• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Passande Champagne för lagring i 18år.

Sjobedan

Rolex
Som topic lyder.

Jag tænkte køpa en lite finare/bættre flaska champagne lagom tills det att vår dotter kommer till værlden. Denna flaska tænkte jag och min sambo øverræcka på hennes 18-årsdag.

Priset før flaskan då? Gærna inte øver 1500:-

På førhand tack. :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
En Cuvée Sir Winston Churchill är grymt god och går för 1155kr :) Jag rekommenderar den, men annars kanske du kan spara en månad till och köpa en Dom Perignon för 1600kr. Sir Winston är den näst bästa jag druckit, Dom Perignon är snäppet vassare :)
 

Sjobedan

Rolex
En Cuvée Sir Winston Churchill är grymt god och går för 1155kr :) Jag rekommenderar den, men annars kanske du kan spara en månad till och köpa en Dom Perignon för 1600kr. Sir Winston är den näst bästa jag druckit, Dom Perignon är snäppet vassare :)

Flyger en hel del. Dom Perignon ligger till ca 1200:- danska på kastrup om jag inte missminner mig. :)
 

Sjobedan

Rolex
Dom Pérignon 2004 kostar 1299kr på systemet. Krug ska tydligen vara bra grejer också.


Då blir det mest troligt en pava dompa! Jag menar, det borde ju vara hur coolt som helst att få en Dom perignon med arton år på nacken.

Jag har kvar min. Den ska vi øppna på brøllopet! Tillsammans med en whiskey som ær lite drygt 50 år gammal. (legat lagrade i morførældrarnas svala och mørka kællare i snart 27 år) jag blir galen om de inte smakar som førvæntat.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Då blir det mest troligt en pava dompa! Jag menar, det borde ju vara hur coolt som helst att få en Dom perignon med arton år på nacken.

Jag har kvar min. Den ska vi øppna på brøllopet! Tillsammans med en whiskey som ær lite drygt 50 år gammal. (legat lagrade i morførældrarnas svala och mørka kællare i snart 27 år) jag blir galen om de inte smakar som førvæntat.
Den whiskyn och Dompan får du recensera :)
 

Isodor

Audemars
Kul tanke!

Fast frågan är inte om du ska vänta tills dottern blivit minst 25 för hon ska kunna uppskatta den?
Tror en 18 åring kan ha svårt att relatera/uppskatta till en fin skumpa lagrad så pass länge.

Köp fler än en flaska också imho och behåll själv isf!
 
Den här tråden behöver lite bilder ;)

image.jpg

image.jpg
 

Sjobedan

Rolex
Kul tanke!

Fast frågan är inte om du ska vänta tills dottern blivit minst 25 för hon ska kunna uppskatta den?
Tror en 18 åring kan ha svårt att relatera/uppskatta till en fin skumpa lagrad så pass länge.

Köp fler än en flaska också imho och behåll själv isf!

Jag fick min nær jag fyllde 18. Den hade jag vett nog att behålla i kællaren. Har faktiskt aldrig druckit dom Perignon. Men du har absolut en poæng. Något att tænka på :)
 

Chattras

Cartier
Är det inte roligare att köpa en flaska från hennes födelse år? Annars är det ju bara inköpskvittot som anknyter till hennes år om du köper den nu.

Jag hade väntat 6-7år tills bra vintage släpps från 2014 och köpt en då. Fast det är ju ja :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tillsammans med en whiskey som ær lite drygt 50 år gammal. (legat lagrade i morførældrarnas svala och mørka kællare i snart 27 år) jag blir galen om de inte smakar som førvæntat.

Har du en gammal tunna finwirre? Att lagra en flaska gör inget för varken smak eller kvalitet. Sen kan det ju vara roligt att ha en gammal flaska. Men det är en annan sak.

Kul ide med skumpan!
 

MBx

Cartier
Pratade för ett tag sedan med en av Systembolagets "superproffs" på framförallt vin. Han sa att ju sötare en champagne är desto längre kan den lagras och den blir bara bättre. 1928 lär ha varit ett bra år.:angel: Torrare champagne når en topp varefter den blir sämre. Toppen ligger vid högst 10-15 år.

Nu är jag ingen expert utan vidareförmedlar det jag hört.:baby:

Vår dotter fick en flaska portvin när hon döptes. Portvin (vintage) på flaska kan lätt lagras i 100 år.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har dessvärre ingen koll på det, har en flaska bollinger av äldre modell i kylen som jag fick vid studenten av mina föräldrar. Lovade att öppna den när jag har uppnått saker. Annars tycker jag som Chattras, köp en från 2014. Det blir lite roligare. Som en årsklocka. ;)
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Vänta och köp lite blandat vin av årgång 2014 istället. Nu vet man ju iofs inte än om det blir ett bra år. Min son är född -11 och har ett stabilt lager av vintage Port, söta tyskar och alldeles för dyr Bourgogne.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag skulle kollat åt Krüg GC. Står NV på flaskan men är blandning (cuvée) från många bra årgångar.


Då blir det mest troligt en pava dompa! Jag menar, det borde ju vara hur coolt som helst att få en Dom perignon med arton år på nacken.

Jag har kvar min. Den ska vi øppna på brøllopet! Tillsammans med en whiskey som ær lite drygt 50 år gammal. (legat lagrade i morførældrarnas svala och mørka kællare i snart 27 år) jag blir galen om de inte smakar som førvæntat.

När man tappar upp whisky på flaska så avstannar lagringsprocessen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Nej verkligen inte. Bra att tänka på är att moget vin (och Champagne) i många fall är något av en "acquired taste" som inte faller alla i smaken, kanske allra minst en nybliven 18-åring med begränsad erfarenhet av vindrickande.


Tobias Eriksson

Tvärtom. De allra flesta viner, skulle nog vilja säga alla, mår bra av lite lagring. Även Bollinger, Pol Roger och Veuve Clicquot NV mår bra av några år på rygg.

Däremot är det som Uppkorkat säger mycket viktigt, mogna viner smakar annorlunda och kanske inte faller i smaken på en oerfaren. Det är speciella toner som tar ett tag att uppskatta, vet inte om jag hade gjort det vid 18 års ålder faktiskt... 25 kanske är en bättre idé. Då har man hunnit dricka en hel del bra viner vid det laget.
 
Topp