• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Något datorgeni här på forumet?

meo_swe

Audemars
Tjabba alla glada!
nu är jag nyss hemkommen från en vecka i Åre, Iom att jag vart nyopererad så har den bestått i film i stugan, öl och after-ski (dvs ingen skidåkning).
Nu när jag kom hem, och packade upp datorn så vägrar den starta. Jag kommer till laddskärmen för windows7, men efter det är det bara tomt. Någon som kan hjälpa en stackars dataimbecill?

Datorn är en acer Travelmate, och jag har windows7.
Det går att starta datorn i felsäkert läge, men det finns enl. datorn inga återställningspunkter. Och Jag kan tydligen inte göra en fabriksåtertällning i felsäkert läge...
 
Jag brukar alltid stänga av datorn när jag transporterar den. Men jag är osäker denna gången.

Hur gör man? Vad gör man? Hur gör djur?

Jag säger också hårddisken i första hand, även om jag även skulle tippa på ramminnet som Windows kan klaga på först mycket senare efter att datorn har startats.

Eftersom att du varit på vift tycker jag att du ska försöka öppna datorn och först se till så att alla kablar sitter ordentligt.
 
Fungerar datorn i felsäkert läge då är det inte troligt att disken trasig.
Prova och starta i felsäkert igen med kommandotolk och där skriver du CHKDSK.
Eller gör en diskkontroll i filhanteraren.
 

Sledger

Cartier
Aha! På sista bilden syns felet där uppe till höger, Acer står det!

Skämtade bara. Tror nog en ominstallation av Windows är det bästa. Om du inte är helt datorhandikappad så är det inte så svårt att göra själv. Saknar du skiva så finns iso-fil att ladda ner t ex här -> http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from-digital-river/
Inga piratgrejer utan helt lagliga filer. Produktnyckel behövs och den står väl säkerligen på en lapp under din dator.

Använd detta program program för att göra en usb-sticka bootbar och installera från den. http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool

Om du fortfarande kommer in i felsäkert läge så är det en bra idé att säkerhetskopiera alla filer du vill ha kvar innan du gör något annat.
 

meo_swe

Audemars
Aha! På sista bilden syns felet där uppe till höger, Acer står det!

Skämtade bara. Tror nog en ominstallation av Windows är det bästa. Om du inte är helt datorhandikappad så är det inte så svårt att göra själv. Saknar du skiva så finns iso-fil att ladda ner t ex här -> http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from-digital-river/
Inga piratgrejer utan helt lagliga filer. Produktnyckel behövs och den står väl säkerligen på en lapp under din dator.

Använd detta program program för att göra en usb-sticka bootbar och installera från den. http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool

Om du fortfarande kommer in i felsäkert läge så är det en bra idé att säkerhetskopiera alla filer du vill ha kvar innan du gör något annat.

Som sagt var är jag datorhandikappad så in i det grövsta. Jag använder min dator till att maila, surfa och titta på film...
Min gamla bärbara (som jag sitter på nu), är från 09, med trasig fläkt, så den är uppallad på ett par cd-skivor för att få luftgenomströmmning. Men den funderar ganska bra än (trots att den föll ca 2m rakt ner i backen och är ihoptejpad... Jag kommer då aldrig kunna äga en Patek i alla fall... ;)

Problemet är att jag inte kommer in i annat än just felsäkert läge just nu. Installationsfilen finns redan på datorn, men det vägrar gå endå. Kan det fungera om man tankar hem installationsfilen och bootar via usb?
 
Eftersom datorn stannar på samma ställe varje gång du startar den är det troligt att det är hoplänkade cluster som gör det och därför borde CHKDSK lösa ditt problem. Men jag hoppar av här så får nästa ta över.
 
Aha! På sista bilden syns felet där uppe till höger, Acer står det!

Skämtade bara. Tror nog en ominstallation av Windows är det bästa. Om du inte är helt datorhandikappad så är det inte så svårt att göra själv. Saknar du skiva så finns iso-fil att ladda ner t ex här -> http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from-digital-river/
Inga piratgrejer utan helt lagliga filer. Produktnyckel behövs och den står väl säkerligen på en lapp under din dator.

Använd detta program program för att göra en usb-sticka bootbar och installera från den. http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool

Om du fortfarande kommer in i felsäkert läge så är det en bra idé att säkerhetskopiera alla filer du vill ha kvar innan du gör något annat.


Att ominstallera en dator är den sista utvägen man vill göra. Du byter inte motor på en bil som krånglar utan du försöker hitta felet och åtgärda det. Vid en ominstalation försvinner allt och det kan vara tungt för en användare som inte har den kunskap som behövs för att säkerhetskopiera. Han kanske förlorar alla sina bilder, favoriter, mail, mm.
 

meo_swe

Audemars
Att ominstallera en dator är den sista utvägen man vill göra. Du byter inte motor på en bil som krånglar utan du försöker hitta felet och åtgärda det. Vid en ominstalation försvinner allt och det kan vara tungt för en användare som inte har den kunskap som behövs för att säkerhetskopiera. Han kanske förlorar alla sina bilder, favoriter, mail, mm.
Allt förutom vuxenfilmerna ligger som tur är numer på en hårddisk. Såfort jag får ordning på datorn ska jag försöka lösa backup via cloud eller något liknande..

Planen är just nu skicka datorhelvetet till en polare som pluggar på kth. En kasse öl är en bra valuta när man köper studenter :)
Han ska bara sluta ha feberhallucinationer först....
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
En kompis hade liknade problem med sin dator (win7). I hans fall var det en uppdatering som skitit sig och hindrade windows från att starta ordentligt... Minns dock inte hur han löste det så detta inlägget är ju rätt meningslöst inser jag nu.. :facepalm:
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Var i landet finns du?

Du borde kunna högerklicka på enheten (c) och välja verktyg, reparera/felkontroll disk, och följa instruktionerna. I felsäkert läge.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Nexus

Panerai
Om du nu inte får tag på KTH-liraren kan nog jag ordna en omblåsning åt dig. Gillar du udda grejer så kan jag nog fylla på "filmerna" åt dig också.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag tror att disken är hel och boot-filerna är ok eftersom du kommer såpass långt som du gör.

När Windows-bakgrunden kommer upp, står det "Vänta" då? Brukar du normalt trycka ctrl+alt-delete innan du kan fylla i lösenord och logga in?

Jag har haft några W7-burkar på jobbet som har flippat ur när de har startats om efter Windows Update. Jag hittade inte felet och det var helt olika filer som hade installerats - Slutade med att jag plockade ut lite viktiga filer och blåste om skiten sen.
 
Topp