• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Dubai

Roxen

Cartier
Vänner,

Jag och en kompis börjar bli alltmer sugna på att åka till Dubai. Ingen av oss har varit där tidigare, varför tips gärna mottages på resort, boende, etc. (ni fattar). Dock är det tyvärr(!) ingen klockrelaterad resa, även om lite spotting säkerligen hinns med, utan enbart en tid för myspys mellan studierna.

Så, vad föreslår ni? Prisklass är inte särskilt avgörande, snarare läge och "feeeeeeling".

Kram på er,

Benjamin.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Ett tips som jag kan ge efter att ha varit där är att det är inte jätteviktigt att bo nära centrum etc, då taxi är snorbilligt! (Ca 15kr / mil om jag inte minns fel).

Jättetrevligt resmål där det finns möjlighet att göra vad man vill! Och att spotta fina klockor är inget problem ;)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Positivt överraskad när jag kom dit. Visst, dom har för mycket pengar, så lite bling blir det över det mesta, men det är oftast gjort med god smak. Är man även bilintresserad kan man bara gå runt på någon av dom finare hotellens eller restauranternas parkeringar och dregla. Sanslöst fina bilar var man än tittar.

Vy från mitt hotellrum med utsikt över den konstgjorda "palmen":

0aj9zOS.jpg


Utgrävd marina mitt i centrum (den utgrävda sanden användes till att bygga "palmen"), med en "turning torso" till höger (Malmö var först, så de så ;) ):

bp1nxyD.jpg
 

Roxen

Cartier
B1884, tack för tipset, jag ska kolla upp det! Har botaniserat lite på olika resebyråer, men utan att ha en aning om var man bör bo blir det hela lite klurigare! :)
 

reffen

Omega
när ja va där dela vi upp boendet lite, först nån natt vid palmen, nån i mitten vid business centret och sen inne i gamla Dubai. Kanske är lite väl många byten på en veckan, men rekommenderar helt klart 2 byter på en vecka iaf, är ju en lång stad och ser lite olika ut beroende på vart man är.
Skulle ja åka igen skulle ja ta boende i gamla Dubai först, sen Palmen för sol o bad..får du ju lite stad först och sen finna sand strands hotell.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Le meridien minaseyahi. Superskönt strandläge. Alt ngt av hotellen som ligger bredvid. Ligger vid marinan.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Lägenhet, genom tex Air B n' B, kan vara ett tips, flög med Norwegian och hyrde lägenhet för ca. 4' tot/pers/vecka för knappt ett år sedan.

Jag skulle säga att bo i 'centrum, kring Burj Kahlifa, är praktiskt - iom närhet till Dubai Mall med food court etc är praktiskt, att bo i de mer traditionella delarna i Bur Dubai lan vara 'roligare'. Personligen skulle jag säga att Marinan är för långt bort.

Allt handlar ju om vad man är ute efter för typ av semester.

Jag har varit på två hojåkar-semestrar med polare och en familjetripp, bägge typerna funkar. I Mars blir det med största sannolikhet en sväng till för att åka hoj. Är det nåt det landet har är det bra sand.
 

Roxen

Cartier
laketwig, vad roligt att höra! Det skall bli väldigt spännande att åka dit. Infrastrukturen och de arkitektoniska inslagen verkar vara helt otroliga! Läste någonstans att bopriserna i Dubai stegrar fortast i hela världen, inte undra på, vem vill inte bo intill en konstgjord marina? :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Du kan ju alltid ta in här:

Dom har rum för 100k per natt , men då är kranarna i badrummen i rent guld. Något för Målarn kanske ... :D

Fel. En natt i 'the royal bridge suite' på Atlantis the Palm kostar faktiskt ~150k. :D

Men då är den på närmare 1000 kvadrat också.

On a serious note: ett första Dubaibesök bör innefatta ett besök på Dubai Mall, en middag vid fontänen vid Dubai Mall, ett eventuellt besök på Emirates Mall för att se skidbacken, en dag i Heritage Village/Creeken/Soukerna, en lunch i Madinat Jumeirah, strandhäng - Kite Beach eller ännu heller Umm Suqeim så har man grym utsikt över Burj Kahlifa och så naturligtvis ett besök i öknen om man är lagd åt det hållet - vilket man är.

En dag till Abu Dhabi med moskén, formel 1-banan och Ferrari World kan också vara nåt.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Själv bodde jag på Arjaan (till höger nedan), ett lägenhetshotell som främst används av folk från "landet" utan fast bostad i Dubai. Det är endast 4 lägenheter per våningsplan, där varje lägenhet består av 4 stora sovrum med badrum till varje, vardagsrum, matsal, kök, extra gästtoaletter och inte minst, utrymmen där tjänarna kan bo. Fan vet om dom inte hade kamelparkering i källaren också ... :D

Hur som helst, vill minnas att priset per natt var endast ca 2.300:- SEK, men jag kan ha fått rabatt. Jag var där i tjänsten och hotellet är vårt standardställe i Dubai, då vårt kontor bara ligger ett par kvarter bort.

