• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT - nu är jag på väg att slå till på en systemkamera... behöver lite åsikter..

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det är en Nikon D3100 som jag kikat på som fått god kritik..

nikon-d310018-55vrbag16gb(172675)-0.jpg


sen hade jag tänkt att köpa ett lite enklare telezoomobjektiv som även ska kunna ta bra makrobilder, detta objektivet har fått bra omdöme efter vad jag läst, Sigma AF70-300/4-5,6 DG NIKON.

Sigma-70-300mm-F4-5.6-DG-OS-for-Nikon.jpg

Jag kommer även ta ett stativ till det här, minneskort på 16GB och en kameraväska... Allt kommer jag få för det fantastiska priset 5000:- Vad tror ni?

andersson-cat12(173744)-0.jpg
 

TKVF

Panerai
Som med mycket annat i livet så är frågan oftast så här: Vad skall du använda den till? Fota klockor eller familj. Bröllop eller landskapsbilder? Det är ingen dålig kamera. Men som du förstår så finns det både bättre å sämre kameror. Sedan gör objektivet en hel del på en systemkamera. Objektiv med zoom är oftast sämre än fasta objektiv. Och ju mer zoom i objektivet desto sämre brukar de vara.
Själv skulle jag valt ett objektiv med mer ljusinsläpp relativt, dvs en bländare på värde under 2. Men nu är det längesedan jag sysslade med Nikon, men vet att Nikkor har ex ett 50/1,8 som säkert skulle passa, nackdelen är att det blir ganska lång zoo,, för på dessa små kompakter som inte har fullformatsensor så blir brännviddförlängningen runt 1,5 ggr. Ja skit samma egentligen.

Köp, fota och se glad ut. Det blir BETYDLIGT bättre bilder än en mobilkamera eller kompakt i vilket fall som helst.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
I första hand är det familj, men jag kommer även bege mig utomhus och fota naturfoton m.m. Macroobjektiv är ingen prioritet just nu då objektet ovan visst ska klara makro bra.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Been down this road.

Jag har ett råd, köp INTE en stor systemkamera om du planerar resa eller kånka omkring på den.

Titta på de spegellösa systemkamerorna, tex Sony NEX serien. Kvalitet som de stora klumpiga kamerorna fast förpackat i ett MKT mindre hus.

Jag har fotat bröllop och andra event plus 1 miljon klockor med min NEX, resultatet är i regel godkänt.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Här någon ägare av Sigma objektivet som fotat en älg på 50 meters avstånd...

photo.jpg

photo.jpg


Ser ut att vara utmärkt kvalitet då det ändå är ett så pass billigt objektiv.
 

TKVF

Panerai
Det är inget fel på kameran! Köp den, du kommer säkert att bli mer än nöjd. Bara trycka på knappen och se fotona ramla in i datorn. Nikon 3100 är inte någon stor systemkamera, den ligger i segmentet mindre systemkameror, men kan fortfarande en hel del.

Glöm för guds skull inte bara att fota RAW (NEF).
 

Icaras

Rolex
Ta den! :) inget erbjudande på den nyare D3200? Något jag rekommenderar är fjärren från Nikon för 200kr. Men osäker på om den modellen har mottagare.

Köpte en D7000 för 5000kr med 50/1.8 i vintras. Testade även 3100 och den är kanon :) med tanke på priset.
Ända jag saknade med D3100 är att den saknar fattning för äldre objektiv, alla vet ju att vintage mögel är tufft så jag hoppade :cool:
Tänk på att läsa noga om objektiven innan du köper, då det är objekiven som kostar. Som någon annan sa så blir det x1.5 då det inte är fullformat. Så 35mm objektiv motsvarar en 50mm för fullformat.
Macro objektiv är något som alltod är bra att ha, likaså tele.
 

calzone

Vacheron
Jag köpte en Nikon D3100 för ett par månader sedan, den är lätt och smidig att ta med sig enkla funktioner för oss amatörer :p, Den får av mig 5 av 5 :D
 

vonhall

Rolex
Hade jag varit dig så hade jag valt en Canon! Inte för att Canon skulle vara bättre på något vis utan för att det finns så mycket mer begagnade objektiv att köpa. Bara att jämföra på blocket mellan de olika märkena!
 
C

Crowolf

Guest
Köpte den här till min fru för ett år sen
ugy2y9e6.jpg


Fujifilm X100 (numera X100S). Sjukt bra kamera! Fast objektiv (motsvarande 35mm analogt) optimerat för sensorn vilket gör väldigt mycket för resultatet. Har haft den på resor etc och den har varit grym. Se bara till att köpa ett snabbt minneskort till den.
Ingen zoom vilket jag först tänkte skulle vara ett minus men det är det inte. Zoomade bilder blir nästan alltid sämre om du inte lägger mycket pengar på ett ljusstarkt objektiv. Du har allting direkt precis som på min farsas gamla Leica så den mer 'hands on' med att ställa ljus och tid.
Så, ska du inte fota örnar i flykt så kan jag verkligen rekommendera den här. Dessutom är den betydligt sexigare bredvid din MM. :)

Pope
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Been down this road.

Jag har ett råd, köp INTE en stor systemkamera om du planerar resa eller kånka omkring på den.

Titta på de spegellösa systemkamerorna, tex Sony NEX serien. Kvalitet som de stora klumpiga kamerorna fast förpackat i ett MKT mindre hus.

Jag har fotat bröllop och andra event plus 1 miljon klockor med min NEX, resultatet är i regel godkänt.

