• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Tandborstsnack - vilken eltandborste?

MrPlow

Rolex
Efter kanske 8 års trogen tjänst har min...

pc990034.jpg

...börjat kräva laddning varje dag. Har inget uttag i badrumsskåpet. Så det börjar bli dags att köpa en ny!

Har sett att "dän sänaste" har bluetooth och grejor. Är det bara att beställa den dyraste (http://oralb.com/en-us/products/electric-toothbrushes/7000) igen eller ska man titta åt något annat håll? Finns det någon cool kickstartergrej?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Personligen skulle jag få ett bryt om min tandborste och telefon började kommunicera med varandra.

Vill du tvunget ha en eltandborste så kolla med din tandläkare vad de rekommenderar. Troligen inte den versionen med blåtand.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Passade på att köpa en Braun 7000 för 700 kr, via en kampanjsida.
Googlade dock efter köpet, att det inte var någon större skillnad mellan 6000 och 7000 serien. Ett extra läge (wow) och en extra tandborste.
Inte värt, om man ska betala fullpris.
Tandborsten är dock stark, och vi är två som turas om att få använda den. Laddas väl någon gång i veckan.
Hade tidigare en från 5000 serien, och den var helt värdelös. Batteriet kunde laddas ur efter någon dag. Fick den utbytt två gånger, och felet kvarstod. Måste ha varit fel på hela serien! Undvik.

Denna är mer prisvärd. Två enheter för priset av en från 7000 serien.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2828215
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
image.jpeg

Philips Diamond clean sonic, rekas starkt, hade Braun innan.
Svårt att förklara men riktigt grym rengöring, magisk sonic mumbojumbo grej som funkar bättre än vanlig vibrerande borste jag o tjejen var van vid
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Roligt....måste väl nästan vara rekord i OT, men det är ju toppen att till och med eltandborstar kan diskuteras på KS :)

Jag har både Braun Oral-B PRO 7000 och Philips Sonicare Diamond Clean.
Båda har fått i princip lika bra betyg när det gäller att göra rent tänderna, de är helt enkelt de två bästa eltandborstarna.
Har aldrig använt mig av Bluetoothfunktionen och appen som är en feature hos Braun.

Fördelar med Braun:

- Displayen. Kanske känns onödig, men framförallt när man byter mellan olika program så är den bra
- Det finns borsthuvuden att köpa överallt
- Något mindre borsthuvud som enligt mig gör att det känns som att man kommer åt bättre

Nackdelar med Braun:

- Högre ljudvolym än Philips
- Ostabil laddstation

Fördelar med Philips:

- Snygg ;)
- Låter mindre än Braun
- Praktiskt resetui som har laddfunktion, riktigt fiffigt, (se bild)
- Stabil laddningsposition i det medföljande glaset, (se bild)
- Tystare än Braun

Nackdelar med Philips:

- Svårare att hitta borsthuvuden
- Man ser vilket program man använder i själva tandborstmodulen

Personligen så föredrar jag Braun då jag tycker att det mindre borsthuvudet kommer åt bättre på det sätt som man använder eltandborsten. Philips borsthuvud ser mer ut som en vanlig tandborste, dvs är avlångt och inte runt. Ska jag på semester däremot så får Philips göra sällskap på grund av det fantastiska resetuiet.

IMG_0651.JPG
IMG_0652.JPG
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Men nu får det väl förfan vara nog. Detta är ett klockforum.

Jag vet inte om du är sarkastisk eller bara en surgubbe, men du får ett seriöst försök till svar.

På förstasidan av Lifestyle avhandlas just nu så skilda saker som Hammarby, tips om fiskrestauranger, trav, UFC, jakt och mycket annat.
För mig är Lifestyle ett fint sätt att lära känna de andra på forumet i annat än vad som avser klockor. Det i sin tur gör att jag personligen finner det renodlade klocksnacket mer intressant, då det blir mer substans bakom varje medlem. Jag vet inte om du har samma inställning på ett GTG, att det absolut bara får pratas klockor? Troligtvis inte, och jag har svårt att se varför det skulle vara skillnad här inne.

