• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

Finns inga dumma frågor men jag tror inte att en borste förhöjer upplevelsen av att raka sig med klistret på sprayburk. Du kommer förstå vilket syfte kräm/tvål har när du får till ett fint lödder första gången. Det ska ju vara glidvalla och inte klister. Generellt skulle jag trots ganska liten erfarenhet av tvål säga att kräm är lättare att fixa ett bra lödder av. Det kan dock bero på min begränsade erfarenhet av tvål (teknik och sorter). Jag körde med Derby och Personna när jag började och båda bladen funkade för mig. Nu kör jag nästan bara Gillette Blue Silver som jag tycker är oerhört bra.
När det gäller kräm hävdar jag med en dåres erfarenhet att portugiserna ligger i täten men det finns mycket annat trevligt också såklart.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Angående tvål vs. kräm så verkar det vara en liknande diskution som "vilken är bäst, Pepsi eller Cola?" Det finns de som säger att två ger ett bättre lödder. Jag känner mig definitivt manligare när jag vispar upp tvålen. Nackdelen dock tycker jag är att det tar tid och att borsten hinner bli svalare när det väl är dax att tvåla in ansiktet. Kräm är snabbare och smidigare. Dock tror jag att krämen inte är lika dryg som tvålen.
 

joF

Panerai
Två favoritborstar med min favoritklocka:
DSC_0357.JPG


Speciellt 2-band-versionen av simpson chubby 2 är fantastisk... :)
 

HolyCrap

Omega
Så var det gjort! En beställning skickad och betald.
Nu får jag bara vänta två veckor tills jag kommer hem och kan packa upp min nya livsstil.
 

HolyCrap

Omega
Finns det någon bra butik i Stockholm där man kan handla? Gärna en som säljer Taylor of Old Bond Street. Behöver snart en ny tub rakkräm, men om man handlar online så blir frakten nästan lika dyr som tuben.
 

joF

Panerai
Finns det någon bra butik i Stockholm där man kan handla? Gärna en som säljer Taylor of Old Bond Street. Behöver snart en ny tub rakkräm, men om man handlar online så blir frakten nästan lika dyr som tuben.
Jag gillar verkligen Palmolives raktvål och rakkräm. Finns på ICA ganska ofta. Iaf ICA sabbatsberg :)

Annars finns det på NK bland annat, lite olika märken.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Finns det någon bra butik i Stockholm där man kan handla? Gärna en som säljer Taylor of Old Bond Street. Behöver snart en ny tub rakkräm, men om man handlar online så blir frakten nästan lika dyr som tuben.
Vet inte. Men titt som tätt så kör nätfirmorna kampanjer med fri frakt eller % på utbudet. Håll koll och hamstra :)
 

BCKSTRM

Rolex
Hej alla rakproffs!
Köpte nyligen en säkerhetshyvel Mercur och en Muhle silvertip badger borste och är nöjd. Jag är dock på jag efter ekologisk och parfymfri aftershave och det är inte det lättaste... Tips?
 

joF

Panerai
Eftersom jag inte har rakat mig på ett par år så börjar det kännas överflödigt att ha en jäkla massa dyra rakborstar...

Någon som är sugen på att testa rakning med högkvalitativa rakborstar? PM i så fall, så får ni mer information där :)

De jag säljer är följande:

20160214_110655-jpg.262484


Från vänster till höger: Simpsons Chubby 2 best badger, Simpsons Chubby 2 2-band, Thäter 30 mm silvertip, Rooney Heritage 3XL, Thäter 24 mm silvertip, Morris and Forndran 24 mm 2-band, Shavemac 24 mm silvertip

:)

Postar både här och i sälj-tråden.
 

Joseph

Cartier
Börjar bli ohållbart nu... Får ständigt "finnar" på hals och käke efter rakning. Kör med lödder och rakblad, rakapparat då och då. Försöker att alltid raka medhårs men kan bli lite från sidan för att ta den allt.

Några tips för oss med känsligare hud? Tekniker, hyvlar, lödder?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Börjar bli ohållbart nu... Får ständigt "finnar" på hals och käke efter rakning. Kör med lödder och rakblad, rakapparat då och då. Försöker att alltid raka medhårs men kan bli lite från sidan för att ta den allt.

