• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

Compiss

Patek
2-Faktor
Bumpar tråden och tänkte tipsa om att jag säljer lite roliga rak-grejer för alla som vill testa, har även postat i K&S-tråden:

Någon som vill testa ett nytt sätt att raka sig på? Säljer delar av min samling eftersom jag nu har haft helskägg i några år.... :)

Först, lyxpaketet innehållande:

Feather Shavette (inkl.- hållare)
Rooney Heritage 3XL 2-band LE
20160424_190245.jpg

Paketpris: 1700 SEK

Sen, rakhyvel-paketet innehållande:
Merkur 45 Bakelite (jag vet ju hur alla här älskar bakelite :))
Thäther 30 mm silvertip

20160424_190334.jpg

Pris: 1000 SEK

Trevlig kväll!

/joF

Du har vart med så länge och borde veta bättre. Det är andra posten på samma sida där du försöker kränga dina rakhyvlar.
Det finns en K&S OT tråd av en anledning.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har idag en Merkur Futur 700 (justerbar) rakhyvel men funderar på att köpa en ny med lite nättare huvud. Jag har läst lite om skillnaderna mellan två- och tre-delade rakhyvlar vad det gäller byte av blad vs. rengöring av hyveln. Vad säger ni med praktisk erfarenhet, spelar det roll om det är två eller tre delar och i så fall vilken roll?
 

SSL

Audemars
Mach3 är det som gäller för mig. Enda som fungerar. Testade säkerhetshyvel ett tag men blev inget bra. Testade rakapparat av högre kvalité men blev inget bra. Mach3 forever.
 

Vincent

Cartier
Mach3 är det som gäller för mig. Enda som fungerar. Testade säkerhetshyvel ett tag men blev inget bra. Testade rakapparat av högre kvalité men blev inget bra. Mach3 forever.
Hur menar du med att det inte blev bra med säkerhetshyvel? Det absolut bästa och skönaste om du frågar mig
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag har idag en Merkur Futur 700 (justerbar) rakhyvel men funderar på att köpa en ny med lite nättare huvud. Jag har läst lite om skillnaderna mellan två- och tre-delade rakhyvlar vad det gäller byte av blad vs. rengöring av hyveln. Vad säger ni med praktisk erfarenhet, spelar det roll om det är två eller tre delar och i så fall vilken roll?
Hemma rakar jag mig med en Merkur Futur 700 eller en Parker Shavette.

Jag har en tredelad hyvel i rese-necessären av utrymmesskäl men har bytt ut huvudet mot en Edwin Jagger DE89. Det är en väldigt skön, nätt och hanterbar hyvel. (Två eller tre delar spelar ingen roll IMHO.)

Edwin Jagger hyveln kan man se in action här:

Parker Shavette:n kan man se in action här:
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hemma rakar jag mig med en Merkur Futur 700 eller en Parker Shavette.

Jag har en tredelad hyvel i rese-necessären av utrymmesskäl men har bytt ut huvudet mot en Edwin Jagger DE89. Det är en väldigt skön, nätt och hanterbar hyvel. (Två eller tre delar spelar ingen roll IMHO.)

Edwin Jagger hyveln kan man se in action här:

Parker Shavette:n kan man se in action här:
Jag har inte (vågat) ta steget till att raka mig med rakkniv/shavette än. Min gamle fars ännu äldre farbror lämnade ett gäng rakknivar efter sig, jag skulle kunna experimentera med dom när jag har byggt upp modet :D

Har någon några tankar om Edwin Jagger DE89 jämfört med Merkur 34C? På bloggar etc. så är det det vanliga: "båda är bra, vilken du än köper så blir du nöjd". Oavsett, dax att börja hinta till frun att Fars Dag närmar sig... ;)
 

zeke_varg

Omega
Någon som är kung på vad de med svag skäggväxt ska köra på? Rakhyvlar med stängd kam? Annat?

Jag rakar mig 2ggr i veckan. Moppemustach och död tusenfoting på hakan.
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag har inte (vågat) ta steget till att raka mig med rakkniv/shavette än. Min gamle fars ännu äldre farbror lämnade ett gäng rakknivar efter sig, jag skulle kunna experimentera med dom när jag har byggt upp modet :D
Rakkniv är såklart bäst och inte särskilt svårt. Kolla på några Youtube filmer först och sen är det bara att börja. Nackdelen med kniv är att det är tidskrävande att ta hand om eggen (det är därför jag är lat och kör med shavette). Ett tips är att lämna in dina gamla ärvda knivar på professionell slipning. Jag har använt mig av den här firman för ett antal år sedan (innan jag gick över till shavette) http://www.slipkliniken.se/
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Underbar tråd @David och bra skrivet! Kul med det mesta som går att nörda ner sig i... :)

Är det någon som har koll på vintagehyvlar?
Har den här gamla gilletten, någon som vet årtal/årtionde och eventuellt modellnamn?
Funkar det att beställa vanliga "DE" rakblad?

