• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Har vi marknadshyra i Sverige?

Maxim

Cartier
Efter en ölfestival i danmark började jag och en vän diskutera hyreslägenheterna vi bor i och han hävdade bestämt att det är fri marknadshyra som råder idag - att det skulle skett en lagrändring "för ett år sen".

Vad jag fortfarande ser är hyran hårt reglerad till bruksvärdet och den hyra hyresgästföreningen förhandlar fram.

Stämmer det? Eller har min gode vän rätt?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Nä, men för nyproduktion är det väl nästan sant, men det finns folk som bor i hyrestreor för 7' på Östermalm.
 

Sond

Patek
Nej, det har inte skett en direkt avveckling av bruksvärdessystemet. Uppluckringar har skett, där den friare(fria?) andrahandsuthyrningen är den senaste. Det finns också idag en större "kvalitetsfaktor" än tidigare där man lägger in område etc. Den har tydligen slagit igenom lite. Troligen mycket lite.
 

Maxim

Cartier
Det där med kvalitetsfaktor känner jag igen, LKF här i lund skickade ut en enkät där man fick svara på lite frågor om område, läge och lite annat och med denna som bakgrund skulle hyran justeras +/- 250kr.

Detta tycker jag var rimligt då vi exempelvis har trädgård som inte alla andra har, men ändå hade vi samma meterhyra. Å andra sidan fick vi ingen hyresförhöjning de kommande två åren.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Ingen marknadshyra i mina ögon. Däremot större spelrum för förhandling vid speciellt nyproduktion.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Är det inte dessa "svarta" kontrakt som säljs för flera hundra tusen som om det vore bostadsrätter?
Vet inte hur det fungerar rent praktiskt med svarta köpekontrakt. Lär väl iallafall handla om någon som sitter med ett gammalt förstahandskontrakt. Hyres-KPI har inte den skarpaste kurvan direkt.
 

danne_w

Breitling
Är det inte dessa "svarta" kontrakt som säljs för flera hundra tusen som om det vore bostadsrätter?

Själv betalade jag 6500 för min hyrestrea i halvmediokert område i södertälje, så det är klart att ett sådant förstahandskontrakt på östermalm kan vara värt rätt många hundratusen om man har möjligheten att byta till sig det. Om hyresvärden fick sätta hyran fritt så skulle det nog inte vara några problem att hyra ut för 20k/månad (vilket kanske hade varit mer rimligt).
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det finns inte någon fri marknadshyra i Sverige men vid nyproduktion och vid renoveringar (standardhöjning) är det lättare för hyresvärden att få upp hyra. Men i stort så är det lite om överhuvud taget någon skillnad mellan hyran på en hyresrätt i Södertälje och en på Östermalm.
 
Det kryper i kroppen på mig när jag hör reglerad hyresmarknad. Att man ska reglera hyresmarknaden drabbar t.ex. den arbetslösa som plötsligt får erbjudande om jobb på en annan ort, men måste tacka nej på grund av han/hon måste först stå i bostadskö i tjugoelva år. Med en marknadshyra så hade personen snabbt kunnat få ett hyreskontrakt -> ta jobbet -> tjäna pengar -> sparat ihop till en egen bostad -> problem solved.

För att svara på frågan så antar jag att den nuvarande regeringen jobbar på att lätta upp marknaden en aning.
 
Topp