• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Köpa bärbar dator.

KMS

Rolex
Den stationära börjar bli gammal å trött. Tänkte mig därför en bärbar för att dessutom öppna upp en 1 kvadrat av rummet.
Jag är rätt så hyggligt ointresserad av datorspecar och har förirrat mig i intel core processorer.Behöver därför lite assistans...
Eftersom det finns så mycket hyggligt folk här på KS så finns det säkert ett gäng som kan hjälpa mig hitta en kalasdator som kan ta mig in i 2015 safe and sound.

Kontentan: 5k ish
Surfning, streama, ladda ner samt viss bildredigering ala Picasa. Behöver kopplas till TV så HDMI bör vara med.
13-15 tum, smidig & snygg är ett plus.:)
Så mycket Bang for the buck som möjligt är prioriterat!:)
Kommer inte spela eller dylikt.
 

Tre333

Cartier
Bestäm storlek först! Skillnad på bärbar och släpbar ;) Max 14 tum för bärbar om du frågar mig men finns säkert andra som tycker annorlunda. Satsa på en SSD hårddisk så bör du klara dig över 2015. Har kvar min HP Elite som snart är tre år och den har SSD vilket gör att den ännu är snabb så det räcker :) Ska du spela spel satsa på rejält grafikkort annars tror jag som sagt ssd räcker samt minimum 8gb ram (min har 4gb och det är lätt att uppgradera på de flesta bärbara)
 
  • Like
Reactions: KMS

nissehult

Patek
2-Faktor
Bestäm storlek först! Skillnad på bärbar och släpbar ;) Max 14 tum för bärbar om du frågar mig men finns säkert andra som tycker annorlunda. Satsa på en SSD hårddisk så bör du klara dig över 2015. Har kvar min HP Elite som snart är tre år och den har SSD vilket gör att den ännu är snabb så det räcker :) Ska du spela spel satsa på rejält grafikkort annars tror jag som sagt ssd räcker samt minimum 8gb ram (min har 4gb och det är lätt att uppgradera på de flesta bärbara)
+1 på SSD. Dyrare men har satt en hårddisk på närverket (Synology).

Personligen har jag inte haft så mycket tur med laptoppar i 5k-klassen, bygg-kvaliteten naggas på i kanten och några pengar till så blir det bättre.

Lenovo (f.d. IBM) är mitt favvo-märke. Det kan inte bli fel med en Thinkpad - men då pratar vi en annan prisklass... Det är som med klockor, att köpa dyrare direkt blir billigare i längden :)
 
  • Like
Reactions: KMS

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Har alltid varit Windows trogen men köpte första Mac för några månader sen. Otroligt nöjd, smidig, snygg, snabb som satan och faktiskt inte missnöjd med något. Bästa bärbara datorn jag haft sett från behov av att surfa, lyssna musik, kolla film och bildredigering. Livslängden på dessa är mycket längre än en Windows laptop. Motiverar höga priset enligt mig

När det kommer till laptop är Mac att föredra. Stationärt är Windows ledande. MacBook air 13'

image.jpg
 

SSL

Audemars
Har alltid varit Windows trogen men köpte första Mac för några månader sen. Otroligt nöjd, smidig, snygg, snabb som satan och faktiskt inte missnöjd med något. Bästa bärbara datorn jag haft för surfa, lyssna musik, kolla film, bildredigering. Livslängden på dessa är mycket längre än en Windows laptop. Motiverar höga priset enligt mig

När det kommer till laptop är Mac att föredra. Stationärt är Windows ledande. MacBook air 13'

image.jpg

Nu blev man ännu mer sugen...
 

