• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Säkerhetssituationen i klockbutiker / Sverige i stort, förr, nu, sedan

Är du orolig för säkerhetssituationen i Sverige nu och i framtiden?

  • Ja, jag är orolig.

    Röster: 14 20.9%
  • Nja, det är väl inte så farligt? Eller?

    Röster: 23 34.3%
  • Nej! Trådskaparen borde äta sin(a) medicin(er)!

    Röster: 30 44.8%

  • Totala väljare
    67

TicTack

Cartier
Detta inlägg fick mig att fundera lite:

https://klocksnack.se/threads/film-yngvie-malmsten-köper-rolex-fölr-137k-kr-1992.28261/
Bristen på säkerhet(i butiken dvs) [år 1992] i förhållande till hur det är idag gör störst intryck på mig. Antar det fanns färre 15årigar med kniv och vapen förr....
Vid 2:22
http://www.svt.se/sa-javla-metal/yngwie-malmsteen-sveriges-storsta-gitarrhjalte


Detta var alltså 1992. Redan 1998/1999 vet jag att det var "ringknapp" på samtliga "finklockbutiker" i Stockholm, eller när kom "ringknapparna"? Efter det har ju slussarna kommit, och så säkerhetsskåp i butiken med glasruta, och tidslås. Och nu har ju vissa butiker tom egen säkerhetsvakt (på heltid, verkar det som?)! Jag vet butiker i Sverige som inte har sina finaste klockor framme, utan i kassaskåp utanför kundutrymmet, under butikens öppettider...

Personligen skulle jag inte gå ut ur en bättre klockbutik med en nyköpt klocka i klockboxen i en kasse från butiken. Allt för lättplockat, när man gått ur slussen... Försäkring eller inte, hur kul är det att bli rånad?

Förr eller senare sitter vi där i skottsäkra bilar och de med mest deg flyger helikopter. Då lär man prata nostalgiskt om 2014, när man kunde visa sina klockor öppet på stan och köra vanliga bilar.

...
"Even though the crisis does exist, I consider my well-being and my security a priority," said Mr. Neves, the owner of a small marketing agency. "I am afraid of being shot dead."
...
Brazilians have already trimmed their appetites for appliances and electronics in the recession, but bulletproofing is one expense they are not giving up easily. Once the domain of the very rich, armored cars have become a middle- and upper-middle-class obsession, especially in this huge city notorious for roadside assaults and kidnappings.
...
Från denna 5 år gamla artikel:
http://www.nytimes.com/2009/05/04/world/americas/04brazil.html?pagewanted=all&_r=0

Detta är alltså redan en verklighet i länder som Brasilien och Sydafrika, se citat och länkar nedan. Jag ser mycket få tecken som pekar på att Sverige inte kommer att fortsätta utvecklas i den riktningen. :-(

Jag kan redan nu förutse hur många svarar mig att jag har helt fel; men tänk bara på hur dagens Sverige på många områden skulle chockera någon från 1992 - och då pratar jag inte om smartphones!

I bättre villaområden i Sveriges storstäder har "nästan" alla larm idag, så var det inte 1992. Idag har 15% * av samtliga villor i Sverige larm. Nästa drag från tjuvarna är störsändare**. Nästa steg blir att de som i Brasilien och Sydafrika helt enkelt rånar sig till det de vill ha. Och då har du tur att de inte kidnappar dig...

Här finns lite sammanfattande statistik:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/oron-for-brott-ar-inte-ogrundad_8058316.svd ***

Fråga t.ex. gärna dina äldre kvinnliga släktingar om de kände sig osäkra om de var ute sent själva på säg 1960-talet. Jag tänker inte måla upp en skimrande bild om att allt var perfekt på 1960-talet, då hände det också saker. Men risken är mycket högre nu, och som Neuding skriver ovan, hur hade statistiken sett ut om inte så många redan ändrat sina beteenden?