Jag drar mig till och med så långt att jag tror att utan Lifestyle, (eller OT-diskussioner i stort), skulle KS bli ett tråkigare ställe och det skulle även avspegla sig på mängden poster om klockor och dess tillbehör.

Och som vanligt så finns det heller inget tvång att varken läsa eller skriva i trådar som man inte har intresse av.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag vet inte om du är sarkastisk eller bara en surgubbe, men du får ett seriöst försök till svar.

På förstasidan av Lifestyle avhandlas just nu så skilda saker som Hammarby, tips om fiskrestauranger, trav, UFC, jakt och mycket annat.
För mig är Lifestyle ett fint sätt att lära känna de andra på forumet i annat än vad som avser klockor. Det i sin tur gör att jag personligen finner det renodlade klocksnacket mer intressant, då det blir mer substans bakom varje medlem. Jag vet inte om du har samma inställning på ett GTG, att det absolut bara får pratas klockor? Troligtvis inte, och jag har svårt att se varför det skulle vara skillnad här inne.

Jag drar mig till och med så långt att jag tror att utan Lifestyle, (eller OT-diskussioner i stort), skulle KS bli ett tråkigare ställe och det skulle även avspegla sig på mängden poster om klockor och dess tillbehör.

Och som vanligt så finns det heller inget tvång att varken läsa eller skriva i trådar som man inte har intresse av.

Jag är varken sarkastisk eller en surgubbe. Faktiskt rätt ung till min ålder.

Jag tycker argumentet kring jämförelsen av avhandlade trådar är urvattnat och inte längre har någon substans. Det finns uttalanden från admins sida om vad Lifestyle bör innehålla, så som snarlika intressen, tex bilar, kläder, båtar osv osv. Att tandborstar skulle vara ett intresse och berika forumet förstår jag inte över huvudtaget. Tandborstar ingår inte i min syn om musikalitet (som så ofta används) för vad som är anpassningsbart för forumet.

Jag tycker det är tråkigt att man överanvänder forumet utanför dess uppenbara gränser och för sin lathet till absurdum när man vill diskutera ämnen som ligger så långt ifrån forumets fundamentala mening, diskussion av klockor.

I min mening blir KS en tråkigare plats när seriöst intresserade människor av klockor drar sig från att posta (pga svammel) och forumet istället fylls av irrelevanta samtal. Jag föredrar kvalitet före kvantitet.

Sjävklart har jag ingen rätt att avbryta diskussioner eller stänga trådar - jag är ingen admin. Men precis som ni har rätten att diskutera tandborstar har jag rätten att påminna varje enskild person som läser detta meddelande att tänka till innan man postar något icke klockrelaterat.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är varken sarkastisk eller en surgubbe. Faktiskt rätt ung till min ålder.

Jag tycker argumentet kring jämförelsen av avhandlade trådar är urvattnat och inte längre har någon substans. Det finns uttalanden från admins sida om vad Lifestyle bör innehålla, så som snarlika intressen, tex bilar, kläder, båtar osv osv. Att tandborstar skulle vara ett intresse och berika forumet förstår jag inte över huvudtaget. Tandborstar ingår inte i min syn om musikalitet (som så ofta används) för vad som är anpassningsbart för forumet.

Jag tycker det är tråkigt att man överanvänder forumet utanför dess uppenbara gränser och för sin lathet till absurdum när man vill diskutera ämnen som ligger så långt ifrån forumets fundamentala mening, diskussion av klockor.

I min mening blir KS en tråkigare plats när seriöst intresserade människor av klockor drar sig från att posta (pga svammel) och forumet istället fylls av irrelevanta samtal. Jag föredrar kvalitet före kvantitet.

