• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: fonder - råd och dåd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag har fram till idag haft alla mina pengar nergrävda i en påse i skogen. Nu är det dock ändring på det och numera är det fonder som gäller (ni med en avsaknad av humor kan ta ett andetag då jag bara skämtar).

Ge mig tips och råd hur jag ska gå tillväga för att bli rik. Självklart är jag införstådd i att det inte finns en gyllene väg att gå. Tanken med tråden är mer att folk ska spekulera och ge varandra tips. För stunden har jag bara fonder hos Handelsbanken men kan tänka mig att placera på andra ställen.

Vem vill börja?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Okej, jag börjar. Handelsbanken Amerika Småbolag är katastrof för tillfället. Jag har tappat ca 2 000 kr på bara några dagar. Är det kanske läge att köpa ytterligare där nu?
 

jbbs

Omega
Har idag mina pengar på ett konto med så låg ränta att det borde vara olagligt.
Har även pengar på en fond som min mor och far startade innan jag blev myndig.
Ska ta ett snack med våran bankman och se vad han säger... Vad är bäst, sparkonto eller fonder?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har idag mina pengar på ett konto med så låg ränta att det borde vara olagligt.
Har även pengar på en fond som min mor och far startade innan jag blev myndig.
Ska ta ett snack med våran bankman och se vad han säger... Vad är bäst, sparkonto eller fonder?

Det går att göra pengar på fonder om man orkar hålla på och dessutom är lite tokig. I skogen gör ju pengarna ingen nytta heller så vad har jag att förlora!?
 

Marckus

Panerai
Okej, jag börjar. Handelsbanken Amerika Småbolag är katastrof för tillfället. Jag har tappat ca 2 000 kr på bara några dagar. Är det kanske läge att köpa ytterligare där nu?
I sammanhanget är det lättare om du pratar i procent. I mina ögon är fonder lämpligt vid lång investeringshorisont, men borde inte ersätta en välkomponerad aktieportfölj om man prioriterar den här delen av privatekonomin
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
I sammanhanget är det lättare om du pratar i procent. I mina ögon är fonder lämpligt vid lång investeringshorisont, men borde inte ersätta en välkomponerad aktieportfölj om man prioriterar den här delen av privatekonomin

Fonder är ämnet och då gärna konkreta förslag om jag får be.
 

Belic

Cartier
Trodde att man endast investerade i bankernas fonder för att få lägre courtage? Typ "lägger du 2000:-/mån i vår högriskfond så får du fast courtage på 59:-".
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Trodde att man endast investerade i bankernas fonder för att få lägre courtage? Typ "lägger du 2000:-/mån i vår högriskfond så får du fast courtage på 59:-".
Så har jag haft det. Tipsade TS att prata med bankmannen just för aspekter likt denna. Men tydligare tjänar inte rådgivarna tillräckligt mycket för att man ska bemöda sig med det.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vi pratar om rabatt på courtage när du sparar hos banken, inte vilken fond du ska välja. Vem ska informera om förutsättningar likt denna, om inte banken själva?

Det känns som att du glidit ifrån ämnet en aning. Din frågeställning ryms inom den huvudsakliga frågan.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Allt i Ryssland har sjunkit eftersom osäkerheterna i landet ökat samt att landet inte räknas gå lika bra den närmaste tiden och jada jada. Mycket undervärderas, men man betalar för risken. Det borde dock gå upp igen och då kan man göra en vinst tillräckligt stor för att köpa en ny klocka! Men inget lovas som sagt..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp