• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Jan Banan-bolånetorskar får avkastning som slår "Patek Philippe-försedda förvaltare"

Optimisten

Cartier
Jag har tidigare nämnt vilken fin omsättningsökning dyrklockshandlarna i Stockholm haft de senaste åren, trots "finanskris".

http://www.allabolag.se/5565814554/bokslut

Upp 50% på 2 år.

Nu levererar Cervenka en fin analys som kanske förklarar delar av tillväxten.

...
Den som för ett år sedan köpte en åttio kvadratmeter stor lägenhet i Stockholm fick betala 3,64 miljoner kronor, enligt Mäklarstatistik.se. Med maximalt tillåtna belåning på 85 procent, för övrigt ett risktagande som många Patek Philippe-försedda förvaltare skulle betrakta som sinnesrubbat, hamnade insatsen på 545 000 kronor. (Räknas bostadsrättsföreningens skulder in blir belåningen i praktiken ännu högre). Idag tolv månader senare kan lyan säljas för knappa 4,1 miljoner kronor. Det innebär en nätt vinst på 460 000, eller sisådär 38 000 kronor per månad. En rätt hyfsad ersättning för att bara lufsa runt i kalsongerna och flotta ned handtaget till kylskåpsdörren.

Räknat på satsat kapital landar årsavkastningen på hela 84 procent. Det kan jämföras med att världens bästa hedgefond steg med 38 procent under 2012, enligt nyhetsbyrån Bloomberg. Bli inte förvånade om ni får armbågas med George Soros på nästa visning i Västertorp.
...

Det är mycket prat om "ett hållbart" samhålle. Jag frågar mig om detta är hållbart.

Jag avslutar med ett sista starkt citat:

Det här är siffror som kan få vem som helst att börja fantisera om att ge sin trötta mellanchef fingret och istället sätta ”bostadsrättsägare” på visitkortet.


http://www.svd.se/naringsliv/varlden-ar-upp-och-nedvand_8730408.svd

 

max

Dancing Queen
Får inte ihop mattematiken, får det till under 20kkr netto i månaden

3 640 000kr - 545000kr = 3095000kr
Ränta på kanske 3,5%: 3095000kr * 0,035 = 108325kr
Räntelättnad: 108 325kr * 0,7 = 75828
Ca pris för mäklare i stockholm 60 000kr
4 100 000 - 3 640 000 - 75828 - 60 000 = 324172 kr i vinst
Sen 22% vinstskatt på det: 351 615 kr * 0,78 = 252 854 kr
Hyra om säg 3000kr/mån blir 36 000kr på ett år.
216 854 kr / 12mån = 18 071 kr/mån

Fortfarande bra men fastigheter i stockholm har ju varit en god investering de senaste 30 åren eller mer så var i nyheten ligger vet jag inte :D
Tror få personer i stockholm betalar för sitt boende i slutändan, visserligen dyr insats men extremt lätt att sälja och oftast får man tillbaka utlagd hyra, ränta och renoveringskostnader.
 
  • Like
Reactions: par

Optimisten

Cartier
Seglan, du verkar bitter....;) Köpte du inte några lägenheter för 10 år sedan?
Säg inte att du köpte klockor för alla slantar;)

:)
Nej, jag är inte bitter för att andra har tjänat en hel del pengar, jag är bitter för att jag kommer att få vara med och betala när bubblan spricker. And so will you!


...
När kraschen kommer till Sverige kommer alla som är beroende av någon form av välfärd eller samhälltjänster att få betala - inte bara i form av massiva nedskärningar inom vård, skola, omsorg, utan också inom infrastruktur, rättsväsende, arbetslöshet mm. Dessutom kommer vi få betala via skattesedeln när framför allt bankerna ska räddas, och genom en kraschad valuta och massiva prisökningar på allt som är importerat. Kom också ihåg att vi importerar 50% av det vi äter, och svenskproducerad mat är beroende av import av konstgödsel och bränsle, så inte ens maten kommer ligga still i pris.
...
http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/varfor-ar-jag-elak-mot-blt.html
 

Optimisten

Cartier
Får inte ihop mattematiken, får det till under 20kkr netto i månaden

3 640 000kr - 545000kr = 3095000kr
Ränta på kanske 3,5%: 3095000kr * 0,035 = 108325kr
Räntelättnad: 108 325kr * 0,7 = 75828
Ca pris för mäklare i stockholm 60 000kr
4 100 000 - 3 640 000 - 75828 - 60 000 = 324172 kr i vinst
Sen 22% vinstskatt på det: 351 615 kr * 0,78 = 252 854 kr
Hyra om säg 3000kr/mån blir 36 000kr på ett år.
216 854 kr / 12mån = 18 071 kr/mån

Fortfarande bra men fastigheter i stockholm har ju varit en god investering de senaste 30 åren eller mer så var i nyheten ligger vet jag inte :D
Tror få personer i stockholm betalar för sitt boende i slutändan, visserligen dyr insats men extremt lätt att sälja och oftast får man tillbaka utlagd hyra, ränta och renoveringskostnader.