Enligt en studie från Stockholms universitet fick 94 procent av lågstadiebarnen gå ensamma till skolan i början av 1980-talet, jämfört med 47 procent i dag. Andelen barn som får föräldrars tillåtelse att gå till affären utan vuxen har sjunkit från 82 till 24 procent. ***

Här kan ni se statistik som visar "vetenskapligt" att brottsligheten i Sverige är betydligt högre än liknande grannländer, som Finland, Danmark, Tyskland, Österrike och Schweiz. Finland har halva Sveriges "level of crime". Sett till siffrorna är Sverige även sämre än nästan hela Östeuropa.

http://www.numbeo.com/crime/compare_countries_result.jsp?country1=Sweden&country2=Finland
http://www.numbeo.com/crime/region_rankings.jsp?title=2014-mid&region=150
http://www.numbeo.com/crime/city_result.jsp?country=Sweden&city=Stockholm

Jag kan inte hitta om datan ovan är självrapporterade, från statistik eller en mix av dessa. Jag tycker dock att Sveriges avvikelse från länderna uppräknade ovan är anmärkningsvärd. Även om man kollar på mer "officiell" statistik, se nedan, så kan man se att vad gäller t.ex. rån så ligger Sverige på dubbla per capita nivåerna jämfört med Danmark, och tredubbla mot Finland. Även vad gäller "sexuellt våld" så ligger vi på 3x siffrorna i Finland och Norge.

http://www.unodc.org/unodc/en/data-and-analysis/statistics/data.html
http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/statistics/crime/CTS2013_Robbery.xls
http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/statistics/crime/CTS2013_SexualViolence.xls


Vad säger du, är det jag som är nojig, eller känner du samma sak? Kommer säkerhetsläget förbättras eller försämras i Sverige säg de kommande åren 25? Vad blir nästa steg för klockbutikerna? Enbart tidsbokningar med bakgrundskontrollerade kunder? Metalldetektorer? För väpnade vakter får de väl inte ha i Sverige, än? Vad blir nästa säkerhetstrend för privatpersoner efter hemlarmen?


Lite Länkar:
http://online.wsj.com/news/articles/SB125253329665697311

http://www.armormax.co.za/armoured-cars-south-africa-bulletproof-cars-armormax-armor-company.aspx

*
http://www.aftonbladet.se/debatt/article15282268.ab

**
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tjuvarnas-nya-metod-gor-dyra-larm-vardelosa/
 

Owaysis

Cartier
Jag kan förstå resonemanget men i det stora hela så känns det som att du målar upp en väldigt dystopisk bild där man i Sverige kommer behöva beväpna sig enbart för att inte bli rånad på mjölken man nyss köpt på Ica..

Paranoid much? I think so!
 

Sputniq

Panerai
Ett riktigt mastodontinlägg, som enligt mig tyvärr blir svårt att seriöst koppla till klockbutiker. Blir även svårt att göra en seriös jämförelse med Brasilien där man måste gå in med militär i problemområden dagligen. Dock är det ett väldigt relevant ämne du tar upp, att Sverige ligger högt internationellt sett både vad gäller "vanliga" rån, våldsbrott samt sexualbrott. Kort sagt så har Sverige blivit en otryggare plats helt enkelt, och precis som du antyder så är inte detta något som verkar vara på väg att ändras.
 

TicTack

Cartier
Ett riktigt mastodontinlägg, som enligt mig tyvärr blir svårt att seriöst koppla till klockbutiker. Blir även svårt att göra en seriös jämförelse med Brasilien där man måste gå in med militär i problemområden dagligen. Dock är det ett väldigt relevant ämne du tar upp, att Sverige ligger högt internationellt sett både vad gäller "vanliga" rån, våldsbrott samt sexualbrott. Kort sagt så har Sverige blivit en otryggare plats helt enkelt, och precis som du antyder så är inte detta något som verkar vara på väg att ändras.

Tja, som det har utvecklat sig så tycker jag det påverkar klockintresset och klocksamlandet.

Butikerna: Om man struntar i övriga säkerhetsåtgärder, så måste jag i vissa butiker vänta 5-15 minuter innan jag kan få prova en klocka pga tidslås. I andra butiker har de, som jag nämnde, vissa av klockorna inlåsta i kassaskåp utanför butiksmiljön.

I samhället i stort: Nu är jag kanske lite paranoid, men jag gillar inte att bära dyra klockor i kortärmat i kollektivtrafik och lite skummare miljöer. Speciellt om klockan har "färgat" guld i sig, vilket dock få av mina klockor har, bara en.
 

TicTack

Cartier
Jag kan förstå resonemanget men i det stora hela så känns det som att du målar upp en väldigt dystopisk bild där man i Sverige kommer behöva beväpna sig enbart för att inte bli rånad på mjölken man nyss köpt på Ica..

Paranoid much? I think so!

Ja, jag är lite paranoid. Låt oss hoppas att jag har fel!

