• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Välljud.

Jag njuter av detta:
Sansui AU-X711, Rotel RCD-971 samt Carlsson OA 50.3.

Vintagefantast är jag och förstärkaren och högtalarna kvalar in där. ber om ursäkt för CD:n.
Yngre människor idag lider ofta brist på bra ljud, fast de fattar det inte.
Köra musik via dator är ju hemskt, lika illa över I-pod och MP3-spelare.
Slår ett slag för redig stereo med mycket muskler och noggrant framtestade högtalare.
Bättre ljud åt folket!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag njuter av detta:
Sansui AU-X711, Rotel RCD-971 samt Carlsson OA 50.3.

Vintagefantast är jag och förstärkaren och högtalarna kvalar in där. ber om ursäkt för CD:n.
Yngre människor idag lider ofta brist på bra ljud, fast de fattar det inte.
Köra musik via dator är ju hemskt, lika illa över I-pod och MP3-spelare.
Slår ett slag för redig stereo med mycket muskler och noggrant framtestade högtalare.
Bättre ljud åt folket!

Själv kör jag med dessa frontar..

http://www.canton.de/se/archiv/produkt/karat711dc.htm
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag njuter av detta:

Vintagefantast är jag och förstärkaren och högtalarna kvalar in där. ber om ursäkt för CD:n.
Yngre människor idag lider ofta brist på bra ljud, fast de fattar det inte.
Köra musik via dator är ju hemskt, lika illa över I-pod och MP3-spelare.
Slår ett slag för redig stereo med mycket muskler och noggrant framtestade högtalare.
Bättre ljud åt folket!

Kan inte säga det bättre själv! Hade ett antal olika Sansui tidigare, men fick lov att byta min AU-7900 för över 20 år sedan när jag köpte mina älskade Dali 18 Mark II i rosewood (Hmmm, Mark både när det gäller högtalare och klockor ...). Den orkade inte driva basen, så det fick bli en Denon PMA-1520 istället. Båda levererar kanon fortfarande, oavsett ljudkälla!

Musik ska avlyssnas på en riktig stereo, så de så!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Caraten är fina. Men din webbplats är klassad som osäker enligt Google Chrome.
Är du Hi-Fi människa?

Tja, var stammis på Pause Ljud och bild innan jag började med klockor.. Var en sån nörd att jag kunde betala 1000 kr/m för kabel.. Och jag finner det bedrövligt att dagens unga har sämre ljudkvalite än jag hade med kassettband.. Det enda viktiga för dessa generationer är att det skall vara gratis..
 

Haakan

Breitling
Oj nu får jag nog bannor här. Slängde ut Teac:en och cd som knappt gått de senaste åren och ersatte dem med en Sonos AMP. Den får driva ett par Pro-Ject Box 5. Ok litet steg bak i ljud men va sjukt lättillgänglig musiken är.
 

max

Dancing Queen
Köpte ett jmlab chorus 800-system för dryga tio år sen när jag jobbade med ljud, det lever fortfarande :)
Kör sonos i kök, badrum osv

P1010804.jpg



Körde ett jmlab utopia i bilen, saknar det ljudet ganska ofta faktiskt. Sinnessjukt välljud man kan få i en bil!
 
Tja, var stammis på Pause Ljud och bild innan jag började med klockor.. Var en sån nörd att jag kunde betala 1000 kr/m för kabel.. Och jag finner det bedrövligt att dagens unga har sämre ljudkvalite än jag hade med kassettband.. Det enda viktiga för dessa generationer är att det skall vara gratis..


Såg en test där Faber Sonus drevs med 1 mm. kopparkabel och jämfördes med grov kabel med hög guldhalt och det var ingen hörbar skillnad.
Jag har gett mina systersöner var sin vintagestereo och de har slutat spela musik via dator, telefon och MP3. Allt är inte bättre nu.
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Var en hyfsad ljudnörd när jag var yngre. Körde Marantz-stärkare och rätt bra B&W-högtalare. Nu har jag blivit trött och äldre och kör ett sånt där pinsamt Bose V-35-system som kostar multum, men som låter tämligen "mediokert". Fick med det i lägenheten jag köpte. Men ärligt talat tycker jag att det låter helt okej faktiskt, trots att audiofilerna fnissar bakom min rygg. På något sätt har man väl lärt sig att uppskatta att ljudprylarna ser prydliga och nätta ut... :facepalm:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Såg en test där Faber Sonus drevs med i mm. kopparkabel och jämfördes med grov kabel med hög guldhalt och det var ingen hörbar skillnad.
Jag har gett mina systersöner var sin vintagestereo och de har slutat spela musik via dator, telefon och MP3. Allt är inte bättre nu.

Det har krigats duktigt om dyra kablar ger bättre ljud än billiga. För korta har det nog ingen påverkan men på längre bör det ge effekt.. Men men, mycket är ju religion även inom HIFI.. Min första seriösa anläggning på 80-talet var wharfedale högtalare, Dual 505 och en Luxmanstärkare.
 
Tja, var stammis på Pause Ljud och bild innan jag började med klockor.. Var en sån nörd att jag kunde betala 1000 kr/m för kabel.. Och jag finner det bedrövligt att dagens unga har sämre ljudkvalite än jag hade med kassettband.. Det enda viktiga för dessa generationer är att det skall vara gratis..


Det finurliga är ju att bra, begagnad Hi-Fi, är i det närmaste gratis idag.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Är också semi Hi-Fi nörd! Kör T+A förstärkare med en Denon CD och Dali högtalare!
Har dock sålt alla LP:( Har bara CD skivorna kvar!
 

Camo00

Patek
Kan rekommendera http://www.rehifi.se/start-c-226-1.aspx för Er som är sugna på HiFi men inte vill lägga skjorta och kalsonger. De har ett riktigt kul utbud och vettiga priser...

Själv kör jag tyvärr mest Spotify i stereon nuförtiden, vinylspelare och 2-åring går liksom inte ihop... Förstärkaren är alltjämt mitt gamla tvåkanals Denon-monster från tidigt 90tal som vägrar ge upp. Högtalarna är rätt nya, ett par billiga XTZ som faktiskt låter oerhört bra för pengarna... Samma där, dyra högtalare och en sjövild 2-åring med vassa tillhyggen går liksom inte ihop... :D
 
o
Kan rekommendera http://www.rehifi.se/start-c-226-1.aspx för Er som är sugna på HiFi men inte vill lägga skjorta och kalsonger. De har ett riktigt kul utbud och vettiga priser...

Själv kör jag tyvärr mest Spotify i stereon nuförtiden, vinylspelare och 2-åring går liksom inte ihop... Förstärkaren är alltjämt mitt gamla tvåkanals Denon-monster från tidigt 90tal som vägrar ge upp. Högtalarna är rätt nya, ett par billiga XTZ som faktiskt låter oerhört bra för pengarna... Samma där, dyra högtalare och en sjövild 2-åring med vassa tillhyggen går liksom inte ihop... :D


Jodå!
Carlsson OA 50 med stålbur. Stig tänkte på allt.
 
Topp