Jag har en Nikon D800 och jag måste nog, åtminstone till viss del, hålla med Chrissie. En stor systemkamera tar toppenfina bilder med rätt objektiv och rätt kringutrustning (t.ex. en bred rem så att man inte skaver sönder axeln) men för de allra flesta behov räcker det mycket, mycket långt med en spegellös.
Kolla t.ex. in detta: http://www.thephoblographer.com/2013/04/19/zack-arias-declares-dslr-to-be-dead-in-a-new-video/
 

TKVF

Panerai
Hade jag varit dig så hade jag valt en Canon! Inte för att Canon skulle vara bättre på något vis utan för att det finns så mycket mer begagnade objektiv att köpa. Bara att jämföra på blocket mellan de olika märkena!
Vad folk inte vet är att om man köper en lite större Nikon, så kan man använda "gamla" objektiv som finns till gamla analoga kameror, dessa finns i en uppsjö olika modeller och billigt. Det blir bättre kvalité också då du inte använder "hela" objektivet.

Canon eller Nikon är en diskussion som ingen kan vinna. Beror på. Oftast handlar det om vilken kamera du köper första gången, det märket fortsätter du med.

Canon bytte ju objektivfattning till sina nya digitalkameror så det är inte alls samma bakåtkompatibilitet!
 

David

Bödeln
Canons EF-fattning introducerades 1987, alla dessa objektiv kan användas på alla Canons DSLR-kameror.

Det sägs ofta att Canon byggs av ingenjörer och Nikon av fotografer, kanske ligger något i det.

Jag kör Canon 5D mk III själv, ser ingen anledning att byta, även om jag skulle om Nikon släppte något som tilltalade mig mer.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Du behöver inga råd utan istället riktiga vänner att rådfråga.... Eller varför inte fråga på ett forum för kameranirds?
 

Hardy

Thug
jag är, och har alltid varit, stor nikonfantast!

för 5000-6000kr skulle jag gå på begagnat och köpa en nikon d7000 och om möjligt klämma in nikkor 70-300. vid klockfoto skulle jag dock valt makrot 60mm 2,8.

lycka till!
 

durutti

Cartier
Kameran eller ens märket spelar ingen roll idag (finns i o f sig bara två märken att välja bland - Canon eller Nikon). Satsa istället på fasta objektiv av bra kvalitet. Zoomobjektiv som säljs tillsammans med kamerorna är mer eller mindre skräp.
 

leicaphile

Panerai
Vad folk inte vet är att om man köper en lite större Nikon, så kan man använda "gamla" objektiv som finns till gamla analoga kameror, dessa finns i en uppsjö olika modeller och billigt. Det blir bättre kvalité också då du inte använder "hela" objektivet.

Canon eller Nikon är en diskussion som ingen kan vinna. Beror på. Oftast handlar det om vilken kamera du köper första gången, det märket fortsätter du med.

Canon bytte ju objektivfattning till sina nya digitalkameror så det är inte alls samma bakåtkompatibilitet!

Mm, det där än en sanning med modifikation. Du kan läsa här om vilka Nikon objektiv som inte tillåter ljusmätning, inte kan autofokusera, och till och med kan SKADA en modern DSLR. Ofta låter det jättebra med bakåtkompatibilitet men det är en jäkla kompromiss.
http://www.nikonians.org/reviews?alias=nikon-slr-camera-and-lens-compatibility

Canon bytte som sagt till helt ny fattning 1987. 26 år senare så kan man använda objektiven från 1987 på en modern systemkamera eller ett sprillans nytt objektiv med 5 stops IS på en 26 år gammal kamera. På gott och ont så valde de att bygga ett nytt system från grunden istället för att hålla på och modifera ett gammalt för att hålla det "modernt". Dessutom kan man montera Nikon-objektiv på sin Canon via adapter och de funkar alldeles utmärkt (förutom autofokus) och man kan till och med använda ljusmätaren med alla, något som inte Nikon själva tillåter!

Trådstartaren: Någon föreslog att titta på spegellösa kameror. Håller med om detta, om du inte har starkt behov av det som de traditionella systemkamerorna är bättre på; i dag är det i stort sett tracking autofocus där de ligger långt före fortfarande (även om en del tillverkare har hybrid system med phase detect AF i spegellösa, så är de inte särskilt bra). För 98% av användare spelar det ingen större roll, och då är det bättre att köpa en spegellös som är mycket mindre och smidigare. Det positiva, vad du än väljer, är att mer eller mindre alla kameror som säljs i dag är bättre än vad du behöver för nästan allt. :)
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Har haft både Nikon och Canon i ungefär samma prisklasser, årsmodeller och standard zoom ( Nikon privat och Canon för dokumentation i jobbet )
Får ungefär likvärdiga bilder med dessa ,men upplever ändå Nikon som lite högre detaljkvalitet , å andra sidan har min Nikon D60 autofokus-styrningen via objektivet istället för i huset vilket begränsar antalet begagnade objektiv av andra märken ,men vet inte om Nikon har kvar denna lösning längre.....
 

leicaphile

Panerai
Vill även tillägga att stativet TS tittar på är mer eller mindre skräp tyvärr. Man får lägga ner åtminstonde ett par tusen för att få något acceptabelt.
 

leicaphile

Panerai
Har haft både Nikon och Canon i ungefär samma prisklasser, årsmodeller och standard zoom ( Nikon privat och Canon för dokumentation i jobbet )
Får ungefär likvärdiga bilder med dessa ,men upplever ändå Nikon som lite högre detaljkvalitet , å andra sidan har min Nikon D60 autofokus-styrningen via objektivet istället för i huset vilket begränsar antalet begagnade objektiv av andra märken ,men vet inte om Nikon har kvar denna lösning längre.....

De billigare Nikon husen (inklusive D3100) har ingen inbyggd motor så endast objektiv med egen motor kommer att autofokusera på dem.
 
Topp