Men, att det har hänt en hel del sedan 1992 kan vi ju vara överens om. Eller hur? Titta bara på vad som hänt med klockbutikerna. Låt oss nu hoppa 22 år framåt i tiden, var hamnar vi då? Om vi extrapolerar.

Exakt vilken förändring i eller av Sverige kommer att leda till att den nuvarande trenden avstannar? Jag ser ingen förändring som pekar mot mindre brottslighet i framtiden. Jag ser ingen utveckling som kan bromsa nuvarande ökningstakt vad gäller brott, t.ex. rån mot person eller butik.

Berätta gärna vad du ser!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hoppla TicTack

Har du suttit uppe hela natten för att skriva det där?

Alternativet medicinering låter inte så dumt... ;)

Jag ser befolkningsökning i spåkulan. Och ökat välbefinnande i stort. Med fler människor och ökat välbefinnande kommer mer saker att hända. Saker som upplevs som dåliga respektive bra. I det stora hela påtagligt mer bra än dåligt. Med ups and downs längs vägen. Det är vad jag ser.

Möjligen har du identifierat ett lokalt "down" och med ett äldre talessätt, så tycker jag allt att du målar fan på väggen...

Tänk positivt och fortsätt med medicinen, vetja! ;)

Förresten, undrar hur dörren var låst när den här såldes 1970:

DSC_0447_zpslzatzrc9.jpg


A
 

Owaysis

Cartier
Ja, jag är lite paranoid. Låt oss hoppas att jag har fel!

Men, att det har hänt en hel del sedan 1992 kan vi ju vara överens om. Eller hur? Titta bara på vad som hänt med klockbutikerna. Låt oss nu hoppa 22 år framåt i tiden, var hamnar vi då? Om vi extrapolerar.

Exakt vilken förändring i eller av Sverige kommer att leda till att den nuvarande trenden avstannar? Jag ser ingen förändring som pekar mot mindre brottslighet i framtiden. Jag ser ingen utveckling som kan bromsa nuvarande ökningstakt vad gäller brott, t.ex. rån mot person eller butik.

Berätta gärna vad du ser!
Jag förstår som sagt ditt resonemang och jag håller med dig till rätt stor del, det var just kopplingen till Brasilien och annat som jag tyckte var lite överdriven. Tyvärr så är det ju som du säger att det ser ju inte ut att bli bättre utan snarare sämre. Nu tänker jag inte sitta här på bussen på väg mot jobbet och försöka lösa samhällets problem med brottslighet. Men min syn på det hela är att man ska försöka vara lite proaktiv. Det jag menar är att någon som har en utbildning och ett bra jobb med största sannolikhet inte kommer ägna sig åt kriminalitet. Någon som inte har något jobb eller någon större framtidsvision lär å andra sidan vara mer benägen till att syssla med sånt. Därför är det här ett problem som samhället ska lägga mer fokus på att lösa från början istället dör att enbart satsa på att straffa de som begår brott.. Mkt floskler från min sida men kag skyller det på sömnbrist..
 

maxmol

Panerai
Det är ju ingen super ökning av rån. Minskat de tre senaste åren men är relativt högt nu. Dock inte på en MadMax nivå.

Vad som dock har hänt är att rånen har ändrat former. Rånar du en bank idag så kommer du undan med lakritskarameller, informationsblad och ett ergonomiskt-keyboard. Istället för banker och personrån där man tar kontakter siktar man in sig på värdesaker som klockor och klockbutiker. Så det har inte ökat särskilt mycket utan framförallt ändrat former.


https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/ran.html
 

Erik1

Patek
2-Faktor
På tal om Irrelevant OT snack.. Tycker vi gör
som på läktaren, håller politik utanför forumet

Men för att själv inte vara OT i tråden. Det är väsentliga skillnader på Johannesburg & Sao Paolo kontra Stockholm. Vi har tex. Inte miljoner folk som bor i slum/ favelas...
 

TicTack

Cartier
Det är ju ingen super ökning av rån. Minskat de tre senaste åren men är relativt högt nu. Dock inte på en MadMax nivå.

Vad som dock har hänt är att rånen har ändrat former. Rånar du en bank idag så kommer du undan med lakritskarameller, informationsblad och ett ergonomiskt-keyboard. Istället för banker och personrån där man tar kontakter siktar man in sig på värdesaker som klockor och klockbutiker. Så det har inte ökat särskilt mycket utan framförallt ändrat former.


https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/ran.html

Se:

http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/statistics/crime/CTS2013_Robbery.xls

Rån verkar ligga på samma nivå per capita i Sverige 2012 som det gjorde 2003, runt 100 per 100 000 inv.
Det innebär en risk att på 80 års liv bli rånad på cirka 8%, ganska högt, med tanke på hur jobbigt man hört att det skall vara!
1 - (1 - 100 / 100000) ^ 80 blir cirka 8%

Men låt oss fundera på siffran och jämföra.