Du kan inte räkna hyran som utgift då du ju "måste bo någonstans". Eller så hyr man ut lägenheten i 2:a hand och tjänar ännu mer pengar... Vinstbeskattning får du ju även på andra investeringar, om de inte ingår t.ex. i en kapförs eller isk.

En annan detalj som inte påverkar avkastningskalkylen ju påverkar risktagningen är att många även blankolånar till insatsen, eller stora delar av den. Då handlar det inte längre om 85% belåning, utan kanske 95%, lägger man därtill bostadsrättsföreningens lån så är belåningen över 100%.

Hur länge tror du att man kan "bo gratis" i Stockholm? Kan det fortsätta så här i all framtid? Och om det kommer att fortsätta så här, varför investerar inte fler i detta stensäkra tillgångsslag?
 

Optimisten

Cartier
Dessvärre har man inte så stor glädje av vinsten om man måste lägga den, och mer pengar därtill, på att ordna någonstans att bo.

Jag inbillar mig att J. Banan inte har en miljon kontant för att slanta två lägenheter.

Tja, är man sambo kan man ju ha två lägenheter.

Runt 350 000 får man väl låna per person i blankolån, det räcker ju iaf till två lägenheter på 2,3 MSEK var.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Dessvärre har man inte så stor glädje av vinsten om man måste lägga den, och mer pengar därtill, på att ordna någonstans att bo.

Jag inbillar mig att J. Banan inte har en miljon kontant för att slanta två lägenheter.

Tankevurpan de flesta jag har träffat gör när de tror deras boende i stockholm är en investering, de tänker inte riktigt så långt som att den dag de säljer till vinst har allt annat gått upp i värde lika mycket och de behöver fortfarande någonstans att bo. Det är bara en investering med vinsy om man flyttar från stockholm (gärna till någon döende bruksort där bruket har stängt) efter försäljning.

Tips till alla som planerar att flytta till stockholm; se inte ert eget boende som en investering.
 

Everglade

Omega
2-Faktor
Självklart är för branta uppgångar ett varningstecken och att många får låna för mycket och för lättvindigt är kort sagt - obra.
Men när det flyttar två fulla bussar om dagen, året runt, till Stockholm och att nybyggnationen är ytterst blygsam så blir priset styrt av tillgång och efterfrågan.
På lång sikt är jag övertygad om att äga sitt boende i storstadsregioner kommer fortsatt vara en bra affär men att det i perioder kan gå ned en del. Det gäller dock att vara noga med sina val av objekt med bra lägen och om man skall köpa BR välja ut dem med ekonomiskt stabil förening.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
:)
Nej, jag är inte bitter för att andra har tjänat en hel del pengar, jag är bitter för att jag kommer att få vara med och betala när bubblan spricker. And so will you!


...
När kraschen kommer till Sverige kommer alla som är beroende av någon form av välfärd eller samhälltjänster att få betala - inte bara i form av massiva nedskärningar inom vård, skola, omsorg, utan också inom infrastruktur, rättsväsende, arbetslöshet mm. Dessutom kommer vi få betala via skattesedeln när framför allt bankerna ska räddas, och genom en kraschad valuta och massiva prisökningar på allt som är importerat. Kom också ihåg att vi importerar 50% av det vi äter, och svenskproducerad mat är beroende av import av konstgödsel och bränsle, så inte ens maten kommer ligga still i pris.
...
http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/varfor-ar-jag-elak-mot-blt.html

Nope;) jag köpte lite lägenheter då det var mkt fördelaktigt :)
 

Optimisten

Cartier
Nope;) jag köpte lite lägenheter då det var mkt fördelaktigt :)

Visst, men om du har barn i skolan, föräldrar på äldrevård, är sjuk ibland eller helt enkelt rör dig ute bland folk där du kan bli rånad så har du också rätt mycket att förlora på en djup lågkonjunktur.

Att utvandra är ju alltid ett alternativ, men inte relevant i just denna frågeställning.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Visst, men om du har barn i skolan, föräldrar på äldrevård, är sjuk ibland eller helt enkelt rör dig ute bland folk där du kan bli rånad så har du också rätt mycket att förlora på en djup lågkonjunktur.

Att utvandra är ju alltid ett alternativ, men inte relevant i just denna frågeställning.

