Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

OT: Fråga om fiber/bredband

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Torsten, 2 augusti 2016.

1. Torsten
    Trådstartare

Torsten Tie Fighter pilot

Från:
    Orten
    Någon som vet varför den inkommande fiberkabeln delas upp via en router till tex TV, Data och Telefon?

För mig är det ettor och nollor men det kanske har med prioritet att göra eller är det olika protokoll?

Vad händer om jag kopplar in en dator till TV-uttaget på routern?

2. Floduttern

Floduttern X-Wing Pilot

Från:
    Pescespada Island
    Det kommer det inte hända särskilt mycket om du kopplar en Ethernet kabel mellan din routers tv-uttag och dator. Olika protokoll vanligtvis unicast/multicast (som används av tv-porten) som gör att det inte funkar. Samt att din dator inte kommer bli tilldelad någon IP, och därför inte ta emot något. Därför de brukar ha en digitalBox mellan routern och TV:n.

Det går att lösa, men det är krångligt och inte särskilt bekvämt att använda.

Senast ändrad: 30 oktober 2017
    azcii och Torsten gillar detta.
  3. Torsten
    Trådstartare

Från:
    Orten
    Okej! Tack för svaret! :)

Floduttern gillar detta.
  4. Kejsaren

Kejsaren Tie Fighter pilot

Från:
    Malmö/Lund. Typ
    Har nu fått fiberasnlutningen klar... Vad skall man skaffa? Är det lönt med mer än 10mbit om man skall köra trådlöst i huset?

Spelar det någon roll om man kör typ bredbansbolaget, boxer eller annan??

5. Aboynamedsue

Aboynamedsue Tie Fighter pilot

Från:
    O
    Vilken hastighet du behöver beror på hur du använder nätet. Är ni många i familjen som streamar film, kollar Netflix spelar nätverksspel osv så behöver du betydligt mer än om du bor själv och spelar harpan.

Dixie och Kejsaren gillar detta.
  6. Kejsaren

Från:
    Malmö/Lund. Typ
    absolut, men pallar en airport extreme av att nyttja 100mbit för låt säga tre samtidiga klienter?

7. alfgren

alfgren X-Wing Pilot

Utan att veta exakt så brukar det vara så att en router är en enorm flaskhals i förhållande till fiberanslutningen

Kejsaren gillar detta.
  8. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Tie Fighter pilot

Från:
    Prettogettot
    Jag har en Apple TimeCapsule och slangar ned i nära 30MB/s (knappa 250mbit), så 100mbit är inga som helst problem att utnyttja.

Senast ändrad: 16 januari 2017
    Kejsaren gillar detta.
  9. Kejsaren

Från:
    Malmö/Lund. Typ
    Super. Jag kör således på 100 mbit så kan man kombinera barnkanalen och KS...

Jimpa och MaxAnd gillar detta.
  10. Torsten
    Trådstartare

Från:
    Orten
    Finns det någon nackdel med att koppla in en ethernet-switch direkt efter tjänsteväljaren (den första boxen som fibern ansluts till) för att dela upp datornätverket?
    Eller är det bättre att göra det efter routern?

Har en jäkla massa saker som behöver komma åt nätet och helst vara trådbundna.

11. mruhr

mruhr Y-Wing pilot

Från:
    Storstan
    Finns i dagsläget ingen som helst anledning att ha mer än 100mbit förutom att då kunna säga att man har mer än 100mbit. I praktiken för vanlig surfning etc. så märks ingen skillnad då det är mer latency och annat som ställer till det som inte blir bätre pga högre maxhastighet (tar ofta lite tid att komma upp på de hastigheterna också)

12. azcii

azcii X-Wing Pilot

Från:
    City 17
    Skulle nog köra switchen in i routern bara, så får routern agera DHCP

Torsten och Floduttern gillar detta.
  13. Floduttern

Floduttern X-Wing Pilot

Från:
    Pescespada Island
    Håller med @azcii. Koppla switchen efter routern så får du ett gäng extra portar att använda för allt som kräver vanlig lina.

azcii och Torsten gillar detta.
  14. MrPlow

MrPlow AT-ST driver

Du behöver en router. Från din ISP får du nog bara en IP-adress. Jag skulle snarare lägga fokus på vilken router och vilka typer av accesspunkter du ska ha.

Vill du göra det lätt för dig: Amplifi eller Google WiFi. Behöver du många portar får du komplettera med switch.

Vill du göra livet roligare så finns det andra möjligheter!

Torsten gillar detta.
  15. Torsten
    Trådstartare

Från:
    Orten
    Tack för svaren! :)

Får bli Netgear Orbi först och sen en kabel till TV-rummet där jag kan ha switchen.

16. Torsten
    Trådstartare

Från:
    Orten
    En fråga till: Hur svårt är det att kontraktera en Ethernetkabel?
    Har ett VP-rör där en Ethernetkabel går i dag för TV men jag tror inte det är möjligt att trycka igenom en kabel med kontakten monterad.

17. Floduttern

Floduttern X-Wing Pilot

Från:
    Pescespada Island
    Köp en mjuk CAT6 kabel från Kjell & Co och tillhörande mjuka kontakter så kan du dra den utan kontakten i.

Torsten gillar detta.
  18. Torsten
    Trådstartare

Från:
    Orten
    Men måste jag ändå inte sitta och pilla med kontakten när alla små ledare ska på plats?

19. Floduttern

Floduttern X-Wing Pilot

Från:
    Pescespada Island
    Torsten gillar detta.
  20. LéKrâk

LéKrâk Rebel soldier

Det är inte svårt om du har rätt grejer, https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/montering-av-rj45 (färgordningen är egentligen skit samma om du tycker det är meckigt, det är dock viktigt att det är lika i båda ändarna). Nätverkstestare och skalare kan du hoppa över om det bara är ett fåtal kablar du ska dra.
    När du ändå drar kabel så dra så många som röret rymmer direkt om du inte är 110% säker på att du aldrig någonsin behöver koppla in flera enheter.

21. Torsten
    Trådstartare

Från:
    Orten
    Funderar på att anlita ett proffs i stället så det blir rätt och funkar.

Tänkte ha en switch där kabeln slutar och då kan man väl i princip koppla in hur mycket som helst till en kabel?

22. LéKrâk

LéKrâk Rebel soldier

Ja via switchen så kan du koppla in "obegränsat" med enheter, de får ju dock samsas om bandbredden på en kabel mot routern / övriga nätet som inte är inkopplat i samma switch.

23. Torsten
    Trådstartare

Från:
    Orten
    Bra, då är jag med på hur det funkar! :)

24. Zandibar

Zandibar Rebel soldier

Vill du inte hålla på och pilla så kan jag varmt rekommendera verktygsfria rj45-kontakter.

25. Torsten
    Trådstartare

Från:
    Orten
  26. Zandibar

Zandibar Rebel soldier

Torsten gillar detta.
  27. Aboynamedsue

Aboynamedsue Tie Fighter pilot

Från:
    O
    Gjorde nyligen detta här hemma. Köpte en rulle kabel och nått kitt på Kjell & vi för att fixa till kontakterna. Inte alls svårt och nu funkar det finfint.

Torsten gillar detta.