HCacTxN.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Om ingen annan vill bidra så bjuder jag väl på ett par bilder till ... ;)

Häftig skyline, i princip åt vilket håll man än tittar. Notera solskydden över parkeringsplatserna, då det kan bli jäkligt varmt där. Jag var där i mitten på november för två år sedan, men det var fortfarande runt 30 grader på dagarna och behagliga 20 på kvällarna. En kollega som jobbat där ett antal år berättade att det ofta var över 40 grader på sommaren, vilket i princip gjorde det omöjligt att vara ute mer än ett par minuter i taget. Det kan vara en skröna, men han berättade också att man inte får landa på Dubai's flygplats om det är varmare än 40 grader. Alltså går deras termometer inte längre än till 40 grader ... ;)

ovWgLv4.jpg


Ett annat häftigt hotell är "Seglet". Notera helikopterplattan som sticker ut. Rakt innanför den, dvs på taket, finns en tennisbana där Boris Becker spelade en uppvisningsmatch under invigningen. Minns dock inte vem han spelade emot.

MH3wg8C.jpg
 

Målarn

The Steak
Om ingen annan vill bidra så bjuder jag väl på ett par bilder till ... ;)


Ett annat häftigt hotell är "Seglet". Notera helikopterplattan som sticker ut. Rakt innanför den, dvs på taket, finns en tennisbana där Boris Becker spelade en uppvisningsmatch under invigningen. Minns dock inte vem han spelade emot.

MH3wg8C.jpg

Verkar riktigt FET :)!!! Billigaste rummet kostar ca 8tkr natten, minsta rummet är väl egentligen en svit på 170kvm :D
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
laketwig hade ändå tänkt bo på Jumeirah Beach Hotel :D

Bra val. Kommer bli grymt! Perfekt läge.

Jag skulle gärna bo på 'Al Qasr'. Ett av de mäktigaste hotellen jag varit på, väl värt ett besök i lobbyn/entré-området.

På väg in för några veckor sedan:

BEl7xlE.jpg


UAE-stripead Aventador närmast entrén? Självklart:

sjPv0fO.jpg


Iof har Al Qasr bara Lexusar i sin taxi-flotta. Burj Al Arab kör Phantoms.
 

Målarn

The Steak
Bra val. Kommer bli grymt! Perfekt läge.

Jag skulle gärna bo på 'Al Qasr'. Ett av de mäktigaste hotellen jag varit på, väl värt ett besök i lobbyn/entré-området.

På väg in för några veckor sedan:

BEl7xlE.jpg


UAE-stripead Aventador närmast entrén? Självklart:

sjPv0fO.jpg


Iof har Al Qasr bara Lexusar i sin taxi-flotta. Burj Al Arab kör Phantoms.

Aahh Al Qasr ser riktigt fet ut!!!
Hahaha UAE stripad Aventador = Of Course :D
 

Roxen

Cartier
Shit, grabbar, ni har ju koll på Dubai! Himla roligt att få så många bra tips, tack! Sviten för 150´per natt kanske var något i överkant, men efter ett par sms-lån hoppas jag saken är biff! Målarn, skall du ned till Basel, alltså? Låter hur ccolt som helst!
 
Har varit i Dubai ett par gånger. Dubai Marina är där ni ska bo, om ni vill kunna röra er i en galet skön miljö med många bra hotell (och därmed restauranger och lounger). Sen ligger Dubai Mall (och därmed Burj Khalifa, etc) bara en kort bit bort med taxi eller tunnelbana (eller vad det nu heter när det går över marken).
 

Omega70

Cartier
2-Faktor
Ett prisvärt alternativ är Abu Dhabi som ligger ca 15 mil från Dubai. Vi bodde på Khalidiya palace som är 5 stjärnigt hotell med pool och egen beach.
5SySiqu.png

Kostade lite drygt 7 kkr för 8 dagar inkl flyg. Ett stenkast därifrån ligger Emirates palace som är 7 stjärnigt. Det är bara att knalla in där och botanisera bland all lyx (bl a klockbutiker). Sen är taxi mycket riktigt billigt, ca 3 kr per km. Till Dubai kostar det ca 500 kr. Om du reser till Dubai måste du åka upp i Burj al Khalifa. Se till att boka ett par dagar innan på nätet bara.
FIcAKdj.jpg
 

Målarn

The Steak
Ett prisvärt alternativ är Abu Dhabi som ligger ca 15 mil från Dubai. Vi bodde på Khalidiya palace som är 5 stjärnigt hotell med pool och egen beach.
5SySiqu.png

Kostade lite drygt 7 kkr för 8 dagar inkl flyg. Ett stenkast därifrån ligger Emirates palace som är 7 stjärnigt. Det är bara att knalla in där och botanisera bland all lyx (bl a klockbutiker). Sen är taxi mycket riktigt billigt, ca 3 kr per km. Till Dubai kostar det ca 500 kr. Om du reser till Dubai måste du åka upp i Burj al Khalifa. Se till att boka ett par dagar innan på nätet bara.
FIcAKdj.jpg


Emirates Palace såg jävla nice ut :)!!!
En vecka för två 31tkr ink flyg...
 
Topp