• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Tips på surfplatta?

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Hej,
Jag tänkte köpa en surfplatta och orkar inte sätta mig in i vad man ska satsa på. Är Ipad det vinnande alternativet, eller ska man satsa på något annat. Går det att köra flashplayer, bankid och vad man nu kan tänkas behöva på de flesta surfplattor?

JoberMan
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ipad är det enda alternativet ur användarvänlighetssynpunkt. De flesta sidor har gått ifrån flash och kör istället html 5.0, så det problemet finns i princip inte längre. Om du däremot ska arbeta i excel-dokument och synka mot datorn, så kan det bli krångligt.

Jag har både en Ipad1 och en Ipad mini, vilka jag är VÄLDIGT nöjd med!
 

Josef B

Bestraffaren
Vad har du för budget på den? Själv så funderar jag på ny laptop och platta, så jag slog ihop budgeten och valde denna
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara ... -bt-window

Om du känner att den är ett alternativ så kan jag beställa två stycken, för som medlem så får man den för 11990. Ok femhundring hit och dit, men iaf :)
Finns också lite recensioner på youtube, verkar väldigt najs den datorn!
 

Johan M

Cartier
iPad! Köp den senaste modellen om du vill köra HD-filmer. Jag har iPad 2 och den klarar inte riktigt HD-filmer tyvärr.

Och att synka office-kompatible dokument med en PC är inga problem. Jag använder Quickoffice i kombination med Dropbox för det.

BankID fungerar också.
 

Jonaz

Rolex
iPad, välj den med störst lagring... Jag har en 64gb. Räcker till film och appar. Funkar med bank id. Office verkar viktigt för folk. Finns appar som skriver och läser Officefiler. ( jag kör numbers ) köööööp.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jonaz skrev:
iPad, välj den med störst lagring... Jag har en 64gb. Räcker till film och appar. Funkar med bank id. Office verkar viktigt för folk. Finns appar som skriver och läser Officefiler. ( jag kör numbers ) köööööp.

Allt beror ju på vad man ska ha den till. Min 64GB har aldrig fyllts upp till 32GB, så jag köpte en 32GB som nästa Ipad.
 

Itson

Omega
Re: Sv: OT: Tips på surfplatta?

Ipad är långt ifrån det enda alternativet i dagsläget. Användarvänlig må hända men fy tusan va tråkig den är. Ios har en fördel fortfarande dock och det är fler applikationer som är anpassade för en surfplatta kontra t.ex. Android. Men det finns en dussin android surfplattor som är hyggliga alternativ samt Microsofts surface/surface pro varav pro med möjligheten att installera riktiga Windows program.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Kommer aldrig på tal att ett sekt instrument kommer in i mitt hem!!!
Kör en Samsung TAB 2....har inget att klaga på!!!
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Josef B skrev:
Om du känner att den är ett alternativ så kan jag beställa två stycken...
Tack för erbjudandet, men det är lite över min budget. Säkert praktiskt som fan dock.

Annars verkar de flesta (med något undantag) vara överens om att det är ipad som gäller, då det lutar onekligen åt en sådan.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: OT: Tips på surfplatta?

Itson skrev:
Ipad är långt ifrån det enda alternativet i dagsläget. Användarvänlig må hända men fy tusan va tråkig den är. Ios har en fördel fortfarande dock och det är fler applikationer som är anpassade för en surfplatta kontra t.ex. Android. Men det finns en dussin android surfplattor som är hyggliga alternativ samt Microsofts surface/surface pro varav pro med möjligheten att installera riktiga Windows program.
Varför i hela världen skulle man vilja installera (och försöka använda) windowsprogram på en surfplatta?
 

Itson

Omega
Re: Sv: OT: Tips på surfplatta?

daviden skrev:
Itson skrev:
Ipad är långt ifrån det enda alternativet i dagsläget. Användarvänlig må hända men fy tusan va tråkig den är. Ios har en fördel fortfarande dock och det är fler applikationer som är anpassade för en surfplatta kontra t.ex. Android. Men det finns en dussin android surfplattor som är hyggliga alternativ samt Microsofts surface/surface pro varav pro med möjligheten att installera riktiga Windows program.
Varför i hela världen skulle man vilja installera (och försöka använda) windowsprogram på en surfplatta?


Storleken på Surface Pro är inte så mycket större än en del surfplattor, dessutom har den också en fin display med bra touch, så som en surfplatta borde. Fördelen är att du kan använda den som en laptop, med de program du skulle vilja använda där och alternera till ett vanligt surfplattsformat.
Det sitter en Intel i5 i, så jag har mycket mer prestanda i. Men det är väl helt enkelt så att man får fråga sig vad man behöver.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Kan bara tala varmt paddan! Tvingar mig att starta den bärbara miiiinst ett par gånger i månaden sedan paddan gjorde entré i hemmet....endast för att hålla den uppdaterad :oops:
 

TKVF

Panerai
JoberMan skrev:
Hej,
Jag tänkte köpa en surfplatta och orkar inte sätta mig in i vad man ska satsa på. Är Ipad det vinnande alternativet, eller ska man satsa på något annat. Går det att köra flashplayer, bankid och vad man nu kan tänkas behöva på de flesta surfplattor?

