• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Kamera input, tack!

John R

Panerai
Jag står inför ett kamerainköp. Det lutar åt Canon 5D mark III, canon 24-70 f2,8 II L.
Finns det någon fotograf som har erfarenhet av denna combo? Är det en bra allround combo?
Allt jag har läst om detta tyder på det.


Sedan skulle det vart trevligt att få ett bra inköpsställe i sthlm?

Tacksam för svar!

Trevlig kväll!

/John R
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Rajala och Japan Photo brukar vara billiga. Scandinavian Photo betydligt dyrare. Har dock inte jämfört din combo.

Annars är väl det viktigaste med objektivet att det släpper in tillräckligt med ljus. f2,8 över hela brännvidden är bra.
 

rzc

Omega
Är bara amatör och äger inte kombon men har använt kamerahuset.
Underbar kamera, skönt med fullframe (som att fota på "riktigt" igen ;)) 100% sökare och superb ISO prestanda.

"L" optik är i princip alltid bra grejer, jag kanske hade tagit en titt på 17-40 L också
(beror förstås på vad du fotar och/eller din "fotostil" :))
 

Hardy

Thug
fantastisk uppsättning. väldigt bra allround

jag skulle köpt på cyberphoto, de anpassar alltid till lägsta på marknaden samt att de skickar godis i paketet:) alltid fått mina grejer inom 24h
 

John R

Panerai
Rajala och Japan Photo brukar vara billiga. Scandinavian Photo betydligt dyrare. Har dock inte jämfört din combo.

Annars är väl det viktigaste med objektivet att det släpper in tillräckligt med ljus. f2,8 över hela brännvidden är bra.


Tack för info!
Skall kolla upp det där butikerna!

/John R
 

John R

Panerai
Är bara amatör och äger inte kombon men har använt kamerahuset.
Underbar kamera, skönt med fullframe (som att fota på "riktigt" igen ;)) 100% sökare och superb ISO prestanda.

"L" optik är i princip alltid bra grejer, jag kanske hade tagit en titt på 17-40 L också
(beror förstås på vad du fotar och/eller din "fotostil" :))

Börjar med 24-70 sedan får jag bygga på eftersom behov uppstår. Ordet underbar låter ju lovande. :)

Tack för input!

/John R
 

vekktah

Cartier
Grym kombo även om jag själv är nikonist. Med det där kommer inte kameran begränsa dig i alla fall. På gränsen till overkill om du "bara vill ha en skön systemkamera". För du vill ju ha en fast 50mm och ett makro på sikt... Och ett tele. Och en vidvinkel... Men har du degen/möjlighet att ta den på firman så är det bara att slå till.
 

vekktah

Cartier
Köpte en glugg på japanphoto förra veckan f.ö, ingen slår deras priser..och nästan allt i lager. (Saldo på nätet)
 

hedbrg

Panerai
Fullformat kommer du inte ångra, även om jag föredrar 1ds-serien, lite mer pansarvagn, väderskydd men mer otymplig.
Vill du fota mkt porträtt och produktbilder (klockor osv) kan 70mm va i kortaste laget, ger lite skeva proportioner ibland.
 

fredrikb

Cartier
+1 för Cyberphoto. Skulle definitivt kolla in cameranu.nl och kamera-express.nl - bra pålitliga holländska butiker som är rejält prisvärda givet EUR-kursen. Har själv handlat riktigt dyra prylar där och det har fungerat Kanon. På mitt 500/4L tror jag att jag sparade typ 15-20 tusen jämfört med Sverige.
 

John R

Panerai
+1 för Cyberphoto. Skulle definitivt kolla in cameranu.nl och kamera-express.nl - bra pålitliga holländska butiker som är rejält prisvärda givet EUR-kursen. Har själv handlat riktigt dyra prylar där och det har fungerat Kanon. På mitt 500/4L tror jag att jag sparade typ 15-20 tusen jämfört med Sverige.


Tack skall kolla upp de där!

Fokus kommer inte ligga på klockor i första hand.:)

/John R
 

John R

Panerai
Grym kombo även om jag själv är nikonist. Med det där kommer inte kameran begränsa dig i alla fall. På gränsen till overkill om du "bara vill ha en skön systemkamera". För du vill ju ha en fast 50mm och ett makro på sikt... Och ett tele. Och en vidvinkel... Men har du degen/möjlighet att ta den på firman så är det bara att slå till.

Makro måste man ju ha för att kunna plåta lite sköna klockor!:) Plåtade en del för några årsedan och har blivigt mer och mer sugen på att ta upp det igen då med inriktning på konstfotografi vad det nu innebär.

