• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

nissehult

Patek
2-Faktor
Okej! Handlar själv oftast från gents, men tyckte att 795 kr kändes lite saftigt. Får se om jag skjuter från höften på bukten då, eller om det blir det dyra säkra kortet :)
De har de senaste åren kört ~20% rabatt på ett köp vid "Black Friday" (Thanksgiving i november). Lite långt att vänta dock... Å andra sidan så räcker 200 blad så länge att du glömmer vad de kostade :)
 

Skanes

Omega
De har de senaste åren kört ~20% rabatt på ett köp vid "Black Friday" (Thanksgiving i november). Lite långt att vänta dock... Å andra sidan så räcker 200 blad så länge att du glömmer vad de kostade :)
Haha precis! Kör man med ett nytt i veckan så räcker det ju i 4år. Man vill inte gärna tänka på den summan det hade kostat att köra flerblad under samma tid :p
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
IMG_0194.JPG
Till slut fick borstarna ett ställ att torka i. 4mm PC sågad, bockad och slipad.
Då börjar funderingen på knivförvaringen...
 

MrPlow

Rolex
Jaha, nu börjar det bli dags för ny rakborste. Tror jag är sugen på riktig badger. Eller är silvertip fibre något att ha? Hit me!
 

Broke

Omega
2-Faktor
Jaha, nu börjar det bli dags för ny rakborste. Tror jag är sugen på riktig badger. Eller är silvertip fibre något att ha? Hit me!
vad brukar du änvända för typ av rakttvål /Cream? Använder du tvålpuck skulle jag istället rekommendera en med svinhår istället för grävling.

Men är du sugen på en grävling eller silver så har gents bra priser. Beardshop har annars kampanj på Mondial borstar nu. Personligen gillar jag borstar från Omega.
 
Senast ändrad:

MrPlow

Rolex
vad brukar du änvända för typ av rakttvål /Cream? Använder du tvålpuck skulle jag istället rekommendera en med svinhår istället för grävling.

Men är du sugen på en grävling eller silver så har gents bra priser. Beardshop har annars kampanj på Mondial borstar nu. Personligen gillar jag borstar från Omega.
Jag brukar köra tvål. Just nu en från Art of shaving men den är snart slut och har Edwin Jagger på lager. Är det någon som provat silvertip? Är det värt det?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
vad brukar du änvända för typ av rakttvål /Cream? Använder du tvålpuck skulle jag istället rekommendera en med svinhår istället för grävling.
Varför? "River" den loss tvålen från pucken bättre/snabbare? Oavsett så vill man kanske också väga in känslan att applicera löddret på ansiktet...
 

Broke

Omega
2-Faktor
Varför? "River" den loss tvålen från pucken bättre/snabbare? Oavsett så vill man kanske också väga in känslan att applicera löddret på ansiktet...
Ja precis så upplever jag det. Mycket lättare att bygga ett bra skum. Svinhår tar lite längre tid att bryta in men sen mjuknar de upp fint. Men det är svårt att va OBG. Lika bra att ha lite olika
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja precis så upplever jag det. Mycket lättare att bygga ett bra skum. Svinhår tar lite längre tid att bryta in men sen mjuknar de upp fint. Men det är svårt att va OBG. Lika bra att ha lite olika
Ok, jag har inte provat svinhår. Själv brukar jag innan duschen sätta borsten i ett glas varm vatten samt droppa vatten på min raktvål. Då blir lödderprocessen lite kortare - även om man inte skall stressa med hyveln :)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jaha, nu börjar det bli dags för ny rakborste. Tror jag är sugen på riktig badger. Eller är silvertip fibre något att ha? Hit me!
Jag har tyvärr inte tillräckligt med erfarenhet att göra några större uttalanden, men hittills är min känsla att kvalitén på borsten är viktiga, men att även en bra version av billigare borst är lika bra som billigare av en finare..
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
En fråga till er i denna klockvärld av fantastiskt nödvändiga inköp: Är det värt att lägga 1.500 kr på en shavette när jag kör helskägg och endast rakar hals och del av kind?
Är galet sugen på denna: https://www.grooming.se/feather-artist-club-ss-shavette-scotch-wood.html
feather_artist_club_ss_shavette_scotch_wood.jpg
Låter spontant som overkill. Antar att du inte testat den typen av rakning innan, då du annars borde kunna jämföra upplevelsen med vanlig straight razor / rakapparat.
 

Psykel

Patek
Låter spontant som overkill. Antar att du inte testat den typen av rakning innan, då du annars borde kunna jämföra upplevelsen med vanlig straight razor / rakapparat.
Jag kör i nuläget en 150-kronors shavette från The Bluebeards Revenge, vilket jag gjort i ett par år nu. Så att raka med shavette är jag van vid. Innan dess körde jag safety razor i ett gäng år. Så jag är van vid traditionell rakning, dock inte med "riktig" kniv.
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag kör i nuläget en 150-kronors shavette från The Bluebeards Revenge, vilket jag gjort i ett par år nu. Så att raka med shavette är jag van vid. Innan dess körde jag safety razor i ett gäng år. Så jag är van vid traditionell rakning, dock inte med "riktig" kniv.