Kan du utveckla det av dig sistnämnda?...
 

Optimisten

Cartier
Visst, men om du har barn i skolan, föräldrar på äldrevård, är sjuk ibland eller helt enkelt rör dig ute bland folk där du kan bli rånad så har du också rätt mycket att förlora på en djup lågkonjunktur.

Att utvandra är ju alltid ett alternativ, men inte relevant i just denna frågeställning.
Kan du utveckla det av dig sistnämnda?...

Vad jag menar är att man kan ju tjäna pengar på att ett lands ekonomi går under totalt, utan att störas av det, om man slipper bo i landet.

T.ex. kan man investera i bostäder i Sverige, tjäna sina pengar, och göra exit, och inte bry sig nämnvärt att det blivit ett "skitland" pga sprucken bostadsbubbla etc..
 

Marckus

Panerai
Du verkar vara en riktig affärsmän så tar du din näsa för affärer på allvar bör du frigöra allt kapital du äger och har för att vänta in prisraset i Stockholm och köpa några lägenheter till vrakpris när bubblan spruckit
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Du verkar vara en riktig affärsmän så tar du din näsa för affärer på allvar bör du frigöra allt kapital du äger och har för att vänta in prisraset i Stockholm och köpa några lägenheter till vrakpris när bubblan spruckit
Och bubblan kommer inte spricka i stockholm innan staten sätter ner foten och gör en bostadssatsning á la miljonprogrammet igen. Ingen av de privata byggarna har incitament att lösa bostadsproblemen i stockholmsområdet, de tjänar pengar på att hålla tillgången kort (och det de bygger är skitkvalité).

Just när det gäller bostadssituationen i stockholm är liberalerna helt ute och cyklar och lever i en fantasivärld när de tror att "marknaden löser problemet själva".
 

UNO

Panerai
Jag är född 1966, köpte lgh 1984 för 24 tkr, sålde 1999 för 190 tkr, ordnade en hyresrätt med låg hyra centralt, pluggade osv PSV.

Problemet är inte vad man gjort eller inte, problemen är;
- man vet inte vad som händer i morgon.
- ytterst få kan casha in eftersom de måste ha tak över huvudet och det kostar.

1990 var den lgh jag sålt värd 25-50 och i dag kanske 4-500 tkr....

Att skrävla om vad man ska köpa och vad man ska göra är för losers !

Nu sitter jag och äter lunch efter 11 km o 5:00 tempo och ska till kontoret, ingenting ger säker&bättre utdelning över tid än hårt arbete
 

UNO

Panerai
Oj jag skrev visst fel, jag sålde lgh efter 5 år 1989 !
Från 24 till 190 på fem år, mycket i procent men än en gång man vet inte vad som händer i morgon.

Den som har eget kapital klarar sig alltid.

Hur många på KS var med 1991-92 när allt var billigt men omöjligt att köpa ??

Visst var en 1:à på Kungsholmen "billig" när den såldes för 500 men eftersom få kunde eller ville ta ett lån så var den trög att sälja.
 

Patrik J

Rolex
Oj jag skrev visst fel, jag sålde lgh efter 5 år 1989 !
Från 24 till 190 på fem år, mycket i procent men än en gång man vet inte vad som händer i morgon.

Den som har eget kapital klarar sig alltid.

Hur många på KS var med 1991-92 när allt var billigt men omöjligt att köpa ??

Visst var en 1:à på Kungsholmen "billig" när den såldes för 500 men eftersom få kunde eller ville ta ett lån så var den trög att sälja.

Jag köpte lgh i Stockholm 1991. Billigt (relativt sett) men löjligt hög ränta. Levde som en munk i tio år innan jag kunde skriva om lånen.
Sålde för några år sedan med sjusiffrigt belopp i vinst och flyttade till Norrland.
Kollade för fem minuter sedan Hemmet för att kolla prisutvecklingen och hittade, tro det eller ej, MIN gamla lägenhet till salu igen, nu för ytterligare en halv mille. Man kanske skulle ha stannat kvar några år till :banghead:
 

ErikGBG

Audemars
Och bubblan kommer inte spricka i stockholm innan staten sätter ner foten och gör en bostadssatsning á la miljonprogrammet igen. Ingen av de privata byggarna har incitament att lösa bostadsproblemen i stockholmsområdet, de tjänar pengar på att hålla tillgången kort (och det de bygger är skitkvalité).

