• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT, när en dator ska kastas, hur sabba fanskapet?

D

Deleted member 1265

Guest
Som mer frekvent offtopic än ontopic...
Datorer är som bekant förbrukningsmaterial nuförtiden. Vi samlar dock rätt mkt som är ganska privat, typ foton medmera som man ogärna ser någon random person få tillgängligt.
Vad jag förstått kan man reparera hårddiskar t om ganska skadade sådana för att få fram data som sedan kan användas/utnyttjas mot en tidigare ägare till datorn.
Nu till frågan.
Jag har en imac (ej använt på ett antal år) som enl bild, ca årtal 2006 som är VÄLBYGGD som en jävla DSSD. :rage:
Jag orkar inte ta mig tid att skruva isär fanskapet, det verkar jobbigt/tidskrävande samt att man ska ha instrument/verktyg.
Vad gör jag för att snabbt sabba hela skiten (framförallt hårddisken), inte bara dra en slägga i skärmen som ger ev splitter o annat som måste dammsugas eller så.
Vad tror ni om lite bensin i hålrummen för att sedan tända på?
Ping Nexus, help me out
imgres.jpg
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Det är väl bara att bända upp baksidan, slita ur hårddisken och mosa den - problem solved ;)

Att dränka den i bensin och fjutta på bör också fungera... Annars skickar du den till jabla , då blir den garanterat mos! :D
 
Ut med disken, koppla in den i en annan maskin och skriv över hela disken med random-data 4-5 gånger så bör du vara safe.
 
D

Deleted member 1265

Guest
imgres.jpg

Verkar som detta är enklaste lösningen för just detta förbaskade kassaskåp...
 
D

Deleted member 1265

Guest
Går datorn att starta? I så fall är det bara att boota från installationsskiva och använda Disk Utility för säker formatering, och sedan ge datorn till bättre behövande.

Funkar tyvärr perfekt. Men den kommer få smaka v-power.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Blås hårddisken och lämna den till myrorna eller något. Det är alltid någon som behöver en dator! Annars en stor jävla micro, starka magneter eller så kan du koppla magnetronen från micron och spränga datorn ;)
 

Tony

Omega
Att byta ut den ordinarie hårddisken mot en SSD och uppgradera ram-minnen går relativt fort, och du kan använda iMacen ett tag till. Eller så kan du efter uppgraderingen skänka bort den till någon bekant som behöver en surfdator eller en dator till lätta datoruppgifter.
Om du inte vill uppgradera så är det bara att plocka isär hårddisken i delar och slänga hårddisken.
 

F-L-P

Panerai
Håller med övriga. Ge fan i att elda den då den innehåller massa otrevliga saker som sprids.

Finns många bättre behövande som kan ha användning för den. kör en ordentlig rensning på disken så är du safe. Vi brukade samla ihop gamla datorer sophuset, installera Ubuntu och skänka iväg till en organisation som hjälper ensamkommande flyktingbarn. Karma and all that. Fast mest kul att skruva lite.
 

hedbrg

Panerai
En mac från 2006 är definitivt pengar. Bränna upp den är inte heller helt säkert, dom är överjävliga på att återskapa data. Ta hem ett diskrensningsprogram som rekommenderats tidigare i tråden och sälj den, bli inte shockad om du får råd med en ny sommardinka.
 

Tony

Omega
Instämmer, ett par tusenlappar är den värd.

En mac från 2006 är definitivt pengar. Bränna upp den är inte heller helt säkert, dom är överjävliga på att återskapa data. Ta hem ett diskrensningsprogram som rekommenderats tidigare i tråden och sälj den, bli inte shockad om du får råd med en ny sommardinka.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Som sagt, bättre behövande om du inte vill tjäna en tuss eller två. Finns säkra program så att du är säker på att de där pussyshotsen på dina klockor är borta för evigt...
 
D

Deleted member 1265

Guest
Ok, tråden har övertygat mig, elda = bland annat dåligt för naturen, det gillar vi inte.
Det blir något av de andra alternativen. Än en gång, fan det är fantastiskt vilket know how det finns på ks, Tack för input!:)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Vad är det du har för überhemligheter....

Är det inte extrema bilder od så gör som David sagt. Och ja.... Ta av foliestruten;) och sätt på en vanlig keps, den skyddar lika bra;);):cool:
 
Topp