På samma tid har Danmark gått från 59 till 53 rån per 100 000 inv. Finland och Norge ligger på runt 30 per 100 000 inv.

Varför skall vi behöva vara så mycket sämre? Och tänk på att detta är en tid då det "kontantlösa" samhället införts. Själv har jag denna tid gått från att använda kontanter till att använda kort till "allt". Då borde rånen gått ner.

Personligen skulle jag också vilja se vad en lågkonjunktur gör med dessa siffror.

Däremot har sexuellt våld ökat i jämn takt från 110 till 180 per 100 000 inv per år. Dvs ej hoppat vid enskild lagändring.
Risken att drabbas under livet blir då 13%. Räknar man med att bara kvinnor drabbas, blir risken 26%.
1 - (1 - 180 / 100000) ^ 80
 

maxmol

Panerai



Det har ju som sagt ändrat former. Konantlösheten gör det numera är klockor, mobiltelefoner och jackor osv. som tas.

Generellt går det upp och ner i statistiken. Men utvecklingen har ändå varit relativt jämn. Jag skulle vara försiktig med FN-statestik eftersom olika länder har olika rubricering. T.ex. "extortion" ska enligt FN statistiken inte ingå. Jag kan garantera dig att det gör det i den svenska statistiken eftersom hot om våld utgör råntvång se 8 kap. 5 § BrB.

Skillnader i övrigt i norden brukar normalt bero på tolerans och benägenhet att anmäla brott. I Brå statistiken så kan du ju se hur det ser ut i lågkonjuktur. Som jag förstår det så sker det inga större ändringar då. 90-talet var högt men som jag förstår det så var det pga. alla värdetrasportrån vilket inte berodde på någon extern orsak utan berodde på en ändring av hur man genomförde transporterna.

Självklart är det traumatiskt med rån och 8% över en livstid kan uppfattas som högt. Men allt på detta område är relativt. Vad skulle t.ex. vara en rimlig nivå?

De flesta undersökningar pekar på att toleransen för våld i samhället har minskat. Det är vad jag tror ger upphov den mediala bilden att samhället skulle vara farligare nu än tidigare.

Jag förstår inte riktigt din poäng med barn som går ensamma från skolan och larmsystem? Detta är åtgärder som folk tar för att inte utsättas för brott. Det har normalt lite att göra med verkligheten utan har mer med ens egna riskbenägenhet att göra.

Det var intre bättre för om man ska diskutera faktiska kränkningar. Innan WWII fans det en hög tolerans för våld i hemmet. Barn aga förbjöds först 1979 och våldtäkt i äktenskap först 1965. Saker som förstås som självklara.

Jag menar självklart inte att allt detta är oproblematiskt. Utan istället att det är lite tidigt att låsa in sina barn, minera gården och ta på sig foliehatten. För vi är inte påväg in i något dystopiskt favela samhälle. Chillax och var nöjd med en vanlig säkerhetsdörr och bra hemförsäkring. :cool:
 

Chattras

Cartier
Jag tror även att i takt med att butiker med mera exklusivt utbud blir säkrare och säkrare mot inbrott. Pansarglas, metallfasader kvällstid, cementpelare utanför osv kommer rånen mot dessa att öka. Det blir ju tillslut den enda vägen för idioterna att roffa åt sig grejer.
 

Hugii

Audemars
Globalt fenomen som gäkler alla länder. Personligen tror jag att butiker älskar ribgklockan, slussen och tidlås för de slipper väldigt mkt oseriösa besök som ska in å bara titta menninte alls intresserade av klockan. Lite som om jag ska gå in på ett raketcenter, wow häftigt. :)

Rånen går väl ner.. men jag är mer orolig för bedrägerier.
 