Just när det gäller bostadssituationen i stockholm är liberalerna helt ute och cyklar och lever i en fantasivärld när de tror att "marknaden löser problemet själva".
Marknaden löser problemet långsiktigt om staten inte går in och bailar ut bankerna, då sätts den friamarknaden ur spel. Och en annan orsak till den branta uppgången och problemen med den är regleringen av hyrorna på hyresrätter.
Du är ute och cyklar. Det är ganska givet att spelregler på en fri marknad inte fungerar i en ickefri blandekonomi såsom den vi har i Sverige.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Marknaden löser problemet långsiktigt om staten inte går in och bailar ut bankerna, då sätts den friamarknaden ur spel. Och en annan orsak till den branta uppgången och problemen med den är regleringen av hyrorna på hyresrätter.
Du är ute och cyklar. Det är ganska givet att spelregler på en fri marknad inte fungerar i en ickefri blandekonomi såsom den vi har i Sverige.

Det enda avreglering leder till är att det blir ännu dyrare att bo, vilket ytterligare kommer öka på segregationen. Det skapar inte incitament att öka takten med att bygga fler bostäder bara att höja priset på de som redan finns. Det ligger inte i något privat bolags intresse att lösa bostadsproblematiken i Stockholm.
 

Optimisten

Cartier
Agenda ikväll kl 21.15

Och på aktuellt 19.30.

från minnet:
"folk ringer och vill ha visningar före förvisningen"
om något ett tecken på en sund och balanserad marknad.

Oj oj oj, har tyvärr bekanta som nu ocskå till slut verkar ha gett sig in i rejset, och köpt på detta sätt "a la mode".

Vi ser nog nu den sista rusningen. 2014 kommer att bli en vändpunkt vad gäller många faktorer i Sverige. Alliansen kommer nog hålla skutan någorlunda flytande till valet, så att de likt SAP 1994 kan skylla ifrån sig, även om de skyldiga äro.

Dessutom måste ni som debatterar här förstå att de rusande priserna på bostadsmarknaden beror på "easy money", lättvindiga krediter. Självklart är inflyttningen en faktor, men då svenskar i stort saknar eget kaptial så är stora banklån det som allt snurrar runt.
 

ErikGBG

Audemars
Det enda avreglering leder till är att det blir ännu dyrare att bo, vilket ytterligare kommer öka på segregationen. Det skapar inte incitament att öka takten med att bygga fler bostäder bara att höja priset på de som redan finns. Det ligger inte i något privat bolags intresse att lösa bostadsproblematiken i Stockholm.
Så du tror inte det kommer byggas fler hyresrätter om man får ta mer betalt? Bristen på hyresrätter är ett av de största anledningar till dom skenande priserna.
 

leicaphile

Panerai
Och på aktuellt 19.30.

från minnet:
"folk ringer och vill ha visningar före förvisningen"
om något ett tecken på en sund och balanserad marknad.

"This time it's different" ;)

Folk borde tvingas läsa Charles Mackay's "Extraordinary popular delusions and the madness of crowds" innan de lånar en krona. Kom ut 1841 men är lika relevant (och rolig!) idag. Nån som vill köpa tulpanlökar? Priserna går bara upp! :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Så du tror inte det kommer byggas fler hyresrätter om man får ta mer betalt? Bristen på hyresrätter är ett av de största anledningar till dom skenande priserna.

Nej det tror jag inte (i alla fall inte märkbart fler), jag måste dock understryka att detta är vad jag tror. Det är viktigt att ha det i åtanke eftersom hela diskussionen är spekulativ från både din och min sida :)

Att bygga fler (i den takt det behövs) innebär att du sänker din befintliga marknad och där med tappar potentiella hyresintäkter. Att pressa upp intäkterna på befintligt bestånd är mer lönsamt då du hela tiden kan hålla ett positivt kassaflöde.

Åter igen det finns inget som hindrar byggbolagen från att bygga borätter i större utsträckning då dessa inte omfattas av någon reglering gällande kostnadsnivåer annat än utbud och efterfrågan. Trots detta byggs det inte tillräckligt. Byggbolagen skiter i eventuella hyresregleringar, det är inte de äger bara det de bygger under kort övergångsperiod tills allt är driftsatt och injusterat sedan säljer de av.
 

Edin

Panerai
Jag är inte kunnig i detta men jag är däremot påväg in på marknaden i Stockholm och det är i ärlighetens namn j-ä-v-l-i-g-t skrämmande. Jag har hela handpenningen till det jag är intresserad av och lite till och vet att det inte är alla som har det så bra (tacka gud för en snäll mormor!) men fortfarande skrämmer det mig..

Man får hoppas på att bubblan håller/har rätt ut sig tills dess man ska gå i pension samtidigt som man får hoppas SKB inte gått i putten och ta sina poäng och bli SKBare. Då får man ut vinsten vad den nu kan tänkas vara, om någon över huvud taget...
 
Topp