JoberMan

Helt ärligt. Köp något bara. Om du inte orkar sätta dig in i vad du skall köpa så köp bara. Annars är mitt svar till dig att man inte kan rekommendera något utan att veta vad du faktiskt ska göra med plattan! Typ som att fråga vilken bil skall jag köpa? Beror helt på vad man skall använda den till. I grunden är ju det två olika "tänk" på Android och iOS. Det beror på vad man vill ha således. En förvuxen iPhone (utan 3g ibland, blir typ en iPod) eller en förvuxen smartphone (typ HTC, Samsung, Sony). Största skillnaden är att Android är mycket enklare att ändra och anpassa som du själv vill, medans iPad är mer låst. Det finns fler gratisappar till Android som är värda något att ha, men ibland så kommer det ut bättre betalappar på iPad. generellt tycker jag att stora företag ofta satsar i början på iPad och så kommer Android en månad eller två efter (apparna tänker jag på). iPad är dyrare och har ibland sämre möjligheter till att koppla in saker såsom kameror m.m. Medans iPad är bättre om du exempelvis har en Apple TV hemma. Nåja, du får helt enkelt komma med liiiite mer info innan jag kan hjälpa dig mer specifikt.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: OT: Tips på surfplatta?

Itson skrev:
daviden skrev:
Itson skrev:
Ipad är långt ifrån det enda alternativet i dagsläget. Användarvänlig må hända men fy tusan va tråkig den är. Ios har en fördel fortfarande dock och det är fler applikationer som är anpassade för en surfplatta kontra t.ex. Android. Men det finns en dussin android surfplattor som är hyggliga alternativ samt Microsofts surface/surface pro varav pro med möjligheten att installera riktiga Windows program.
Varför i hela världen skulle man vilja installera (och försöka använda) windowsprogram på en surfplatta?


Storleken på Surface Pro är inte så mycket större än en del surfplattor, dessutom har den också en fin display med bra touch, så som en surfplatta borde. Fördelen är att du kan använda den som en laptop, med de program du skulle vilja använda där och alternera till ett vanligt surfplattsformat.
Det sitter en Intel i5 i, så jag har mycket mer prestanda i. Men det är väl helt enkelt så att man får fråga sig vad man behöver.
Synd bara att den har Windows 8.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=WTYet-qf1jo[/video]
 

Knät

Cartier
Sony Xperia Tablet Z skulle jag köpa i dagsläget.. Jag ser rätt stora fördelar med Android kontra iOS med alla widgetar och den stora öppenheten jämfört med iOS..
Men har man dator, telefon m.m från Apple är det ju smart att fortsätta på den vägen..
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Re: Sv: OT: Tips på surfplatta?

Itson skrev:
Ipad är långt ifrån det enda alternativet i dagsläget. Användarvänlig må hända men fy tusan va tråkig den är. Ios har en fördel fortfarande dock och det är fler applikationer som är anpassade för en surfplatta kontra t.ex. Android. Men det finns en dussin android surfplattor som är hyggliga alternativ samt Microsofts surface/surface pro varav pro med möjligheten att installera riktiga Windows program.

+1 på den. Men det är väl egentligen inte svårare än att du tar dig till närmsta välsorterade elektronikkedja och ber att få klämma lite på alla top notch-plattor, du lär inte bli besviken vilken du än väljer. :)
 

hans

Petrus Kenicius
Alla dagar i veckan en Nexus 7. Är supernöjd med min. Android låter dig som användare i mycket stor utsträckning bestämma vad du får göra eller inte göra med OS'et. Apple har (nästan) alltid varit duktiga på på snyggt designade prylar som varit enkla att använda och du har haft möjlighet att påverka OS'et (i synnerhet med OS X). Med intåget av iOS har Apple låst dig som användare totalt. Du kan inte påverka OS'et någonting. Men är du redan i Apples skyddade iPhonevärld och trivs är valet lätt.

Tvekar du på Ipaden gör då som Bojke skrev och gå in affär och kolla på utbudet.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Köpte en Samsung GT 2 7.0 alldeles nyss. Mest för att kolla KS :D

Trycker det är skönt att den är liten. Jättenöjd än så länge. Hade jag kunnat leva med iTunes och bundenheten hade det blivit en iPad mini istället kanske.
 

John R

Panerai
Hi - jackar tråden lite!

Ni som kör den nya ipad mini. Hur är kameran är den likvärdig med den senaste
iphonen?

Tacksam för svar!

/John R
 

David

Bödeln
Jag har en retina/64GB/3G/wifi som jag funderar på att sälja, med ett schysst brunt läderfodral med magnetlås från Beyza. Pip om den kan vara av intresse.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
John R skrev:
Hi - jackar tråden lite!

Ni som kör den nya ipad mini. Hur är kameran är den likvärdig med den senaste
iphonen?

Tacksam för svar!

/John R

Köp inte den som jag köpte igår iallafall (samsung gt 2 7.0). Om du vill ha en bra kamera dvs. Autofokusen är i stort sett obefintlig, jävligt missnöjd faktiskt.
 
Topp