• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Löpning och tidtagning

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Har ingen aning om detta är lite OT? Jag tränar löpning på motionärsnivå, har de sista åren deltagit i några lopp och till hösten väntar Berlin Marathon. Tidigare mätte jag upp sträckor på karta och klockade tiden, nu Iphone och Runkeeper. Funderar starkt på löparklocka.

Då undrar jag om det finns det några löpare här och i så fall vilken typ är ni: Digitalt stoppur, vanliga dinkan, Runkeeper, inget ur alls eller kanske ett dedikerat löparur etc etc, ja ni fattar.
 

Tobbe.L

Omega
Använder mig av Garmin Forerunner CX405 själv, vare sig under dagligt bruk eller om jag springer marathon.
Funkar kanon med Google maps osv., synkar sig med datorn/programmet automatiskt trådlöst så fort jag befinner mig i närheten, så laddar den min rutt med all dess info.
Smidigt o enkelt, rekommenderas varmt.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Springer själv för att hålla igång och det enda jag använder är Runkeeper i telefonen och tycker det fungerar utmärkt för mig. Det ger mig data att analysera (vilket är den roliga delen då jag tycker löpträning är så djävla tråkigt).

Har aldrig själv känt att jag har något behov eller intresse av en löparklocka.

Jag tror du framförallt ska känna efter om en löparklocka skulle tillföra något till just din träning utöver Runkeeper.

Mitt enda råd är väl egentligen att om du nu skaffar en löparklocka borde du skaffa en som även mäter pulsen för att få möjligheten att maximera din träning.
 

carlanton

Audemars
Runkeeper eller enkel digitalklocka. Kör oftast elljusspår med utmärkta kilometer, så snitthastigheten är lätt att räkna ut.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Löparklocka är ett måste, punkt. Springer mycket och utan klockan hade hade jag aldrig klarat mig. Runkeeper är helt ok om man vill analysera sin löpning men för att hålla koll på sträcka och tempo behöver du en bra klocka. Jag lovar, när du kommit över 30 km i Berlin och allt kroppens blod är i dina muskler istället för i hjärnan och du är intelligent son en fyraåring kommer du att tacka mig för att jag tipsat dig att ha en klocka som du kan kolla på och som berättar om du håller rätt tempo :)
 

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Springer själv för att hålla igång och det enda jag använder är Runkeeper i telefonen och tycker det fungerar utmärkt för mig. Det ger mig data att analysera (vilket är den roliga delen då jag tycker löpträning är så djävla tråkigt).

Har aldrig själv känt att jag har något behov eller intresse av en löparklocka.

Jag tror du framförallt ska känna efter om en löparklocka skulle tillföra något till just din träning utöver Runkeeper.

Mitt enda råd är väl egentligen att om du nu skaffar en löparklocka borde du skaffa en som även mäter pulsen för att få möjligheten att maximera din träning.

Tack, Jag är lite ute efter bättre möjligheter för att lägga in olika intervallhastigheter.
 

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Använder mig av Garmin Forerunner CX405 själv, vare sig under dagligt bruk eller om jag springer marathon.
Funkar kanon med Google maps osv., synkar sig med datorn/programmet automatiskt trådlöst så fort jag befinner mig i närheten, så laddar den min rutt med all dess info.
Smidigt o enkelt, rekommenderas varmt.
Ok tack, skall kolla in den!
 

Huntsman

Omega
"Runkeeper.." Läste det som något helt annat..!o_O

Nä men allvarligt, när jag lufsar fram i motionspåret så är det så lätt klocka som möjligt som gäller, bara den kan visa tiden så funkar det.
 

cjb1975

Omega
2-Faktor
Jag har provar ett antal modeller från Garmin genom åren, just nu använder jag Forerunner 610 som är ok men inte mer...

Idag skulle jag satsa på Suunto.
 

Tobbe.L

Omega
Ok tack, skall kolla in den!


Den kommer även med pulsband, du kan springa mot ditt eget Ghost, tex. mot din bästa tid så börjar klockan skrika om du ligger efter eller håller för låg puls, kommer även upp som grafik i klockan om du ligger efter eller före dig själv.
Finns hur mycket som helst allt ställa in, är som en PT om man så vill. :)
Tror de flesta high-end löparklockor som finns på marknaden kommer med snarlika funktioner, gäller bara hitta den som passar en själv och ens plånbok.
Samt att se och läsa recensioner.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Springer 3-4 mil/ veckan med min Garmin 310XT. Den funkar väl bra i sig, men är lite meckig att synka med pc:n. Har datorn en dålig dag så havererar det. Vidare tycker jag det tar lite lång tid för den att hitta rätt antal satelliter.

Är sugen på att testa TomToms nya med inbyggd pulsmätare i klockan....då slipper man ångest pulsbandet runt bröstkorgen.
 

carlanton

Audemars
Jag har provar ett antal modeller från Garmin genom åren, just nu använder jag Forerunner 610 som är ok men inte mer...

Idag skulle jag satsa på Suunto.

Har jobbat mycket med outdoorprylar och det är få märken som har lika mycket reklamationer som Suunto. Känner flera som har haft oändligt med problem med sina. Oftast är det plasten som går sönder på olika sätt, så se dyrare varianterna är säkert bättre.
 

