• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Olika Certifikat

Marquise

Omega
Goddag, läste någon artikel idag om ungdomar som försöker komma in på arbetsmarknaden men inte får in sin fot då de inte har någon erfarenhet eller meriter. Då tänkte jag att man kunde gå småkurser för att öka sitt CV och få Certifikat för detta. Kommer själv ihåg när jag satte ihop mitt första CV hur mycket energi man kunde lägga på att klämma in någon liten extra merit man hade glömt.

Så vad finns det för olika typer av Certifikat och liknande? Ska ju inte kosta en förmögenhet, man vill ju gärna inte sälja klockan ;)

De jag kommer på är:

Radio Certifikat 2 000;-
Skepparexamen 3 500;-
Jaktlicens 10 000;-
GMU ? Gratis

Har ni fler förslag? Själv sugen på att utöka mitt CV då jag inte tänker stanna där jag är allt för länge.
 

MBx

Cartier
Goddag, läste någon artikel idag om ungdomar som försöker komma in på arbetsmarknaden men inte får in sin fot då de inte har någon erfarenhet eller meriter. Då tänkte jag att man kunde gå småkurser för att öka sitt CV och få Certifikat för detta. Kommer själv ihåg när jag satte ihop mitt första CV hur mycket energi man kunde lägga på att klämma in någon liten extra merit man hade glömt.

Så vad finns det för olika typer av Certifikat och liknande? Ska ju inte kosta en förmögenhet, man vill ju gärna inte sälja klockan ;)

De jag kommer på är:

Radio Certifikat 2 000;-
Skepparexamen 3 500;-
Jaktlicens 10 000;-
GMU ? Gratis

Har ni fler förslag? Själv sugen på att utöka mitt CV då jag inte tänker stanna där jag är allt för länge.

För det första tycker jag att de exempel du tar upp låter dyrt. Jägarexamen kan du ta på distans eller på studieförbund till mindre än halva din beräknade kostnad. För ett radiocert betalade jag 200 kr i samband med flygcert men det är några år sedan.:)

Gemensamt för dem är att de knappast ger något i ett CV (förutom som samtalsämne:)) om du inte dessutom har erfarenhet och intresse.

Ett körkort däremot öppnar många möjligheter som annars är stängda men då blir det en högre kostnad.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Certifierad arbetssökande, 0:- hos arbetsförmedlingen.
Man får ju inga jobb via arbetsförmedlingen.. Gå runt på stan med sitt CV personligen eller ringa är ju bra mycket större träffchans. Åtminstone när det gäller jobb som inte kräver universitets utbildning/ längre arbetserfarenhet.

Jämför med att ragga. Sitta hemma och skicka slentrian meddelanden till tjejer på facebook eller vara ute och mingla runt på krogen? Var är störst träffchans ;)?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Certad tekniker på:
Tunga jet flygplan
Lätta jet flygplan
Lätta kolv plan
Tunga turbin helikoptrar
Lätta turbin helikoptrar
Lätta kolvmotor helikoptrar

Det brukar jag klämma in. Något som jag aldrig någonsin tänker använda.
En business jag inte tycker om, bara fuffens alltihop.
 

Randel

Cartier
Jag arbetar med bland annat rekrytering och den typen av cert. du nämner hade jag aldrig ens noterat på ett CV. Det beror såklart på branschen man jobbar i, men i min bransch (konsulter inom verksamhets/affärssystem) är den typen av meriter helt ointressanta. I min värld är det i så fall mycket bättre på meriter där du tydligt visar att du har förmåga att ta initiativ, att du sett till att fixa någon form av extrajobb, arbetat ideellt eller har tillskansat dig direkt kunskap om ett ämne som berör din bransch (läst någon kurs på distans eller annat i den häraden)
 

Marquise

Omega
Jag arbetar med bland annat rekrytering och den typen av cert. du nämner hade jag aldrig ens noterat på ett CV. Det beror såklart på branschen man jobbar i, men i min bransch (konsulter inom verksamhets/affärssystem) är den typen av meriter helt ointressanta. I min värld är det i så fall mycket bättre på meriter där du tydligt visar att du har förmåga att ta initiativ, att du sett till att fixa någon form av extrajobb, arbetat ideellt eller har tillskansat dig direkt kunskap om ett ämne som berör din bransch (läst någon kurs på distans eller annat i den häraden)


Jodå, jag förstod detta också. Frågan var dock vilka typer av extrameriter utöver de jag nämnde som finns därute. Jag förstår också att skepparexamen är helt onödigt om jag vill bli börsmäklare. mosse nämnde Truckkort A&B, detta KAN hjälpa dig att få ett arbete.
 

