette... Gör av med alunstift fortare än lösgodis... :)
På tal om alunstift. Nån som har tips på ett bra sådant? Just nu använder jag ett stort block som jag fick i samband med att jag köpte min hyvel. Helt värdelös. Antar att det finns kvalité i detta precis som allt annat. Typ olika blandningar eller dylikt.
 

Psykel

Patek
På tal om alunstift. Nån som har tips på ett bra sådant? Just nu använder jag ett stort block som jag fick i samband med att jag köpte min hyvel. Helt värdelös. Antar att det finns kvalité i detta precis som allt annat. Typ olika blandningar eller dylikt.
Nja, alun är alun. Kaliumaluminiumsulfat. Så borde inte vara några jätteskillnader mellan olika tillverkare. Men vill du ha nåt "finare" så har bland andra Captain Fawcett, Mühle, Taylor of Old Bond Street och Benjamin Barber alunblock för omkring hundringen.
 

POO

Panerai
På tal om alunstift. Nån som har tips på ett bra sådant? Just nu använder jag ett stort block som jag fick i samband med att jag köpte min hyvel. Helt värdelös. Antar att det finns kvalité i detta precis som allt annat. Typ olika blandningar eller dylikt.

Mitt närmsta parfymeri har stift i lypsylformat för typ en 20:a, torde gå att finna lite var stans.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nja, alun är alun. Kaliumaluminiumsulfat. Så borde inte vara några jätteskillnader mellan olika tillverkare. Men vill du ha nåt "finare" så har bland andra Captain Fawcett, Mühle, Taylor of Old Bond Street och Benjamin Barber alunblock för omkring hundringen.
Jag kör med Taylor of Old.. Har för mig att jag köpt den för typ 49. Stiftet är bättre än blocket.
 
Kul!
Har rätt nyligen kapat skägget helt och funderar på att investera i en säkerhetshyvel.
Duger ett sånt här kit eller?
https://www.gents.se/sailors-startkit

Såg dock att alunstift fattas, behöver man det?
Kanske detta är bättre? https://www.gents.se/benjamin-barber-startkit
Eller ska man bara köpa ett stift till det billigare kitet?

Är det större behov av after shave-produkter för huden med säkerhetshyvel? Idag kör jag med Gillette Fusion hyvel och behöver inget extra efter rakningen.
 

tossefar

Cartier
Kul!
Har rätt nyligen kapat skägget helt och funderar på att investera i en säkerhetshyvel.
Duger ett sånt här kit eller?
https://www.gents.se/sailors-startkit

Såg dock att alunstift fattas, behöver man det?
Kanske detta är bättre? https://www.gents.se/benjamin-barber-startkit
Eller ska man bara köpa ett stift till det billigare kitet?

Är det större behov av after shave-produkter för huden med säkerhetshyvel? Idag kör jag med Gillette Fusion hyvel och behöver inget extra efter rakningen.
Du behöver bara stift om du tänker skära dig :)
 

Crispie

Rolex
Jag skulle säga att stift behövs. Jag har aldrig planer på att skära mig men likförbannat får jag nått litet sår varje gång. Hoppas övning ska rädda mig från detta framöver
 

tossefar

Cartier
Jag har ovanligt grov skäggväxt och har väldigt lätt för att få ingrodda hårstrån och utslag i ansiktet.
Här är min (helt sjuka) procedur för rakning:
  1. Duscha länge och varmt
  2. I duschen: skrubba hals och ansikte med tvättsvamp
  3. I duschen: Baxter of Californa face wash
  4. Rikligt med Arko raktvål appliceras med borste
  5. Rakning med merkur futur-hyvel och featherblad. Rakar med korta drag i skäggväxtens riktning, börjar med halsen
  6. Sköljer med kallt vatten, torka med ren handduk
  7. Applicera facial toner med hjälp av såna där larviga bomullspads tjejer använder för smink
  8. När tonern torkat, smörj in med moisturizer
Görs varje kväll. Rakbladen kan jag använda två dagar på raken innan byte.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kul!
Har rätt nyligen kapat skägget helt och funderar på att investera i en säkerhetshyvel.
Duger ett sånt här kit eller?
https://www.gents.se/sailors-startkit

Såg dock att alunstift fattas, behöver man det?
Kanske detta är bättre? https://www.gents.se/benjamin-barber-startkit
Eller ska man bara köpa ett stift till det billigare kitet?

Är det större behov av after shave-produkter för huden med säkerhetshyvel? Idag kör jag med Gillette Fusion hyvel och behöver inget extra efter rakningen.
Alunstift är billigt och fantastiskt mot små sår - mycket bra att ha. Efteråt kör jag Prorasos aftershave. Utan den blir huden rätt torr.

PMa adress så kan jag skicka några blad som du kan prova. Första bästa är sällan rätt.
 

Skanes

Omega
Kör i dagsläget med Derbyblad men efter att ha testat ett feather från ett samplepack jag fick för ett tag sen så är jag såld! Tänkte höra med er som kör feather var ni köper ifrån? Är det bukten och har ni då någon säljare att rekommendera för ett 100-pack? :)
 

Broke

Omega
2-Faktor
Kör i dagsläget med Derbyblad men efter att ha testat ett feather från ett samplepack jag fick för ett tag sen så är jag såld! Tänkte höra med er som kör feather var ni köper ifrån? Är det bukten och har ni då någon säljare att rekommendera för ett 100-pack? :)
Jag köper från Beardshop/grooming. De har 10 pack eller 200 pack.
 
Topp