• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Tips på dubbdäck

Tony

Omega
Semestern är slut, hösten är på G.
Jag har tänkt köpa nya dubbade vinterdäck till min bil iår.
Kan ni tipsa mig om bra dubbdäck.

Tack på förhand.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Vad kör du för bil?

Nokian Hakkapeliitta 8 är det bästa du kan ha. Sen har du 7:an som är grymt bra som du får lite billigare. 5:an är fortf. ett riktigt bra däck det också :) Men efter 30,000mil med Nokian och 15,000mil med bl.a. Michelin & Continentals värsta så väljer jag vilken dag som helst ett Hakka däck.. My ten bucks :D
 

Tony

Omega
Bilen är en V70 -99.
Jag har också läst att Nokian Hakka 8 är bra.


Vad kör du för bil?

Nokian Hakkapeliitta 8 är det bästa du kan ha. Sen har du 7:an som är grymt bra som du får lite billigare. 5:an är fortf. ett riktigt bra däck det också :) Men efter 30,000mil med Nokian och 15,000mil med bl.a. Michelin & Continentals värsta så väljer jag vilken dag som helst ett Hakka däck.. My ten bucks :D
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Continental icecontact alla dagar i veckan!


Möjligen det sämsta däcket jag haft på två av mina bilar, ger noll fäste i princip när det finns snö i däckmönstret, vilket är nästan jämt här uppe. Gubben jag köpte min förra snöskoter av i Funäsdalen var av samma åsikt, han hade precis köpt nya Icecontact och kört in dem och efter 300mil så gick det inte längre så han köpte nya däck, Nokian.. ^^
 

Tony

Omega
Jo, är medveten om att nya däck kommer att utgöra en stor del av bilens värde. Men jag anser att däcken är bland det viktigaste på en bil.
Bor i Småland och kör mycket landsväg och E4:an.

Att köpa vinterdäck till ungefär halva bilens värde, well I dont know ;) Men säkerheten får gå först och Nokian är vad du ska ha..
Vad bor du och var kör du mest?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Du måste inte på något sätt köpa de dyraste utan de näst dyraset eller tredje dyraste duger gott för de flesta.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kör Goodyear ultragrip extreme på Audin och Kumho KL71 på Chevan. Nöjd som fan med båda, särskilt KL71-orna, men det blir trångt på V70:n... Har haft Continentals på Audin, och Hakka 6-or på förra Audin och tycker Goodyear är bättre i greppet, och tystare med en ganska "stel" bil (sportline).

image.jpg
 

leicaphile

Panerai
Vad kör du för bil?

Nokian Hakkapeliitta 8 är det bästa du kan ha. Sen har du 7:an som är grymt bra som du får lite billigare. 5:an är fortf. ett riktigt bra däck det också :) Men efter 30,000mil med Nokian och 15,000mil med bl.a. Michelin & Continentals värsta så väljer jag vilken dag som helst ett Hakka däck.. My ten bucks :D

Håller med, kör Hakka 7 själv och de är helt fantastiska.
 

demondave

Rolex
Brukar överlag trivas med Nokian Hakka, dock inte hunnit köra slut på sjuorna på firmasprätten än. Tror jag, får se när jag hämtar dom från däcksnubben i höst. Brukar generellt vara stabila och väldigt förutsägbara däck, som tål en hel del busåka utan att dubben far all världens väg :)

Till eventuella lastbilar är Hakka Truck E ett grymt drivdäck! ;) För att personbilsnissarna här ska få lite perspektiv, brukar däcka om på styr- och drivaxel i November. Drivdäcken går då till nästa höst, 16000 mil. Framdäcken brukar ha nog mönster kvar efter ett år för att göra ett år till på boggiaxeln, som bara rullar och bromsar. Så 32000 mil ur ett Michelin vinterframdäck för i runda slängar 4500-5000:- exkl moms.
 

inox

Cartier
Om du vill ha dubb- som flera tidigare skrivit, Hakka 8. Tidigare hakka också bra liksom budgetalternativet Nordman men de låter mer, framförallt på barmark. Blev markant skillnad när jag bytte Hakka 7- Hakka 8.
Värt att tänka på om man vill ha bra grepp i vinterväglag är att inte välja större dimension än nödvändigt. Ett smalare däck med högre profil går bättre på vinterväg. Bilen känns lite vingligare på asfalt precis när man bytt men det gör den ju oavsett när man lägger på vinterhjul.
Personligen anser jag att vinterdäck är betydligt dummare att snåla på än sommardäck om man kör hyfsat mycket på hyfsat vintriga vägar.
 