Sjävklart har jag ingen rätt att avbryta diskussioner eller stänga trådar - jag är ingen admin. Men precis som ni har rätten att diskutera tandborstar har jag rätten att påminna varje enskild person som läser detta meddelande att tänka till innan man postar något icke klockrelaterat.

Nu tänker jag inte bli någon Don Quijote för eltandborstens berättigande på forumet. Som jag började mitt ursprungliga inlägg noterade jag att det nog var rekord i OT, men jag tog det med glatt humör istället för motsatsen. Hade du dessutom väntat ett par timmar så är jag säker på att tråden varit i rask takt på väg ner mot botten i glömskans djup.

Lifestyle slutade innehålla enbart trådar om snarlika intressen så gott som omedelbart efter att det lanserades, och jag har inte heller sett något försök från admin till uppsträckning så jag antar att man åtminstone anser det vara fungerande. Jag ser det tvärtemot dig att det berikar forumet. Att klockintresserade på en och samma plattform kan få prata om jakt utan att logga in på ett jaktforum, att få tipsa om Stockholms bästa burgare utan att vara med på ett matforum och att med glimten i ögat få retas över det senaste derbyresultatet i Svenska Cupen utan att för den delen logga in på Svenska Fans. Det är inte att överanvända ett forum utan det är att maximera detsamma.

Jag tror inte heller för ett ögonblick att seriöst intresserade drar sig för att posta klocksnack på grund av Lifestyle-trådar. Då finns det definitivt mer relevanta orsaker, exempelvis dålig attityd och troll-trådar. Och om vi nu verkligen ska gå in på hur klocksnacket skulle kunna bli bättre så är jag av åsikten att Ståndsriksdagen/Nikki Beach/Nordpolen eller vad det kallas för dagen är ett långt större problem. Man ser forumprofiler med tusentals och åter tusentals inlägg, men man ser de så gott som aldrig inblandade i en diskussion om det inte gäller att posta i dagens klocka eller att visa upp sitt nyaste köp. Det om något gör att det riskerar att bli utvattnade diskussioner, speciellt då forumet växer så det knakar, och det tenderar att bli en viss form av repetition av trådar om att köpa första klockan, är den äkta m.m., m.m. när nykomlingar tar sina första stapplande steg. Detta skulle inte bli lika framträdande om samtliga inlägg gjordes i den offentliga delen. Visst, man kan ju alltid hävda att de håller till där just för att slippa "svamlet", men om man nu är seriös med att man vill ha ett så spänstigt och vitalt forum som möjligt tycker jag att den åsikten haltar något.

EDIT: Jag tycker att det är en intressant diskussion som egentligen förtjänar en bättre plats än i "eltandborststråden" ;)
 
Senast ändrad:

Fabian

Patek
2-Faktor
Nu tänker jag inte bli någon Don Quijote för eltandborstens berättigande på forumet. Som jag började mitt ursprungliga inlägg noterade jag att det nog var rekord i OT, men jag tog det med glatt humör istället för motsatsen. Hade du dessutom väntat ett par timmar så är jag säker på att tråden varit i rask takt på väg ner mot botten i glömskans djup.

Lifestyle slutade innehålla enbart trådar om snarlika intressen så gott som omedelbart efter att det lanserades, och jag har inte heller sett något försök från admin till uppsträckning så jag antar att man åtminstone anser det vara fungerande. Jag ser det tvärtemot dig att det berikar forumet. Att klockintresserade på en och samma plattform kan få prata om jakt utan att logga in på ett jaktforum, att få tipsa om Stockholms bästa burgare utan att vara med på ett matforum och att med glimten i ögat få retas över det senaste derbyresultatet i Svenska Cupen utan att för den delen logga in på Svenska Fans. Det är inte att överanvända ett forum utan det är att maximera detsamma.

