• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Vad gör riksbanken...

BCKSTRM

Rolex
... Om börsen och bostadsmarknaden kraschar?

Enligt DI (som för övrigt är en skittidning) var nyligen aktieförsäljningen av insiders högre än köpen, för första gången sedan innan kraschen.

Grekland kan fortfarande åka ur EU.

Ryssland är... Ryssland...

Danska hushåll lånar till negativ ränta. Historien säger att detta inte slutar bra.

Riksbanken och Danmarks motsvarighet sänker räntan allt dem orkar. Någon annan som kommer ihåg "sky is the limit"?

Bostadsmarknaden i Sverige skenar allt mer för att folk vill passa på att köpa innan de måste amortera. Vänta nu lite, man hetsköper lägenhet till ännu högre pris för att slippa amortera. För att slippa ett krav som kom till för att folk lånar för mycket...

Jag säger inte att det kommer smälla. Det tror jag ingen kan veta, men nog ringer det några varningsklockor allt...

Om det smäller dock, rent hypotetiskt, vad fan ska Riksbanken göra? Öppna soppkök?

Om vi nu har negativ ränta samtidigt som ekonomin går som tåget (för att Riksbanken sänker räntan beror ju på att de använder att idiotiskt inflationsmått, inte att ekonomin går dåligt), vad gör vi då i lågkonjunktur?

Om Grekland åker ur, eller om OMXS30 dyker, eller om bostadspriserna rasar när nya köpare måste amortera, vad gör vi? Åter igen, jag säger inte att det kommer ske, men om det sker, vad har man för vapen kvar?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
... Om börsen och bostadsmarknaden kraschar?

Enligt DI (som för övrigt är en skittidning) var nyligen aktieförsäljningen av insiders högre än köpen, för första gången sedan innan kraschen.

Grekland kan fortfarande åka ur EU.

Ryssland är... Ryssland...

Danska hushåll lånar till negativ ränta. Historien säger att detta inte slutar bra.

Riksbanken och Danmarks motsvarighet sänker räntan allt dem orkar. Någon annan som kommer ihåg "sky is the limit"?

Bostadsmarknaden i Sverige skenar allt mer för att folk vill passa på att köpa innan de måste amortera. Vänta nu lite, man hetsköper lägenhet till ännu högre pris för att slippa amortera. För att slippa ett krav som kom till för att folk lånar för mycket...

Jag säger inte att det kommer smälla. Det tror jag ingen kan veta, men nog ringer det några varningsklockor allt...

Om det smäller dock, rent hypotetiskt, vad fan ska Riksbanken göra? Öppna soppkök?

Om vi nu har negativ ränta samtidigt som ekonomin går som tåget (för att Riksbanken sänker räntan beror ju på att de använder att idiotiskt inflationsmått, inte att ekonomin går dåligt), vad gör vi då i lågkonjunktur?

Om Grekland åker ur, eller om OMXS30 dyker, eller om bostadspriserna rasar när nya köpare måste amortera, vad gör vi? Åter igen, jag säger inte att det kommer ske, men om det sker, vad har man för vapen kvar?

Vad gör denna tråd i diskussion? läs regelverket!

tråd flyttas.
 

hedbrg

Panerai
Lånar verkligen danskarna till negativ ränta? Dom lånar väl ut till negativ ränta (avgift för sparkonto)?
 

BCKSTRM

Rolex
Lånar verkligen danskarna till negativ ränta? Dom lånar väl ut till negativ ränta (avgift för sparkonto)?

Inte alla givetvis, men fler lär ju pressa banken nu. Hur som lånar man i princip gratis. Redan det är ju skrämmande då man alltså i princip straffas för att spara. På kort sikt får det ju igång konsumtion, men vad händer när folk bränt alla slantar och belånat sig över öronen och räntorna börjar närma sig normala nivåer?
 
ska man vara lite drastiskt tror jag kraschen redan har skett, vi har bara inte insett det än riktigt. Om 20 år tittar man nog tillbaka och undrar hur f-n vi kunde undgå att se att det gick åt skogen IGEN...
 

BCKSTRM

Rolex
ska man vara lite drastiskt tror jag kraschen redan har skett, vi har bara inte insett det än riktigt. Om 20 år tittar man nog tillbaka och undrar hur f-n vi kunde undgå att se att det gick åt skogen IGEN...

Jag tror tyvärr det med. Det som oroar mig är att jag inte ser vad vi ska göra då, iom dagens ränteläge QE etc, när vi inser det och ekonomin backar på riktigt...
 