Jag tycker inte alls det är overkill att köpa en sån fin shavette som du länkar till!
Shavette är i mitt tycke det bästa valet och ger mest precision och självklar är du värd en sådan fin pjäs. Återkom gärna med en recension för jag blev också lite sugen på att uppgradera min egen... :)
 

Psykel

Patek
Jag tycker inte alls det är overkill att köpa en sån fin shavette som du länkar till!
Shavette är i mitt tycke det bästa valet och ger mest precision och självklar är du värd en sådan fin pjäs. Återkom gärna med en recension för jag blev också lite sugen på att uppgradera min egen... :)
Jo, lite så jag känner också. Dessutom är det rätt läskigt att knäcka dubbelblad på mitten som jag måste göra med min nuvarande, så bättre med specialbladen till den jag länkade! :D
 

Pistol_Pete

Panerai
Jo, lite så jag känner också. Dessutom är det rätt läskigt att knäcka dubbelblad på mitten som jag måste göra med min nuvarande, så bättre med specialbladen till den jag länkade! :D
Fast nackdelen med specialbladen är att de inte funkar i en DE säkerhetsrakhyvel....
(Jag brukar helgraka mig med shavette men på vardagsmorgnar blir det oftast hyveln)

Jag gillade den du länkade till men jag kommer fortsätta med "brytblads-shavettes" bara för att slippa köpa olika sorters featherblad.
 

Psykel

Patek
Fast nackdelen med specialbladen är att de inte funkar i en DE säkerhetsrakhyvel....
(Jag brukar helgraka mig med shavette men på vardagsmorgnar blir det oftast hyveln)

Jag gillade den du länkade till men jag kommer fortsätta med "brytblads-shavettes" bara för att slippa köpa olika sorters featherblad.
Don efter person, antar jag. Jag rakar som sagt endast halsen och del av kind då jag kör på helskägg, och i regel endast en gång i veckan. Min säkerhetshyvel har jag inte använt på länge, utan kört uteslutande shavette sen jag skaffade den.
 

MrPlow

Rolex
Har inte kommit till skott med ny borste än men funderar på ett kit från merkur:
388E3748-60F4-40A6-A3FC-4891BE52CA23.jpeg

Men har varit sugen på en Feater AS-D2 sen innan. Någon som vet skillnaden mellan Merkur futur 700 och Featern?

(Behöver nytt ställ.)
 

Hugii

Audemars
Har inte kommit till skott med ny borste än men funderar på ett kit från merkur:
388E3748-60F4-40A6-A3FC-4891BE52CA23.jpeg

Men har varit sugen på en Feater AS-D2 sen innan. Någon som vet skillnaden mellan Merkur futur 700 och Featern?

(Behöver nytt ställ.)
Kan inte uttala mig om skillnader mellan dessa två. Men jag skulle inte rekommendera rakhyvel med slät handtag. Ibland blir fingrar blöta och kladdiga och då får man inte ett bra grepp.
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Har inte kommit till skott med ny borste än men funderar på ett kit från merkur:
388E3748-60F4-40A6-A3FC-4891BE52CA23.jpeg

Men har varit sugen på en Feater AS-D2 sen innan. Någon som vet skillnaden mellan Merkur futur 700 och Featern?

(Behöver nytt ställ.)
Jag har inte provat Feathern (som verkar spela i en annan prisklass). Men jag har Futur 700 och det är en tung och gedigen pjäs. Min har borstad yta och jag har aldrig haft problem med hala fingrar. En fördel är ju att det går att ställa in hur hårt den skall ta. Nackdelen med Futur är det lite större "topplocket" som gör det något svårare att komma åt på läppen precis under näsan.
 

Pistol_Pete

Panerai
Har inte kommit till skott med ny borste än men funderar på ett kit från merkur:
388E3748-60F4-40A6-A3FC-4891BE52CA23.jpeg

Men har varit sugen på en Feater AS-D2 sen innan. Någon som vet skillnaden mellan Merkur futur 700 och Featern?

(Behöver nytt ställ.)
Vet inget om Feater men av mina hyvlar är det oftast Futur Futur jag väljer, så den kan jag rekommendera!
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Då är det min tur att prova säkerhetshyvel.
Har precis beställt ett gäng grejer från gents.se och väntar med spänning på att få hem prylarna.

Har tidigare kört med apparat, skäggtrimmer och Gillette Fusion och inget utav detta blir man direkt överlycklig av.
 

Hugii

Audemars
Då är det min tur att prova säkerhetshyvel.
Har precis beställt ett gäng grejer från gents.se och väntar med spänning på att få hem prylarna.

Har tidigare kört med apparat, skäggtrimmer och Gillette Fusion och inget utav detta blir man direkt överlycklig av.
Welcome to manhood :p :) :)
Ge det lite tid tills du har hittat din teknik.
 
Topp