• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT iPhone problem

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Skriver ett ot inlägg då jag och mina vänner inte kan sånt här, sätter min förhoppning till KS.

Har en iPhone 4s, den är 2 år lite drygt. Nu la wi-fi funktionen av. Den hittar inget wi-fi,ett tag kunde jag inte ens välja att slå på wi-fi, knappen var grå och gick ej att använda.

Jag nollställde närverksinställningarna men det funkar ändå inte.

Finns det nått Quick fix eller är det dags att kasta den?

(Nej jag vill inte köpa damsingel eller annan android)

Wtf! Autocorrect! "Damsingel" skall vara samsung :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kör standard IT-support svaret: har duntestat att stänga av telefonen några min och sedan starta om den?
 

16610

Patek
2-Faktor
Hårdvara. Min 5s tappar både wi-fi och mottagning. Provat allt men inget funkar. Den är någon månad bara. Hårdvara här med. Måndagsexemplar eller otur:(
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jo har testat att stänga av den.

Hårdvarufel låter inte skoj, men det lutar väl åt det då den funkat bra i två år och sedan bara lägger av. Åååå lutar väl åt att skaffa nytt, inte vad jag har lust att göra men jag behöcer verkligen wifi, feck!
 

Sond

Patek
Håll ned hem och startknappen tills den stängs av och håll de intryckta tills den startar igen/äpplet syns. Kan hjälpa, men tyvärr ger WiFi-kortet upp ibland. Gjorde så på hustruns. Var billigare/smartare att köpa en ny.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Sista test nollställ allt, glöm inte att säkerhetskopiera innan.
Tyvärr liten chans att detta funkar men värt att prova innan du dumpar den
 

SSL

Audemars
Japp, glöm ej routern. Även fast den funkar till andra så kan det vara den det är fel på (behövs startas om)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Routern är omstartad det är inte den. Så här ser det ut i inställningar.
image.jpg


Knappen är alltså grå, möjligheten att slå av eller på finns inte....
 

SSL

Audemars
Aha ok

Å du har gjort allt detta?

Startat om IOS
Ta bort flygplan om det e på, Inställningar > Flygplansläge.
Nollställ nätverksinställningarna, Inställningar > Allmänt > Nollställ > Nollställ nätverksinställningar.
Kolla så du använder senaste IOS

Är bara att slänga luren i vattnet om du gjort allt det
 

Gustavssonchris

Breitling
2-Faktor
Wi-fi är gråmarkerad då får en verkstad byta ut lite chip och skit i telen ..men har hört att Apple erbjuder att fixa just gråmarkerad wi-fi oavsett men om det är en skröna vet jag ej


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Skriver ett ot inlägg då jag och mina vänner inte kan sånt här, sätter min förhoppning till KS.

Har en iPhone 4s, den är 2 år lite drygt. Nu la wi-fi funktionen av. Den hittar inget wi-fi,ett tag kunde jag inte ens välja att slå på wi-fi, knappen var grå och gick ej att använda.

Jag nollställde närverksinställningarna men det funkar ändå inte.

Finns det nått Quick fix eller är det dags att kasta den?

(Nej jag vill inte köpa damsingel eller annan android)

Wtf! Autocorrect! "Damsingel" skall vara samsung :)

1. Gör backup i iTunes
2. Återställ hela telefonen i iTunes , då får den automatiskt senaste ios

3. Kolla om wifin funkar
4. Återställ telefonen från backupen du gjorde i punkt 1

Fungerar inte detta, lämna in luren eller köp en ny ;)




Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Å andra sidan är 2 år stenåldersverktyg i mobilsammanhang (jag har också en 4S köpt under första veckan efter släpp) så att den ger upp är inte så konstigt.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
1. Gör backup i iTunes
2. Återställ hela telefonen i iTunes , då får den automatiskt senaste ios

3. Kolla om wifin funkar
4. Återställ telefonen från backupen du gjorde i punkt 1

Fungerar inte detta, lämna in luren eller köp en ny ;)




Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk

Det funkade inte.

Fråga, nu har jag en säkerhetskopia av telefonen på itunes på datorn. Om jag nu köper en 5s idag, hur får jag över allt till den nya, går det automatiskt när man kopplar in den i datorn? Är alla mina kontakter med i kopian också?

Sorry för alla frågor men jag kan inget sånt här, är mer hammare än kretskort så att säga...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Låter som det rör sig om din Router. Försök kolla om det finns en liten punkt på Routern som du kan trycka på med något spetsigt (exempelvis en penna) detta kommer reboota din Router. Det har löst liknande problem för min del.
 

Onelund

Rolex
köp en begagnad lur på blocket medans du åker på semester, min hade samma problem, min lokala iphonemekaniker löste det för en 500ing
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det funkade inte.

Fråga, nu har jag en säkerhetskopia av telefonen på itunes på datorn. Om jag nu köper en 5s idag, hur får jag över allt till den nya, går det automatiskt när man kopplar in den i datorn? Är alla mina kontakter med i kopian också?

Sorry för alla frågor men jag kan inget sånt här, är mer hammare än kretskort så att säga...

Du kopplar in den nya telen i datorn. iTunes kommer hitta den automatiskt.

1 klicka på "din iPhone" fliken (längst upp till höger iTunes)

2. Nästan mitt på skärmen har du ett val "återställ säkerhetskopia" klicka på den

3. Välj den senaste skapade backupen i det fönstret som kommer upp. ( den du förmodligen skapade igår)

4. Sen kommer datorn återställa allt från din gamla lur till den nya !

Mail, kontakter, bilder sms .... Ja rubbet typ !


Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk
 

Mangusta

Cartier
Jag har en fråga i samma ämne. Om man vill ha två iPhones, med olika nummer förstås, kan man köra samma apple-id eller blir det en sandstorm av det? Jag vill inte att dom två telefonerna ska blandas ihop med meddelanden osv. Om jag bör ha två apple-id så undrar jag hur jag får med mig kontakterna från den första telefonen till den nya utan att få med mig resten som sms osv? Hur gör jag om jag bara vill ha kontaktlistan? Jag vill inte använda iCloud och helst inte google-synk heller om jag kan slippa. Kan man blåtanda över adressboken eller funkar inte det på Apple? Har för mig att det inte är så lätt att byta apple-id på en iPhone som man en gång har startat med ett annat apple-id. Hade ett jäkla strul med det för några år sen. Jag älskar iPhone men ibland gör Apple livet allt bra jobbigt med just sånt där.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en fråga i samma ämne. Om man vill ha två iPhones, med olika nummer förstås, kan man köra samma apple-id eller blir det en sandstorm av det? Jag vill inte att dom två telefonerna ska blandas ihop med meddelanden osv. Om jag bör ha två apple-id så undrar jag hur jag får med mig kontakterna från den första telefonen till den nya utan att få med mig resten som sms osv? Hur gör jag om jag bara vill ha kontaktlistan? Jag vill inte använda iCloud och helst inte google-synk heller om jag kan slippa. Kan man blåtanda över adressboken eller funkar inte det på Apple? Har för mig att det inte är så lätt att byta apple-id på en iPhone som man en gång har startat med ett annat apple-id. Hade ett jäkla strul med det för några år sen. Jag älskar iPhone men ibland gör Apple livet allt bra jobbigt med just sånt där.

Varför ha två telefoner med samma Apple id ens ? Det är ju bäddat för krångel...

Men visst du kan köra som du vill, kör 2 lurar med samma Apple id , men kör FaceTime och iMessage med olika email adresser bara eller dom skilda nr bara. Döp telefonerna till olika namn bara och så synka dom som vanligt. Så ska de fungera.

Men inköpen iTunes , musik och appar etc blir ju speglat på bägge enheterna. Om du inte vill ha de så kan du reglera de, men tänk på de ifall du väljer detta alternativ.

Kontakterna drar du över från första telen till simkortet, sen sätter du det kortet i den andra luren. Importerar kontakter från sim.
Då får du dina kontakter på den andra luren. Utan att använda iCloud eller så. Men som sagt olika nr på FaceTime och iMessage annars kommer du få dubbla mess etc å det kanske inte är så kul ;)

Men förstår faktiskt inte riktigt varför du ska köra så :)


Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk
 

Mangusta

Cartier
Varför ha två telefoner med samma Apple id ens ? Det är ju bäddat för krångel...

Men visst du kan köra som du vill, kör 2 lurar med samma Apple id , men kör FaceTime och iMessage med olika email adresser bara eller dom skilda nr bara. Döp telefonerna till olika namn bara och så synka dom som vanligt. Så ska de fungera.

Men inköpen iTunes , musik och appar etc blir ju speglat på bägge enheterna. Om du inte vill ha de så kan du reglera de, men tänk på de ifall du väljer detta alternativ.

Men förstår faktiskt inte riktigt varför du ska köra så :)


Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk

Jag vet inte varför... Ville göra det lätt för mig kanske? :rolleyes: Vi har gjort så förut i familjen för att slippa att köpa allt flera gånger så har det hoppat till alla iEnheter direkt med en betalning bara. Men då hade vi FT, iMessage osv med olika mailadresser. Det var länge sen vi satt upp det så och jag ångrar det i dag men kan inte ändra längre utan att förlora massa info i appar osv som sparats i flera år. :confused: :mad: i iOS 8 skulle tydligen allt som betalas med samma kreditkort hoppa till hela familjens enheter så det är ju en klar förbättring.

Men om det nu är en dum idé så måste jag fortfarande ha alla kontakter från den första till den andra så hur går jag tillväga då utan att använda iCloud eller google? Jag vill helst separera dom två telefonerna men behöver desperat alla kontakter från den första.

Edit: När vi började köra samma apple-id så fanns inte FT och iMessage osv och det var inte några problem just då att ha samma id för man delade bara musik och appar. Problemen dök upp med just FT, iMessage och när telefonerna blev smartare dom senaste 2-3 åren.
 

Mangusta

Cartier
Jag måste vara blind för jag såg inte att du skrev det här första gången:

Kontakterna drar du över från första telen till simkortet, sen sätter du det kortet i den andra luren. Importerar kontakter från sim.
Då får du dina kontakter på den andra luren

Jag trodde inte att man kunde importera kontakter till sim-kortet på iPhone? Så där som man gjorde på Ericssons tid 2006. :D Det blir inte kaos när man tar ut första sim-kortet och sätter i det andra sen då? Tänker på hur Apple gillar att bevaka och försöka stoppa allt vi gör utan deras godkännande... :confused:

Edit igen: Går det att blåtanda eller fungerar inte det på Apple?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Du har fått en lösning på ditt kontakt problem, finns appar som kan lösa det också tror jag. "Google is your best friend"

;)


Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk
 

Mangusta

Cartier
Du har fått en lösning på ditt kontakt problem, finns appar som kan lösa det också tror jag. "Google is your best friend"

;)


Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, jag visste inte att det inte var okej att fråga här när det finns folk som verkar kunna det hela. Googlesökningar visar mest hur man får över med iCloud, google-synk osv som jag inte vill göra så därför dök jag in här men jag ska inte störa mer om det är så jobbigt att dela med sig av sin kunskap. Ha en bra helg! :)
 
Topp