ErikGBG

Audemars
Så länge det skiter sig lika mycket för alla andra som för mig får ju allt anpassa sig. Jag bryr mig helt enkelt inte alls
 

Erik1

Patek
2-Faktor
ska man vara lite drastiskt tror jag kraschen redan har skett, vi har bara inte insett det än riktigt.
Eftersom? Mycket tyckande i tråden och lite belägg för varför man har en viss åsikt.

- Vad tyder på att bostadsmarknaden kommer "krascha"? Stagnera i prisutvecklingen kan jag absolut se om det blir svårare att få lån i kombination med högre ränta. Men med tanke på inflyttningen till Sveriges tre större städer och universitetsstäder i kombination med bristen på just lägenheter har jag svårt att se varför de skulle falla drastiskt och mycket.

Börjat kika runt lite mer på det här då jag börjat leta lägenhet (Stockholm) men verkar så osäkert läge just nu. Men folk har ju sagt ända sedan 2006 att priserna kommer falla.
 
  • Like
Reactions: jhm

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Eftersom? Mycket tyckande i tråden och lite belägg för varför man har en viss åsikt.

- Vad tyder på att bostadsmarknaden kommer "krascha"? Stagnera i prisutvecklingen kan jag absolut se om det blir svårare att få lån i kombination med högre ränta. Men med tanke på inflyttningen till Sveriges tre större städer och universitetsstäder i kombination med bristen på just lägenheter har jag svårt att se varför de skulle falla drastiskt och mycket.

Börjat kika runt lite mer på det här då jag börjat leta lägenhet (Stockholm) men verkar så osäkert läge just nu. Men folk har ju sagt ända sedan 2006 att priserna kommer falla.
Vart ska alla människor bo som flyttar in till sthlm om det inte skapas fler bostäder?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vart ska alla människor bo som flyttar in till sthlm om det inte skapas fler bostäder?
Eh.. Va? Inte riktgt det jag undrade, det är
Väl upp till byggbolagen, politiker och byggherrar att lösa.

Men varför skulle priserna sjunka om inflyttningen håller i sig och bristen fortsätter (vilket den kommer göra ett bra tag)?
 

BCKSTRM

Rolex
Hej,
För att svara på inlägget om tyckande.

Jag vill börja med att påpeka att min frågeställning var "vad gör Riksbanken OM det smäller?" Jag var tydlig med att poängtera att jag inte vet, och att jag har svårt att tro att någon vet.

Dock tycker jag det är helt ok att "tycka" och spekulera i en tråd som denna.

Vetenskapligt finns det väl två läger när det gäller bostadsbubblans vara eller icke vara. Ena sidan har just efterfrågesöverskottet som sitt argument, medans andra sidan tittar på andra faktorer så som hushållens belåningsgrad etc.

Båda sidorna har definitivt sina brister. Efterfrågesöverskottet är inget nytt i storstäderna, och senaste prisruset verkar snarare vara drivet av räntesänkningar och tron på evig uppgång. Just detta är sådant som brukar ringa i varningsklockorna. Å andra sidan har svenskarna över lag ganska mycket kapital, och har mycket lån just pga räntan, så deras utsatthet bör inte vara så hög som bubbelsidan påstår.

Så det är nog väldigt svår att "veta" om bostadsbubblan ska spricka eller ej. Däremot tycker jag det är viktigt att få spekulera fritt ibland också. En vanlig forkningsmetod för att bedöma tex förväntad avkastning på börsen är just att fråga vad folk tror. För det är ju i slutändan folks aggregerad (totala) förväntan som styr. Även om det finns ett efterfrågesöverskott kan priserna sjunka. Om folk förväntar sig att lgh är billigare om en månad är många beredda att vänta, vilket gör at priserna sjunker.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Andersbackstrom
Bra inlägg. Det jag menade var att det var många one-liners som påstår ganska drastiska saker. Klart man får tycka så men jag är nyfiken på varför man dragit de slutsatserna eller vad man baserar det på :)
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Eh.. Va? Inte riktgt det jag undrade, det är
Väl upp till byggbolagen, politiker och byggherrar att lösa.

Men varför skulle priserna sjunka om inflyttningen håller i sig och bristen fortsätter (vilket den kommer göra ett bra tag)?
Det var det jag menade. Priserna kommer ju inte sjunka så länge det flyttar in en massa människor till storstäderna och inget nytt byggs. :)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Statistiskt sett smäller det i år enligt vår ena professor!

Men vi får väl se, jag hoppas att mina aktier inte kraschar i alla fall. Kan behöva pengarna till en framtida investering i just en bostad :p
 
Bostadspriserna i Stockholm kan gå ner av två anledningar som det är nu:
* Införandet av marknadshyror
* Kraftigt höjd ränta

Det första lär inte ske med de fega politiker vi har.
Det andra kan jag inte idag se hur det skall gå till inom några år.