Jag tror inte heller för ett ögonblick att seriöst intresserade drar sig för att posta klocksnack på grund av Lifestyle-trådar. Då finns det definitivt mer relevanta orsaker, exempelvis dålig attityd och troll-trådar. Och om vi nu verkligen ska gå in på hur klocksnacket skulle kunna bli bättre så är jag av åsikten att Ståndsriksdagen/Nikki Beach/Nordpolen eller vad det kallas för dagen är ett långt större problem. Man ser forumprofiler med tusentals och åter tusentals inlägg, men man ser de så gott som aldrig inblandade i en diskussion om det inte gäller att posta i dagens klocka eller att visa upp sitt nyaste köp. Det om något gör att det riskerar att bli utvattnade diskussioner, speciellt då forumet växer så det knakar, och det tenderar att bli en viss form av repetition av trådar om att köpa första klockan, är den äkta m.m., m.m. när nykomlingar tar sina första stapplande steg. Detta skulle inte bli lika framträdande om samtliga inlägg gjordes i den offentliga delen. Visst, man kan ju alltid hävda att de håller till där just för att slippa "svamlet", men om man nu är seriös med att man vill ha ett så spänstigt och vitalt forum som möjligt tycker jag att den åsikten haltar något.

EDIT: Jag tycker att det är en intressant diskussion som egentligen förtjänar en bättre plats än i "eltandborststråden" ;)

självklart hade jag kunnat vänta ut förloppet och sakta men säkert se hur tråden vandrat nedåt i listan. Det förtäljer dock inte mitt intresse av att påpeka när jag tycker något är utanför de självklara ramarna.

För mig tappar forumet sin porträttering och entity när man blir för stort och brett. När samtalsämnena inte har det minsta att göra med klockor och bara handlar om svammel. Att forumprofiler med tusentals och åter tusentals inlägg aldrig är inblandade i en diskussion tror jag visst kan ha att göra med lifestyle. För lifestyle har enligt mig dragit till sig en mängd användare som bara har en klocka på armen men sedan enbart vill använda forumet för dess OT-trådar. Är det en snäv syn på utveckligen? Kanske. Är jag ensam om att tycka det? troligtvis inte.

Jag tycker att Lifestyle gett för mycket andrum för tolkning vilket gör att forumet i sig genomsyras av en slappare attityd. jag hade föredragit kvalitet före kvantitet och sluppit trådar om bakfyllor och tandborstar. Det hör enligt mig inte hemma på ett klockforum.

(end of discussion från mitt håll. tänker inte fortsätta debattera för om tråden bör finnas eller inte, vill mest ge perspektiv och åsikt för situationen).
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
självklart hade jag kunnat vänta ut förloppet och sakta men säkert se hur tråden vandrat nedåt i listan. Det förtäljer dock inte mitt intresse av att påpeka när jag tycker något är utanför de självklara ramarna.

För mig tappar forumet sin porträttering och entity när man blir för stort och brett. När samtalsämnena inte har det minsta att göra med klockor och bara handlar om svammel. Att forumprofiler med tusentals och åter tusentals inlägg aldrig är inblandade i en diskussion tror jag visst kan ha att göra med lifestyle. För lifestyle har enligt mig dragit till sig en mängd användare som bara har en klocka på armen men sedan enbart vill använda forumet för dess OT-trådar. Är det en snäv syn på utveckligen? Kanske. Är jag ensam om att tycka det? troligtvis inte.

Jag tycker att Lifestyle gett för mycket andrum för tolkning vilket gör att forumet i sig genomsyras av en slappare attityd. jag hade föredragit kvalitet före kvantitet och sluppit trådar om bakfyllor och tandborstar. Det hör enligt mig inte hemma på ett klockforum.

(end of discussion från mitt håll. tänker inte fortsätta debattera för om tråden bör finnas eller inte, vill mest ge perspektiv och åsikt för situationen).

Slutinlägg från mig med, men det är ju verkligen inte endast den här trådens existensberättigande vi diskuterar.

