• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT som stryk: TRUE NORTH!

David

Bödeln
När jag i onsdags lämnade över en Seiko (se där, inte helt OT!) till Bojke, som alltså måste ha varit runt tre år gammal när Apple släppte sin första iPod, frågade jag var närmsta skivbutik låg. Han tittade på mig som om jag hade bett om bästa vägen till Antarktis. Mycket riktigt visade det sig att alla ortens skivbutiker slagit igen och att varken Akademibokhandeln eller Åhléns längre har något utbud.

Struntsamma. I Göteborg finns det fortfarande skivbutiker, och där fann jag även det jag sökte. Här känner jag att jag måste förklara mig. Mina skivor packades aldrig upp ur kartongen efter en flytt ca 2003, och då hade de alla varit digitaliserade sedan säkert fem-sex år, men Bad Religion är Bad Religion, och har en ny skiva släppts så ska den inhandlas fysiskt, även om den bara används en enda gång.

Raskt vidare då, är den något att ha? Det är klart den är, är du dum, eller? Men hur bra? Jo, så bra att i princip alla låtar skulle kunna platsa på Suffer eller No Control om inte produktionen hade varit så tung som den är. Bandet förvaltar sitt tidiga arv på samma sätt som de gjort med återkomsten New Maps of Hell och efterföljaren The Dissent of Man, men utan några singel-hits i stil med The Day that the Earth Stalled, New Dark Ages eller Dearly Beloved, eller för den delen American Jesus eller 21st Century Digital Boy.

Den här skivan är den sista spiken i kistan som innehåller det sista minnet av The Gray Race, No Substance och The New America, nu är allt verkligen glömt och förlåtet.

Låt för låt då, så har vi:
  1. True North – Rysning! Genom mina äldre, långt mer cyniska och tinnitussusande öron har jag för ett kort ögonblick samma känsla i kroppen som jag inbillar mig att jag fick när jag hörde Generator för första gången.
  2. Past is Dead – Summerar allt med tre ord!
  3. Robin Hood in Reverse – Så fantastiskt bra och bästa kommentaren till "corporations are people"-debaclet sedan ""I'll believe corporations are people when Texas executes one".
  4. Land of Endless Greed – Klassisk BR.
  5. Fuck You – Ännu en framtida klassiker.
  6. Dharma and the Bomb – Inte dålig på något sätt, men känns inte riktigt BR.
  7. Hello Cruel World – En aning för emo för min smak.
  8. Vanity – Nu snackar vi! Snabbt, tajt och tralligt.
  9. In Their Hearts is Right – Ny variation på det klassiska allsångsreceptet som kommer att bli en given succé på sommarens konserter.
  10. Crisis Time – Ännu en låt som påminner om bandets vilsenhet under 90-talet.
  11. Dept. of False Hope – Inte bäst, men bättre än Blink 182:s samlade verk tillsammans.
  12. Nothing yo Dismay – Välartikulerat enligt BR-mall 1A. Så bra!
  13. Popular Consensus – Inte heller riktigt bäst någonsin.
  14. My Head is Full of Ghosts – Ny twist på det klassiska receptet, så sjukt bra!
  15. The Island – Fantastiskt bra, hade passat perfekt på No Control.
  16. Changing Tide – Inte tralligast, men inte desto mindre en bra låt.
(True North börjar 24:15.)

(Kanske den bästa recensionen någonsin.)

(Inget BR-släpp är komplett utan en ganska tveksam akustisk tolkning.)

Blir det spelningar på Hultsfred eller Roskilde köper jag biljett direkt, blir i så fall det första besöket för mig sedan 1997.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT som stryk: TRUE NORTH!

Hmm, tack! Ska kolla så snart jag får tillfälle med öl och kompis! Varit full och ramlat kull till Do what you want mfl ett antal hundra gånger, men släppte taget runt 96.... :)
 

David

Bödeln
Re: Sv: OT som stryk: TRUE NORTH!

Camo00 skrev:
Hmm, tack! Ska kolla så snart jag får tillfälle med öl och kompis! Varit full och ramlat kull till Do what you want mfl ett antal hundra gånger, men släppte taget runt 96.... :)

Låter bekant. :)

Nu vet jag vad det blir för soundtrack till resten av kvällen.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=dG4R94KzUV0[/video]
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
David skrev:
Bojke skrev:
Hittade du inte till Rocks på Nova? :eek:
Här?

http://www.novalund.se/W/do/centre/categorie-böcker--musik-och-multimedia
EDIT: Forumet verkar inte gilla länken, kopiera och klistra.

Verkar inte finnas längre.

Nä, det verkar ju faktiskt inte finnas längre. :eek:
Jag är inte på Nova så ofta, det är trevligare att strosa runt i stan där allt inte är så stressigt och byggt för att man ska konsumera så mycket som möjligt. Synd dock att det inte finns en enda skivaffär kvar...
Detta finns tydligen centralt, men det verkar säljas begagnat där.
http://www.repeatrecords.se/

Sådär, nu har jag lyckats gå OT i en OT-tråd. :lol:
 

David

Bödeln
Henrik A skrev:
Som gammalt Bad Religion-fan och hifi-nörd kan jag rekommendera den högupplösta utgåvan från HDtracks. Njutning!
https://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_code=HD045778725663

Bra tips, men jag rippar helst okomprimerat själv!

130201-Punk_zps116db873.jpg


Och givetvis köper jag vinylen när tillfälle ges. :)
 

Isodor

Audemars
Gammalt favvoband. Sett 3 ggr live. Tyckte New Maps of Hell var klart godkänd men albumet efter var riktigt dåligt TBH.. Nya ska vara rätt bra dock, ej lyssnat så mkt.
 

David

Bödeln
I morgon smäller det, 20.00 på Grönan! Kan tänka mig att GTG:a i samband med konserten men då är det tuppkam, Airwalk eller plånbok med kedja som gäller, seglarskor, solbränna och bakåtslickat göre sig icke besvär.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hörrni David och Bojke snackas det skivor i Lund får man ju inte missa Bad Taste Records på stora södergatan 64!
När jag var nere på föreläsningar i stan brukade jag köpa plattor där. Var senast förra året. De har både nytt och gammalt!

Nu såg jag visst att detta handlade om februari :banghead: Men Bojke kan ju inte bara köra musik i datorn :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
"frågade jag var närmsta skivbutik låg. Han tittade på mig som om jag hade bett om bästa vägen till Antarktis."

Hahahahaha hähähäh :woot: :woot:
 

Icaras

Rolex
qudegaha.jpg

Kul :D plockade nyss fram denna EPn.

I Lund handlar du bäst skivor på repeat records aka "källaren", ett stenkast från Mårtenstorget :)
 

Snårtas

Rolex
Faen, fick inte med mig nån kompis så jag sitter hemma i soffan istället. Var det bra?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Isodor

Audemars
Fick en sjukt infall av BR när jag kom hem från jobbet idag. Jävlar vad bra de är. Det var längesedan jag verkligen pressa dom, men det håller lika bra idag.. Som en fin vintage-klocka.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Shit! En BR-tråd på klocksnack.
Klart otippat.
Spelningen på Grönan led för övrigt av taskigt ljud imo.
Nästa gång förhoppningsvis på en mindre inrökt klubb någonstans.
 
Topp