• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Tips på ljud hemma.

Ricrob

Patek
Fick precis önskemålet av frun att va måste skaffa bättre ljud till hemmet.. En av de trevligare saker man kan lägga "klockpengar" på, så ja varför inte tänker jag! :D

Frågan är bara vad man ska ha..? Har en tid varit sugen på Geneva Audio's modell L men vet egentligen inte så mycket om den/dem..? Det är ngt i den stilen vi är ute efter, dvs en enkel men komplett enhet med både ok ljud och design i typ den prisklassen (runt 10k).

Har ngn erfarenhet av Geneva och finns det tips på liknande..?
 

max

Dancing Queen
Vad för ljud?
Ska du ha så att du enkelt kan bygga ut med ljud i kök, badrum, sovrum osv så är sonos guld!! Det bara fungerar, allt länkas, kan styras via telefon/dator/ipad/kontroll, om du har spotify så klarar den det galant, alla radiokanaler + massa webbradio.

http://www.sonos.com/

Vad du behöver beror helt på vad du har i dagsläget och vad du är ute efter. Ljud till tv:n, surround-smäck, hela huset, musik? Har du högtalare eller förstärkare i dagsläget eller behöver du alles?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skitsamma! Med en sån signal är det bara åka och handla, NU! Imorrn kan det vara för sent ;)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT: Tips på ljud hemma.

Genevas L-modell får ju grymt bra betyg, av det jag har sett!
Men, vill man ha bra ljud för pengarna hade jag aldrig köpt en docka utan förstärkare/högtalare...
 

TKVF

Panerai
Man måste ju veta vad ljudet skall vara till. TV, Hifi, dator, CD, LP eller vad? Du får helt enkelt komma med mer info.
 

Ricrob

Patek
RicVin skrev:
Skitsamma! Med en sån signal är det bara åka och handla, NU! Imorrn kan det vara för sent ;)

Jag vet! Middagen kom dock i mellan och nu är det stängt, men jag ska nog kunna hålla lågan brinnande! :lol:


max skrev:
Vad för ljud?
Ska du ha så att du enkelt kan bygga ut med ljud i kök, badrum, sovrum osv så är sonos guld!! Det bara fungerar, allt länkas, kan styras via telefon/dator/ipad/kontroll, om du har spotify så klarar den det galant, alla radiokanaler + massa webbradio.

http://www.sonos.com/

Vad du behöver beror helt på vad du har i dagsläget och vad du är ute efter. Ljud till tv:n, surround-smäck, hela huset, musik? Har du högtalare eller förstärkare i dagsläget eller behöver du alles?

Sonos är grymt, det vet jag men det är på tok för hightec för mig och det får vänta tills det blir villa.

Jag/vi vill ha en enkel lösning, både till design/placering och användande, typ docka men inget är hugget i sten.
Surt att Apple valde att byta kontakt på iPhone5 och nya paddan.. Hur tänkte de..?
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
max skrev:
Vad för ljud?
Ska du ha så att du enkelt kan bygga ut med ljud i kök, badrum, sovrum osv så är sonos guld!! Det bara fungerar, allt länkas, kan styras via telefon/dator/ipad/kontroll, om du har spotify så klarar den det galant, alla radiokanaler + massa webbradio.

http://www.sonos.com/

Vad du behöver beror helt på vad du har i dagsläget och vad du är ute efter. Ljud till tv:n, surround-smäck, hela huset, musik? Har du högtalare eller förstärkare i dagsläget eller behöver du alles?

Blev toksugen på soundbaren. Har du erfarenhet av den?

Hoppas det är ok att jag lånar tråden Ricrob!
 
Riktigt bra ljud kräver att du ger dig in i vintagesvängen. Om du inte har 100.000:- att spendera, förstås.
1960, -70, och -80-tal. Carlsonhögtalare, Sansuiförstärkare, kanske en fin Rotel-cd från -90-talet. Gärna en quartsstyrd skivspelare från Mitsubishi -80-tal. Goldringpickup där nålen är Van Den Hul-slipad rekommenderas.
Det finns inga genvägar till bra ljud. Det måste vara välbyggda prylar och när det gäller förstärkare så måste det finnas kraftig strömförsörjning.
Kan, i nödfall, rekommendera B&W högtalare ur matrix-serien från -90-talet. Också en fin Audio Probas, ex B240.
Dagens ungdomar har sällan hört riktig bra ljud. Musik via mobilen, i småtaskiga öronsnäckor. I-pod, musik via dator och spotify, vad fan är det?
 

