• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Skollärarens nya kläder (Alt: Lantisens besök i Storstaden)

Skolläraren

Panerai
Goddag, kära Klocksnackare!

I slutet av april beger jag och tre gamla vänner ner till Stockholm för en helg helt utan flickvänner/fruar/andra störande moment. Detta ser jag ju då som ett utmärkt tillfälle att uppgradera min garderob nu när man äntligen kan börja ha lite finare kläder på sig, eller för att vara mer specifik: en kavaj, ett par skor och några skjortor står på inköpslistan.

Snabbt info om mina tankar:

-Skjortor har jag redan hittar en modell som jag gillar: Stenströms Slimline, som sitter bra trots att jag måste ha Large på grund av min stora nacke. Dessa är inte problemet.
-Kavaj har jag två stycken i Tweed sedan tidigare, och tänkte därför köpa mig en blå klubbkavaj i klassisk modell. Jag har jeans 100% av tiden på jobbet i dagsläget, men det ska börja föras in andra tyger framöver. Budgettankar här är kring 3-4000:-
-Skor. Nu är det dags att bil vuxen och sluta ha gympaskor eller andra canvasskor, och i stället inhandla ett par ordentligare skinnskor. Här har jag kikat in mig lite på t.ex. Loake 1880, kanske i någon chelseaboot-modell eller oxfords i brunt. Prisidé kring 3000:-. Alltså en bra instegssko, jag väljer att börja smått och sedan köpa dyrare om jag känner att det är värt det.

Nu över till mitt största problem: Herrarna som jag har med mig är, sina annars ypperliga egenskaper till trots, inte vad man kan kalla för klädintresserade. Inte ens lite. Jeans och huvtröja fungerar under vinter och tidiga våren, och sedan är det jeansshorts eller avklippa mjukisbyxor till sommaren (Nej, jag skojar inte).
Jag bryr mig absolut inte i vad de är klädda i, men jag kan inte heller släpa runt dem på olika herraffärer i hela Stockholm utan att bli obarmhärtigt övergiven vid första bästa tillfälle.

Jag vill alltså gärna ha tips, både på kavaj- och skomärken i de prisklasser jag söker, men jag vill också att affärerna jag besöker ska ligga så nära varandra som möjligt! Jag är vilse i storstaden och vill inte ge mig ut på några egna exkurser i onödan, men får jag in dem på två stora varuhus med lite dyrare herrkläder får det ses som en stor seger.


Och nej, jag tänker inte byta vänner innan det förslaget kommer upp!

Tacksam för alla tips!

P.S: Inlägg 500. Wohoo!
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Skoaktiebolaget, har iofs inte Loake, men väl Carmina i ungefär din prisklass. Inte långt därifrån ligger Herr Judit (Sibyllegatan). Två bra affärer som jag oftast besöker när jag är i huvudstaden :)
 

Skolläraren

Panerai
Skoaktiebolaget, har iofs inte Loake, men väl Carmina i ungefär din prisklass. Inte långt därifrån ligger Herr Judit (Sibyllegatan). Två bra affärer som jag oftast besöker när jag är i huvudstaden :)


Tack för tipset! Gatunamn gör det hela ännu lättare.
Fler tips mottagas tacksamt. Hellre stilrent och klassiskt än nyskapande.
 

Portofino

Panerai
Gabucci på Nybrogatan (www.gabucci.se) och Rose & Born på Grevgatan 2 (www.roseborn.com). Hade jag varit dig hade jag skickat klubbkavajen och kört på en vanlig udda kavaj. Som du kan dressa upp med ett par flannelbyxor eller som du kan klä ner med ett par jeans. Klubbkavajen tycker jag förblir ganska casual med tanke på knapparna. När det kommer till byxor kan jag säga att PT01 (rose & born) och Incotex/Slowwear (Gabucci) är de absolut bästa byxor jag någonsin ägt! Skoaktiebolaget är topp och på Birger Jarlsgatan har även Church öppnat en butik som är värd ett besök. Alla dess butiker ligger 15 minuter från varandra till fots så du bör klara det med minimal anträngning ;)
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Stenströms är kända för att skrynkla sig lätt. Leta efter skjortor från märken med ordet Napoli, finns ett flertal och de är alla västländer bättre än Eton & Stenströms.

Kolla Steptronics skor, otroligt bekväma men har dock väldigt begränsade modeller.
 

JayJay

Rolex
NK är ju det självklara om du vill ha allt på samma ställe. Dom har ett okej utbud av Loake dessutom. Som referens tycker jag också att du bör känna på Skoaktiebolagets märken och defenitivt C&J hos Grafford (samma gata).
 

Skolläraren

Panerai
Stenströms är kända för att skrynkla sig lätt. Leta efter skjortor från märken med ordet Napoli, finns ett flertal och de är alla västländer bättre än Eton & Stenströms

Vad ligger "Napoli-skjortorna" i för en prisklass?

JayJay Kan jag få C&J för runt 3000:-? Jag trodde de låg närmare 5000:-, dock erkänner jag att jag är helnovis på sådant här och det mesta har jag snappat upp här och via Whedda s olika magasin och hemsidor.
 

Weisses

Breitling
Jag skulle även kolla in Bäckströms för skor (http://www.backmansskoservice.se/) Lite snorkig/tråkig personal men helt ok utbud och bra kunnande. Inte så långt därifrån ligger Grafford som nämnts tidigare. Ströms vid korsningen sveavägen/kungsgatan har helt ok utbud med lite allt möjligt kan vara värt ett besök. På rörstrandsgatan ligger även Country Sports som har ett trevligt utbud av kavajer (mest tweed), skor och lite annat smått och gott! http://www.countrysports.se/
 

Portofino

Panerai
Här är vad du söker:
http://www.manolo.se/kategorier/butikskollen/

Ska du besöka en butik, låt det bli Nitty Gritty.

Nitty Gritty är en trevlig butik men ligger helt off från andra butiker. C&J:s flesta modeller kostar runt 4400:-. Annars föreslår jag church butiken. Deras city line ligger kring 3200:-

Jag håller med om att Stenströms skjortor är lite knepiga. Kolla hos gabucci istället, lite dyrare men absolut värt det. Kolla Finamore, Formicola och Gherardi. Skjortor i toppklass!
 

Skolläraren

Panerai
Angående skjortor tänker jag lite samma som med skorna: insteg. Jag vill inte betala mer än maximalt 1500:- för en skjorta. Jag förstår att skjortor för 3000:- är i ännu bättre kvalitet, men det är i dagsläget inte en investering som jag tycker är värd när jag har kavaj och skjorta max två gånger i veckan.

Börjar jag till slut ha kavaj och skjorta varje dag blir det en annan situation, men just nu vill jag ta första, stapplande steg mot en mer vuxen garderob.

Och 4000:- är för mycket för ett par skor i dagsläget. Samma där: börjar hellre med Loake-nivå, märker om det flyger och köper dyrare senare.
 

Portofino

Panerai
Angående skjortor tänker jag lite samma som med skorna: insteg. Jag vill inte betala mer än maximalt 1500:- för en skjorta. Jag förstår att skjortor för 3000:- är i ännu bättre kvalitet, men det är i dagsläget inte en investering som jag tycker är värd när jag har kavaj och skjorta max två gånger i veckan.

Börjar jag till slut ha kavaj och skjorta varje dag blir det en annan situation, men just nu vill jag ta första, stapplande steg mot en mer vuxen garderob.

Och 4000:- är för mycket för ett par skor i dagsläget. Samma där: börjar hellre med Loake-nivå, märker om det flyger och köper dyrare senare.

Jag ska även slå ett slag för j lindebergs made to measure skjortor. Du väljer tyg, de måttar, skjortan sys upp i Parma och fyra veckor senare är de klara. Har beställt flera stycken med mkt gott resultat. Brukar kosta kring 1700. Men du har du själv valt tyg, krage etc. och den sitter jäkligt bra.
 

alfons

Cartier
Inte för att det finns i Stockholm, men Meermin är djävligt bra instegsskor som du får för en bra påse pengar.. Meermin.es, det tar sin tid att få skorna men väl på plats är det kanon. Kan varmt rekommendera. Så har du ett par skor innan besöket..
 

Skolläraren

Panerai
Jag hade köpt ett par skor extra istället för att bränna sådana summor på skjortor.

Tanken är att kanske köpa en eller två skjortor att ha till kavajen, så inga monstersummor direkt. Tanken var först att köpa två par skor, men jag kommer inte använda skinnskorna så mycket under semestern så då kan jag vänta med det andra paret till hösten.
 

JayJay

Rolex
Vad ligger "Napoli-skjortorna" i för en prisklass?

JayJay Kan jag få C&J för runt 3000:-? Jag trodde de låg närmare 5000:-, dock erkänner jag att jag är helnovis på sådant här och det mesta har jag snappat upp här och via Whedda s olika magasin och hemsidor.
Nej du kan inte få dem för runt 3k. Som jag skrev tycker jag dock att du ska känna på dem och de lite dyrare skorna på Skoaktiebolaget så att du har en referens att utgå från när du sedan tar klivet och klipper till på en sko. För egen del gjorde jag precis så. Hade bestämt mig för Loake hemma framför datorn men bestämde mig väl på plats att C&J var väl värda prisskillnaden. Det är precis som med klockor, man måste känna sig fram. När man sedan gjort det känns det dumt att lägga pengar på halvmesyrer. Med det sagt så är det näst intill hundra att nästa par skor blir från Loake.
Under 3k är det förövrigt bara Loake som gäller. För 3,2 kan du få Church's billigaste och för 3,3 Carmina. Hur eller hur så måste du pröva skorna innan du slår till. Både Carmina och Edward Green har modeller som jag tittat på länge men när jag väl prövade dem så satt de inte alls bra. Detta medan andra talar gott om följsamhet och passform på dessa. Som sagt: prova så många som möjligt både för passform och som referens.
 

JayJay

Rolex
Tanken är att kanske köpa en eller två skjortor att ha till kavajen, så inga monstersummor direkt. Tanken var först att köpa två par skor, men jag kommer inte använda skinnskorna så mycket under semestern så då kan jag vänta med det andra paret till hösten.
Var i s f lite listig och prova ut rätt läst och storlek under besöket så kan du beställa på distans sedan (förslagsvis från den butik som varit goda nog att ge dig den ursprungliga servicen).
 

Skolläraren

Panerai
JayJay Jag ska absolut testa många olika innan jag bestämmer mig, det finns det ingen tvekan om. Jag ska testa så många olika modeller som möjligt innan jag slår till också, men budgeten finns i dagsläget inte för dyrare skor(ca 5000kr) OCH kavaj, men är skorna otroliga så får jag kanske revidera planen. Jag säger inte nej till något, men är inte de dyrare skorna helt fantastiska i mina otränade ögon kommer de räknas bort på grund av prispengen.

Jag ska ner igen till Stockholm i augusti för Ink Bash och då kan jag köpa det andra paret skor på plats på samma butik. Jag tänker inte vara rn hemsk snåljåp som slösar deras tid och sedan sparar några hundringar på nätet. Lite som att köpa från AD versus gråhandel.
 

JayJay

Rolex
Angående skjortor så har Massimo Dutti alldeles utmärkta vardagsskjortor för typ 600:-. Dessutom är det ingen omöjlighet att de större herrekiperingarna har rea på delar av sortimentet så här års. Det kan löna sig att kolla runt. Var i Malmö förra helgen och fyndade Stenströms på 50% t ex.
Tycker absolut att du ska leta kavaj väl på plats i Sthlm. Dock skadar det inte att ta en extra funderare på mer exakt vad du letar efter och varför. På www.suitsupply.com kan du se flera modeller, färger och material för inspiration. Om du sedan inte hittar det du söker i butik kan du ju faktiskt beställa där ifrån (galet snabbt och smidigt). Notera att man kan växla mellan vinter och vårkollektion på hemsidan (lätt att missa).
 

Skolläraren

Panerai
Tycker absolut att du ska leta kavaj väl på plats i Sthlm. Dock skadar det inte att ta en extra funderare på mer exakt vad du letar efter och varför. På www.suitsupply.com kan du se flera modeller, färger och material för inspiration. Om du sedan inte hittar det du söker i butik kan du ju faktiskt beställa där ifrån (galet snabbt och smidigt). Notera att man kan växla mellan vinter och vårkollektion på hemsidan (lätt att missa).

SuitSupply får inte en krona av mig, oavsett hur prisvärda varor de har. Tyvärr deras eget fel med sin osmakliga kampanj. Jag har kikat runt lite på CareOfCarl för inspiration.
 

POO

Panerai
Det finns två engelska märken som säljer väldigt prisvärda skjortor, dessutom kan man välja ärmlängd. Lättare att köpa oprövat än skor och kavajer.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Skolläraren, utifrån din beskrivna stil tycker jag du ska titta extra på Oscar Jacobsson. De har gjort en stor förändring de senaste åren och går från klarhet till klarhet varje säsong. ligger inom bra prisbild med. egen butik på birger jarlsgatan, mitt emot Riche (där du kan sätta polarna under tiden), samt på NK.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Som sagts innan, knalla in på NK och kolla runt - där bör du hitta en hel del. När du är klar där går du till Sturegallerian och kikar på tex Massimo Dutti som kan ha fynd i mellanåt. På baksidan (humlegårdsgatan) så kan du kolla på Morris egna lilla butik samt Crocket & Jones som ligger vägg i vägg. Sedan kan du knata uppåt längs humegårdsgatan och spana skor på Skoaktiebolaget. När du kommit upp mot Östermalmstorg kan du antingen gå vänster och spana in Herr Judit eller knata höger och söka upp Gabucci på Nybrogatan. När du är klar där kan du söka dig tillbaka lite mot baksidan av sturegallerian (grev ture-gatan) och spana in La Chemise. Efter det viker du av mot strandvägen och knatar längs nybroviken tills du kommer till grevgatan, där slinker du in på Rose & Born... där har du en bra runda med varierade stil o pris

(Har du tid över så spana in Lund & Lund på Sturegatan, de kanske har nått roligt. Finns ännu mer tid och du söker prisvärda skjortor, så åk o kolla på vad Andrews Ties på rörstrandsgatan har att erbjuda. Har köpt skjortor där för ca 600 kr/st som jag är väldigt nöjd med)
 

jabla

Sarlacc
Min mellanstadielärare hade mörk kostym med slips och vit nylonskjorta hela vinterhalvåret, gissa hur den luktade på vårkanten? alla har vi våra trauman att bearbeta. :) Vet inte vad det har med din tråd att göra Skolläraren mer än att det är kul med lärare som bryr sig.
 
Topp