KMS

Rolex
Ok, hör vad ni säger, men ponera att 5k är de enda pengarna jag vill uppbåda för en laptop oavsett hur osmart det är, vilken är minst sämst? :)
 

Randel

Cartier
Jag är en Apple/Mac fanboy så egentligen bör man väl ta det jag säger med en nypa salt ;) Men faktum är att allt startade för mig med en MacBook (vit) som jag köpte beggad av en kompis för 5 år sedan. Jag hade aldrig pillat på en Mac innan dess och var minst sagt skeptisk, men herregud, det var som natt och dag när det gällde gränssnitt, smartness och användarvänlighet. Året efter köpte jag en MacBook Pro (för att den vite hade ett antal år på nacken och jag behövde bättre prestanda. Jag köpte instegsmodellen (kostade 10 eller 11k för fyra år sedan), petade in 4gig minne till (den har totalt 8gig nu) och jag är fantastiskt nöjd. Den fyller fyra år nu i augusti och jag har egentligen ingen relevant anledning att byta ut den än. Inget har strulat på fyra år. Inga motsvarigheter till blå-skärmar eller krascher, inga haverier av något slag allt, det bara funkar. Jag använder den för att slösurfa, men även till att arbeta ganska mycket i Adobe Lightroom och Photoshop. Jag behöver kunna köra Windows ibland och det funkar finfint med VMware Fusion. Jag har en Apple TimeCapsule också som sköter all backup automatiskt.

Det går alltid att argumentera att man får mer för pengarna om man köper PC, och det kan nog vara så om man kollar på objektiva siffror. Fördelen med Mac är att det är ett och samma bolag som tillverka operativsystem och som sätter ihop burkarna. Man slipper problemen från PC-världen där en viss sak kan få en burk att krascha men en annan funkar fint bara för att det är någon liten pryttel som är annorlunda. Mac har dessutom inte speciellt många modeller, vilket gör att andrahandsvärdena är väldigt mycket bättre än PC.

Saker som jag utöver detta uppskattar: En strömsladd med magnetkoppling: Jag vill inte ens drömma om hur många gånger denna räddat min MacBook undan mina barns tornado-framfarter runt köksbordet. Och en annan sak: Man slipper virus och malware. Det gör man säkert med en PC med vettigt virus-skydd också, men ingen jag känner använder antivirus till sina Macar (inte jag heller). Marknaden är troligtvis för liten för att det ska vara riktigt intressant för hackare och andra att attackera Mac.

Det många PC-nissar argumentera för med PC är att allt är mer konfigurerbart. Det stämmer nog väldigt bra, och för vissa människor som tycker att det är viktigt så är säkert PC bättre. För mig är det tvärtom: Jag vill pilla så lite som möjligt, och vill att saker ska FUNKA. Each to his own, så att säga.

Jag har full respekt för att du inte vill lägga mer än 5k på en dator, det är fair enough. Men oavsett om du väljer att köpa en PC för de pengarna eller du väljer att spara ihop en femma till för att kunna köpa en MacBook av något slag, så handlar allt om prioriteringar och vad som är viktigt för dig. Det är mycket möjligt att det finns vettiga PC för 5k och jag hoppas du kan få bra råd om det från andra här inne om det är det du vill ha, vilket jag återigen har full respekt för. Jag har förbrukat en jäkla massa PC laptops genom åren både privat och via jobbet och kan tyvärr inte ge dig något vettigt råd angående vad som håller. Alla jag haft har havererat efter ett par år. Jag har haft IBM/Lenovo, ASUS, Acer, Dell, HP, you name it. På jobbet köpte vi ett antal HP Elitebook för ett par år sedan (kostade väl 10-12k plus moms) som vi verkligen trodde på, men det har varit väldigt mycket strul. Den senaste omgången köpte vi några riktigt snygga burkar från Dell (i princip samma utseende och format som MacBook) och de verkar vara ganska bra hittills (men tror bara de är något halvår gamla) men även dessa kostade uppåt 10k + moms.
 

carlanton

Audemars
Köp begagnad Macbook. Min 5 år gamla funkar fortfarande, trots att jag tappat den i golvet säkert tio gånger och förvarat den i ovadderad ryggsäck dagligen. Skärmen duger inte för bildbehandling, men köper du en två år gammal är det lungt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Köper du något från de stora kända (Apple, Asus, HP, Lenovo, Dell, etc.) så blir det nog bra.

