• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Rakkniv

P-A

Sir Spamalot
Jag tänkte prova rakkniv.
Mad ska man tänka på?
Tips på bra modell och vart man köper någonstans?
 
Leta på loppisar och hos antikhandlare.
De bästa knivar du kan hitta hette Bengall. Fantastiskt stål!
Hittar du en sådan så kollar du med http://www.eskilstunasliperiet.se/ om de kan slipa den.
Farsan var frisör och rakade med kniv. Skickade knivarna till sliperiet 1 gång om året.
Han striglade kniven inför varje rakning
 
Jag kör själv med "saferyrazor" med vanliga dubbelbladiga rakblad och det är riktigt bekvämt! Vill du inte betala det ganska höga priset för en "riktig" rakkniv kan du prova en "shavette" vilket är en rakkniv som använder sig av vanliga rakblad, och är betydligt billigare!

Som nämnt har gents.se ett bra utbud :) är du i helsingborg kan du även kika in i deras butik där!
 

maxmol

Panerai
Enda fördelen med en rakkniv är att det kanske är det manligaste man kan göra.

Nackdelen är att det är svårt att slipa den. Lätt att skära sig och tar tid.

Jag skulle föreslå en vintage-rakhyvel istället.

Köpte denna på loppis och städade till den (se bild).

Fördel är att det går snabbt. Är skönt och man får inte finnar, razor burn eller inväxa hårstrån eftersom rakningen inte är lika nära som tex en Mach 3 osv.

Nackdel, inte lika nära rakning om man vill ha det och inte har ovanstående problem.


5eqyse8u.jpg


PS, riktiga rakblad till denna kostar fan ingenting. Mer pengar till klockor...
 

Nexus

Panerai
Schavette från ebay! Köpte en för knappt 30 spänn, perfekt för att känna av läget innan man går loss "på riktigt"
Kan posta mer info vid senare tillfälle om det är av intresse
 

Camo00

Patek
Du ska ha en shavette, dvs med utbytbara rakblad som nämnts ovan. Till det behövs en rakborste, raktvål, ev rakolja, kanske ett snyggt ställ, ett alunstift och så lite bra groomingprodukter till före och efter...
Du ska köpa prylarna på www.guapo.se! De är billigast och mycket trevliga!! :)
 
Det
Enda fördelen med en rakkniv är att det kanske är det manligaste man kan göra.

Nackdelen är att det är svårt att slipa den. Lätt att skära sig och tar tid.

Jag skulle föreslå en vintage-rakhyvel istället.

Köpte denna på loppis och städade till den (se bild).

Fördel är att det går snabbt. Är skönt och man får inte finnar, razor burn eller inväxa hårstrån eftersom rakningen inte är lika nära som tex en Mach 3 osv.

Nackdel, inte lika nära rakning om man vill ha det och inte har ovanstående problem.



PS, riktiga rakblad till denna kostar fan ingenting. Mer pengar till klockor...

Jag kör också med säkerhetshyvel men till skillnad från dig tycker jag att jag får en närmre rakning. Kanske är inställnings fråga. Inte ångrat en sekund sen jag bytte från gilettes flerbladssystem.
 

David

Bödeln
Jag har ett gäng paket safety-blad från olika tillverkare, om någon vill prova skickar jag gärna ett av varje.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kör med kniv. Gents har bra priser. Googla på rakkniv så hittar du deras konkurrent.
Det du behöver tänka på teknikmässigt finns på youtube (sök på straight shave).

Du behöver: Kniv, borste, ställ till borsten, raktvål, läder till att stringla.

Jag använder vanligt sadelläder till att stringla.
Förr i tiden använde man insidan av handen.
Ett tips är att även köpa rakolja och ha det under tvålen. Det ger ännu bättre glid.

Raktvål är 100 gånger bättre än vanligt raklödder. Det finns raktvålar som säljs i skål vilket är smidigt.

Glöm inte att det tar någon/några veckor innan huden vant sig. I början kommer du bli röd, så köp någon lugnande aftershave-salva.
 
  • Like
Reactions: P-A

UNO

Panerai
Lägg ner alla farliga och dumdristiga försök.
Med dagen hyvlar är rakkniven onödig.
Lite som att hylla gamla Leicakameror som var bäst 1955.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Handlar vad jag förstår om känsla bl.a.
Som att jämföra Quartz och Mekaniska klockor....

Ganska exakt så ja. Jag gillar hela proceduren. Det blir en ritual att raka sig. Å andra sidan har jag helskägg, så jag rakar enbart hals och kinder, så jag är inte så beroende av daglig rakning.
 
  • Like
Reactions: P-A

UNO

Panerai
En klockas primära uppgift är att visa tiden.
Att ta med argumentet känsla som ett argument håller inte, rakkniven är som ett sol-ur.
 
Klart det har med känsla att göra, och mekaniska klockor är sjukligt mer obsoleta jämfört med kvartsklockor än vad rakkniven är jämfört med en mach3.

Rakkniven och en gammeldags rakhyvel är både bekvämare att raka sig med och bättre för huden (i alla fall enligt en kompis bachrlorarbete).
 

Nexus

Panerai
Gents har en kniv i mammutben för typ 4 lök.
Klart du ska ha en rakkniv som inte bara är tillverkad i djur, utan även ETT UTROTAT DJUR.
MAMMUT!!
En mer klassisk/maskulin rakning än så kan du inte få utan att blanda in diverse närstridsvapen.
Du vet att du vill ha den.
 

hedbrg

Panerai
Nej, rakkniv är inte föråldrat, det ger fortfarande den närmsta rakningen. Men däremot är de rätt likt latin, de är få som bemästrar det idag.

Vill man prata miljövänlighet och liknande gör som jag, spara ut ett trevligt helskägg :)
 

Watch out

Cartier
Mina erfarenheter är att en del nya rakknivar ex från Dovo och liknande inte kommer rakklara ur lådan utan måste slipas upp en aning innan. Sen är det bara att hålla skärpan med strigel före och efter rakningen. Vill du köra vintage så är gamla goda Heljestrand från Eskilstuna i toppen på kvalitet. Nr 24 är en fin liten modell som är lätt att börja med och bla kommer åt under näsan fint (om du inte kör musche då :pompus: ). Annars ligger de från Solingen och Sheffield bra till med.

Att hålla den skarp är hela grejen så att beställa med en shevette med några japanska feather-rakblad (kostar som en godispåse) kan vara en idé för de mornar man har lite mindre tid på men ändå vill öva på tekniken. Rakolja och tvål/kräm som nämnts innan är det bästa. Vill man inte lägga 3-400 kr på en olja från gents så funkar Apotekets mandelolja för en 50lapp precis lika bra. Angående borstar så är det rätt stor skillnad på de olika. Svinhår håller inte vatten särskilt bra och river gott. Grävling är som en dröm att vispa lödder med då det håller vatten en hel del bättre. Sen finns det ett gäng olika kvalitet på hår där. Den största skillnaden är mjukheten mot huden. En silvetip (dyraste/skönaste) är oftast det man tillslut skaffar när man provat lite. Fint att värma upp huden med varmvatten och mjuka med olja innan och sedan vara lätt på handen. Är lite mer procedur än rakapparat men ger fin och skön rakning och en liten soft stund för sig själv. :happyhappy:

Men framför allt. Glöm inte alunstiftet. There will be blood..


Ha så skoj med kniven!​
Själv kör jag mest med en kompromiss nu. Safetyhyvel och borste. Beatern är en Merkur Futur 700.​

15x7141.jpg
 
Topp