• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT Paketöppningshysterin

En vecka utan...?

  • Ja

    Röster: 38 30.4%
  • Nej

    Röster: 83 66.4%
  • Vet ej

    Röster: 4 3.2%

  • Totala väljare
    125

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Forumets styrka ligger enligt min åsikt i att det till största delen är självmodererat. Medlemmarna själva styr vad som ska skrivas och "bumpas" genom nya inlägg. Om det nu är många paketöppningar på förstasidan beror det ju på att många av medlemmarna uppskattar dem och gör inlägg i trådarna. Den dag vi slutar gilla paketöppningarna så kommer de inte kommenteras i lika hög grad och således relativt snabbt försvinna bakåt bland sidorna.

Däremot skulle jag uppskatta om antalet trådar/sida ökade något, säg 50 istället för dagens 30. Lat som jag är scannar jag i regel oftast av förstasidan efter nya trådar och en del trådar som förtjänar uppmärksamhet försvinner ibland iväg lite väl snabbt från förstasidan...

Trevlig lördag förresten!
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag gillar verkligen paketöppningarna! Genom att inte skriva i rubriken vad det är i paket gör att det blir lite spännande i mina ögon! Oavsett pris, hur den ser ut eller hur vanlig klockan är så är ju förmodligen ägaren väldigt glad! (Om det är rätt saker i paketet) :)

Vad sägs om en del precis som "Recensioner & Köpguider" ?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tycker det är kul när folk visar sina köp, är man trött på det så är det väl inte så himla stötande att se en tråd ang öppning. Det är ju helt valfritt att gå in på tråden. De flesta öppningar kan man ju utläsa av rubriken.


Trevlig lördag:)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
what-do-we-want_o_949912.jpg
 

Brogren

Cartier
Ska kanske se på någon lösning för att dela upp det lite - men ändå göra det lättillgängligt för alla de som gillar uppackningstrådarna - jag gillar dem t.ex.

I stil med Köp och Sälj-delen när man kan trycka i alla annonser som är "Sälj" t.ex.?

Jag tycker inte det behövs delas upp. Gillar Skolläraren inte SEIKO-trådar så klickar han inte på dem.
Gillar andra inte paketöppningstrådar så ska de låta bli att klicka på tråden i fråga.

Paketöppningar är klockrelaterade och bör inte hamna i samma diskussion om uppdelning om OT-trådarna gjorde för ett tag sedan.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Smaken är som baken, men personligen föredrar jag en intressant frågeställning eller en informativ tråd före fristående iphonebilder på en klocka jag redan sett 300 miljarder gånger.
Det ena utesluter inte det andra din gnällspik. Sätt igång och formulera intressanta frågeställningar och informativa trådar i stället för att göra utspel kring att begränsa sådant du inte gillar :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar verkligen paketöppningarna! Genom att inte skriva i rubriken vad det är i paket gör att det blir lite spännande i mina ögon! Oavsett pris, hur den ser ut eller hur vanlig klockan är så är ju förmodligen ägaren väldigt glad! (Om det är rätt saker i paketet) :)

Vad sägs om en del precis som "Recensioner & Köpguider" ?

Rätt. Och att informera sig om innehållet går oftast fort i inledningen av tråden! Att man sedan inte orkar bläddra igenom 100 bifallsinlägg innan man själv skriver det 101:a är ju en annan sak. Sedan kan man ju som Scaramanga krydda tråden så att det tar ett tag innan man är upplyst men det är ett fräscht grepp!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar verkligen paketöppningarna! Genom att inte skriva i rubriken vad det är i paket gör att det blir lite spännande i mina ögon! Oavsett pris, hur den ser ut eller hur vanlig klockan är så är ju förmodligen ägaren väldigt glad! (Om det är rätt saker i paketet) :)

Vad sägs om en del precis som "Recensioner & Köpguider" ?
Glömde kommentera sista delen. Säger som RicVin, Nej!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Paketöppningstrådar är faktiskt ett ganska lokalt fenomenen för Er som missat det. Jämfört med andra klockforum består KS av väldigt stor andel paketöppningar vilket jag tycker urvattnar forumet.

En öppningstråd där personen lagt lite tid på att fotografera och lyfta fram klockans historik, estetik eller tekniska finesser tycker även jag är roligt. Det tråkiga tycker jag är att de absolut flesta paketöppningstrådar består av dåligt tagna iphonebilder och en i princip obefintlig presentation av själva klockan.

Ta denna välskrivna öppningstråd som exempel:
https://klocksnack.se/threads/nyinkommet-vintage-och-därmed-sveriges-största-samling.21990/

Mycket trevlig! Sådant har jag absolut inget emot utan uppskattar.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Det är självklart att vissa klockor i paketöppningstrådar inte faller alla i smaken och känns lite tråkiga. Men skriver man något vettigt och tar fina bilder så lyfter det hela tråden. Även fast klockan inte är speciellt upphetsande kan en tråd bli intressant om den är välskriven med engagemang! Och vi har en tråd för OT köp. Där tycker jag OT köp ska hamna.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Nää... Nu tycker jag att vi alla tar varandras händer och tillsammans sjunger we shall overcome. Väldigt tråkig stämning på KS den här helgen.
 

Whedda

Rolex
Smaken är som baken, men personligen föredrar jag en intressant frågeställning eller en informativ tråd före fristående iphonebilder på en klocka jag redan sett 300 miljarder gånger.

Borde inte "Dagens klocka" försvinna fortare än kvickt isf...

Har personligen inget emot paketöppningar. Särskilt när det dyker upp något lite unikt/ovanligt med en kort beskrivning.

Sen är det som tidigare nämnts ganska kul att någon som köpt en klocka skall få dela med sig av den glädjen.

Klarar mig snarare utan en massa OT trådar som även om dessa kan vara intressanta inte har så mycket med klockforum att göra utan gör sig bättre på andra forum med respektive fokus.






Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Whedda
Tvärt om. Den kom till för att uppfylla behovet men samtidigt minimera dagens klocka-spammandet. Genial lösning.
 

Whedda

Rolex
Whedda
Tvärt om. Den kom till för att uppfylla behovet men samtidigt minimera dagens klocka-spammandet. Genial lösning.

Jo det håller jag med om. Men den är väl definitionen av tråkiga klockor man sett 300milj gånger ;)

Håller med om att långt ifrån alla öppningstrådar är intressanta men de som är det, t ex Per Big red Daytona eller jakob.dala GMT 6542 var fantastiska och skulle jag inte vilja missa.

Vad man gillar är ju subjektivt men öppningstrådar (av klockor) är ju åtminstone klockrelaterat till skillnad från bilar, cyklar, matlagning, Whiskey eller Skor. Trevliga ämnen jag själv är intresserad av men hade inte behövt ha dem på ett klockforum.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Fabian

Patek
2-Faktor
yonsson, om du sparar lite till så har du också råd att köpa ny klocka:)

men om det blir en seiko så skippa en öppningstråd. sånt har man ju sett förr.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ni missar min poäng Fabian och Whedda .
Poängen är att MÄNGDEN och kvaliteten på paketöppningstrådarna (enligt mig) drar ner kvaliteten på forumet.
 
Topp