Det komplicerar saken något då jag inte har tillgång till den stängda delen av forumet, och tiden får väl utvisa om jag har rätt eller fel, men jag skulle bli förvånad om det där endast diskuteras haute horlogerie. Speciellt då flertalet medlemmar i +5000-klubben då och då postar i lifestyle-trådar som ligger väldigt långt från de ämnen som "hör ihop" med klockor. Det verkar otroligt att det då skulle vara så snävt i Ståndsriksdagen att endast rena klockdiskussioner är tillåtna och så kommer man sen och slummar lite i lifestyle när andan faller på.

Det finns ingen som helst rimlighet i ditt påstående att forumprofiler avhåller sig diskussioner gällande klockor i diskussionsdelen på grund av trådar om bakfyllor och tandborstar i lifestyle. Man behöver inte ens få reda på vad som händer där om man inte vill, det är bara att Inte klicka sig in. En parentes förresten...jag förstår att det blir en bra effekt att nämna tandborsttråden, men även personer med den allra avigaste inställningen till lifestyle/OT inser att det är ett extremexempel och dåligt beskriver vad som vanligtvis avhandlas där. Men tillbaka till ditt påstående. Om storpostarna nu endast vill prata klockor, varför lyser majoriteten med sin frånvaro i diskussionsdelen? Vad har lifestyles existens att göra med att man väljer att hålla sina diskussioner om klockor stängda? Varför inte låta samtliga forummedlemmar ta del av kunskaper och erfarenheter? Det absolut enklaste sättet att höja nivån i diskussionsdelen och på forumet i stort vore att samtliga medlemmar postar där och ingen annanstans.

Avslutningsvis så var det sprit- och bakfylletrådar, matlagning och OT redan på den gula tiden och är knappast en ny företeelse som nya medlemmar har dragit med sig hit.
 

MrPlow

Rolex
Håller med er båda, @Clark Kent och @Fabian ! Lägg ner Hyllan OCH Lifestyle!
Jag tycker att Lifestyle berikar snarare än besudlar forumet. Visst kan man ha olika åsikter om folk som säljer massa grejor, diskuterar saker som man själv tycker är ointressant och kanske är en tråd om eltandborstar inte den tråd som kommer dra flest tittare. Kanske kan folk sälja sina gamla handskar och tv-spel på blocket. Och man får väl bestämma själv om man tycker det är intressant att läsa om @Fabian fundera kring jiu-jitsu och judo. Och visst finns det ett forum för Hammarby-fans. MEN man kanske tycker att det är en annan nivå här på Klocksnack än på andra forum, att folk med en hygglig dinka har en viss nivå. Och jag visste inte var jag skulle vända mig - något tandborstforum har jag inte hittat!

Tillbaka till eltandborstar så uppskattar jag ditt inlägg @Clark Kent

Philips kan helt klart vara ett alternativ! Men det där duopacket gör ju den dealen helt klart sweet och jag har ju varit nöjd med Braun innan... Nej, jag slår till! Frugan får den andra!

PS. Brauns display har ju faktiskt en klocka! ;)
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Är inne på min andra Braun nu och är mycket nöjd. Har numera faktiskt den med bluetooth men måste erkänna att jag inte testat den funktionen. Måste nog göra det bara för att..

Angående lifestyle diskussionen: Tycker det är perfekt att kunna få råd om allt möjligt av likasinnade som man vet uppskattar samma saker.
 
P

Philippe Stern

Guest
Sluta skriva om Philips! Varje gång någon skriver Philips så plingar det till i min telefon om att jag har blivit omnänd i ett inlägg. Sluta nu för FAN!!!
 

jandan

Panerai
Denna tråden borde ju ligga under diskussion istället. Jag köpte ju en Braun enbart för klockan.
Det är ju perfekt med en klocka vid spegeln på toaletten, tandborsten fick jag på köpet :)
 

Bjudko

Cartier
Varje kväll kör jag. Bra knep om man vill behålla tänderna även i de högre åldrarna. Enbart tandborste duger inte.
 
Topp