• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
LongCon, hur går det för dig? Fått bättre resultat såhär efter några dagar?

/Nyfiken

Har rakat både ansikte och huvud med väldigt bra resultat. Knappt några rakfinnar alls och de få som uppstod försvann på någon timme. Visade sig också vara en meditativ skön stund :)

Tidigare med senaste Gillette super duper 5-bladig har jag på vissa ställen blött:borg: som en gris och fått fulla halsen med rakfinnar.

Att man kan fynda vintagehyvlar på loppis och pyssla och dona gör inte saken sämre för en vintagenörd :D

Har prylarna anlänt?
 
Har rakat både ansikte och huvud med väldigt bra resultat. Knappt några rakfinnar alls och de få som uppstod försvann på någon timme. Visade sig också vara en meditativ skön stund :)

Tidigare med senaste Gillette super duper 5-bladig har jag på vissa ställen blött:borg: som en gris och fått fulla halsen med rakfinnar.

Att man kan fynda vintagehyvlar på loppis och pyssla och dona gör inte saken sämre för en vintagenörd :D

Har prylarna anlänt?


Det låter ju grymt!

Posten sorterar mina prylar enligt trackingstatus men de är dock i Stockholm så de bör anlända idag. Fan, det här är ju nästan lika kul som klockor. Finns ju hur mycket saker som helst att inhandla. Inte bra för plånboken :D

Jag har haft exakt samma tjafs med Gilette's hyvlar som dig. Skönt att du fått bra resultat. Vilka blad blev det, Feather?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det låter ju grymt!

Posten sorterar mina prylar enligt trackingstatus men de är dock i Stockholm så de bör anlända idag. Fan, det här är ju nästan lika kul som klockor. Finns ju hur mycket saker som helst att inhandla. Inte bra för plånboken :D

Jag har haft exakt samma tjafs med Gilette's hyvlar som dig. Skönt att du fått bra resultat. Vilka blad blev det, Feather?
Ja precis, Feather :)

Lycka till!
 
Nu har jag premiärrakat mig med nya kittet! Har inte rakat mig med hyvel på flera år är väl värt att nämna. Hyveln är riktigt skön, likaså resten av produkterna.

Började mothårs och borde nog ha nöjt mig där. Huden är mycket ovan vid hyvel och blev lite öm och röd. Dock bara på ett ställe, precis under hakan växer mitt satans skägg helt parallellt med huden plus att det är styvt som fan. Blir alltid öm/blöder där efter hyvel och blev även det denna gång. Tror dock att en kombination av kontinuerlig rakning med hyvel för att vänja huden samt på att använda vassare blad kan hjälpa. Testade med Derbys blad denna gång och tyckte det kändes lite svårjobbat. Har ganska grovt skägg så vi får se nästa rakning. Körde för övrigt på inställning 1 på merkuren, kanske var i det snålaste laget.

Har ni någon erfarenhet av extra ömma/svåra ställen, ger det med sig efter några gånger? Samt hur ofta rakar ni er? Har tidigare upplevt att man är känsligare för rakning vid stubb? Många frågor...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Nu har jag premiärrakat mig med nya kittet! Har inte rakat mig med hyvel på flera år är väl värt att nämna. Hyveln är riktigt skön, likaså resten av produkterna.

Började mothårs och borde nog ha nöjt mig där. Huden är mycket ovan vid hyvel och blev lite öm och röd. Dock bara på ett ställe, precis under hakan växer mitt satans skägg helt parallellt med huden plus att det är styvt som fan. Blir alltid öm/blöder där efter hyvel och blev även det denna gång. Tror dock att en kombination av kontinuerlig rakning med hyvel för att vänja huden samt på att använda vassare blad kan hjälpa. Testade med Derbys blad denna gång och tyckte det kändes lite svårjobbat. Har ganska grovt skägg så vi får se nästa rakning. Körde för övrigt på inställning 1 på merkuren, kanske var i det snålaste laget.