Jag har inte sålt min själ till Apple så jag kan inget om dom. För Windows-baserat så rekommenderar jag att välja bort de som har sånt lull-lull som du inte behöver. Branchen är väldigt pressat så man får vad man betalar för. Lägger en tillverkare till lull-lull så drar samma tillverkare ner på något annat som inte är lika synbart. Maxa minne (eller minnesutrymme för framtida expansion) och processor-prestanda (typ många kärnor). Är det en "mobile" processor så är de oftast energisnåla och har lika bra prestanda som andra icke-"mobile" med mer MHz. Grafikkort spelar mindre roll om du inte skall spela.

Av Prisjakts 25 laptoppar som de listar inom prisintervallet 4k-5k och med storleken 13-15 tum så skulle jag, efter en oerhört snabb skanning, välja mellan dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=854956,2519303,2364629,866086,1504711,1722293

Valet landar nog på Lenovo ThinkPad L440 20AT0030MS. Intel i5 processor det bästa du får för dessa pengar. Efter nästa löning skulle jag expandera minnet med ytterligare 8GB... Köp också en Displayport-till-HDMI-adapter för en hundring.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Beggad Macbook Pro. även fast den är 2-3 år äldre och specen inte är samma som på en nyare PC så käkar Macen PCn till frukost. Jag har jobbat på Macar och gick för några år sedan över till att helt och hållet köra på Mac både privat och på jobbet och jag ångrar att jag inte gjorde detta tidigare. PCn är död.
 

KMS

Rolex
Har en MacBook oxå, å den har funkat bra. Är inte tillräckligt intresserad dock, så är väl kanske inte lika impad av Mac som många här. Vi är en familj på 4 så det behövs två datorer minst... :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Och en annan sak: Man slipper virus och malware. Det gör man säkert med en PC med vettigt virus-skydd också, men ingen jag känner använder antivirus till sina Macar (inte jag heller). Marknaden är troligtvis för liten för att det ska vara riktigt intressant för hackare och andra att attackera Mac.
Erhm... följer man tenikbloggar så vet man att detta inte stämmer (längre).

Visst virus är väl inte det vanligaste nu för tiden, men malware desto vanligare (dvs. skadlig programvara som använder din burk för att skicka spam, odla bitcoins, delta i DDoS och andra aktiviteter). När de nu för tiden till och med hackar inspelningsbara hårddiskar (http://arstechnica.com/security/201...oin-mining-malware-even-easier-you-suspected/) så är det blåögt att tro att Mac-ägare är skonade... För att sno kredikortsnummer och personuppgifter (för identitetsstöld) så torde ju MAC-världen vara åtråvärd eftersom de är dyrare och dess ägare något mer välbeställda än Windows-bönderna... ;)
 

Onelund

Rolex
Beggad Macbook Pro. även fast den är 2-3 år äldre och specen inte är samma som på en nyare PC så käkar Macen PCn till frukost. Jag har jobbat på Macar och gick för några år sedan över till att helt och hållet köra på Mac både privat och på jobbet och jag ångrar att jag inte gjorde detta tidigare. PCn är död.
kunde inte skrivet det bättre själv
spot on
 

Randel

Cartier
Erhm... följer man tenikbloggar så vet man att detta inte stämmer (längre).

Visst virus är väl inte det vanligaste nu för tiden, men malware desto vanligare (dvs. skadlig programvara som använder din burk för att skicka spam, odla bitcoins, delta i DDoS och andra aktiviteter). När de nu för tiden till och med hackar inspelningsbara hårddiskar (http://arstechnica.com/security/201...oin-mining-malware-even-easier-you-suspected/) så är det blåögt att tro att Mac-ägare är skonade... För att sno kredikortsnummer och personuppgifter (för identitetsstöld) så torde ju MAC-världen vara åtråvärd eftersom de är dyrare och dess ägare något mer välbeställda än Windows-bönderna... ;)