Apansson

Torpare
Jag kan tycka slussar är både bra och dåligt ur ett rent kundperspektiv. Visst, jag känner mig oerhört mycket tryggare när jag halar upp min egen klocka på disken i en butik där det finns sluss, prövar man något på t.ex NK så är det egna klockan i fickan som gäller för att undvika snatch n grab.
Dock kan sluss vara jobbigt ibland, när jag bara vill gå in i en butik för att döda lite tid och glutta i montrar. Känns lite som att man "tränger sig på" och slösar tid när man ringer på dörren och bara "ska titta runt lite". Säkert jag som har problem i huvudet, men det känns lite som att man är i vägen när man inte har någon business där.

Förstår självklart att sluss och tidlås och hela faderullan är oerhört skönt att ha för personal i butiken, och därför ska säkerhet stanna kvar/utvecklas. Personalens välbefinnande är A och O, och i slutändan blir upplevelsen som kund betydligt bättre (när man faktiskt har något ärende där, vilket vi alla klocknördar väl oftast har?!)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ska jag vara helt ärlig är ett rån inte så traumatiskt, självklart individuellt men skulle påstå att det ofta överdrivs i rätten för att få högre skadestånd (helt rätt enligt mig) Pratar om personrån, butiksrån är ju oftare hotfullare med vapen/ attrapper.

Själv utsatt för ett rånförsök där jag blev slagen med telebatong, men de fick inget. Hade känts värre om jag gett ifrån mig sakerna självmant, ryckte på axlarna och fatta inte varför de kämpar så för en lur och någon hundralapp.

Butiker har väl redan väl genomarbetad säkerhet och det går ju inte att gardera sig till 100%. Har man beväpnade vakter blir det ofta bara mer våldsamt.
 

SSL

Audemars
Sluss är säkert skitgrymt. Jag har gått genom en sluss o det var Erikson Urhandel. Är väl inte jättesugen på att dra till en butik med sluss bara för att kolla runt. Går iofs sällan i butiker annars heller men skippar helst att gå in om det e sluss. Blir window shopping och sen google ist.
 

Rivalen

Rolex
Så fort man slår/blir slagen med hand eller tillhygge eller stucken med kniv så är ju utgången lämnad åt slumpen. Ett blåmärke eller ett jack som tejpas ihop alternativt allvarliga skador invaliditet eller i värsta fall döden. Inte mycket som varken förövaren eller offret kan göra för att påverka om man har tur eller otur när väl slaget sticket är utdelat. Så att säga att traumat är generellt sett är överdrivet är i min värd en förenkling som inte håller.

Jag vill att det skall vara enkelt att gå till urmakaren. När han vill skydda sitt och sin personal så har jag den största respekt för det, men ju mer omfattande skyddsmetoderna är så innebär ju det att buset inskränker den laglydige medborgarens frihet och kanske handlarens möjligheter att få in nya kunder i butiken. Känslan av Fort Knox är ju inte optimal för mötet med kund.

OP pekar ut en möjlig färdriktning som jag delvis inte håller för otrolig även i Sverige.

Jälmers Ur i Borås som nyss råkade ut för sitt 7e rån/stöld/inbrott har satt i nya och kraftigare/segare rutor som skall funka bättre i kombination med redan befintligt galler (på nätterna). Knapp för att öppna samt säkerhetsskåp för finklockorna samt kameror inne i butiken finns redan. Jag hälsade på dem idag och alla var vid gott mod inklusive Åsa som är nyanställd efter genomgången urmakarutbildning.

Själv vill jag se mer mycket mer resurser till brottsbekämpning.
 

TicTack

Cartier
Så fort man slår/blir slagen med hand eller tillhygge eller stucken med kniv så är ju utgången lämnad åt slumpen. Ett blåmärke eller ett jack som tejpas ihop alternativt allvarliga skador invaliditet eller i värsta fall döden. Inte mycket som varken förövaren eller offret kan göra för att påverka om man har tur eller otur när väl slaget sticket är utdelat. Så att säga att traumat är generellt sett är överdrivet är i min värd en förenkling som inte håller....

Precis. Detta för upp ytterligare ett ämne där brottsligheten påverkar mig. Skulle rån och inbrottsrisken vara mycket lägre, skulle jag kanske kunna tänka mig att "spara ihop" till en Patek. Som det är nu har jag dock valt att begränsa priset per klocka till nyare stålrolexar. Detta för att jag vill vara helt säker på att jag direkt lämnar ifrån mig saker om jag blir rånad; och inte börjar tjafsa. Detta kan dock vara att välja bort min psykiska hälsa mot den fysiska säkras; men det är så jag har bestämt mig att göra.