Har ni någon erfarenhet av extra ömma/svåra ställen, ger det med sig efter några gånger? Samt hur ofta rakar ni er? Har tidigare upplevt att man är känsligare för rakning vid stubb? Många frågor...

Du skriver att du körde mothårs. Kanske vore läge att testa medhårs i början då det är lite snällare :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Någon som kan tipsa om bra borste man kan ha när man reser?

Jag kör en sådan här från Taylors, som jag fick av farsan för ett par år sedan. Väldigt smidigt!
41IfM5j6bTL._SY200_.jpg


Tack för en underbar guide, David ! Den gick mig helt förbi i höstas. Nu ryker semesterskägget!
 

Thorn

Friends of KS
Jag kör en sådan här från Taylors, som jag fick av farsan för ett par år sedan. Väldigt smidigt!

Ja den såg ju smidig ut. De blir så jävla misshandlade i väskan och sen när man är framme kan man inte hänga dem men den där verkar ju lösa båda de problemen.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Ja den såg ju smidig ut. De blir så jävla misshandlade i väskan och sen när man är framme kan man inte hänga dem men den där verkar ju lösa båda de problemen.
Ja, det är lite trist att dra fram sin super badger och så ser den mer ut som en överkörd grävling. Den här har riktigt bra borst, även om den inte är riktigt lika stor som min vanliga. Det blir bra grepp när man skruvar ihop den, och den torkar nödtorftigt även i hylsan!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Idag damp ett paket från Shavingroom ner i brevlådan och nu sitter jag med ett nyrakat ansikte. Känns bra och ganska lent trots en 1,5-inställning på den nya Merkur Futur med Personna-blad. Jag körde en skrubb först i duschen och sedan en medhårs, och en "snedhårs" dragning. Problemet är nedre delen av halsen där stråna liksom gör en gradvis 180-graders sväng åt varsitt håll. Att raka medhårs där är näst intill omöjligt.

Mitt mål är inte att få en kind som en bebis-rumpa, utan att bli av med ingrodda hår som har plågat mig genom livet. Vi får se dagarna som kommer om det blir bättring. Det känns rätt. Det blev max 4 små härdar av blod :)

Två frågor:
  1. När man löddrar upp med en Proraso, skall borsten vara blöt eller bara fuktig? Jag körde mer blöt första dragningen och tyckte kanske att löddret blev lite "rinnigt".
  2. Vattnet i mina kranar är väldigt kalkigt. Det står att hyvel skall avkalkas med jämna mellanrum vid höga kalk-halter. Vet något hur man bäst tar hand om borsten i mitt fall? Tvätta med köptevatten varje gång eller med jämna mellanrum? Andra ideer?
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
För er som har det tvivelaktiga nöjet att befinna er i Båstad denna vecka, där det i dubbel bemärkelse är stekigt värre just nu, kan jag rekommendera en promenad ner till hamnen där gents.se har slagit upp en liten pop up-butik med ett imponerande utbud! Passade på att förse mig med en uppsättning prova på/reseförpackningar proraso-produkter, lite björnvax till skägget och lite annat smått och gott. Expedierades av en förtjusande ung dam.:pompus:
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Nu har jag fallit för frestelsen och slagit till på rakhyvel, sample, Ahava-gelen samt en (väldigt billig) kopp att "vispa" tvålen med. Men två frågor:
1. Vet någon ett bra ställe att få tag på ett Personna rakblad, det röda? Vill bara ha ett blad att testa med. Om någon här vill sälja ett till mig så köper jag det gärna :)
2. När det kommer till raktvålen så undrar jag om någon testat den billiga raktvålen från Kina och om det fungerar lika bra? Alltså i stil med följande:
http://www.ebay.com/itm/Shave-Shavi...Z-/281319203088?&_trksid=p2056016.m2516.l5255
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Nej :) Raktvålen. Finns på bild i mitt badrumsskåp några poster över.
Jag kan inte ha kollat så noggrant innan men där står det allt raktvål på den.
Kommer definitivt att köpa den om den finns inne, får ta en runda in till affären imorgon!

