• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Lilla tråden om CAD, design m.m.

Mudfold

Cartier
Hej,

Inte sett att det finns en tråd om ämnet. So here goes..

Böjar med en egen fråga: Någon här på forumet som har erfarenhet av SolidWorks?

Vill projecta en sketch picture på ett icke-linjärt objekt. Provat med wrap och split line funktionerna.. Ingen av dessa funkar. Någon idé?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Vilket program använder du? :)
Jag borde nog gå kurs i SW.. Youtube är grymt men ofta väldigt specifikt eller alltför översiktligt
Revit, microstation, teckna, reashopper, inroads och ett gäng till:)

Youtube e bra grejer men precis som du säger, antingen väldigt översiktligt eller extremt specifikt.
 
Äntligen!
Jobbar på daglig basis med framförallt Rhino och Keyshot. Lite SW kan också brukas, framförallt för klockor.
Ingenjörerna på jobbet kör mest Creo/ProE

Finns det fler på KS som rockar ytor?

/Philemon
 

hedbrg

Panerai
Ytor främst i catia men vid privata projekt rattar jag rhino. Har åkt ut för ytmodellering i creo stundvis med.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Kör numera mestadels NX via jobbet men tidigare kört följande.

Autocad
Solidworks
Rhino
ProE
Catia
Solid edge

Måste man tillägga att jag tyckt CAD varit intressant sedan gymnasiet och numera arbetr med det dagligen sedan snart 7år tillbaka :p
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Bumpar denna tråd,
sitter och filar lite på bästa sätt att måtsätta en halvmåne/radier,
Tanken är att någon ska skriva ett programm för att fräsa detaljen därav fungerar det inte riktigt att bara måtsätta radien
samt att man ful caddat modellen sitter centrum av radien skevt till för att vara till nytta. Någon som har några tips? Kan kanske göra en "symettricirkel" men är väl ungefär lika bra som att använda centrum markeringen.
upload_2019-1-27_18-34-10.png
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Ett väldigt kort svar är att maskin operatören säkerligen vill utgå ifrån centrum på bearbetningen. Dvs se till att dina kryss är rätt och måttsätt dem utifrån kant/centrum linje beroende på vilket som är mest kritiskt

20/30 måtten är ju helt klart intressanta för dig och vid kontroll. Men vid bearbetnkng vill man nog veta hur långt ut centrumpunkten för bearbetnigen ligger.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Ett väldigt kort svar är att maskin operatören säkerligen vill utgå ifrån centrum på bearbetningen. Dvs se till att dina kryss är rätt och måttsätt dem utifrån kant/centrum linje beroende på vilket som är mest kritiskt

20/30 måtten är ju helt klart intressanta för dig och vid kontroll. Men vid bearbetnkng vill man nog veta hur långt ut centrumpunkten för bearbetnigen ligger.
tackar för tipsen, fick lösa det på detta sätt, och alla parter verkar vara nöjda.
upload_2019-1-28_6-16-35.png
 

mts1

Omega
Kul tråd, om än gammal. Jobbar själv lite med CAD och ritar även lite hemma.
Vad kör ni hobby-ritare inom konstruktion hemma som 3D alternativ? Min gamla SW Student lär gå ut när som.
En till fråga, ni som gillar mer design framför konstruktion, vad tycker ni om SketchUp?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kul tråd, om än gammal. Jobbar själv lite med CAD och ritar även lite hemma.
Vad kör ni hobby-ritare inom konstruktion hemma som 3D alternativ? Min gamla SW Student lär gå ut när som.
En till fråga, ni som gillar mer design framför konstruktion, vad tycker ni om SketchUp?
Vet att många mindre arkitekter använder sketchup och lyckas producera vettiga ritningar. Själv ser jag det som ett glorifierat paint. Superbra för att just skissa i, testa idéer och koncept. Men att göra något mer seriöst skulle jag kolla mig om efter annat..
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
Vet att måna mindre arkitekter använder sketchup och lyckas producera vettiga ritningar. Själv ser jag det som ett glorifierat paint. Superbra för att just skissa i, testa idéer och koncept. Men att göra något mer seriöst skulle jag kolla mig om efter annat..
Använder det i jobbet för att ta fram snabba skisser, leka runt osv.

Har gjort förfrågningsunderlag för platsbyggt helt i sketchup med. Måttsatta axos, 3D bilder etc. så får man en väldigt bra översikt. För precisa ritningar är det ingen höjdare men väldigt bra komplement.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Kör shapr3d på iPad pro sen några månader tillbaka. Funkar alldeles utmärkt för enklare och lite mer avancerade grejer. Saknar träd och att enklare kunna gå tillbaka och justera.
Men har ritat och 3d-printat klockband och lite annat småbös so far. Saknas tyvärr möjlighet att göra ritningar i shapr.
 

mts1

Omega
Kör shapr3d på iPad pro sen några månader tillbaka. Funkar alldeles utmärkt för enklare och lite mer avancerade grejer. Saknar träd och att enklare kunna gå tillbaka och justera.
Men har ritat och 3d-printat klockband och lite annat småbös so far. Saknas tyvärr möjlighet att göra ritningar i shapr.
Kan man konvertera till 2d i det programmet? Låter isf intressant att ha i iPaden.
 