Andado

Omega
Möjligen det sämsta däcket jag haft på två av mina bilar, ger noll fäste i princip när det finns snö i däckmönstret, vilket är nästan jämt här uppe. Gubben jag köpte min förra snöskoter av i Funäsdalen var av samma åsikt, han hade precis köpt nya Icecontact och kört in dem och efter 300mil så gick det inte längre så han köpte nya däck, Nokian.. ^^
Ja alla tycker vi olika:)

Annars har det ju varit ett av dom vinstrikaste dubbdäcket överlag i tester under dom sex åren det funnits, både gen1 och 2.
Tony som frågade körde väl mest i Småland och motorväg och då tror jag Icecontact skulle prestera kanon pga jämnhet på flesta underlag.
 

Tony

Omega
En kompis ska eventuellt sälja sin dubbade Hakka 7. Däcken har gått en säsong, alla dubbarna kvar. Bara däcken utan fälgar. Han tänkte sig ett pris på ca. 2700kr för alla 4st.
Vad anser ni om priset?

Tack på förhand.
 

egbert

Panerai
Jag har ju för fasen inte käkat kräftor ens och ni snackar dubbdäck, man får ju ångest för mindre.
Nä - rimfrost: rattmuff på, tjällossning: rattmuff av.
 

svampen37

Cartier
2-Faktor
För lite information för att ge dig råd om vilket däck du ska ha.
Hur brukar du köra?
Vilket underlag?
Vill du ha ett däck med bra komfort eller bra kontakt med vägen?

Skulle vilken dag som helst rekommendera GY Ultragrip Ice Artic eller Pirellis nya Ice Zero före Hakka 8 just nu. Glöm inte att det tyvärr inte görs blindtest på AMS, Teknikens Värld osv...

//Däcktestarn
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag har alltid kört Hakka och varit nöjd, hade hakka 7 på min förra bil.
Bytt bil nu, så dags för nya här också.

Kör mest motorväg, funderar på Hakka 8 jag också.
 

Tony

Omega
Kör mycket på småländska landsväg och motorvägar. Pendlar till och från jobbet.
Är i första hand ute efter vinterdäck som man kan lita på när man kör på vintern.
Väljer säkerheten före komfort. Jag prioriterar säkerheten går före allt annat.


För lite information för att ge dig råd om vilket däck du ska ha.
Hur brukar du köra?
Vilket underlag?
Vill du ha ett däck med bra komfort eller bra kontakt med vägen?

Skulle vilken dag som helst rekommendera GY Ultragrip Ice Artic eller Pirellis nya Ice Zero före Hakka 8 just nu. Glöm inte att det tyvärr inte görs blindtest på AMS, Teknikens Värld osv...

//Däcktestarn
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Har tidigare kört Gislaved Nordfrost 5, kör nu Michelin X-ice North. definitivt nöjd med mina däck! Har svårt att jämföra mellan däcken dock. Som skåning kör jag givetvis dubbat, här behövs verkligen dubbat enligt mig.

Min bil driver på alla 4, om det nu spelar någon roll...
 

svampen37

Cartier
2-Faktor
Kör mycket på småländska landsväg och motorvägar. Pendlar till och från jobbet.
Är i första hand ute efter vinterdäck som man kan lita på när man kör på vintern.
Väljer säkerheten före komfort. Jag prioriterar säkerheten går före allt annat.


Dubbat är alltid säkrare, så är det bara. Men vilket däck tror du att du har bäst grepp med på asfalt när Hakka8 har 50% fler dubbar (kan inte exakta antalet)?

Som tidigare så skulle jag råda dig att kolla på Goodyear UG Ice Artic eller Pirellis Ice Zero! Jag personligen gillar Goodyear och tror att Ice Artic kommer bli en storsäljare, med ett mönster som är överlägset på is och snö.
 
Topp