Men det oförutsedda är det ingen som vet om!
 
Eftersom? Mycket tyckande i tråden och lite belägg för varför man har en viss åsikt.

- Vad tyder på att bostadsmarknaden kommer "krascha"? Stagnera i prisutvecklingen kan jag absolut se om det blir svårare att få lån i kombination med högre ränta. Men med tanke på inflyttningen till Sveriges tre större städer och universitetsstäder i kombination med bristen på just lägenheter har jag svårt att se varför de skulle falla drastiskt och mycket.

Börjat kika runt lite mer på det här då jag börjat leta lägenhet (Stockholm) men verkar så osäkert läge just nu. Men folk har ju sagt ända sedan 2006 att priserna kommer falla.


Det är som alltid i dessa frågor mycket tyckande och raljerande. Min åsikt är väl smått grundad på historia, det är ju "standard" att det smäller till lite då och då vi såg det ju sist i början på 90-talet vad gäller bostäder och vi såg det så smått under IT kraschen 00-talet. Jag tror det var få som förutsåg att det skulle gå åt skogen på 90-talet men det gjorde det ändå och sedan har väl jag ett perspektiv som inte enbart grundar sig på Stockholm ( eller våra största städer) det är möjligt och med tanke på våra fega politiker (riksbank) att de inte kommer sätta in några svidande effekter som borttagande av ränteavdrag eller höjd ränta då det skulle leda till kaos. Frågan är ju om detta kaos ändå kommer att komma, det känns ju minst sagt som att riksbanken är ute på okänd mosse då de grepp de tar till inte leder till i närheten av önskad effekt.

Men ser man ett stagnering i storstäderna så betyder det ofta en nedgång i mindre städer och det kan påverka folks liv nog så mycket. Du kan rasera din privatekonomi på bostad även utanför Stockholm också.

Sen är väl jag sån att jag tror mer på att det är övrig lånehets som kommer leda till botten och kanske inte enbart bolån, man lånar ju till allt och inget idag. Senast igår hörde jag i duschen på mitt gym om en snubbe (20-23 år) som hade billån på över 800k, lån på klocka, kläder och resor men gick arbetslös!

Hur fan går det till??
 

BCKSTRM

Rolex
Jag tror nog Tobias Eriksson slog lite huvudet på spiken där :)
Man kan nog inte veta vad som komma skall, men lånemarknaden är onekligen sjuk i såväl Sverige som (exempelvis) i Danmark.

Jag tror inte efterfrågesargumentet håller eftersom den faktorn ser ungefär ut som den gjorde för ett år sedan, men priserna trots det rusat. Ruset verkar helt klart vara på grund av räntesänkningarna. En annan beklämmande sak är att folk nu rusar ännu mer, och betalar nästan vad som helst för att slippa amortera. Om man nu vill slippa amortera antar jag att man inte har råd att just amortera... Om man köper en lägenhet och lånar 3M, vilket ju inte är särsklit mycket i Sthlm innebär det alltså 60k per år (5k per månad) i amortering ned till 75%. Om folk nu lånar som fan för att de inte har råd att amortera, vad händer då när folk måste betala 5k extra per månad? Nu gäller ju bara detta nya lån, och folk kan ju hålla på sina lägenheter, men många som redan har köpt nybyggen måste ju antingen sälja sin lägenhet eller backa ur sitt nybygge.

Min poäng är väl att överskottsefterfrågan är ett valitt argument, men bara om det är det som drivit prisutvecklingen, vilket det i mina ögon inte verkar som.

Sedan kan ju bostadsmarknaden krascha av andra anledningar än just bostadsmarknaden... Om Danmarks bostadsmarknad smäller lär ju det sätta skräck i svenskar. Om Grekland åker ur EU kommer det skaka hela EU, vilket påverkar Sverige (och Svenska bolag) mycket. En börskrasch kan också påverka bostadspriserna (och börsen verkar ju onekligen högt värderad (även om jag inte säger att den kommer krascha)...

Åter igen var dock inte min fråga om marknaden skulle krascha eller ej, utan vad vi gör om den kraschar. Rent hypotetiskt, om den kraschar. Vad ska vi göra? Jag kan liksom inte se att Riksbanken/Regeringen har några vapen kvar att ta till om det smäller, vilket ju kan leda till en jävligt djup och långvarig lågkonjunktur...

Men med tanke på att bostadsbubblans vara eller icke vara väcker så starka åsikter blir man ju helt klart lite fundersam... ;)
 
Topp