Erik1

Patek
2-Faktor

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Någon som har erfarenhet med draftsight? Jag tänker mest för att göra ritningar, för tillverkningsunderlag. Jag har genom studierna fått lära mig Inventor villket gör sitt jobb ganska okej, men har lite problem med att det känns onödigt tungt att driva på laptopen där mest arbete görs. Vill inte heller konka runt på något onödigt stor dator. Så tänkte se om det finns andra program som enbart är gjorda för 2D ritningar osv. Några tips? testar draftsight just nu.
 

mts1

Omega
Någon som har erfarenhet med draftsight? Jag tänker mest för att göra ritningar, för tillverkningsunderlag. Jag har genom studierna fått lära mig Inventor villket gör sitt jobb ganska okej, men har lite problem med att det känns onödigt tungt att driva på laptopen där mest arbete görs. Vill inte heller konka runt på något onödigt stor dator. Så tänkte se om det finns andra program som enbart är gjorda för 2D ritningar osv. Några tips? testar draftsight just nu.
Jag själv har kört en del draftsight och gjort tillverkningsritningar, inga konstigheter. Nackdelen med draftsight (bland annat) är att det inte finns stöd för dynamiska block.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det känns som om det 2d-ritandet en annan ägnar sig åt (autocad, bygg) är stenålder på riktigt snart... :arghh: Undrar hur länge man kan hålla ut utan att bli tvungen att hoppa på nya grejer.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Jag själv har kört en del draftsight och gjort tillverkningsritningar, inga konstigheter. Nackdelen med draftsight (bland annat) är att det inte finns stöd för dynamiska block.
Draftsight såg så bra ut tills jag testade det. Härligt att de hade en gratisverision tänkte jag.. först hade man problem med att få ett aktiveringsmejl, så när det var fixat så gick allt bra... Tills man insåg att man så fort man startade om programmet var man tvungen att fixa en ny licens genom att skriva in mejl och allt annat. Får blir allt kolla på andra alternativ eller bara att köra med inventor.
 

mts1

Omega
Draftsight såg så bra ut tills jag testade det. Härligt att de hade en gratisverision tänkte jag.. först hade man problem med att få ett aktiveringsmejl, så när det var fixat så gick allt bra... Tills man insåg att man så fort man startade om programmet var man tvungen att fixa en ny licens genom att skriva in mejl och allt annat. Får blir allt kolla på andra alternativ eller bara att köra med inventor.
Haft samma problem. Lösningen var (för mig) att lägga till 3ds.com som trusted site under inställningar på webbläsaren. Sedan frågade programmet aldrig mer om ett konto för gratis licens (fylla i mailadress osv). Hoppas det hjälper :)
 

Joel78

Omega
Vet att många mindre arkitekter använder sketchup och lyckas producera vettiga ritningar. Själv ser jag det som ett glorifierat paint. Superbra för att just skissa i, testa idéer och koncept. Men att göra något mer seriöst skulle jag kolla mig om efter annat..

Jag ritade hela mitt hus/tomt mm i Sketchup (är absolut ingen arkitekt), skickade till konstruktör som gjorde konstruktionsritningar. Har ingen utbildning inom CAD, har youtubat mycket hur sketchup funkade och så blev det ett hus!! :) Gjorde rätt enkelt/basic annars skulle man nog ha något mer seriöst program,..
Namnlös.png

screen_5281f2003c90d8a4_1528479648000.jpg

Namnlös2.png

20160905_194206.jpg
 

Bilagor

  • Namnlös2.png
    Namnlös2.png
    133 KB · Visningar: 3

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag ritade hela mitt hus/tomt mm i Sketchup (är absolut ingen arkitekt), skickade till konstruktör som gjorde konstruktionsritningar. Har ingen utbildning inom CAD, har youtubat mycket hur sketchup funkade och så blev det ett hus!! :) Gjorde rätt enkelt/basic annars skulle man nog ha något mer seriöst program,..
Namnlös.png

screen_5281f2003c90d8a4_1528479648000.jpg

Namnlös2.png

20160905_194206.jpg
Snyggt!!! Det ör som sagt ett jäkligt effektivt program om man vill förmedla en tanke och förklara nånting:) plus att det är ganska kul att hålla på med:)
 

Heimby

Cartier
Denna tråden ser lite död ut så nu kör vi. Fick för en tid sedan denna ritning av läraren. Jag jobbar i SW och tydligen så skulle man använda sig av 3d-sketch. Men jag kan fan inte få det till att bli rätt. Har dessutom inte riktigt fattat hur man använder 3d-sketch.
 
Topp