• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: En aktiefråga

Det här kunde jag fråga på annat håll men eftersom att jag litar mer på folk som har ett gemensamt intresse i klockor så känns det trots allt mer naturligt att ställa den här.

Jag har investerat i en aktie sedan något år tillbaka. När jag investerade hade jag en riktkurs, vilken närmar sig. Ingen kan veta när aktien kommer sluta öka och när den kommer börja rasa. Det är däremot oundvikligt. Idag är trenden ökande.

1) Ska jag dra mig ur när riktkursen är nådd (disciplin och mindre risk)?
2) Hålla mig kvar tills man börjar "märka" att den är på väg att falla (girighet och mer risk)?
 

Archie

Cartier
:banghead: varför är folk så jävla ängsliga nuförtiden så att de inte kan göra någonting utan att fråga någon okänd människa på nätet först. Folk klarar inte att matcha ihop ett par skor med ett bälte utan att fråga om det flyger... hur ska VI kunna ha någon åsikt om din riskbenägenhet?
 
:banghead: varför är folk så jävla ängsliga nuförtiden så att de inte kan göra någonting utan att fråga någon okänd människa på nätet först. Folk klarar inte att matcha ihop ett par skor med ett bälte utan att fråga om det flyger... hur ska VI kunna ha någon åsikt om din riskbenägenhet?

Risken vilar inte på mig. Beslut om vilken risk jag är beredd att ta vilar å andra sidan på mig. Hur ni ska kunna ha någon åsikt om vilket beslut som är bäst att ta kanske ni har bildat er från egen erfarenhet.

Kanske har någon varit i den här sitsen flera gånger tidigare och alltid valt exempelvis alternativ två med motiveringen att det alltid har känts skönt att vara konsekvent och stå för den riktkursen man har haft, för flera gånger när man inte följt den har det visat sig bränna.
 

Kairo

Panerai
Beror ju på företagets framtidsutsikter. Du kanske kan berätta vilket företag det gäller?
En enkel regel är att ta hem vinster när man kan. Känner du att du inte vågar ligga kvar längre, borde du sälja.
 

KalleKnuda

Cartier
Ska du skriva en tråd om aktier på ett klockforum så bör du åtminstone ha med OT i topicen, eller hoppa över till familjeliv/Flashback :arghh::shifty:
 

Perrx

Breitling
3) Sälj hälften, behåll resten.

Jag tycker du ska köra på alternativ tre om du fortfarande tror på företaget.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Sälj när riktkursen är nådd och köp @Pappis Sinn-chrono för kulorna. Han är mer än mogen för ett riktigt skambud vid det här laget :)

Vad gäller alla OT-hatande gnällon så är det lill-lördag i dag. Gå och ta en öl så ska ni se att livet blir roligare.

Välkommen till KS Pacta sunt servanda. Det är inte lätt att ha alla konstiga regler klara för sig här dag 2, såväl de skrivna som de oskrivna :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag tycker

1) att det är roligt att du registrerar dig på ett klockforum för att ställa en aktiefråga... :)

2) att det är ännu roligare att du väljer ett nick och sedan frågar forumet om du ska bryta mot den överenskommelsen du hade med dig själv när du ingick avtalet att förvärva aktier

3) att det framförallt - oavsett frågor och nick - är roligt att du har hittat till KS! Välkommen hit!

/Robert
 

Archie

Cartier
Risken vilar inte på mig. Beslut om vilken risk jag är beredd att ta vilar å andra sidan på mig. Hur ni ska kunna ha någon åsikt om vilket beslut som är bäst att ta kanske ni har bildat er från egen erfarenhet.

Kanske har någon varit i den här sitsen flera gånger tidigare och alltid valt exempelvis alternativ två med motiveringen att det alltid har känts skönt att vara konsekvent och stå för den riktkursen man har haft, för flera gånger när man inte följt den har det visat sig bränna.

ja aktier är ingen exakt vetenskap, ingen vetenskap öht egentligen och knappast något där man kan fatta några beslut generellt baserat på historiken hos någon enstaka godtycklig persons personliga erfarenheter. Så om du baserar dina aktiebeslut på dessa grunder kan du nog likväl kasta pil eller singla slant, vilket många hävdar är en nog så bra strategi som både TA och FA
 
Jag tycker

1) att det är roligt att du registrerar dig på ett klockforum för att ställa en aktiefråga... :)

2) att det är ännu roligare att du väljer ett nick och sedan frågar forumet om du ska bryta mot den överenskommelsen du hade med dig själv när du ingick avtalet att förvärva aktier

3) att det framförallt - oavsett frågor och nick - är roligt att du har hittat till KS! Välkommen hit!

/Robert

Haha! Fyller bara ut med 36 § AvtL.
 

meuller

Omega
sälj hälften. Om den går upp till riktkurs såkan du vara glad över att du fick ut lite cash till. Dyker den kan du vara glad av att förlusten blev hälften så stor :) Win Win.

Håller för övrigt med föregående talare. Avtal skall hållas, även de med en själv.
 