/John R
 

John R

Panerai
Så där ja då var huset köpt. Det fick bli en Canon 5D och så slog jag till på en fast 40mm f 2,8 STM till att börja med tyst AF som är bra när man filmar.Slår till på ett Canon 24-70 f2,8 L II USM i nästa månad.

Inköpsstället blev Rajala. Tack för tipset Joberman! jag fick den till ett mycket bra pris!
Buketten är till dig!
bzEciAt.jpg


hMddvFR.jpg

Fortsatt trevlig kväll på er!

John R
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Blir lite sugen på att damma av mkII:an och plåta lite ff igen. Har uteslutande använt Fujifilms X100 och XPro1 i ett par år. Underbara kameror men med slö autofokus.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Kul, den kameran kommer du inte bli missnöjd med :)

Har själv en 40D och rekommenderar verkligen Canons egna 50mm 1.4, mycket objektiv för pengarna :)
 

leicaphile

Panerai
Fullformat kommer du inte ångra, även om jag föredrar 1ds-serien, lite mer pansarvagn, väderskydd men mer otymplig.
Vill du fota mkt porträtt och produktbilder (klockor osv) kan 70mm va i kortaste laget, ger lite skeva proportioner ibland.

1Ds finns inte längre; den har ersatts av 1Dx. 5DIII har väderskydd även om den inte är riktigt lika robust som 1Dx/1D IV.

Skulle jag börja om idag så skulle jag ta en rejäl titt på spegellösa kameror. Det är få fotografer som verkligen "behöver" en traditionell SLR idag.
 

ranepaj

Omega
Om du inte behöver den alldeles extremt bra autofokusen behöver du inte ett 5d MKiii, det duger med ett MKii och du kommer ta precis lika bra bilder. Om du fortfarande behöver den extremt bra isohanteringen hos mkiii men inte autofokuseringen kan jag varmt rekommendera 6D, där isohanteringen är snäpppet vassare.

Edit; Jaha då var den inköpt också! :p Stort grattis till en fin pryl!
 

hedbrg

Panerai
1Ds finns inte längre; den har ersatts av 1Dx. 5DIII har väderskydd även om den inte är riktigt lika robust som 1Dx/1D IV.

Skulle jag börja om idag så skulle jag ta en rejäl titt på spegellösa kameror. Det är få fotografer som verkligen "behöver" en traditionell SLR idag.

Helt klart är det få som behöver riktig SRL eller FF, särskilt som glada amatörer. Men de finns dom som vill ha det "bästa" oavsett vad. Men jag hade jag köpt nytt idag hade jag nog som du säger kollat på spegellöst, särskilt sonys nya fullformatare, mums. Alternativt Olympus OM5 för ett riktigt kompakt kraftpaket, även om den har mindre sensor.
 

leicaphile

Panerai
Helt klart är det få som behöver riktig SRL eller FF, särskilt som glada amatörer. Men de finns dom som vill ha det "bästa" oavsett vad. Men jag hade jag köpt nytt idag hade jag nog som du säger kollat på spegellöst, särskilt sonys nya fullformatare, mums. Alternativt Olympus OM5 för ett riktigt kompakt kraftpaket, även om den har mindre sensor.

Ja, men det finns egentligen inget som är solklart "bäst"; alla kameror är kompromisser. T.ex. en 1Ds är kanon på många sätt, men den är enorm och tung (jag har en 1DsII själv :) ) samt dyr som fasen. Släng på en standardzoom och en telezoom och du har ett ganska rejält och otympligt paket att bära runt. Ta sen en Olympus E-M5 (säljer min idag faktiskt, har haft den ett år nu men sugen på att prova X-E1), så har du likvärdig prestanda om ditt mål är att fota lite under resor, familjemedlemmar, djur och vänner och lite annat smått och gott. Till mycket lägre pris och MYCKET mindre vikt och volym! Det är sällan man hamnar i situationer--som glad amatör--där den stora och dyra kameran verkligen ger dig en fördel. Dessutom är det mer sannolikt att när du väl kan utnyttja det "lilla extra" i t.ex. en 1Ds så har du inte med dig den för att du inte orkar släpa runt åbäket hela semestern...

Så frågan är inte så mycket vilken som är "bäst" utan vilken som passar dig som användare/fotograf bäst. I mina ögon så är den enda riktiga fördelen med en traditionell SLR att phase detect autofocus presterar bättre när du har motiv som rör sig snabbt. I de allra flesta fall spelar det absolut ingen roll och oftast är storleken och tyngden bara en nackdel...

Naturligtvis finns det undantag (t.ex. finns det ännu inget spegellöst alternativ som kan prestera som 7D+500/4 för fåglar) men de är ganska få...

/rant :D

PS: E-M5 kameran med 20/1.7 är en fantastisk combo:
P9290003.jpg
 
Topp