Ricrob

Patek
BluesmanV8 skrev:
Riktigt bra ljud kräver att du ger dig in i vintagesvängen. Om du inte har 100.000:- att spendera, förstås.
1960, -70, och -80-tal. Carlsonhögtalare, Sansuiförstärkare, kanske en fin Rotel-cd från -90-talet. Gärna en quartsstyrd skivspelare från Mitsubishi -80-tal. Goldringpickup där nålen är Van Den Hul-slipad rekommenderas.
Det finns inga genvägar till bra ljud. Det måste vara välbyggda prylar och när det gäller förstärkare så måste det finnas kraftig strömförsörjning.
Kan, i nödfall, rekommendera B&W högtalare ur matrix-serien från -90-talet. Också en fin Audio Probas, ex B240.
Dagens ungdomar har sällan hört riktig bra ljud. Musik via mobilen, i småtaskiga öronsnäckor. I-pod, musik via dator och spotify, vad fan är det?

Lugn nu.. Jag har en storebror som är ngt av en audiofil, så jag vet hur det kan och ska låta men det är inte min grej riktigt, på gott och ont! Det är klart juste att lyssna på hans utrustning men för de slantarna... Nope, inte min grej..
 

Ricrob

Patek
CharlieSocks skrev:
Ricrob skrev:
CharlieSocks skrev:
Beoplay A8, eller spräng budgeten och köpt en A9.

Hej förresten :)

Tjenare Carl, länge sedan!

Tack för tips men frugan dissade designen hårt... A8'an var iofs ok men den tar inte CD verkar det som..?

CD..? Nu förstår jag inte riktigt vad du pratar om... Tänk på att jag är ung och oförstörd :D

Jo det är sant... Måste väl bli lite yngre, så CD är inget krav längre! :mrgreen:
 
Ricrob skrev:
BluesmanV8 skrev:
Riktigt bra ljud kräver att du ger dig in i vintagesvängen. Om du inte har 100.000:- att spendera, förstås.
1960, -70, och -80-tal. Carlsonhögtalare, Sansuiförstärkare, kanske en fin Rotel-cd från -90-talet. Gärna en quartsstyrd skivspelare från Mitsubishi -80-tal. Goldringpickup där nålen är Van Den Hul-slipad rekommenderas.
Det finns inga genvägar till bra ljud. Det måste vara välbyggda prylar och när det gäller förstärkare så måste det finnas kraftig strömförsörjning.
Kan, i nödfall, rekommendera B&W högtalare ur matrix-serien från -90-talet. Också en fin Audio Probas, ex B240.
Dagens ungdomar har sällan hört riktig bra ljud. Musik via mobilen, i småtaskiga öronsnäckor. I-pod, musik via dator och spotify, vad fan är det?

Lugn nu.. Jag har en storebror som är ngt av en audiofil, så jag vet hur det kan och ska låta men det är inte min grej riktigt, på gott och ont! Det är klart juste att lyssna på hans utrustning men för de slantarna... Nope, inte min grej..
Det fina är att det inte behöver kosta om du letar lite och har is i magen.
Mitt senaste fynd är en Sansuiförstärkare från 1989. Nypris (då) 29.000:-. Inköpt för 50:- på kommunens återvinningsloppis. :D
 
C

Crowolf

Guest
Som gammal studio-nöööörd rekommenderar jag så klart några riktigt bra aktiva högtalare. Släng stärkare åt fanders och satsa på KRK, DynAudio el. liknande. Får OTROLIGT mycket mer för pengarna. Särskilt Dynaudio är väldigt sköna för hemmalyssnande och inte så hårt avslöjande som andra studiomonitorer kan vara.
Eller, om du är sugen på att bygga om, gjut in basar i husplattan med horn som sticker upp i golvet. Finns ritningar på webben, låter bäst!
:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Ricrob

Patek
Ni är galna! Utgångsläget är ju Geneva Audio L (se bild) och så kommer ni med hembyggda högtalare och horn i golvet! :lol:

Nä, tänk i banorna Geneva eller Beoplay (fast snygg).. En enhet, stativ eller väggmontage, prio 1: snyggt och prio 2: så bra ljud som möjligt inom ramarna.



