• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Någon som är duktig på billjud?

Silverminken

Panerai
Tänkte byta ut original högtalarna på min Porsche 996.
Det är bara 4 tummare som passar och enligt div forum ska dessa passa:

http://mds.nordicshops.com/product.html/access-ca1--100mm/4?category_id=2601

Min fråga är om det funkar att köra på 4st sådana? 2 fram och 2 bak.
Tappar man någon del av registret?. Står att dom är bra på mellanregister och midbas vad det nu innebär. Är helt okunnig när det gäller billjud. Behöver man kanske komplettera med en sub?

Tar gärna emot tips på andra högtalare eller olika lösningar.
 

freddan

Breitling
Tjena SIlverminken!! Focal gör erkänt fina saker i Hifi-världen och jag tror inte de är sämre i bilens dito. Dock skall du tänka på att dessa spelar inte (!) i de lägre registren alls. 90hz som de anges kunna leverera är mellanregister eller snarare lägre mellanregister (midbas) Det är de högre tonerna på en elbas. Således kommer inte en baskagge, kontrabas, elbas eller flygelns låga register kunna återges till fullo.
Dessa högtalare har tillexempel ett bredare omfång, 58-22khz

http://mds.nordicshops.com/product.html ... ry_id=2601

Dock skall man inte stirra sig helt blind på frekvenser då mycket beror på akustiklådan eller i ditt fall var de sitter i bilen. Hur är "hatthyllan" i bilen utformad, finns det en låda och hur stor volym har du i dörrarna där de främre sitter. Men de har klart större potential att kunna leverera ett djupare och mer fullstort ljud. Focals variant kommer nog kräva subbas är jag rädd.
 

Silverminken

Panerai
freddan skrev:
Tjena SIlverminken!! Focal gör erkänt fina saker i Hifi-världen och jag tror inte de är sämre i bilens dito. Dock skall du tänka på att dessa spelar inte (!) i de lägre registren alls. 90hz som de anges kunna leverera är mellanregister eller snarare lägre mellanregister (midbas) Det är de högre tonerna på en elbas. Således kommer inte en baskagge, kontrabas, elbas eller flygelns låga register kunna återges till fullo.
Dessa högtalare har tillexempel ett bredare omfång, 58-22khz

http://mds.nordicshops.com/product.html ... ry_id=2601

Dock skall man inte stirra sig helt blind på frekvenser då mycket beror på akustiklådan eller i ditt fall var de sitter i bilen. Hur är "hatthyllan" i bilen utformad, finns det en låda och hur stor volym har du i dörrarna där de främre sitter. Men de har klart större potential att kunna leverera ett djupare och mer fullstort ljud. Focals variant kommer nog kräva subbas är jag rädd.

Dom främre sitter i instrumentbrädan och dom bakre på sidorna. Men kan man ha samma både bak och fram eller ska man ha olika typer för att få bäst helhet?
 

freddan

Breitling
Man kan absolut ha båda sorter efter som de går på samma Ohm antal. I detta fallet 4 ohm. Om det inte är samma styrka kan man inte ha olika. Då kommer de dra olika mycket styrka från stereon. Jag hade ju isf satsat på att ha focal där fram med tanke på att de har högre känslighet och förmodligen ger ett "finare" ljud och det andra paret där bak. Kolla i butiken om du inte kan få provlyssna alt provmontera i bilen. Hifibutiker brukar ofta låta en provlyssna hemma. Nu är ju det här lite jobbigare men de kan säkert vara behjälpliga.
 
Topp