• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: service/reparation av gamla tändare?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej,
Jag undrar om någon händig här har försökt sig på service av gamla fina tändare? Jag tänker främst på Dupont, Dunhill och Cartier.
Jag har en gammal Dupont Ligne 1 Large som läcker gas och som jag skulle vilja få igång igen. Jag antar att det är en rengöring och packckningsbyte som är aktuellt. Jag har tittat på några Youtube filmer som visar förfarandet men dessa kräver något speciella verktyg. Ett alternativ till att köpa verktygen är väl att försöka tillverka ett eget, men det är ju ett projekt i sig (framför allt hitta delar).

Min tändare i fråga;
image.jpeg



//Rozzy
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
... och lite hushållspapper som bakgrund till fotot :D
Ja, det ser rätt hemmasnickrad ut. Svårigheten är väl att hitta rätt gänga på en sexkantsbult samt hylsan utanpå. Om inte portot varit så dyrt hade jag nog redan beställt. Trist att det är olika storlekar på verktygen till olika tändare.
Nja, jag tänkte snarare bara kolla om någon har verktyg och gjort detta sedan tidigare?
 

rogart-63

Patek
... och lite hushållspapper som bakgrund till fotot :D
Ja, det ser rätt hemmasnickrad ut. Svårigheten är väl att hitta rätt gänga på en sexkantsbult samt hylsan utanpå. Om inte portot varit så dyrt hade jag nog redan beställt. Trist att det är olika storlekar på verktygen till olika tändare.
Nja, jag tänkte snarare bara kolla om någon har verktyg och gjort detta sedan tidigare?
Bultstorleken ska vi nog kunna googla fram?
 

rogart-63

Patek
Borde fiunka med nån bussning eller en bit rör. Har säkert Hornbach oxå. Troligen en Tum gänga. Har letat men inte hittat nåt?
Ingen gammal tobaks affär som kan hjälpa till.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Brobergs skickade den gärna på service som skulle kosta dryga 1500kr...
Tumgänga? Osäker. Det är ju en fransk konstruktion. Vad vet jag, får kolla och testa.

Det finns ju så många duktiga urmakare som mekar här och om det inte finns någon kunnig på tändare på forumet så får väl jag fixa verktyg och bli tändaremekanikern!

 
Senast ändrad:
Sitter o knåpar för att få i gas i tändaren.... En Dunhill. Superfin, men gasen läcker ut... Nån som har bra koll varför? Pular vidare...
image.jpeg
 
Ja säkert, lade inte ner mer tid på den.
Att jag skall sitta o pilla isär den i nån timme, och kanske inte hitta felet o kanske förstöra något...
Bättre att betala o få det fixat, kollar efter serviceverkstad, och har mailat Brobergs och cigarrhuset, o kollar dunhills hemsida...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja säkert, lade inte ner mer tid på den.
Att jag skall sitta o pilla isär den i nån timme, och kanske inte hitta felet o kanske förstöra något...
Bättre att betala o få det fixat, kollar efter serviceverkstad, och har mailat Brobergs och cigarrhuset, o kollar dunhills hemsida...
En service på en Dupont är ca 3k...
 

Top08

Breitling
Hej,
Jag undrar om någon händig här har försökt sig på service av gamla fina tändare? Jag tänker främst på Dupont, Dunhill och Cartier.
Jag har en gammal Dupont Ligne 1 Large som läcker gas och som jag skulle vilja få igång igen. Jag antar att det är en rengöring och packckningsbyte som är aktuellt. Jag har tittat på några Youtube filmer som visar förfarandet men dessa kräver något speciella verktyg. Ett alternativ till att köpa verktygen är väl att försöka tillverka ett eget, men det är ju ett projekt i sig (framför allt hitta delar).

Min tändare i fråga;
image.jpeg



//Rozzy
Hej jag utför service samt reperationer av äldre St Dupont tändare
 

Top08

Breitling
Hej,
Jag undrar om någon händig här har försökt sig på service av gamla fina tändare? Jag tänker främst på Dupont, Dunhill och Cartier.
Jag har en gammal Dupont Ligne 1 Large som läcker gas och som jag skulle vilja få igång igen. Jag antar att det är en rengöring och packckningsbyte som är aktuellt. Jag har tittat på några Youtube filmer som visar förfarandet men dessa kräver något speciella verktyg. Ett alternativ till att köpa verktygen är väl att försöka tillverka ett eget, men det är ju ett projekt i sig (framför allt hitta delar).

Min tändare i fråga;
image.jpeg



//Rozzy
Ring så kan jag hjälpa dig 08-141414
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Jag beställde packningar, flinta och ny fyllventil för vanliga butangasflaskor på bukten.
Ultraljudsbad och topsande så blev den i gott skick. Dock så läcker gasen ut om den blir liggande för länge, vet inte om det går att få dem helt täta?
9556371E-F156-416F-B7DF-42ACB5C0E48A.jpeg

6B524C03-F17B-4AEF-8A99-F7E5BA0BCA2B.jpeg

8641F767-98F2-4296-9286-82C0B00EE220.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag beställde packningar, flinta och ny fyllventil för vanliga butangasflaskor på bukten.
Ultraljudsbad och topsande så blev den i gott skick. Dock så läcker gasen ut om den blir liggande för länge, vet inte om det går att få dem helt täta?
9556371E-F156-416F-B7DF-42ACB5C0E48A.jpeg