...
Jag vill att det skall vara enkelt att gå till urmakaren. När han vill skydda sitt och sin personal så har jag den största respekt för det, men ju mer omfattande skyddsmetoderna är så innebär ju det att buset inskränker den laglydige medborgarens frihet och kanske handlarens möjligheter att få in nya kunder i butiken. ...

Jag känner till butiker som efter upprepade rån upphört. Om de blev knäckta psykiskt eller ekonomiskt vet jag inte.

...
Jälmers Ur i Borås som nyss råkade ut för sitt 7e rån/stöld/inbrott har satt i nya och kraftigare/segare rutor som skall funka bättre i kombination med redan befintligt galler (på nätterna)....

7:e brottshandling? Mycket tråkigt att höra. De skulle nog hålla med mig i en hel del.
 

TicTack

Cartier
Ska jag vara helt ärlig är ett rån inte så traumatiskt, självklart individuellt men skulle påstå att det ofta överdrivs i rätten för att få högre skadestånd (helt rätt enligt mig) Pratar om personrån, butiksrån är ju oftare hotfullare med vapen/ attrapper.

Själv utsatt för ett rånförsök där jag blev slagen med telebatong, men de fick inget. Hade känts värre om jag gett ifrån mig sakerna självmant, ryckte på axlarna och fatta inte varför de kämpar så för en lur och någon hundralapp.

Butiker har väl redan väl genomarbetad säkerhet och det går ju inte att gardera sig till 100%. Har man beväpnade vakter blir det ofta bara mer våldsamt.

Bra att du klarade dig - men jag tycker att du skall vara medveten om att det är ett spel som kan ha ganska höga insatser. Teleskopbatongen kunde träffat din huvud, etc.

Jag tror man mår bättre psykiskt efteråt om man gör motstånd. Men det kan som sagt ha ett pris. Jag känner därtill rånoffer som kämpat sig undan, ungefär som dig, men åndå verkar må rätt dåligt.

Dessutom, då ju tråden och forumet handlar om klockor, så är det ju inte bara "en lur och några hundra kr" det gäller, utan kanske en fin klocka för 30 000 kr. Detta är en årslön i många länder, då kan de nog tänka sig att bruka ganska grovt våld för att få tag i din klocka.

Att man på vissa ställen i världen väljer att ha beväpnade vakter får man förstå, det är ju ett sätt för butiken att göra precis det du gjorde, kämpa emot tjuvarna. Men självklart kan det leda till mer våld, precis som det gjorde för dig.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Fråga t.ex. gärna dina äldre kvinnliga släktingar om de kände sig osäkra om de var ute sent själva på säg 1960-talet. Jag tänker inte måla upp en skimrande bild om att allt var perfekt på 1960-talet, då hände det också saker. Men risken är mycket högre nu, och som Neuding skriver ovan, hur hade statistiken sett ut om inte så många redan ändrat sina beteenden?
Enligt en studie från Stockholms universitet fick 94 procent av lågstadiebarnen gå ensamma till skolan i början av 1980-talet, jämfört med 47 procent i dag. Andelen barn som får föräldrars tillåtelse att gå till affären utan vuxen har sjunkit från 82 till 24 procent. ***
Lite OT.
Visserligen tror jag att de äldre känner sig mer osäkra samt att föräldrar är mer oroliga nu än för 30-40 år sedan.
Men då får man tänka på att vi har en extremt annorlunda informationskultur.

Visst, du hade radio, svt och dags & kvällstidningarna. Men det var i princip allt som gemene man hade, och därav tog sina beslut baserat på den informationen som gavs då.
Numera har vi ju allt från reddit, en miljon (överdrivning) tv-kanaler och en uppsjö av andra nyhetsmedier.
Så osäkerheten och oroligheten kan mycket väl ligga i att man har en större medvetenhet om vad som händer i sin stad och i omvärlden.

Såklart så är riskerna högre nu pga olika faktorer, men att jämföra sverige med t.ex brasilien är knivigt med tanke på brasiliens historia, ekonomiska och sociala faktorer kontra Sveriges. Nu är såklart allt inte guld och gröna skogar här heller. Men det är långt från Brasilien.

Och nu till ämnet:
Jag förstår att butikerna har utvecklats mer åt säkerhet, och det känns rätt normalt att vilja hålla sin personal och sina varor säkra.
Jag håller med om att det tar emot att gå in i vissa butiker pga slussar. Men det ju för både för kundens och återförsäljarens säkerhet.