Såhär: Det finns naturligtvis saker som Malware som man som dator-ägare inte märker som kan finnas i burken, och det är ju samma sak för både Mac- och PC-användare. Jag är inte kunnig inom området, men det jag kan konstatera är: Jag har aldrig, med någon av min familjs MacBooks, haft några som helst problem med virus eller saker som påverkar burkens prestanda och det är good enough för me. Saker som spionprogram som jag inte märker av, är förmodligen lika drabbat på Mac som på PC-sidan men märker man inte av dem så blir det ju väldigt svårt att verifiera om, och i vilken omfattning de finns, som privatperson.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor


+1. SSD är underbart! Ska du streama t.ex film så skippa macbook air. Det brukar för det mesta funka med alla streamingtjänster, men det kan också orsaka en massa problem.

Att spela på mac är mjaäh. det kan funka på vissa saker.. Men den duger till allt från photoshop till surfa på KS.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Allt handlar väl om vad man har för behov. Själv har jag bred erfarenhet av både Mac och Pc, och jag för min del tycker att Apple överhuvudtaget är så jäkla begränsande. Jag har ipad, apple tv och Iphone, just för att jag måste ha iphone i jobbet, men jag tycker hela tiden att det är begränsande, ska man kringå det så blir det jäkligt jobbigt. Pc och Android är betydligt smidigare.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Nackdelen är ju att man blir begränsad som sagt, hatar Apples sektmetoder. SSD är kung.
Denna tråd var fan inte bra, får även mig sugen på MacBook. Främst för musikproduktion, flertal verkar köra bootcamp.
Men för dina behov förstår jag inte varför man ska ha Apple ö.h.t.
 

GurraG

Cartier
Baserat på vad du ska använda den till blir min fråga: behöver du verkligen en laptop? Låter som en vettig platta skulle funka för behoven. Personligen skulle jag gå på en iPad Air och kombinera med en Apple TV, men nå'n bra Samsung-platta i kombo med Google Chromecast fungerar säkert precis lika bra.
 

KMS

Rolex
Baserat på vad du ska använda den till blir min fråga: behöver du verkligen en laptop? Låter som en vettig platta skulle funka för behoven. Personligen skulle jag gå på en iPad Air och kombinera med en Apple TV, men nå'n bra Samsung-platta i kombo med Google Chromecast fungerar säkert precis lika bra.

Har oxå funderat på det, men känns som en laptop hade vart bra.
 

Ingeröd

Omega
Erhm... följer man tenikbloggar så vet man att detta inte stämmer (längre).

Visst virus är väl inte det vanligaste nu för tiden, men malware desto vanligare (dvs. skadlig programvara som använder din burk för att skicka spam, odla bitcoins, delta i DDoS och andra aktiviteter). När de nu för tiden till och med hackar inspelningsbara hårddiskar (http://arstechnica.com/security/201...oin-mining-malware-even-easier-you-suspected/) så är det blåögt att tro att Mac-ägare är skonade... För att sno kredikortsnummer och personuppgifter (för identitetsstöld) så torde ju MAC-världen vara åtråvärd eftersom de är dyrare och dess ägare något mer välbeställda än Windows-bönderna... ;)

Att Apples OS:ar torde vara mer attraktiva plattformar än andra att angripa är ett resonemang som förts i många, många år, men något dramatiskt har fortfarande inte hänt. Som du säger är det dock naivt att tro att man är osårbar. "MAC" avser f ö oftast "Media Access Control" layer i den klassiska OSI-modellen, så undvik gärna det i diskussioner om datorplattformar och operativsystem.
 

Ingeröd

Omega
Jo just det, för att svara på den ursprungliga frågan: Lägg på några tusen och köp en MacBook Pro 13" med SSD-disk. Skaffa en begagnad om en ny känns för dyr. Om du inte gillar Mac OS, kan du utan problem köra Win eller Linux istället, direkt på metallen, lite blandad native boot eller virtuellt å ena eller andra hållet. Det är fortfarande väldigt bra och prisvärd hårdvara oavsett vad du kör på den.
 
Topp