Randel

Cartier
Jodå, jag förstod detta också. Frågan var dock vilka typer av extrameriter utöver de jag nämnde som finns därute. Jag förstår också att skepparexamen är helt onödigt om jag vill bli börsmäklare. mosse nämnde Truckkort A&B, detta KAN hjälpa dig att få ett arbete.

Vad är det för jobb du vill söka och vad jobbar du med idag?
 

Johanw

Cartier
Jag arbetar med bland annat rekrytering och den typen av cert. du nämner hade jag aldrig ens noterat på ett CV. Det beror såklart på branschen man jobbar i, men i min bransch (konsulter inom verksamhets/affärssystem) är den typen av meriter helt ointressanta. I min värld är det i så fall mycket bättre på meriter där du tydligt visar att du har förmåga att ta initiativ, att du sett till att fixa någon form av extrajobb, arbetat ideellt eller har tillskansat dig direkt kunskap om ett ämne som berör din bransch (läst någon kurs på distans eller annat i den häraden)

Därför lönt att jag tjatar på barnen att scouterna är bra? Tyckte inget om de innan men efter att sett vad de utför så tycker jag att det ger väldigt mycket inom just förmåga att ta initiativ.
 

Hugii

Audemars
Goddag, läste någon artikel idag om ungdomar som försöker komma in på arbetsmarknaden men inte får in sin fot då de inte har någon erfarenhet eller meriter. Då tänkte jag att man kunde gå småkurser för att öka sitt CV och få Certifikat för detta. Kommer själv ihåg när jag satte ihop mitt första CV hur mycket energi man kunde lägga på att klämma in någon liten extra merit man hade glömt.

Så vad finns det för olika typer av Certifikat och liknande? Ska ju inte kosta en förmögenhet, man vill ju gärna inte sälja klockan ;)

De jag kommer på är:

Radio Certifikat 2 000;-
Skepparexamen 3 500;-
Jaktlicens 10 000;-
GMU ? Gratis

Har ni fler förslag? Själv sugen på att utöka mitt CV då jag inte tänker stanna där jag är allt för länge.
Vad är syftet med fler cert? Högskoleutbildning är gratis i Sverige?
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Idag studerar jag, har jag tid över och tänkte därför fylla ut mitt cv. Vet inte vad jag vill arbeta med, så alla typer av kurser, utbildningar eller certifikat som kan vara till hjälp efter skolan är intressanta.

Om du studerar har du väldigt bra möjligheter att skaffa dig meriter; Engagera dig i kåren, olika föreningar, nattklubben på campus, receptionen, fadder/phösare/nolleanordnare osv. Oftast sker det helt individuellt och passa på nu när du ändå har lite tid över.

Jag själv ska ta hand om godsmottagningen när vi har en arbetsmässa nu i januari, detta leder förhoppningsvis till att företagen får upp ögonen för mig - halva foten inne.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Man får ju inga jobb via arbetsförmedlingen.. Gå runt på stan med sitt CV personligen eller ringa är ju bra mycket större träffchans. Åtminstone när det gäller jobb som inte kräver universitets utbildning/ längre arbetserfarenhet.

Jämför med att ragga. Sitta hemma och skicka slentrian meddelanden till tjejer på facebook eller vara ute och mingla runt på krogen? Var är störst träffchans ;)?

TINDER
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Personligen skulle jag som blivande arbetsgivare vilja ringa till ICA där den arbetssökande knäckt extra under studietiden. Då får jag kalla fakta om personen är duglig eller inte och jag slipper sitta och bläddra mellan sminkade CV:n.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag tror -utan att egentligen veta- att det är bättre att jobba med sig själv än sitt CV. Jag känner mig hyfsat framgångsrik, men inga jobb jag haft har jag fått på grund av de högskolepoäng jag har (utom kanske korrläsningsfirman) utan genom att visa upp mig och vara lite "på".

Detta gäller även mina vänner som har en mer traditionell väg, typ skola-högskola-jobb med det man studerat-bättre jobb-bättre jobb-bäst jobb-karriär.
De har slitit med det, och lärt sig sina kvaliteter.

Vad gäller de cert som inte har med ens huvudsakliga inriktning att göra så tror jag att de möjligcis kan vara till nytta om du söker väldigt breda jobb, men inte om du ska visa att du är en jävel på något väldigt specifikt. Då smäller definitivt kårjobb och liknande högre. Med lite tur kan du visa upp dig och bygga ditt nätverk där, plus att du visar att du är engagerad.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Kostar skepparexamen bar 3500kr? Trodde det skulle vara betydligt dyrare. Någon som vet hur lång utbildningen är? Nu blev jag sugen.
 
Topp