Mitt lägenhetshus har en halvt öppen innegård, så obehöriga personer kunde komma in på gården.
Numera så är det ett kodlås/nyckellås för att komma innanför porten, ytterligare ett för att ta sig in i huset. och sedan har man ju ett par på dörren.:D(inte alla på samma gång dock)
Känns rätt standard, och jag har absolut inga problem med det.
Det känns skönt att bara de som faktiskt har något där att göra har tillgång. Och jag antar att det är lite så klockbutikerna känner sig.
 

TicTack

Cartier
...

Såklart så är riskerna högre nu pga olika faktorer, men att jämföra sverige med t.ex brasilien är knivigt med tanke på brasiliens historia, ekonomiska och sociala faktorer kontra Sveriges. Nu är såklart allt inte guld och gröna skogar här heller. Men det är långt från Brasilien.
...

Ja. Men jag tittade 22 år bakåt, tittade på läget idag på t.ex. klockbutiker, och tittar 22 år framåt. Har man barn är planeringshorisonten kanske 80 år.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag tror säkerheten alltid kommer förbättras men känns ändå alltid som tjuven är ett steg före, vill någon ta din klocka så gör dem det. Jag tror verkligen att det kommer ske flera rån i hemmet
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vi har - som tidigare nämnts här - guldsmedsbutik och är riktigt oroliga för säkerheten. Har ganska många lösningar på de "enkla" grejerna (som jag av självklara skäl inte går in på här), men allt går inte att skydda sig mot. Vi håller till i en liten stad, och sluss eller öppningsknapp skulle helt enkelt inte fungera här.

Vet inte om det här inlägger tillförde något egentligen, så jag lägger till:
Vi tror att den ökade rånfrekvensen i guld- och klockbranchen beror på att det är svårare att få tag på lättsålda varor och kontanter. "Lösningen" på detta kommer tyvärr att påverka kundupplevelsen, så vår utmaning är att få kunden att ändå känna sig välkommen. En följd av att kunder inte har enkelt tillträde är förmodligen att spontaninköpen minskar. Då dessa ofta rör mindre dyra varor kommer förmodligen butikerna "IRL" att fokusera på dyrare varor, vilken i sin tur leder till ännu mer ökad rånrisk.
Svårt.
 
  • Like
Reactions: ssl

klockodile

Dundee
2-Faktor
Detta inlägg fick mig att fundera lite:

https://klocksnack.se/threads/film-yngvie-malmsten-köper-rolex-fölr-137k-kr-1992.28261/

Vid 2:22
http://www.svt.se/sa-javla-metal/yngwie-malmsteen-sveriges-storsta-gitarrhjalte


Detta var alltså 1992. Redan 1998/1999 vet jag att det var "ringknapp" på samtliga "finklockbutiker" i Stockholm, eller när kom "ringknapparna"? Efter det har ju slussarna kommit, och så säkerhetsskåp i butiken med glasruta, och tidslås. Och nu har ju vissa butiker tom egen säkerhetsvakt (på heltid, verkar det som?)! Jag vet butiker i Sverige som inte har sina finaste klockor framme, utan i kassaskåp utanför kundutrymmet, under butikens öppettider...

Personligen skulle jag inte gå ut ur en bättre klockbutik med en nyköpt klocka i klockboxen i en kasse från butiken. Allt för lättplockat, när man gått ur slussen... Försäkring eller inte, hur kul är det att bli rånad?

Förr eller senare sitter vi där i skottsäkra bilar och de med mest deg flyger helikopter. Då lär man prata nostalgiskt om 2014, när man kunde visa sina klockor öppet på stan och köra vanliga bilar.

...
"Even though the crisis does exist, I consider my well-being and my security a priority," said Mr. Neves, the owner of a small marketing agency. "I am afraid of being shot dead."
...
Brazilians have already trimmed their appetites for appliances and electronics in the recession, but bulletproofing is one expense they are not giving up easily. Once the domain of the very rich, armored cars have become a middle- and upper-middle-class obsession, especially in this huge city notorious for roadside assaults and kidnappings.
...
Från denna 5 år gamla artikel:
http://www.nytimes.com/2009/05/04/world/americas/04brazil.html?pagewanted=all&_r=0

Detta är alltså redan en verklighet i länder som Brasilien och Sydafrika, se citat och länkar nedan. Jag ser mycket få tecken som pekar på att Sverige inte kommer att fortsätta utvecklas i den riktningen. :-(

Jag kan redan nu förutse hur många svarar mig att jag har helt fel; men tänk bara på hur dagens Sverige på många områden skulle chockera någon från 1992 - och då pratar jag inte om smartphones!

