• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Hjälp med restips (!!!)

Bakgrund:

Min kära svärfar har som tradition att vid varje julafton ge sina barn, barnbarn och respektive en chokladask med tillhörande tusenlapp lite snyggt instucken i förpackningen. Detta har han gett mig varje jul sedan tio år tillbaks.
Det är en tradition som han fört vidare från sin far som gjorde likadant med sina barn, barnbarn osv.


Problemställning:

Jag får då ett dåligt samvete av detta och jag känner en hyfsad ångest inför varje jul och jag vet att detta kommer att återkomma även i år. Jag har sedan många år tillbaks ett välbetalt arbete och driver en relativt lyckad rörelse bredvid, så jag känner att dessa pengar kunde han hemskt gärna få lägga på sig själv istället. Det vore otroligt oförskämt att säga att jag inte behöver dem, men i realiteten så mår jag bara dåligt över detta och mitt samvete måste lättas.
En lösning vore att ge honom en likadan chokladask, fast med tio tusenlappar instuckna. Jag tror dock att han skulle ta illa upp, och det vill jag inte.

Tyvärr är han inte klockintresserad, då hade lösningen varit enkel. :lol:
Men han och hans fru är VÄLDIGT intresserade av att resa till värmen, äta GOD mat, samt dricka mycket goda viner.
Själv är jag den direkta motsatsen och det är ytterst motvilligt som jag lämnar hemkommunen, även om det bara är för en dag, därför kan jag ingenting om olika resmål och vad som är bra och dåligt. :roll:

Nu behöver jag alltså er hjälp.
Jag söker ett resmål som jag kan ge dem i julklapp. Jag letar efter något där det är varmt, hyfsat säkert väder och garanterat god mat med fina restauranger och fina viner.
Budget? ~15-20k för två personer. Finns det billigare så går överskottet till hotell/mat/nöje.
För 20k har jag alltså "betalat tillbaks" det jag fått, samt köpt mig ytterligare tio år av ett rent samvete och god nattsömn. När tio år till har passerat så får jag tackla problemet igen antar jag. :lol:
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag säger Barcelona april-maj- eller juni . Barcelona har det mesta som måste till för att tillfredsställa de flesta: god mat, gott vin, strand/båtliv;kultur och i värsta fall: Fotbollen. ;) För en 4-dagars tripp är det nog inom din budget.
mvh
 

point1

Cartier
Norrlänningen skrev:
point1 skrev:
Jag kan rekommendera Loire-dalen i Frankrike där jag bor nu. Garanterat fina viner och vingårdar samt otroligt många fina slott.

http://loirevalley-worldheritage.org/


Det ser jättefint ut!
Ungefär när ska man åka dit för att vara hyfsat säker på att vädret är ok? Gärna lite värme.

Hmm just nu är det ganska kallt (veckan nu ska det vara mellan +10 tll +15 grader enligt väderprognoserna), men så klart mycket varmare än Sverige. Men det regnar också en del nu såhär på vintern, ena dagen sol andra regn, ingen snö ännu dock, men det händer tydligen ibland. På hösten och sommaren är vädret bra för det mesta. Vill man inte gå under 20 grader så ska man inte åka hit för sent, oktober som senast. Har inte varit här på våren, men kan tänka mig att det är bra här då också.
 
Jag föreslår Budapest. En av världens vackraste städer.
Värd att besöka från april till september.
Fantastiskt billigt och mycket historia.
Med boende på exempelvis Vivaldi Apartments så får man en vecka i högsäsong, för 2, under 5000:-, flygresa inkluderad!
 

watchowner

Cartier
Du kan väl ändå i jämföra Säffle med de platser nu nämnt.
Mer seriöst:
Mat och vinresa till Italien, har själv varit där
många gånger. Rundresa i Toscana, Umbrien
eller som föreslagits norra Italien Piemonte.
 
Roma!!
Boende nära Piazza Pavone. Från sydvästra hörnet följer man gränden till första y-korset. Där ligger Cul de Sac! Ser inte mycket ut för ögat men......Från misplars tittade jag in i vinskåpet. Oj!! Amazonernas glada mångfald (30?) Barolo, brunello da montalchino och minsann två st Romane'e Conti! Missa inte Panteon och den fina och prisvärda krogen Ad Hoc!
Granger
 

axa

Omega
Kettil skrev:
Jag säger Barcelona april-maj- eller juni . Barcelona har det mesta som måste till för att tillfredsställa de flesta: god mat, gott vin, strand/båtliv;kultur och i värsta fall: Fotbollen. ;) För en 4-dagars tripp är det nog inom din budget.
mvh

Instämmer vad gäller Barcelona.
Snorhett juli augusti ibland in till september.

Rolig stad med mycket att se och ganska avslappnat för att vara storstad.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
max skrev:
Jättedåligt förslag då det är för dyrt, men finns säkert liknande resor eller åka själv runt piemonteområdet. Får nog bli frammåt sommaren dock. Fantastisk mat och stämning.
http://vinupplevelser.se/Piemonte%202013.pdf

+ massor!

Norra Italien är THE ställe för mat & vin! Fixar svärfar en "åka runt med buss & klämkäck giude"-resa (även om jag tror att denna är relativt uthärdig) så skulle jag gått på denna! Jag tycker personligen att Rom är överskattat & Frankrike undviker jag så mycket det går...

Lycka till med vad du än väljer - mycket fin gest, måste jag säga!

Just det ja; vädret... En bra tidpunkt är framåt våren/försommaren innan det blivit allt för varmt. Typ maj. Nu såg jag inte vilket datum resan i länken var iofs...
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Åkte till detta ställe för nån jul sen och hade det riktigt trevligt.
Hippieallinclusive med all mat från deras egna djur odlingar och träd.
Bra värme nu trots snön här hemma.

http://www.elcabrito.es/

Kan rekommenderas för alla åldrar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man vill ju gärna veta lite mer tycker jag.
Om de bor nära Göteborg, så finns ju Ryan airs destinationer väldigt billigt.

Hotell bokas billigast och smidigast via hotelclub.com

Nu har väl Ryan air ändrat sitt utbud lite, men om de fortfarande flyger till Barcelona, så kan man få en väldigt go resa för 10'kr för två personer inkl hotell.

Ett tips är att inte boka en alltför lång resa. Och vart har de rest innan? Man vill ju gärna uppleva nya resmål när man reser.
 

point1

Cartier
Andra resmål jag kan rekommendera än Loire-dalen om man tycker om viner är Bordeaux. Väldigt vackert och många vingårdar runt om kring.
 
Topp