• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Knicslida till kockkniv.

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Fick en beställning på en slida till en kockkniv. Vart riktigt bra om jag får vara fräck och berömma mig själv

20150225_094901.jpg
20150225_094943.jpg
 
När jag var lite yngre, och kanske dummare än nu, bjöd jag in till en kräftskiva. Jag var med i ett antikforum som jag tyckte om. Trevliga diskussioner med medlemmarna var det där.
Jag fick 20 anmälningar till kräftskivan och det kom folk från alla landsändar.
Flera av dem träffar jag fortfarande och räknar dem som goda vänner.
Ibland får man chansa och gör något lite oförtänkt.
Dock tror jag kanske inte du bör bjuda mig osedd ;)
 

Hugii

Audemars
När jag var lite yngre, och kanske dummare än nu, bjöd jag in till en kräftskiva. Jag var med i ett antikforum som jag tyckte om. Trevliga diskussioner med medlemmarna var det där.
Jag fick 20 anmälningar till kräftskivan och det kom folk från alla landsändar.
Flera av dem träffar jag fortfarande och räknar dem som goda vänner.
Ibland får man chansa och gör något lite oförtänkt.
Dock tror jag kanske inte du bör bjuda mig osedd ;)
lovar att ha dig överst på listan ...
 

mjian

Omega
Moritaka Super, 21cm (efter tips från cheepo). Kniven kräver kärlek och måste bli ompysslad då kolstål är mottagligt för rost. Men jag stör mig inte på det.
http://www.cleancut.se/butik/knivse...3-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-43-detail

Jag kommer att beställa en mindre också. Jag älskar vassa knivar.

Action börjar ca 2:00

Ser trevlig ut! Gissar att du är nöjd hittills då du planerar en till?
Är själv på jakt efter en ny gyuto, den där är absolut en kandidat.
 

Hugii

Audemars
Ser trevlig ut! Gissar att du är nöjd hittills då du planerar en till?
Är själv på jakt efter en ny gyuto, den där är absolut en kandidat.


Jag är nöjd med den. Kolstålsknivar behöver bli ompysslade men jag tror inte att det är något problem för en klocknörd.
Man får smörja bladet med ett tunt skikt kameliaolja som ger ett rostskydd men eftersom jag nu har ett skinnfodral så kommer fodralet så småningom att fungera både som skydd men också som smörjslida då det blir olja på väggarna efter att kniven har legat i den ett tag :).

Moritaka härdar stålet till hela 64-65 HRC, hårdare än de flesta andra stål på marknaden (Global ligger kanske på 57-58HRC).

Kniven sitter bra i handen med sitt D-formade handtag (annars reagerar jag snabbt när kniven inte känns rätt i handen) och den balanserar bra i handen, sen behöver jag inte säga nåt om att den är vass :). Eftersom den är 21cm så kommer jag att komplettera med en på ca 12-14cm för att ha en kniv till lite mindre jobb i köket.

Helhetsintrycket: Jag gillar älskar den. :)
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Jag är nöjd med den. Kolstålsknivar behöver bli ompysslade men jag tror inte att det är något problem för en klocknörd.
Man får smörja bladet med ett tunt skikt kameliaolja som ger ett rostskydd men eftersom jag nu har ett skinnfodral så kommer fodralet så småningom att fungera både som skydd men också som smörjslida då det blir olja på väggarna efter att kniven har legat i den ett tag :).

Moritaka härdar stålet till hela 64-65 HRC, hårdare än de flesta andra stål på marknaden (Global ligger kanske på 57-58HRC).

Kniven sitter bra i handen med sitt D-formade handtag (annars reagerar jag snabbt när kniven inte känns rätt i handen) och den balanserar bra i handen, sen behöver jag inte säga nåt om att den är vass :). Eftersom den är 21cm så kommer jag att komplettera med en på ca 12-14cm för att ha en kniv till lite mindre jobb i köket.

Helhetsintrycket: Jag gillar älskar den. :)


Mycket trevligt, jag har en väldigt lik som jag har för mig att jag fiskade upp när jag bodde i Tokyo för några år sedan. En skärpa i klass för sig, men som du påpekar: den behöver ju gullas och pluttas med, annars straffar det sig. En trevlig sak är att de inte behöver slipas lika ofta som rostfria knivar. Å andra sidan är de lite meckigare att slipa när det väl behöver göras. Satt och gned mot min slipsten i en evighet utan att det hände speciellt mycket. Finns väl dock skickligare slipare än jag där ute...
 

mjian

Omega
Jag är nöjd med den. Kolstålsknivar behöver bli ompysslade men jag tror inte att det är något problem för en klocknörd.
Man får smörja bladet med ett tunt skikt kameliaolja som ger ett rostskydd men eftersom jag nu har ett skinnfodral så kommer fodralet så småningom att fungera både som skydd men också som smörjslida då det blir olja på väggarna efter att kniven har legat i den ett tag :).

Moritaka härdar stålet till hela 64-65 HRC, hårdare än de flesta andra stål på marknaden (Global ligger kanske på 57-58HRC).

Kniven sitter bra i handen med sitt D-formade handtag (annars reagerar jag snabbt när kniven inte känns rätt i handen) och den balanserar bra i handen, sen behöver jag inte säga nåt om att den är vass :). Eftersom den är 21cm så kommer jag att komplettera med en på ca 12-14cm för att ha en kniv till lite mindre jobb i köket.

Helhetsintrycket: Jag gillar älskar den. :)


Härlig "recension" :)
Absolut får man ge lite mer TLC till en sån kniv än en Global eller en från Ikea ;)
Men det är ju samtidigt lite av charmen.

Ser minst sagt intressant ut, balansen håller jag med om, det ska kännas rätt i handen, dock så blir jag nästan rädd för att använda en kniv med såpass hög härdning. Stålet blir väl ganska skört av det. Max är väl 68HRC om jag minns rätt?
 
Topp