• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Trasigt minneskort

calzone

Vacheron
SAM_1360_zps41116f1a.jpg



Hej köpte detta minnes kortet eftersom det är 16GB och Class 10 alltså det snabbaste så man kan ta snabba kort med systemkameran, Nu har det bara lagt av och slutat fungera det står att det är fel på minneskortet när man sätter det i kameran :(. Ngn som vet varför det bara har lagt av ?, Kan det vara så att det blev för hårt tryck när man filmar tar många snabba kort i följd etc ?


Tacksam för tips, OBS Kortet har inte varit i kontakt med eld, vatten inte heller hårda slag stötar etc så det kan vi utesluta ;)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Kan det vara så att det bara är mjukvaran som har ballat ut? Har du provat att trycka i dator och ev. formaterat det?
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
testa med den "spaken" som man kan dra fram och tillbaka till "lock" och sen in i datorn, för mig brukar det funka när jag leker med spaken.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Seikoman87 skrev:
Rber skrev:
Kan det vara så att det bara är mjukvaran som har ballat ut? Har du provat att trycka i dator och ev. formaterat det?

Datorn hittar inte ens kortet...
Om du kollar på kortet så finns det en liten knapp som du kan skjuta på, den ska INTE sitta på locked.

Jag tror dock att det är mjukvaran. Har haft ett bra program på jobbet för att plocka upp enheter likt kortet även om de inte syns. Ska kika vid tillfälle.
 

calzone

Vacheron
Har testat och jucka lockknappen å testat både i lock/unlock...Om ngn vänlig själ vill göra ytterligare försök att få igång skiten så postar jag det gärna till ngn som har programvara etc
 

max

Dancing Queen
Kan börja med att klass 10 visserligen är "högsta" standardklassificeringen men inte automatiskt högsta hastighet, dels finns det olika snabba klass 10-kort där klass 10 endast anger den lägsta hastigheten och inget annat. Dessa har alltså ett minimum på 10MB/s, i klassificeringen så specas ingen faktisk hastighet då det som sagt är lägsta möjliga och allt ovan är klassat med "10".
Sen finns UHS I som är lite annan teknik som kameran måste klara (uppdatera mjukvaran oftast) där vi snackar omkring 50-200MB/s och sedan UHS II där vi är över 300MB/s!

Nåja strunt samma, till problemet. Mig veterligen så är det livstids garanti på deras minneskort, så om det inte visas som extern enhet i utforskaren (borde få en egen enhetsbeteckning under "min Dator") så är det bara att knata till butiken och få ett nytt.
 

Smulan

Rolex
Jag har ett par olika kortläsare jag kan testa med tycker det låter som liten chans. Har du något på kortet som du vill spara?
Skickar PM med min adress.
 

calzone

Vacheron
Max : Det vet ju inte vanligt hederligt folk :p Men nu vet jag :D, Smulan tack som fan ! aaah har massa naken bilder på både mig och min fru ;), Nejdå du kan radera allt som finns på det om du kommer åt.
 

Hardy

Thug
Med lång fotoerfarenhet skulle jag inte säga att det är möjligt att direkt FOTA sönder ett SD-kort.
Oftas lägger de av pga det har blivit uttaget/isatt tillräckligt många gånger så att lödningarna släpper.
alternativt att det har fått en smäll/böjts till.

hursom så suger det verkligen, man tappar bilder och de e fan inte billigt med nya kort om man vill ha bra kvalle! det gäller att vara försiktig :)
 

calzone

Vacheron
Hardy skrev:
Med lång fotoerfarenhet skulle jag inte säga att det är möjligt att direkt FOTA sönder ett SD-kort.
Oftas lägger de av pga det har blivit uttaget/isatt tillräckligt många gånger så att lödningarna släpper.
alternativt att det har fått en smäll/böjts till.

hursom så suger det verkligen, man tappar bilder och de e fan inte billigt med nya kort om man vill ha bra kvalle! det gäller att vara försiktig :)


Fan vad surt, Iofs kan det stämma väldigt väl eftersom jag alltid tar ut kortet och in i datorn då går det fortare att föra över bilderna till datorn, Men kortet är ju bara några månader gammalt men kvaliteten kanske är bajs nuförtiden :(. Ska nog andvända kabel i fortsättningen och leva med en segare överföringstid...
 

Hardy

Thug
Seikoman87 skrev:
Hardy skrev:
Med lång fotoerfarenhet skulle jag inte säga att det är möjligt att direkt FOTA sönder ett SD-kort.
Oftas lägger de av pga det har blivit uttaget/isatt tillräckligt många gånger så att lödningarna släpper.
alternativt att det har fått en smäll/böjts till.

hursom så suger det verkligen, man tappar bilder och de e fan inte billigt med nya kort om man vill ha bra kvalle! det gäller att vara försiktig :)


Fan vad surt, Iofs kan det stämma väldigt väl eftersom jag alltid tar ut kortet och in i datorn då går det fortare att föra över bilderna till datorn, Men kortet är ju bara några månader gammalt men kvaliteten kanske är bajs nuförtiden :(. Ska nog andvända kabel i fortsättningen och leva med en segare överföringstid...


Du ska självklart få ett nytt på garantin!
Jag har bra erfarenhet av Extreme III/Pro-korten om du vill ha tips:) otroligt snabba
 
Topp