Du har inte ett rött Personna rakblad till salu förresten? ;)
 

Hugii

Audemars
Någon som vet om Gillete Platinum finns kvar att köpa, någonstans? Allt annat känns som kotlett :)

Jag har bara 4 blad kvar från ett inköp som jag gjorde 2008. :) undrar vad tjejen i kassan tänkte. Hehe
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Någon som vet om Gillete Platinum finns kvar att köpa, någonstans? Allt annat känns som kotlett :)

Jag har bara 4 blad kvar från ett inköp som jag gjorde 2008. :) undrar vad tjejen i kassan tänkte. Hehe
Tyckte att jag såg något på eBay innan, så det är förhoppningsvis bara att beställa hem några paket :)
 

David

Bödeln

Hugii

Audemars
Tyckte att jag såg något på eBay innan, så det är förhoppningsvis bara att beställa hem några paket :)

Beställde en gång från Ebay och då var det papperskorgen som gällde. Man tror inte att det ska finnas FAKE-rakblad oxå men det gör det. Undrade oxå varför de gör det, är det inte enklare å bättre att luta mig på pengar än att sälja fake. Såg direkt att färgen och typsnitt inte var riktigt.

Jag ha alltid använt bara Gillete platinum (aldrig rakat mig med nåt annat eller på annat sätt, och jag är bara 35 år), så jag känner igen bladet. Var inte de svensktillverkade egentligen?

Testade att beställa Gillete 7 O´clock Super platina, samma sak där. Var ganska missnöjd med de oxå. Känner hur huden blir lite uppriven efter rakningen. hmm
 

Hugii

Audemars
PM:a adress så kommer det en handfull på posten.

Gillar du dem kan du köpa fler här, där det även finns Proraso:
http://shavingroom.se/produkt/personna-platinum-chrome-rod-dubbelrakblad/


Hittar bara Gillette Silver Blue. Såna har jag beställt i somras och är nöjd med.
Beställde Feather oxå, men är mer nöjd med Silver Blue.

Vilka har du hemma och hur många? Får man köpa de?

Ska kolla hemma vad jag oxå har. Kanske går det att "skänka" lite till till BCF..
 

Pistol_Pete

Panerai
Lite sent in i den här tråden men som praktiserande Old School Shaver vill jag väga in:

Har jag gott om tid (läs: söndag och ensam hemma utan barn eller sambo...) jobbar jag med Edwin Jagger straight edge rakkniv. Det tar lång tid för man måste jobba upp en skarp egg med strigeln men det är min variant på mans-spa

Har jag mediumtid att jobba med (läs:grabben har match och damen har fastnat i keeping up with the Kardashians) jobbar jag med en Shavette och Feather blad.

Är det vardag och jag bara vill raka plytet och bli klar så jag kan tända grillen, öppna karaffen med singel malt och försjunka i kvällens val av cigarr, jobbar den stressade men noggranna rakaren med det här precisionsverktyget: http://www.gents.se/merkur-futur-700-sakerhetshyvel.htm
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nu har jag fallit för frestelsen och slagit till på rakhyvel, sample, Ahava-gelen samt en (väldigt billig) kopp att "vispa" tvålen med.

Glöm inte ett alun-stift/block.

Jag har kört på i snart 2 månader och bara fått mindre blödningar - inte så farligt. För några dagar sedan så grävde jag i ett obevakat ögonblick ett rejält köttsåt mitt på hakan (cirka 1x0,3 cm). Det blödde friskt och jag torkade några gånger med papper utan någon blodminskning över huvud taget. Då la jag alunstiftet direkt på såret ett tag och lät det svida. Till min förvåning så avtog all blödning och rakningen kunde fortgå. Om jag får ett ärr eller inte får tiden utvisa... ;)

Här är en jämförelse mellan olika rakblad och dess skärpa:
http://www.shaving101.com/index.php/education/double-edge-shaving/48-choosing-the-right-blade.html

Som det är nu verkar min hals tycka om vassa blad med en låg inställning (typ 1,5) på min Merkur 700, även om BIC inte föll mig i smaken.
 
Topp