I bättre villaområden i Sveriges storstäder har "nästan" alla larm idag, så var det inte 1992. Idag har 15% * av samtliga villor i Sverige larm. Nästa drag från tjuvarna är störsändare**. Nästa steg blir att de som i Brasilien och Sydafrika helt enkelt rånar sig till det de vill ha. Och då har du tur att de inte kidnappar dig...

Här finns lite sammanfattande statistik:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/oron-for-brott-ar-inte-ogrundad_8058316.svd ***

Fråga t.ex. gärna dina äldre kvinnliga släktingar om de kände sig osäkra om de var ute sent själva på säg 1960-talet. Jag tänker inte måla upp en skimrande bild om att allt var perfekt på 1960-talet, då hände det också saker. Men risken är mycket högre nu, och som Neuding skriver ovan, hur hade statistiken sett ut om inte så många redan ändrat sina beteenden?

Enligt en studie från Stockholms universitet fick 94 procent av lågstadiebarnen gå ensamma till skolan i början av 1980-talet, jämfört med 47 procent i dag. Andelen barn som får föräldrars tillåtelse att gå till affären utan vuxen har sjunkit från 82 till 24 procent. ***

Här kan ni se statistik som visar "vetenskapligt" att brottsligheten i Sverige är betydligt högre än liknande grannländer, som Finland, Danmark, Tyskland, Österrike och Schweiz. Finland har halva Sveriges "level of crime". Sett till siffrorna är Sverige även sämre än nästan hela Östeuropa.

http://www.numbeo.com/crime/compare_countries_result.jsp?country1=Sweden&country2=Finland
http://www.numbeo.com/crime/region_rankings.jsp?title=2014-mid&region=150
http://www.numbeo.com/crime/city_result.jsp?country=Sweden&city=Stockholm

Jag kan inte hitta om datan ovan är självrapporterade, från statistik eller en mix av dessa. Jag tycker dock att Sveriges avvikelse från länderna uppräknade ovan är anmärkningsvärd. Även om man kollar på mer "officiell" statistik, se nedan, så kan man se att vad gäller t.ex. rån så ligger Sverige på dubbla per capita nivåerna jämfört med Danmark, och tredubbla mot Finland. Även vad gäller "sexuellt våld" så ligger vi på 3x siffrorna i Finland och Norge.

http://www.unodc.org/unodc/en/data-and-analysis/statistics/data.html
http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/statistics/crime/CTS2013_Robbery.xls
http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/statistics/crime/CTS2013_SexualViolence.xls


Vad säger du, är det jag som är nojig, eller känner du samma sak? Kommer säkerhetsläget förbättras eller försämras i Sverige säg de kommande åren 25? Vad blir nästa steg för klockbutikerna? Enbart tidsbokningar med bakgrundskontrollerade kunder? Metalldetektorer? För väpnade vakter får de väl inte ha i Sverige, än? Vad blir nästa säkerhetstrend för privatpersoner efter hemlarmen?


Lite Länkar:
http://online.wsj.com/news/articles/SB125253329665697311

http://www.armormax.co.za/armoured-cars-south-africa-bulletproof-cars-armormax-armor-company.aspx

*
http://www.aftonbladet.se/debatt/article15282268.ab

**
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tjuvarnas-nya-metod-gor-dyra-larm-vardelosa/

Allt faller...det går långsamt, men det faller. Det hela bottnar i en grundläggande brist på empati och insikt om att vi människor måste samarbeta för att klara oss. Något som Me-myself&I retorikerna kanske glömt bort. Folk (jag också) springer med och vet inte riktigt vad som behöver göras fast man inser att det är på väg att skita sig... Men så är man väl en cyniker också...
 

cab

Audemars
2-Faktor
Var förbi Rob idag märkte att de hade börjat med vakt där inne nu som skötte slussen också. Aldrig sett en vakt där innan.
 

TicTack

Cartier
För att följa upp denna tråden - ingen missade väl att det är långt ifrån riskfritt att köra blocketförsäljningar i hemmet? Men hur skall man vid t.ex. "bankträff" för försäljning hindra att "köparen" inte bara "hälsar på hemma" senare? Skall man hålla sitt namn hemligt tills man ser pengarna? Vid Swish-betalning måste man ju lämna sitt namn innan man får pengarna, t.ex..
 
Topp