"Geneva Sound L passar perfekt i ett hem där stereosystemet inte får ta för mycket plats, men ändå ska leva upp till höga krav på design. Det handgjorda, pianolackerade träkabinettet är minst sagt snyggt att se på, oavsett vilken färg du väljer.

Därmed inte sagt att ljudupplevelsen är liten, tvärtom. Tack vare ett flertal aktivt drivna högtalare är den här kompakta lösningen fullt jämförbar med konventionella högtalare.

Räkna alltså med en ljudupplevelse som inrymmer allt från djupaste bas till klaraste diskant, oavsett om du lyssnar på radio, spelar dina favoritlåtar från en CD eller från iPod:en. Samtliga funktioner är inbyggda."
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    27.3 KB · Visningar: 435

Camo00

Patek
Re: Sv: OT: Tips på ljud hemma.

Sorry, blandade ihop prio ett och två! Förmodligen för att Du skrev "ljud" i trådtiteln och inte "pianolack som matchar iPhone"... ;)
Med omvänd prioritering har jag inga tips...
 

Ricrob

Patek
Re: Sv: OT: Tips på ljud hemma.

Camo00 skrev:
Sorry, blandade ihop prio ett och två! Förmodligen för att Du skrev "ljud" i trådtiteln och inte "pianolack som matchar iPhone"... ;)
Med omvänd prioritering har jag inga tips...

Nu tycker jag inte att herrn ska dryga sig! ;) Huvudsyftet är ljud, även om designen är viktig. Hade vi bara velat ha ngt att titta på så hade det blivit en tavla eller ngt, ok?! :D
 
C

Crowolf

Guest
Ricrob skrev:
Ni är galna! Utgångsläget är ju Geneva Audio L (se bild) och så kommer ni med hembyggda högtalare och horn i golvet! :lol:

Nä, tänk i banorna Geneva eller Beoplay (fast snygg).. En enhet, stativ eller väggmontage, prio 1: snyggt och prio 2: så bra ljud som möjligt inom ramarna.



"Geneva Sound L passar perfekt i ett hem där stereosystemet inte får ta för mycket plats, men ändå ska leva upp till höga krav på design. Det handgjorda, pianolackerade träkabinettet är minst sagt snyggt att se på, oavsett vilken färg du väljer.

Därmed inte sagt att ljudupplevelsen är liten, tvärtom. Tack vare ett flertal aktivt drivna högtalare är den här kompakta lösningen fullt jämförbar med konventionella högtalare.

Räkna alltså med en ljudupplevelse som inrymmer allt från djupaste bas till klaraste diskant, oavsett om du lyssnar på radio, spelar dina favoritlåtar från en CD eller från iPod:en. Samtliga funktioner är inbyggda."

Vah Faan!!! Har du nånsin hört horn i golvet???? Va? Va? Va?.....
Det bästa som finns......:D


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Johan M

Cartier
Jag gillar squeezebox. Det kombinerat med iPeng till iPad blir fantastiskt bra och jag gillar att kunna spela musik i hela lägenheten utan att höja volymen.

Squeezebox touch till vardagsrummet och squeezebox radio till de andra rummen. Fast skynda dig, modellerna är utgående ... :cry:
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Kör ett par Klipsch RF62:eek:r som frontar och en RC62:a som center, sedan kör jag apple tv kopplat till förstärkaren ! Poppar på riktigt fint, dock bor man i lägenhet såaaatttt.........
 

andy74

Breitling
CharlieSocks skrev:
Beoplay A8, eller spräng budgeten och köpt en A9.

Hej förresten :)
Då jag helsåld på B&O så har jag givetvis köpt en A9. Som högtalare/möbel så är den grym!
Min hemmabio är idag ett par beolab 8000 som frontare och beolab 4000 som bakre högtalare, center sitter i tv:n.
A9:n är sjukt grym, spelar högt och rent, tyvärr så använder jag den för lite men det gör inget då den är så snygg så man blir glad bara man tittar på den. Givetvis så kan du få bättre ljud om du lägger pengarna på ett renodlat hifi system, men snyggare hittar du inte
Många som har sågat mig men B&O spelar bra och högt/rent.
Andy
 
Topp