• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skänkes OT: Någon som är intresserad av äldre datorer ? 586:a bortskänkes

calzone

Vacheron
Jag har en Pentium såkallad 586:a med cd-rom ! tror att win 3.1 är installerat. Medföljer win 95 på cd. Datorn är av stående modell medföljer ett nytt fast gammalt tangentbord med serial utgång elle va de kallas å mus med feta gamla uttaget. Hämtas hos mig imorgon !, annars blir det skrot av den på sortergården :(. Pma vid intresse.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en Pentium såkallad 586:a med cd-rom ! tror att win 3.1 är installerat. Medföljer win 95 på cd. Datorn är av stående modell medföljer ett nytt fast gammalt tangentbord med serial utgång elle va de kallas å mus med feta gamla uttaget. Hämtas hos mig imorgon !, annars blir det skrot av den på sortergården :(. Pma vid intresse.

Ligger earth scorched installerat ?

;)
 

calzone

Vacheron
Kan säga att tangentbordet var jävligt svårt att få tag på fanns inte ett enda till salu på tradera "med gamla uttaget" när jag köpte det...lyckades hitta ett i USA på ebay o tror jag fick punga 300 för det. Verkligen ingen om ska ha ?. Det är synd å slänga en sådan fin och välbevarad 586:a.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kan säga att tangentbordet var jävligt svårt att få tag på fanns inte ett enda till salu på tradera "med gamla uttaget" när jag köpte det...lyckades hitta ett i USA på ebay o tror jag fick punga 300 för det. Verkligen ingen om ska ha ?. Det är synd å slänga en sådan fin och välbevarad 586:a.

Rama in den?
 

calzone

Vacheron
Bjuder på bilder !

ybery2an.jpg
7ajuga7a.jpg
8avagera.jpg
 

calzone

Vacheron
Kommer att bli riktigt, riktigt ledsen ifall inte någon nappar på detta unika tillfälle... Synd att man bor så långt ifrån, annars hade jag plockat upp apparaten direkt :rolleyes: . Säger bara, LYCKA TILL Seikomannen!

Jag har en extremt stor låda med mycket mycket mer coola gamla dator prylar men den orkar jag bara inte gå igenom den kan även medfölja :)
 

leicaphile

Panerai
Härligt, en DX - med matematikprocessorn som SX-varianten saknade. Har du även processorbytarverktyget - kofoten? :)

De hade matematik co-processesorn men den var bortkopplad, i början iaf pga att den var defektiv... man kunde "uppgradera" dessa med en i487 "co-processor" som faktiskt var en 486DX; när den installerades tog den över och SX-processorn bara satt där. :)
 

Lage

Omega
De hade matematik co-processesorn men den var bortkopplad, i början iaf pga att den var defektiv... man kunde "uppgradera" dessa med en i487 "co-processor" som faktiskt var en 486DX; när den installerades tog den över och SX-processorn bara satt där. :)

Det måste ha varit ovanligt att någon faktiskt uppgraderade med matematikprocessorn. Vem kom i efterhand på att det hade varit bra att ha den som ej hade råd att köpa rätt från början? Då var de tveksamma overdriveprocessorerna nog vanligare. Fanns det inte på slutet något slags pentiumoverdrive för 486-generationen? Det blev väl en sorts pentium på runt 60 MHz eller något sådant? Uppgraderingsmöjligheterna var fler då men initialpriserna var ju också högre.
 

leicaphile

Panerai
Det måste ha varit ovanligt att någon faktiskt uppgraderade med matematikprocessorn. Vem kom i efterhand på att det hade varit bra att ha den som ej hade råd att köpa rätt från början? Då var de tveksamma overdriveprocessorerna nog vanligare. Fanns det inte på slutet något slags pentiumoverdrive för 486-generationen? Det blev väl en sorts pentium på runt 60 MHz eller något sådant? Uppgraderingsmöjligheterna var fler då men initialpriserna var ju också högre.

Ja, har ingen aning vem som köpte i487 processorerna, eller föregående i387.... men gissar på att det säkert såldes en massa till företag, skolor, etc som inte visste bättre.

"Overdrive" fanns några år, men var väl ingen större hit. Billigare att overclocka, det var ganska enkelt att få bra fart på de gamla 486orna. Sen fanns ju även AMD och Cyrix som konkurrenter; AMD iallafall hade ganska vassa 486 modeller ett tag.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jag har en Pentium såkallad 586:a med cd-rom ! tror att win 3.1 är installerat. Medföljer win 95 på cd. Datorn är av stående modell medföljer ett nytt fast gammalt tangentbord med serial utgång elle va de kallas å mus med feta gamla uttaget. Hämtas hos mig imorgon !, annars blir det skrot av den på sortergården :(. Pma vid intresse.
Långbro?
 

fredrikb

Cartier
Jag har en Pentium såkallad 586:a med cd-rom ! tror att win 3.1 är installerat. Medföljer win 95 på cd. Datorn är av stående modell medföljer ett nytt fast gammalt tangentbord med serial utgång elle va de kallas å mus med feta gamla uttaget. Hämtas hos mig imorgon !, annars blir det skrot av den på sortergården :(. Pma vid intresse.

Varför lägger du in detta på ett klockforum? Helt obegripligt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tänkte bara bumpa den här roliga tråden och höja ett varningens finger. Dessa datorer kan faktiskt hålla ett relativt högt värde, då de flesta människor började slänga sina på tippen för 5-10 år sedan så finns det ej så många kvar...

Sett att en del företag redan har börjat lista 486- 586 och pentium 100 datorer för ca 300-1000$ på bukten.

http://www.ebay.com/itm/IBM-PS-2-77...tage_Computers_Mainframes&hash=item23333e4312

Det dröjer nog inte mer än max 10 år innan dessa börjar inkassera rejäla slantar för den som har haft ett outnyttjat lagerutrymme. :D

En komplett Mac (Lisa 2) från 80- talet får du idag ge runt 15 lakan för... (listpris)

http://www.ebay.com/itm/APPLE-LISA-...tem-Pascal-Workshop-3-0-Manuals-/181286038570

http://www.ebay.com/itm/APPLE-MACIN...t=Vintage_Apple_Macintosh&hash=item3f1bb18916
 
Topp