KMS

Rolex
Alltid lite knepigt att ge råd om aktier såhär. Men det beror framförallt vilken aktie det är och vad som spås hända med den. Går det i en stadig uppåt riktning kan det ju vara onödigt att sälja. Å andra sidan bör man väl inte bli för girig. Jag har haft aktier som jag tänkt sälja vid en viss nivå men då aktien gått som tåget avvaktat och tjänat mer å andra sidan haft aktier som har spåtts lysande framtid men då dom inte fick igenom sitt preparat sjunkit som en sten. Så det är väldigt svårt att ge råd om just risker och dylikt. Faktum kvarstår dock; En vinst är en vinst! Oavsett om aktien fortsätter att gå upp har du fortfarande gjort en vinst. Gläd dig åt det isåfall och fortsätt handla på!
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Gör så här köp ca 28 kg mört för 3 kr/kg släng in dom i en balja kaustik över sommaren, sälj dom till jul som lufisk för en riktkurs på 73/93 kr/kg.
Fas 1 bör vara avklarad runt examen 15 kr/kg, exit till Lucia 93kr/kg
Då snackar vi avkastning, sätt stopploss på 0,50kr/kg om det börjar att lukta magproblem runt midsommardagen.
Lycka till ;)
 
Eftersom du verkar vara lite nybörjare på aktiemarknaden tycker jag att du bör lära dig åtminstone skillnaden på fundamental analys vs. teknisk analys, gordons formel (P = dE / (k – g) eller vad kassaflödesmodellen är. Annars blir det som att tippa stryktipset och bara en massa gissande. Att registrera sig på ett klockforum för att få råd tyder på att dina kunskaper egentligen är lite för dåliga för att handla med aktier på ett säkert sett. Men tycker du det är kul och gissa då skall du fortsätta. Mitt råd blir, registrera dig på ett aktieforum och börja där, lycka till.
 
Eftersom du verkar vara lite nybörjare på aktiemarknaden tycker jag att du bör lära dig åtminstone skillnaden på fundamental analys vs. teknisk analys, gordons formel (P = dE / (k – g) eller vad kassaflödesmodellen är. Annars blir det som att tippa stryktipset och bara en massa gissande. Att registrera sig på ett klockforum för att få råd tyder på att dina kunskaper egentligen är lite för dåliga för att handla med aktier på ett säkert sett. Men tycker du det är kul och gissa då skall du fortsätta. Mitt råd blir, registrera dig på ett aktieforum och börja där, lycka till.

Chansa tycker jag inte att jag gör. Däremot saknar jag som du säger kunskap av ekonomisk karaktär. När jag investerar i aktier tittar jag mest på affärsidén.
 

BjörnE

Omega
Har du ingen koll på framtidsutsikterna är det väl bara att sälja när du är nöjd och fortsätta med nästa case? Kollar du mest på affärsidén antar jag att du inte investerar i stora välkända och väletablerade bolag, utan lite mindre nyskapande bolag? Känner du att pengarna kan växa mer i ett annat case så säljer du väl och flyttar pengarna dit?

Ett alternativ är ju att hänga på trenden uppåt, men att lägga en stop loss på din målkurs när den har passerats. Du måste helt enkelt bestämma dig för vad du har för investeringsstrategi och sen är det ju bara att hålla dig till den.
 
Har du ingen koll på framtidsutsikterna är det väl bara att sälja när du är nöjd och fortsätta med nästa case? Kollar du mest på affärsidén antar jag att du inte investerar i stora välkända och väletablerade bolag, utan lite mindre nyskapande bolag? Känner du att pengarna kan växa mer i ett annat case så säljer du väl och flyttar pengarna dit?

Ett alternativ är ju att hänga på trenden uppåt, men att lägga en stop loss på din målkurs när den har passerats. Du måste helt enkelt bestämma dig för vad du har för investeringsstrategi och sen är det ju bara att hålla dig till den.

Jag är lite inne på just mitt användarnamn och som andra användare har påpekat, nämligen att avtal ska hållas och om jag därför satt upp en riktkurs för mig själv ska denna också hållas. Det känns mer hållbart.

Det stämmer att det är mindre bolag, framförallt prospekteringsbolag inom råvaror.
 
Handla med aktier och sen förlita sig på råd från medlemmar på ett klockforum är lite som denna bilden symboliserar.;)
1480632_511615642269111_2077951970_n.jpg
 
I samma film säger de typ, inte helt utan poäng, att en aktie kan gå upp, ner eller "rakt fram" inget vet vart, speciellt inte mäklaren.

Poängen är däremot inte så matnyttig. Du kan ha flera faktorer som pekar på att aktien ska upp och som också visar sig stämma, men, det är inte till 100 % man kan veta om den kommer att gå upp, ner, "rakt fram eller vart. Det kanske bara är till 99,99999999999999999999999999999999999999999999999999999 % säkert. Det är trots allt bara en fråga om efterfrågan mellan en säljare och en köpare. Bestämmer sig hela marknaden kollektivt att sälja sina aktier för 1 kr utan fundamenta så kommer aktien också säljas för det priset om köpare finns.
 

POO

Panerai
Poängen är däremot inte så matnyttig. Du kan ha flera faktorer som pekar på att aktien ska upp och som också visar sig stämma, men, det är inte till 100 % man kan veta om den kommer att gå upp, ner, "rakt fram eller vart. Det kanske bara är till 99,99999999999999999999999999999999999999999999999999999 % säkert. Det är trots allt bara en fråga om efterfrågan mellan en säljare och en köpare. Bestämmer sig hela marknaden kollektivt att sälja sina aktier för 1 kr utan fundamenta så kommer aktien också säljas för det priset om köpare finns.

Nu fattar jag inte riktigt? Men om det är 99,99999999999999999999%säkert att en aktie ska gå i en viss riktning avspeglas det lika säkert i priset.
Poängen var/är att ingen egentligen vet säkert någonting, det finns inga idiotsäkra regler att följa, vet man inte det, ja då vet man definitivt ingenting.
 
Topp