IMG_20160819_180340_798.JPG
IMG_20160819_180325_217.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Underbar tråd @David och bra skrivet! Kul med det mesta som går att nörda ner sig i... :)

Är det någon som har koll på vintagehyvlar?
Har den här gamla gilletten, någon som vet årtal/årtionde och eventuellt modellnamn?
Funkar det att beställa vanliga "DE" rakblad?

IMG_20160819_180340_798.JPG
IMG_20160819_180325_217.JPG

Skapade en användare och fick svar från någon användare på badger & blade... :)

IMG_20160819_234233_219.JPG
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Trevligt, blir glad så fort jag kan byta ut något nytt och köra vintage med lika eller bättre resultat. :)

Någon aning om årtionde?
Samma här :) Bra grejer som håller fint att använda efter ca 100 år. Såg att han på B&B snackade 20-tal. Själv hade jag tippat på 40/50-tal, på ren känsla och utan att ha koll.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Samma här :) Bra grejer som håller fint att använda efter ca 100 år.
Såg att han på B&B snackade 20-tal. Själv hade jag tippat på 40/50-tal, på ren känsla och utan att ha koll.

Jag har noll koll på rakhyvelsdesign, även om jag gissade äldre än 50-tal (tycker dem jag googlat fram från 50-talet sett betydligt modernare ut).
Sedan skapade jag ju nyss användaren på b&b mest för att få råd och info om mitt köp, och kan inte värdera killens kunskap. Får kika in imorgon och se om någon motsätter sig hans uttalande...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag har noll koll på rakhyvelsdesign, även om jag gissade äldre än 50-tal (tycker dem jag googlat fram från 50-talet sett betydligt modernare ut).
Sedan skapade jag ju nyss användaren på b&b mest för att få råd och info om mitt köp, och kan inte värdera killens kunskap. Får kika in imorgon och se om någon motsätter sig hans uttalande...
Jag har verkligen inte koll så den är säkert 20-tal.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fick ett kuvert med rakblad för några dagar sedan, tack så mycket @David ! Tungan rätt i munnen och hoppas på inte allt för mycket blod :)

IMG_20160909_111059_382.JPG
Liten uppdatering...

Började med att testa det helt anonyma bladet (vad var det för något @David ?), helt ok, men svårt att raka sig när man är van vid mach3. Missade några ställen och fick två små sår.

Feather, herrejävlar här kom det bloood. Att de var vassa är en underdrift, läskiga blad.

Lade snabbt feather på hyllan och testade personna, här händer det grejer. Lagom vasst men utan blodvite. Gillad dem här bladen bäst och kommer nog beställa en packe när jag kört de jag har... :)
 
Liten uppdatering...

Började med att testa det helt anonyma bladet (vad var det för något @David ?), helt ok, men svårt att raka sig när man är van vid mach3. Missade några ställen och fick två små sår.

Feather, herrejävlar här kom det bloood. Att de var vassa är en underdrift, läskiga blad.

Lade snabbt feather på hyllan och testade personna, här händer det grejer. Lagom vasst men utan blodvite. Gillad dem här bladen bäst och kommer nog beställa en packe när jag kört de jag har... :)
Personna är ett bra blad att träna upp teknik med. Det var det iaf för mig. En annan rekommendation kan vara Gillette Silver Blue. Nu kör jag Feather och det är grymt men Gillette återkommer jag till. När det kommer till tvål/kräm djungeln rekommenderar jag alltid produkter från Portugal. Finns många otroligt bra krämer som t ex Veleiro och Musgo Real.
Lycka till!
 

Psykel

Patek
Liten uppdatering...

Började med att testa det helt anonyma bladet (vad var det för något @David ?), helt ok, men svårt att raka sig när man är van vid mach3. Missade några ställen och fick två små sår.

Feather, herrejävlar här kom det bloood. Att de var vassa är en underdrift, läskiga blad.

Lade snabbt feather på hyllan och testade personna, här händer det grejer. Lagom vasst men utan blodvite. Gillad dem här bladen bäst och kommer nog beställa en packe när jag kört de jag har... :)
Tryck inte och raka medhårs så ska det gå bra. Efter ett par gånger borde det sitta. Själv kör jag shavette just nu, med Feathers blad. Växlar lite mellan säkerhetshyvel och shavette.
 
Topp