Några tips för oss med känsligare hud? Tekniker, hyvlar, lödder?
Duscha innan eller använd rakolja och massera in, innan du löddrar, på så vis får du ett "skyddande" lager på huden och som skapar bättre glid för hyveln. Jag kör singelblad från feather då jag upplever att de är vassast och håller skärpan längst. Har aldrig haft problem med finnas eller så efter en rakning. Rakapparat sägs vara som att be om att få finnar.
När du är klar sköljer du med kallt vatten för att stänga porerna och försiktigt klappar dig torr med en handduk. Addera nån Aftershave om så önskas :)
 

Joseph

Cartier
Duscha innan eller använd rakolja och massera in, innan du löddrar, på så vis får du ett "skyddande" lager på huden och som skapar bättre glid för hyveln. Jag kör singelblad från feather då jag upplever att de är vassast och håller skärpan längst. Har aldrig haft problem med finnas eller så efter en rakning. Rakapparat sägs vara som att be om att få finnar.
Tack för svar! Var plockar man upp dessa saker i Stockholm?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tack för svar! Var plockar man upp dessa saker i Stockholm?
Ingen aning. Men nån barbershop lär ju finnas.
Annars kan du alltid prova något som alla barberare kör med innan rakning, hot towel :) Finns väl en butik i Bromma som heter Groomings, men nått närmare stan måste ju också finnas tänker jag.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Börjar bli ohållbart nu... Får ständigt "finnar" på hals och käke efter rakning. Kör med lödder och rakblad, rakapparat då och då. Försöker att alltid raka medhårs men kan bli lite från sidan för att ta den allt.

Några tips för oss med känsligare hud? Tekniker, hyvlar, lödder?
Jag fick alltid finnar/ingrodda hår på halsen tidigare när jag rakade mig med maskin. Hyvel (läs Gilette multi-blad) användes ibland med gav nästan mer irritation. Sen hittade jag den här tråden, beställde hem prylar och har inte använt maskin sedan dess. Finnar/ingrodda hår får jag nästan aldrig mera...

Vilket lödder och vilka blad som passar bäst är ganska individuellt, men så här gör jag:
  1. Rakborsten börjar fuktas innan duschen så att den är redo
  2. Sedan en dusch. Ibland (mindre ofta nu för tiden) så kör jag en ansikts-scrub i duschen - Bulldog från närmsta apotek river rätt skönt. Det fungerar också att blöta en handduk med hett vatten och hålla mot hals/ansikte en stund, men duschen är effektivare och jag brukar ju ändå duscha ibland :)
  3. Efter duschen så smörjer jag in rakområdet med en "förrakningscreme", Proraso Pre-Shave Cream Sensitive. Den gör så att rakbladet glider lättare
  4. Jag löddrar in ansiktet med raklödder och rakar sedan genom att dra uppifrån och ner
  5. Jag löddrar in ansiktet en gång till och rakar sedan genom att lätt dra mothårs (vad som är mothårs beror på vilken del som rakas)
  6. Med en liten spetsig sax klipp av eventuellt glömda hårstrån och/eller ingrodda hår
  7. Skölj ansiktet i iskallt vatten
  8. Smörj in ansiktet med en efterraknings-gojs. Jag använder Proraso Liquid After Shave Cream som inte har alkohol och sådant, ganska mild. Den återfuktar och mildrar huden. Det känns stramt om jag har glömt den.
Numera kör jag bara en av tre olika raklödder: Proraso rakkräm, Musgo Real rakkräm, Mitchell's Wool raktvål. Musgo Real och Mitchell's håller fukten bäst eftersom de innehåller lanolin. Rakhyveln är en Merkur Futur 700 eftersom man kan ställa in vinkeln på rakbladet - jag började på 1,5 men har den nu på 3. Som rakblad kör jag Wilkinson Sword eller Feather. Feather kan vara för vasst för en nybörjare.

Ett alun-stift för att stoppa små blödningar är också guld värt. Räkna med att det kan ta ett par rakningar innan huden har vant sig och slutar rodna.

Köper du prylar så skicka PM så kan du få några olika rakblad att prova.

Edit: Jag har enkelt beställt prylar från Gents.se, Shavingroom.se och Sliqhaq.se Förra "black Friday" (efter Thanksgiving) så körde de med 20-25% rabatt på allt - då är det bra att skaffa en årsförbrukning ;)
 
Topp