6B524C03-F17B-4AEF-8A99-F7E5BA0BCA2B.jpeg

8641F767-98F2-4296-9286-82C0B00EE220.jpeg
Om jag inte missminner mig finns det packning på tub, typ loctite. Jag skulle tro att typ mekonomen har, kanske kan vara värt ett försök om gummiringen är otät?
Nu är jag inte rökare längre, men det fanns många snygga tändare på 80-90 talet, din var riktigt stilig :)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Om jag inte missminner mig finns det packning på tub, typ loctite. Jag skulle tro att typ mekonomen har, kanske kan vara värt ett försök om gummiringen är otät?
Nu är jag inte rökare längre, men det fanns många snygga tändare på 80-90 talet, din var riktigt stilig :)
Tack! Gav upp cigaretter för drygt 10 år sedan men röker fortfarande cigarr. Ville ha en lite lyxigare tändare till detta men kör ändå med jet-flame, eller vad det heter, av bekvämlighet. Sjukt sugen på en Dupont Ligne 1 men misstänker att jag skulle använda den lika lite. Känns tveksamt att lägga på flytande packning, misstänker att det kan bli kladdigt...?
 

Gentle_Giant

Cartier
Jag beställde packningar, flinta och ny fyllventil för vanliga butangasflaskor på bukten.
Ultraljudsbad och topsande så blev den i gott skick. Dock så läcker gasen ut om den blir liggande för länge, vet inte om det går att få dem helt täta?
9556371E-F156-416F-B7DF-42ACB5C0E48A.jpeg

6B524C03-F17B-4AEF-8A99-F7E5BA0BCA2B.jpeg

8641F767-98F2-4296-9286-82C0B00EE220.jpeg

Superfin! Kom på mig själv att jag har en i silverpläterad (?) i mina gömmor jag som jag tydligen köpte för sju år sedan... Köpte hem en sats med packningar också, den läckte som ett såll... Sen glömdes den bort... Ska nog sätta igång att ge den en service, den där fyllventilen såg inte så dum ut, minns det var lite struligt att fylla på.

Någon rökare har jag aldrig varit, men minns att jag hade en liten tanke om att det vore lite käckt att överraska med en schysst tändare ut kavajslaget om någon skulle fråga om eld när man var på tillställning!

IMG_20210331_172437.jpg
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Superfin! Kom på mig själv att jag har en i silverpläterad (?) i mina gömmor jag som jag tydligen köpte för sju år sedan... Köpte hem en sats med packningar också, den läckte som ett såll... Sen glömdes den bort... Ska nog sätta igång att ge den en service, den där fyllventilen såg inte så dum ut, minns det var lite struligt att fylla på.

Någon rökare har jag aldrig varit, men minns att jag hade en liten tanke om att det vore lite käckt att överraska med en schysst tändare ut kavajslaget om någon skulle fråga om eld när man var på tillställning!

IMG_20210331_172437.jpg
Bra där! Finns en del på tuben där de går igenom tändaren. Rekommenderar att byta fyllventilen, har för mig att säljaren på ebay var lokaliserad i UK.
Tycker nog att den silvriga varianten dom du har är snyggare än guld... Klassiskt att kunna erbjuda eld på ett snyggt sätt 😀
 

Gentle_Giant

Cartier
Bra där! Finns en del på tuben där de går igenom tändaren. Rekommenderar att byta fyllventilen, har för mig att säljaren på ebay var lokaliserad i UK.
Tycker nog att den silvriga varianten dom du har är snyggare än guld... Klassiskt att kunna erbjuda eld på ett snyggt sätt 😀

Yes, hittade den på bukten, nu beställd. Tycker de båda har sin charm.. Hittade denna också, var ju riktigt ball, men så långt i samlandet har man inte kommit, än...

 

Top08

Breitling
Jag beställde packningar, flinta och ny fyllventil för vanliga butangasflaskor på bukten.
Ultraljudsbad och topsande så blev den i gott skick. Dock så läcker gasen ut om den blir liggande för länge, vet inte om det går att få dem helt täta?
9556371E-F156-416F-B7DF-42ACB5C0E48A.jpeg

6B524C03-F17B-4AEF-8A99-F7E5BA0BCA2B.jpeg

8641F767-98F2-4296-9286-82C0B00EE220.jpeg
Det är orginalpackningar som
gäller svåra få tag på samt flammventilen skall du byta packingar och den lilla fjädern på den och brickorna på ventilnplen sen ska du skuva bort den tunna ventilnålen och i den finns det ännu tunnare nål med pyttelitet hål där inne sitter en liten packning ta bort den och ersätt med ny sen så ska allt tillbaka men va försiktig när du sätter ihopp den bara
 

Top08

Breitling
Superfin! Kom på mig själv att jag har en i silverpläterad (?) i mina gömmor jag som jag tydligen köpte för sju år sedan... Köpte hem en sats med packningar också, den läckte som ett såll... Sen glömdes den bort... Ska nog sätta igång att ge den en service, den där fyllventilen såg inte så dum ut, minns det var lite struligt att fylla på.

Någon rökare har jag aldrig varit, men minns att jag hade en liten tanke om att det vore lite käckt att överraska med en schysst tändare ut kavajslaget om någon skulle fråga om eld när man var på tillställning!

IMG_20210331_172437.jpg
Den duger bra enda problemet är att dom små gummi o ringarna kan va för stora men 90% stämmer dem annars måste du ha en mindre om du har otur men viktigaste av allt är den stora ventilen där inne har du också en gummiring men för att öppna den måste du ha specialverktyg annars kan det duga med dom som du fick i lilla påsen
 
Topp