Credde

Omega
Springer 3-4 mil/ veckan med min Garmin 310XT. Den funkar väl bra i sig, men är lite meckig att synka med pc:n. Har datorn en dålig dag så havererar det. Vidare tycker jag det tar lite lång tid för den att hitta rätt antal satelliter.

Är sugen på att testa TomToms nya med inbyggd pulsmätare i klockan....då slipper man ångest pulsbandet runt bröstkorgen.

Håller med, min Forerunner är också länge om att hitta satelliter.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Har testat några stycken. Är det löpning så är mitt val Garmin 620 helt perfekt och en massa funktioner som är lämpliga vid löpning.
 

Tobbe.L

Omega
Håller med, min Forerunner är också länge om att hitta satelliter.

Samma här, svär också i tid o otid, men lika så om jag sätter på GPS'n i bilen.
Dessvärre med alla satellitmottagare, molnigt/inga moln... snabbare mottagning vid klar himmel o tar längre vid dåligt väder.. alla mottagare går via samma satelliter..
Lika så med GPS'n i Bilen, kräver att få ett par GPS punkter för att få exakta positionering(ju fler, ju bättre beräkning)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Har haft 305 samt 310 men bytte då jag främst behöver en löparklocka. 620 hittar satelliterna på ca 30-40 sek. Idag var det dockmulet och ösregn vilket tog det dubbla. Tappar dock inte kontakten och väger typ ingenting samt är väldigt enkel att navigera samt snabb mellan skiften i menyerna. Så nu har jag sålt in den tillräckligt ;)
 
Har kört Garmin 305 i ett par år nu, kan bli lite frustrerad på att vänta på signal när man står tätt bland bebyggelse. Har varit sugen på att byta upp mig, men klockan vill ju inte ge upp.

Rekommenderar starkt löpklocka med gps och pulsband. Min var ovärderlig för marathonträningen. Inte bara för att man kan mäta hur fort man springer och vilken puls man har, utan för att man kan lära känna hur kroppen hanterar olika tempon och i vilket tempo man kan återhämta sig.

Sen att bara slippa bära på mobilen när man springer är ju värt alla pengar för en klocka!

Lycka till med loppet, har du några mål? Berlin marathon är välkänt för att vara ett snabbt lopp var man fixar pb :)
 

Johe

Omega
Har kört Garmin 305 i drygt 4 år och jag älskar den. Den är ganska ful men väldigt funktionell och byggd som en pansarvagn. Inte haft några problem alls under de åren. Använt den på i princip alla träningspass och lopp, allt från Bellmanstafetten till olika Marathonlopp. Puls + GPS för att mäta hastigheten är ett måste, övriga funktioner använder jag aldrig.

Förr använde jag alltid pulsbandet och det rekommenderas starkt, men nu för tiden orkar jag sällan dra på mig det då det sitter ganska dåligt. När 305:an dör hoppas jag att det finns ett antal olika klockor på marknaden att välja på som mäter pulsen direkt på handleden, som TomToms nya gör. Nu tror jag det bara finns den och en klocka från Adidas, iaf som jag känner till.
 

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Har kört Garmin 305 i ett par år nu, kan bli lite frustrerad på att vänta på signal när man står tätt bland bebyggelse. Har varit sugen på att byta upp mig, men klockan vill ju inte ge upp.

Rekommenderar starkt löpklocka med gps och pulsband. Min var ovärderlig för marathonträningen. Inte bara för att man kan mäta hur fort man springer och vilken puls man har, utan för att man kan lära känna hur kroppen hanterar olika tempon och i vilket tempo man kan återhämta sig.

Sen att bara slippa bära på mobilen när man springer är ju värt alla pengar för en klocka!

Lycka till med loppet, har du några mål? Berlin marathon är välkänt för att vara ett snabbt lopp var man fixar pb :)
Tack! Just de punkter du nämner jag är ute efter. Tränar nu med ett program från marathon.se/Szalkai. Tid 4.15.. Jag tror det är en lagom första mara, är långsam i övrigt. Milen på 49. Halvmara på 1.59. MEN det skall tilläggas att jag har förbättrat resultaten på ca ett år sedan jag börjat med varierad/intervallträning: 5 min på milen, 11 min på halvmara. Maraton var inte att tänka på :wideyed:
 
Tack! Just de punkter du nämner jag är ute efter. Tränar nu med ett program från marathon.se/Szalkai. Tid 4.15.. Jag tror det är en lagom första mara, är långsam i övrigt. Milen på 49. Halvmara på 1.59. MEN det skall tilläggas att jag har förbättrat resultaten på ca ett år sedan jag börjat med varierad/intervallträning: 5 min på milen, 11 min på halvmara. Maraton var inte att tänka på :wideyed:

Jag tränade också efter Szalkais träningsupplägg inför den Mara jag sprang. Tycker det funkade bra och gav mig lite press att ta de värsta passen man inte prioriterar då man själv får bestämma (läs 1 km intervaller).

Kul att du märker framsteg, då det blir kul på riktigt att springa. Sen ska man inte underskatta den effekt det är att faktiskt springa på tävling, på något sätt så hittar man alltid en hel del extra energi man inte har på enbart träning.
 
Topp